Käyttösaabismi

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Mepis kirjoitti:Kukin ajaa millä haluaa ja käyttää autoiluun sen verran tuohta kuin kulloinenkin varallisuus ja sen käytön prioriteetit sanelevat, mutta turha kehitystä on alkaa jarruttamaan (vaikka kehitys ei aina ole edistystä).

Jos ei valmisteta uusia autoja, niin 5 vuoden päästä ei ole viisi vuotta käytettyjä niitä hakevalle, eikä kymmenen vuoden päästä 10 vuoden ikäistä sitä halajavalle.

Sitä kuinka paljon autoiluun kannattaa laittaa rahaa on turha absoluuttisesti yrittää mitata. Jossitella voi sitten vaikka kolarin jälkeen riippuen siitä oliko alla 80-luvun turvavarustelu vai 2000-luvun. Elämä on.
Lyhyesti kiteytit tätä asiaa aivan samantyyliseen suuntaan, kuin minäkin tästä olen ajatellut.
Postimerkkeilyssäkin pitää keskittyä johonkin erikoisalueeseen ja sillä selvä.
Erilaista ajattelua ja kirjoittelua palstalla tarvitaan ja onneksi sitä myös sallitaan. Kirjoittelun pitää kuitenkin pysyä asiallisena.
Wesku on ilmaissut mielipiteensä, mutta ei aivan ole pystynyt asiaansa perustelemaan selkeästi.
-Saappia ei tarvitse lopettaa, että löytyy halpoja käyttöautoja tulevaisuudessa. Käyttöauton halpuuden määrittely on subjektiivinen juttu. Minun cabbe ostettiin käyttöautoksi ja niin myös tuo vanha 900:n
-Se, että chevy-harrastajat eivät tykkää nykyisistä malleistaan, ei määritä autofirman kokonaistilannetta. He voivat sitten keskittyä niihin "ainoisiin oikeisiin" malleihinsa.
Weskun esille tuomat pointit eivät siis vahvista käsitystä, että automerkkinä saab tulisi lopettaa, vaan päinvastoin, sen tulisi jatkaa.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja wesku »

Saabel kirjoitti: Weskun esille tuomat pointit eivät siis vahvista käsitystä, että automerkkinä saab tulisi lopettaa, vaan päinvastoin, sen tulisi jatkaa.
Tarkemmin ajatellen Spykerin kuvion johdostahan näyttääkin siltä että Saab on palautumassa itsenäisten automerkkien joukkoon. Niinpä saattaa käydä niin että GM-vallan ajan tuotteita vaihdetaan innokkaasti uusiin tämän vuoden aikana ja vuosikymmenen takainen visio 2010-kesäautoksi 9-5 saattaa hyvinkin toteutua. Tällä hetkellä joutuisi ehkä sijoittamaan noin puolitoista tonnia mutta saas nähdä mitä kevät ja uusien Saabien ostorynnistys tuo tullessaan :)
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

wesku kirjoitti:... ja vuosikymmenen takainen visio 2010-kesäautoksi 9-5 saattaa hyvinkin toteutua. Tällä hetkellä joutuisi ehkä sijoittamaan noin puolitoista tonnia mutta saas nähdä mitä kevät ja uusien Saabien ostorynnistys tuo tullessaan :)
Uusien mallien ja mainonnan myötä Saabin imago Suomessa paranee. Saabistit ostavat uusia Saabeja ja heidän käytetyistä Saabeista tulee kovaa kysyntää kun monet toisenmerkkisillä ajavat uskaltavat ostaa Saabin kun siitä tulee kahvipöydissä yleisesti hyväksytympi automerkki.
Niitä ihmisiä on jonkin verrankin jotka eivät ole ostaneet Saabia koska eivät halua perustella ostostaan tuttavapiirille. Neutraalimman automerkin hankintaa kun ei työkavereille tarvitse perustella.

Veikkaan siis ettei tarvitse etsiä polkuhintaan myytäviä 9-5:sia tulevana suvena vaan ryhdikkäät ja hyvässä palveluskunnossa olevat yksilöt vaihtavat omistajaansa alkeen 3000€ ja siitä ylöspäin :D
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

wesku kirjoitti:En nyt sitten enää keräile porukkaa lopettamista puoltavaan mielenosoitukseen tällä foorumilla, ehkä laitan vaikka suomi24 palstalle. Mielenkiintoista olisi kuitenkin ihan rehti keskustelu tästäkin aiheesta. Mielestäni sallittua pitäisi olla edullisen käyttöautoilun puolesta kirjoitteleminen tälläkin foorumilla. Toivottavasti ei tämäkin ketju kuole sensuuriin. Jos kuolee, kertokaa edes miksi :)
Omaa mielipidettä olisin tyrkyttämässä palstatilan täytteeksi. En ihan jokaista vastinetta lukenut, enkä luontevasti ihan kaikkeen ota kantaa. Edullisen käyttöautoilun vuoksi minäkin Saabilla ajan. Juuri tulin Porvoosta leimalta Nopalla, jonka kustannukset on tähän asti n. 400 euroa, sisältää 150 Euron hankintahinnan. Ja laakista läpi.

Itse komppaan Weskua siinä, että Saab ei ole nykyisellään niin erilainen, massasta erottuva, kuin ennen. Hyvä vai huono?

Itsellä myöskin ajatus päässä välillä on se, että olen "erilainen nuori", no, keski-ikäinen kohta. Reilu 20 vuotta sitten tähän statukseen upposi hienosti Saab. 10 vuotta sitten siihen kävi Ericssonin luuri. Kaverit piti mua jo melko sekona, kun kerroin, että ajan Saabilla ja puhun Ericssonilla. Nyt mielestäni kumpikin yllä mainittu merkki on lähempänä kilpailijoitaan, niiden haltijat ovat nykyisin osa "harmaata massaa". Itse olen teknisten näkökulmien (ja erilaisuuden korostamisen) nimissä päätynyt näihin merkkeihin. Yritän kertoa sitä, että ainakin minusta tuntuu, että jos jotain "aitoa erilaisuutta" ei voida ylläpitää, sitä on turha naamioida merkin taakse.

Saabin valmistuksen jatkuminen on minusta hyvä asia. Toivottavasti Spyker saa homman pyörimään taloudellisesti niin, ettei kohta olla taas veitsen terällä. Uusia Saabeja ihailen, vanhoilla ajan persaukisuuteni vuoksi :oops:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja Saabel »

wesku kirjoitti:
Saabel kirjoitti: Weskun esille tuomat pointit eivät siis vahvista käsitystä, että automerkkinä saab tulisi lopettaa, vaan päinvastoin, sen tulisi jatkaa.
Tarkemmin ajatellen Spykerin kuvion johdostahan näyttääkin siltä että Saab on palautumassa itsenäisten automerkkien joukkoon. Niinpä saattaa käydä niin että GM-vallan ajan tuotteita vaihdetaan innokkaasti uusiin tämän vuoden aikana ja vuosikymmenen takainen visio 2010-kesäautoksi 9-5 saattaa hyvinkin toteutua. Tällä hetkellä joutuisi ehkä sijoittamaan noin puolitoista tonnia mutta saas nähdä mitä kevät ja uusien Saabien ostorynnistys tuo tullessaan :)
Nimenomaan...Sitten on varaa valita ja voi alkaa haaveilemaan "uusista" nelivetoisista malleista pikkuhiljalleen... :D Ensi vuonna saattaa olla pihalla uusi neliveto 9-5 ja nimenomaan käyttöauto.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3548
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Täällä taas. Avatarina viimeisin Saabini, josta luovuin 5v sitten. Auto on tosin työkaverilla, joten näen sitä säännöllisesti :D Liikkuu edelleen...

Tauti ei vaan hellitä, pihassa on nyt kaksi tylsää, okei, Honda on ihan innostava, ja toimivaa japsia. Nyt on hakusessa kolmosauto, Saab tietenkin. Voi toki olla, että siitä tulee se kakkosauto ja Corolla saa lähteä. Satkuja on ollut yli oman tarpeen, joten tonnari on hakusessa. Gm-luomukset eivät pahemmin kiinnosta.

Palataan asiaan :saab:
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
GetawayCar
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja GetawayCar »

Käyttösaabismi on myös minun tapani toimia.

Tilan puutteen vuoksi harraste- ja käyttöautoni mahtuvat molemmat samaan parkkiruutuun. Viestiketjun aloittajan esiin nostamasta aiheesta on täälläkin pystyttävä keskustelemaan, vaikka aihe itsessään onkin klubin toiminta-ajatuksen vastainen.

Mielestäni on hienoa, että Saabin valmistusta jatketaan.
#3621
3 tonttua, 3 satkua ja femma
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja Naxu »

ihan oikeasti. Mitä jankutusta ja sontaa. Mikä on tämän topicin tarkoitus, ja miksi klubissa pitäisi puhua saabin lopetuksesta? Ketä se auttaa, ja mitä hyödyttää? Ajakoon kuka haluaa saabinsa loppuun, ja vaikka ilmaiseksi. Ei harmita. Tänne pitäisi saada lisää mimmejä. Maailma on täynnä avarakatseisia keskustelufooruumeita, johon tämänkin voisi siirtää. Vaikka copy/paste suoraan suoli24 foorumiin. En tiedä miksi pitää mitätöidä vanhojen saabien harrastajat, jotka kannattavat merkin säilymistä. Minusta on sääli jos saabin valmistus loppuisi, riippumatta siitä minkä merkkisellä autolla ajan. Itse harrastukseen se ei vaikuttaisi. Og:n valmistus on joka tapauksessa päättynyt. Hyvä että meillä on ahdasmielinen saab-klubi. Toisinajatttelijat voivat valita toisen kerhon.
Eli jos haluat bemarilla radalle, älä liity saab-klubiin.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja wesku »

Naxu kirjoitti:Toisinajatttelijat voivat valita toisen kerhon.
Eli jos haluat bemarilla radalle, älä liity saab-klubiin.
Ei kyse ole mistään valinnasta, aivan luvallista on kuulua toiseen, molempiin tai ei kumpaankaan ja olla mitä mieltä tahansa Saabin, Bemarin tai muiden merkkien lopettamisesta.

Ahdasmielisyyttä on todellakin se että pitäisi mitätöidä vanhojen Saabien harrastajat joita merkin säilyminen ei juurikaan kiinnosta ja yrittää kieltää eriävät mielipiteet esim kaupallisen tuotemerkin säilymisen puolesta järjestettyjen mielenosoituksien mielekkyyden ja tarpeellisuuden suhteen.

Taitaa olla niin että klubi on selvästi matkalla ahdasmielisempään suuntaan, esim. päätös kieltää Bemarilla ajaminen klubin ratapäivillä on selvästi näkyvä askel siihen suuntaan.
Naxu kirjoitti:Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Smart fortwo 0,6 turbo -00
Mihin se ahdasmielisyyden raja pitäisi vetää, siinäpä kysymys ? Pitäisikö aloittaa jo siguista ;)
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja wesku »

Mimmi kirjoitti:Klubin hallitus on päättänyt, ettei klubin järjestämissä tilaisuuksissa pääse ajamaan radalle tms. kuin Saabilla.
Kurun tapahtuma ei ollut klubin järjestämä, joten siellä ei klubin hallituksen päätökset ole voimassa.

Wesku voi yrittää klubin hallitukseen, kun kerran haluaa muuttaa klubin toimintatapoja. Hallitus kun tekee em. päätökset.
Eikö hallitus siis kuuntele jäsenistön mielipiteitä vaan ainoa tapa muuttaa jotain (tai olla muuttamatta) olisi pyrkiä hallitukseen ? Toivottavasti asiat olisivat sentään hiukan paremmin :)
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja Risto »

wesku kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Klubin hallitus on päättänyt, ettei klubin järjestämissä tilaisuuksissa pääse ajamaan radalle tms. kuin Saabilla.
Kurun tapahtuma ei ollut klubin järjestämä, joten siellä ei klubin hallituksen päätökset ole voimassa.

Wesku voi yrittää klubin hallitukseen, kun kerran haluaa muuttaa klubin toimintatapoja. Hallitus kun tekee em. päätökset.
Eikö hallitus siis kuuntele jäsenistön mielipiteitä vaan ainoa tapa muuttaa jotain (tai olla muuttamatta) olisi pyrkiä hallitukseen ? Toivottavasti asiat olisivat sentään hiukan paremmin :)
Tuossahan on toimittu juuri niin kuin enemmistö jäsenistä haluaa. Wesku taitaa olla niitä ihmisiä, jotka liittyvät nudistiyhteisöön ja haluavat, että pidetäänkin vaatteet päällä. :roll:
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja wesku »

Yksi asia joka näyttää monilta unohtuneen on että jäsenen pitäisi omistaa Saab-merkkinen auto. Niin että olisko moni uudemmilla ajavasta jäsenistöstä Riston vertauskuvaa ajatellen vähän niinkuin nudisteja vaatteet päällä ? Tämä kannattaisi painaa mieleen niiden jotka eivät itse autojaan omista vaan ovat vain haltijana osamaksuautoissa. Pyrkikää sitten hallitukseen jos haluatte muuttaa toimintatapoja sääntöjä, osamaksuautoilijat :)


http://www.saabclub.fi/www/saeaennoet.html
"Yhdistyksen varsinaisiksi jäseniksi voi päästä sellainen henkilö, joka omistaa Saab-merkkisen auton. "

Ja samalla voitaisiin sääntöihinkin kirjata rata-ajon merkkiuskollisuus ja vaikka sekin saako omistaa tai hallita muunkinmerkkisiä autoja.
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja aero »

wesku kirjoitti:Yksi asia joka näyttää monilta unohtuneen on että jäsenen pitäisi omistaa Saab-merkkinen auto. Niin että olisko moni uudemmilla ajavasta jäsenistöstä Riston vertauskuvaa ajatellen vähän niinkuin nudisteja vaatteet päällä ? Tämä kannattaisi painaa mieleen niiden jotka eivät itse autojaan omista vaan ovat vain haltijana osamaksuautoissa. Pyrkikää sitten hallitukseen jos haluatte muuttaa toimintatapoja sääntöjä, osamaksuautoilijat :)
Eikö tästä jo tarpeeksi väännetty hiljattain? Sääntöjen sanamuoto on sellainen, että pykälä koskee liittymishetkeä. Puhumattakaan siitä, että kevätkokouksessa 2009 tuo pykälä muistaakseni päätettiin kumota.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja Risto »

wesku kirjoitti:Yksi asia joka näyttää monilta unohtuneen on että jäsenen pitäisi omistaa Saab-merkkinen auto. Niin että olisko moni uudemmilla ajavasta jäsenistöstä Riston vertauskuvaa ajatellen vähän niinkuin nudisteja vaatteet päällä ? Tämä kannattaisi painaa mieleen niiden jotka eivät itse autojaan omista vaan ovat vain haltijana osamaksuautoissa. Pyrkikää sitten hallitukseen jos haluatte muuttaa toimintatapoja sääntöjä, osamaksuautoilijat :)


http://www.saabclub.fi/www/saeaennoet.html
"Yhdistyksen varsinaisiksi jäseniksi voi päästä sellainen henkilö, joka omistaa Saab-merkkisen auton. "

Ja samalla voitaisiin sääntöihinkin kirjata rata-ajon merkkiuskollisuus ja vaikka sekin saako omistaa tai hallita muunkinmerkkisiä autoja.
Tokihan jokainen nudistikin omistaa myös vaatteet. Pointti oli se, että kun kokoonnutaan Saab-harrastuksen merkeissä, niin silloin harrastetaan Saabeja.
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Käyttösaabismi

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

aero kirjoitti:
wesku kirjoitti:Yksi asia joka näyttää monilta unohtuneen on että jäsenen pitäisi omistaa Saab-merkkinen auto. Niin että olisko moni uudemmilla ajavasta jäsenistöstä Riston vertauskuvaa ajatellen vähän niinkuin nudisteja vaatteet päällä ? Tämä kannattaisi painaa mieleen niiden jotka eivät itse autojaan omista vaan ovat vain haltijana osamaksuautoissa. Pyrkikää sitten hallitukseen jos haluatte muuttaa toimintatapoja sääntöjä, osamaksuautoilijat :)
Eikö tästä jo tarpeeksi väännetty hiljattain? Sääntöjen sanamuoto on sellainen, että pykälä koskee liittymishetkeä. Puhumattakaan siitä, että kevätkokouksessa 2009 tuo pykälä muistaakseni päätettiin kumota.
Ja kun wesku taas tuossa pykäläkiihkossaan lukisi loppuun asti:

Kannattajajäseniksi voidaan hyväksyä henkilöitä ja oikeuskelpoisia yhteisöjä, jotka haluavat tukea yhdistyksen toimintaa.
Vastaa Viestiin