Ajoneuvovero (perusvero)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ajoneuvovero (perusvero)

Viesti Kirjoittaja lucaf »

vieläkö TRAFI (ex AKE) harrastaa mielivaltaista lisäkäyttöveron kalastelemiseta? Tosi är-syt-tä-vää!

Faktaa:

1) Pieni ihminen ostaa auton, ja laittaa sen konttorilla rekisteröidessään HETI liikenteestäpoistoon.
2) Kuukauden päästä pieni ihminen käy netissä TRAFIn sivuilla ottamassa ajoneuvon ajoonsa.

Miten laskuttaa tästä TRAFI? En lähde itkemään netissä tehtävän toimenpiteen neljän euron maksua vaan: Kohdan 1 jälkeen TRAFI lähettää omistajalle kymmenen (10) muka yhdestä päivästä?!

Kohdan 2 jälkeen TRAFI lähettää kohdan 2 ajankohdasta eteenpäin täyden vuoden käyttöveromaksun. Eli TRAFI ottaa kylmän viileästi 10 euroa ekstraa itsellensä, miten helv.... siis eletäänkö me Suomessa vai oliko tää sittenkin EUvostoliitto :twisted: :roll:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
aero
-
Viestit: 8688
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajoneuvovero (perusvero)

Viesti Kirjoittaja aero »

Kohdassa 1) palveleva konttori rekisteröidessään auton pienen ihmisen nimiin merkkaa sille samalla toiminnolla liikennekäytöstäpoiston - asiakas selviää yhdellä rekisteröintitoimenpidemaksulla, eikä ajoneuvoverolaskua tule ennenkö auton ottaa käyttöön.

Jos ei onnistu, vaihda konttoria.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Ajoneuvovero (perusvero)

Viesti Kirjoittaja Raser »

Hesari kirjoittaa:

Roima nousu

"Ajoneuvovero nousee keskimäärin 60 euroa vuodessa, jos hallituksen esitys valtion ensi vuoden talousarvioksi menee läpi eduskunnassa.

Ajoneuvovero määritellään auton hiilidioksidipäästöjen mukaan.

Suomalaisten henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidi- eli CO2-päästöt ovat nyt 168 grammaa kilometriä kohti. Trafin laskelmien mukaan ajoneuvovero kasvaisi tällöin noin 60 euroa vuodessa. Se olisi korotuksen jälkeen yhteensä noin 218 euroa vuodessa, eli vero kasvaisi keskimäärin lähes 40 prosenttia."

"Pakettiauton CO2-päästöt ovat Suomessa keskimäärin 200 g/km, jolloin uusi, korotettu ajoneuvovero olisi keskimäärin noin 280 euroa vuodessa"

Mulla taitaa olla saabissa 209 g/km päästö, joten sinne 300 euroon vuodessa pompsahtaa vero jo!?!

Kasko noin 750 euroa/vuosi, ajoneuvovero 300 euroa/vuosi, liikennevakuutus ?/vuosi, vuosikatsastus 60 euroa, mitäs pakkomaksuja vielä? Kohta alkaa olla sellainen tilanne, että on pakko vaan laittaa auto seisontaan ja koittaa ajaa tuurilla ettei narahda ratsiassa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ajoneuvovero (perusvero)

Viesti Kirjoittaja Julle »

Kasko on vapaaehtoinen.
9-5 Aero - 00
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ajoneuvovero (perusvero)

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

^Ei välttämättä ole.
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ajoneuvovero (perusvero)

Viesti Kirjoittaja kribe »

Raser kirjoitti:Mulla taitaa olla saabissa 209 g/km päästö, joten sinne 300 euroon vuodessa pompsahtaa vero jo!?!
Mulla on jo nyt allekirjoituksen femmassa vero 308€ vuodessa. Päästöt muistaakseni 244g/km. Kyllähän tuo tuosta sitten pompsahtaa yli 400€ hintaan.

Ei tosin pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä että porvarihallitus ajaa tasaveroa. Aika rankalla kädellä ovat sitä saaneet ajettua läpi.

Edit: Kalliita vakuutuksia porukalla. Itselläni kasko + liikennevakuutus alle 600€ Fenniasta, aiemmin oli reilu 800€ Tapiolasta. Bonukset 70/30.
Viimeksi muokannut kribe, Ke Syys 17, 2014 08:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ajoneuvovero (perusvero)

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Raser kirjoitti:Kasko noin 750 euroa/vuosi, ajoneuvovero 300 euroa/vuosi, liikennevakuutus ?/vuosi, vuosikatsastus 60 euroa, mitäs pakkomaksuja vielä? Kohta alkaa olla sellainen tilanne, että on pakko vaan laittaa auto seisontaan ja koittaa ajaa tuurilla ettei narahda ratsiassa.
Miten voi olla kasko noin kallis? Mulla on auton vakuutukset yhteensä jotain 800€ luokkaa (kasko+liikennevakuutus). Kaskon bonukset 70% ja liikennevakuutuksen 45%.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ajoneuvovero (perusvero)

Viesti Kirjoittaja lucaf »

aero kirjoitti:Kohdassa 1) palveleva konttori rekisteröidessään auton pienen ihmisen nimiin merkkaa sille samalla toiminnolla liikennekäytöstäpoiston - asiakas selviää yhdellä rekisteröintitoimenpidemaksulla, eikä ajoneuvoverolaskua tule ennenkö auton ottaa käyttöön.

Jos ei onnistu, vaihda konttoria.
juuri noin tein, ehkä selitin epäselvästi. Ei tullut edes mieleenkään varmistaa kysymällä, että eihän minulle tule ajoneuvoveromaksua nyt. Nehän olis pitänyt mua tyhmänä. Mä en ymmärrä mikä tuossa meni pieleen. Konttorin vaihto on myöhäistä :D
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Ajoneuvovero (perusvero)

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Mulle tuli myös 10€ lasku, kun tuli laitettua edeltävä päivämäärä rekisteriotteen kakkososaan. Tuli siis sen yhden päivän maksu. Kaikenlisäksi ko. auto oli liikennekäytöstäpoistettu ja katsastamatta useamman vuoden ajalta... Jos luovutus ja rekisteröinti tapahtuisi samana päivänä, laskua ei kai tulisi?
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Ajoneuvovero (perusvero)

Viesti Kirjoittaja Raser »

t.t.j kirjoitti:
Raser kirjoitti:Kasko noin 750 euroa/vuosi, ajoneuvovero 300 euroa/vuosi, liikennevakuutus ?/vuosi, vuosikatsastus 60 euroa, mitäs pakkomaksuja vielä? .
Miten voi olla kasko noin kallis? Mulla on auton vakuutukset yhteensä jotain 800€ luokkaa (kasko+liikennevakuutus). Kaskon bonukset 70% ja liikennevakuutuksen 45%.
Jeps, ei kai se voikkaan! Minulta lipsahti keskeneräinen viesti, vaikka siihin piti erotella Kasko 544 euroa ja Liikennevakuutus 206 euroa, eli yhteensä tasan 750 euroa.

Vakuutusyhtiö on Turha, eikun Turva. Bonukset on täydet 70 %. Hinnoissa pitäisi olla kaikki mahdolliset saamani alennukset. Kertokaa jos jostain vakuutusyhtiöstä saa halvemmalla. (Kaskon tasoa voisi säästösyistä pudottaa Peruskaskoon, jonka hinta vuodessa on 405 euroa.)

CO2 päästökin on 214 g/km.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Ajoneuvovero (perusvero)

Viesti Kirjoittaja haffu »

Liikennevakuutus juuri netistä tarkastettuna 690€ 20% bonuksella. Tähän kaskovakuutus päälle 500€ ja ylöspäin 70% bonuksella. Tosin tuskin on mihinkään Saabiin näin korkeita vakuutusmaksuja. :lol: Mutta kyllä ne vakuutusmaksut voivat olla sopivalla kombinaatiolla melkeinpä mitä vain. Myönnettäköön, että tämä kyseinen malli olisi varmasti lähellä kärkisijoija, jos kalleimpia vakuutushintoja katsellaan.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Mono
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Ajoneuvovero (perusvero)

Viesti Kirjoittaja Mono »

Raser kirjoitti:Hesari kirjoittaa:

Roima nousu

"Ajoneuvovero nousee keskimäärin 60 euroa vuodessa, jos hallituksen esitys valtion ensi vuoden talousarvioksi menee läpi eduskunnassa.

Ajoneuvovero määritellään auton hiilidioksidipäästöjen mukaan.

Suomalaisten henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidi- eli CO2-päästöt ovat nyt 168 grammaa kilometriä kohti. Trafin laskelmien mukaan ajoneuvovero kasvaisi tällöin noin 60 euroa vuodessa. Se olisi korotuksen jälkeen yhteensä noin 218 euroa vuodessa, eli vero kasvaisi keskimäärin lähes 40 prosenttia."

"Pakettiauton CO2-päästöt ovat Suomessa keskimäärin 200 g/km, jolloin uusi, korotettu ajoneuvovero olisi keskimäärin noin 280 euroa vuodessa"

Mulla taitaa olla saabissa 209 g/km päästö, joten sinne 300 euroon vuodessa pompsahtaa vero jo!?!

Kasko noin 750 euroa/vuosi, ajoneuvovero 300 euroa/vuosi, liikennevakuutus ?/vuosi, vuosikatsastus 60 euroa, mitäs pakkomaksuja vielä? Kohta alkaa olla sellainen tilanne, että on pakko vaan laittaa auto seisontaan ja koittaa ajaa tuurilla ettei narahda ratsiassa.
Poliisin uusi lukulaite käyttöön koko maassa

Laite hälyttää yleensä noin 100-150 autosta yhden työvuoron aikana. Eniten ilmoituksia on tullut katsastamattomista autoista ja maksamattomista ajoneuvoveroista.

:o
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
aero
-
Viestit: 8688
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ajoneuvovero (perusvero)

Viesti Kirjoittaja aero »

lucaf kirjoitti: juuri noin tein, ehkä selitin epäselvästi. Ei tullut edes mieleenkään varmistaa kysymällä, että eihän minulle tule ajoneuvoveromaksua nyt. Nehän olis pitänyt mua tyhmänä. Mä en ymmärrä mikä tuossa meni pieleen. Konttorin vaihto on myöhäistä :D
No perskuta. Ne on kädettäny jotain, mulle nimittäin ei tullut moista maksua kun rekisteröin auton suoraan liikennekäytöstäpoistetuksi, eikä se edes tapahtunut luovutuspäivänä. Mielestäni myyjäkään ei sitä ollut vielä liikennekäytöstä poistanut, mutta sehän saattaa olla avainsana jos oli. Saa nähdä muistaako Trafi minkäänlaisella kupongilla, kun möinkin sen saman liikennekäytöstäpoiston aikana...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

Re: Ajoneuvovero (perusvero)

Viesti Kirjoittaja tehave »

uutisessa ei ollut miten näiden painoin perusteella olevien maksut muuttuu..

ifissä saa ainakin aika monen liiton ansiosta lisä alennusta ja jos on molemmat autot+talo
niin siitä vielä lisää.
paperi sota on ainakin fiksumpaa kuin pohjolassa. (op nykyään)

joskus pohjolasta tuli autoa vaihtaessa tasaus, lisätieto, tarpeeton lasku, seuraava lasku papereita sellainen kasa että piti soittaa ja kysyä että missä nyt mennään :)
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5173
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ajoneuvovero (perusvero)

Viesti Kirjoittaja Risto »

tehave kirjoitti:uutisessa ei ollut miten näiden painoin perusteella olevien maksut muuttuu..
KuvaKuva
Vastaa Viestiin