Varttimaili & tehot

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Varttimaili & tehot

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Moi!

Tyhmä kysymys, mutta menköön nyt:

Muistaako kukaan sitä laskukaavaa, jolla saatiin laskettua auton tehot varttimailin pyrähdyksellä, kun tiedettiin pyrähdykseen kulunut aika ja auton loppunopeus?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Niin, ja unohtu tietysti mainita, että täytyyhän sitä myös tietää auton massa, ennen kuin alkaa laskemaan :oops:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Tsekkaa T-S emailis...jos sen nyt oikein muistin :roll:

(((B1/3.6)*B2)/B3)*0.2248*(B1/602.14)

B1 = loppunopeus km/h
B2 = kokonaismassa
B3 = loppuaika s
B4 = Teho pyöristä: (hp) (siis vastaus)

Tämä kopsattu excelistä, siis kaavan kun kopsaa ja laittaa kyseiset arvot oikeisiin paikkoihin niin pitäs olla siinä.
Excelin olen jostain netistä napannut...
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

tuon kaavan mukaan mulla

saab 9000 t16 ahtopaine 0,9bar

1340kg + kuski 87kg

15,3s/146km/h mitattu oikeilla varttimailin kelloilla 0-402,33m

=> n 205hp antaisi tuo kaava (jos oikein ymmärsin)


ST-motorsissa oli dynossa moottoriteho 193hv/5300rpm


siis hieman yläkanttiin tuolla kaavalla ?


on muitakin varttilamailin tehokaavoja joissa aikaa ei ole lainkaan mukana
sutimisen vaikutus poistuu
syötetään vain loppunopeus ja auton massa ajokunnossa
tuloksena vetopyöräteho
(kuulemma tarkkoja kunhan vaan on kuiva asfaltti)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

T16 kirjoitti:on muitakin varttilamailin tehokaavoja joissa aikaa ei ole lainkaan mukana sutimisen vaikutus poistuu syötetään vain loppunopeus ja auton massa ajokunnossa tuloksena vetopyöräteho
(kuulemma tarkkoja kunhan vaan on kuiva asfaltti)
Olisko kellään tietoa tällaisesta kaavasta? Pitäis saada laskettua NG900 Turbon tehot, kun se on porhaltanut varttimailin niin, että loppunopeus on 167 km/h ja auton massa on vakio (ei kevennetty) :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

vauhdin maailma 80-luvun puolivälissä (kirjasto)
hot rod magazine

onko netissä?
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Turbo Sensonic kirjoitti:Olisko kellään tietoa tällaisesta kaavasta? Pitäis saada laskettua NG900 Turbon tehot, kun se on porhaltanut varttimailin niin, että loppunopeus on 167 km/h ja auton massa on vakio (ei kevennetty) :wink:
Loppunopeudesta on vain vähän paha arvioida, koska jos esim. lähdössä sutii paljon tulee todennäköisesti iso loppunopeus suhteessa aikaan jne.
STCF #3
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

loppunopeus nimenomaan on suunnilleen sama suti tai ei
muutaman % tarkkuudella
(kunhan on kuiva keli ja asfaltti)

aika taas voi vaihdella jopa 2 sek

esim
kiihdytysauto slickselillä ja kiihdytysjousituksella 1000kg/400hv = 10,0s loppunopeus 200km/h
vs
katuauto matalaprofiilisilla mutkarenkailla ja jäykällä jousituksella
sutii ekat 200m
1000kg/400hv = 12,0s loppunopeus 200km/h

siksi lasketaan mielummin loppunopeudesta eikä ajasta
ja käytetään kaavaa jossa aikaa ei ole lainkaan
ainoastaan ajomassa ja loppunopeus
(on olemassa tarkempia kaavoja joissa huomioidaan eri korien ilmanvastus mutta nuo peruskaavat on usa-autoille vakiokoreilla)
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Turbo Sensonic kirjoitti:
T16 kirjoitti:on muitakin varttilamailin tehokaavoja joissa aikaa ei ole lainkaan mukana sutimisen vaikutus poistuu syötetään vain loppunopeus ja auton massa ajokunnossa tuloksena vetopyöräteho
(kuulemma tarkkoja kunhan vaan on kuiva asfaltti)
Olisko kellään tietoa tällaisesta kaavasta? Pitäis saada laskettua NG900 Turbon tehot, kun se on porhaltanut varttimailin niin, että loppunopeus on 167 km/h ja auton massa on vakio (ei kevennetty) :wink:
http://www.quarterjr.com/
Tuolla on laskuri, se ottaa huomioon kaikkea kivaa...
Ei kellään sattuis olemaan tota ohjelmistoa.
#1730
500whp.net member
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vigge kirjoitti:http://www.quarterjr.com/
Tuolla on laskuri, se ottaa huomioon kaikkea kivaa...
Ei kellään sattuis olemaan tota ohjelmistoa.
Joo, mutta se toimii käänteisesti, eli laskee auton massasta ja loppunopeudesta varttimailiajan. Nyt pitäis saada tietoon, että kun ajetaan varttimaili vakiopainoisella NG900 Turbolla loppunopeuden ollessa 167 km/h, niin mikä olisi suurinpiirtein auton tehomäärä?

Kokeilin aiemmin tässä topicissa annettua kaavaa, mutta se antoi vastaukseksi vähän yli 300 hummaa. Vähän liian paljon autolle, jossa on kiinni Garrett T25M :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Joo, mutta se toimii käänteisesti, eli laskee auton massasta ja loppunopeudesta varttimailiajan. Nyt pitäis saada tietoon, että kun ajetaan varttimaili vakiopainoisella NG900 Turbolla loppunopeuden ollessa 167 km/h, niin mikä olisi suurinpiirtein auton tehomäärä?
:
Ei kai se nyt niin paha rasti voi olla tuo laskurin käyttö nurin perin. Hieman toistoo, toistoo ja toistoo eri tehoilla niin pääset tohon annettuun aikaan.
#1730
500whp.net member
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

T16 kirjoitti:loppunopeus nimenomaan on suunnilleen sama suti tai ei
muutaman % tarkkuudella
(kunhan on kuiva keli ja asfaltti)

aika taas voi vaihdella jopa 2 sek

esim
kiihdytysauto slickselillä ja kiihdytysjousituksella 1000kg/400hv = 10,0s loppunopeus 200km/h
vs
katuauto matalaprofiilisilla mutkarenkailla ja jäykällä jousituksella
sutii ekat 200m
1000kg/400hv = 12,0s loppunopeus 200km/h

siksi lasketaan mielummin loppunopeudesta eikä ajasta
ja käytetään kaavaa jossa aikaa ei ole lainkaan
ainoastaan ajomassa ja loppunopeus
(on olemassa tarkempia kaavoja joissa huomioidaan eri korien ilmanvastus mutta nuo peruskaavat on usa-autoille vakiokoreilla)
Asiasta enempää tietämättä en väitä mitään, mutta tuo kuva minulle on syntynyt, mitä ollaan mittailemassa käyty.
STCF #3
Vastaa Viestiin