VINKKEJÄ. ''Bemari'' miehelle vastalause?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: VINKKEJÄ. ''Bemari'' miehelle vastalause?

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Perheessämme on olltu neljä bemaria. Yksi toimi.

320 Oli 300 tkm ajettu ja siitä hajosi perä ja vihdelaatikko, ruosteesta puhumattakaan. Isäukon 520:t hajosivat alle 150 tkm ajettuina s.e. toisesta hajosi automaattilaatikko (3 kk korjaamolla) ja toisesta "katkesi" lohko ja kansi sylinterien 3 ja 4 välistä. Siitä tulee bemari-inhoni.

Hiukan nautintoa sain kun työnantajani noin 5 vuotta sitten osti uuden BMW 745:n. Ei pärjännyt minun tonnarilleni kiihtyvyydessä. Bemari olisi varmaan kulkenut 250 km/h, mutta ei ollut riittävää suoraa. Tonnarin välitykset loppuisivat luultavasti kesken. Bemari oli maksanut kuulemma niillä varusteilla 130 000 €.

Bemaria ei voi varastaa, koska ainakin 745:n hallintalaitteet ja se hemmetin joystick vaativat kurssituksen tai omistajan viereen neuvomaan. napista Oikeita nappuloita ei aina tahtonut edes löytyä ilman omistajaa. Järjettömän rumon bemari ovat, mutta sehän on makuasia.

Kaikki muut merkit minulle kelpaisivatkin, Daciasta Mersuun. Mutta kun kerran saabejkin on niin...
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: VINKKEJÄ. ''Bemari'' miehelle vastalause?

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

JiiVee kirjoitti:320 Oli 300 tkm ajettu ja siitä hajosi perä ja vihdelaatikko, ruosteesta puhumattakaan. Isäukon 520:t hajosivat alle 150 tkm ajettuina s.e. toisesta hajosi automaattilaatikko (3 kk korjaamolla)

Hiukan nautintoa sain kun työnantajani noin 5 vuotta sitten osti uuden BMW 745:n. Ei pärjännyt minun tonnarilleni kiihtyvyydessä.
No eihän se olekaan kuin ~500 kg raskaampi kuin tonttu. Oletan, että sigun auto kyseessä joten teho ja vääntölukemat lienevät molemmilla samaa luokkaa.

Saabeista ei ikinä ole hajonnut vaihdelaatikoita eikä varsinkaan vanhemmat ruostu ikinä ;)
Jyki
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 07:55
Paikkakunta: Pori

Re: VINKKEJÄ. ''Bemari'' miehelle vastalause?

Viesti Kirjoittaja Jyki »

Muutaman kerran talvisissa olosuhteissa on uudehko Bemari hyytynyt edessäni vasemmalla kaistalla kesken ohituksen. Maanantai aamulla viimeksi 730 ohituskaistalla. Nykyisin ainakin talvella varon mitenkään provoamasta Bemaria.
- Jyrki
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: VINKKEJÄ. ''Bemari'' miehelle vastalause?

Viesti Kirjoittaja aero »

Könsikäs kirjoitti:Hyvän näköinen BMW?? onko joku aprillipila..
Ei tarvi aprillipilaa. Kyllä e23 on ihan nätti kori, kuin myös e32. Myös 500-sarjassa on joku sedanina ihan nätti kori, jonka tyyppimerkintää tahi tarkkaa ikää en muista, taisi olla 90-luvun kapistus (wikitinpä, e28 eli 80-luvun laite). 700-sarjalaista (e23 tai e32) voisin oikeasti jopa harkita harrasteleluksi.

Kartoittelin tuossa tilannetta ja tulin siihen tulokseen, että BMW olisi mulle yksi mahdollinen vaihtoehto Saabin jälkeen. Oikeastaan yksi erittäin harvoista vaihtoehdoista - ranskalaiset ostetaan grilliltä, Volvo ei enää ole aito Volvo (=neliskanttinen ja takavetoinen, Saab on edelleen pyöreämuotoinen ja etuvetoinen), VAG -maailma on äärimmäisen tylsää (pl. RS6, johon ei ole varaa), MB on jotenkin vastenmielinen, jenkit ei nappaa ei napsahda, jaappanilaiset... No, ehkä, siis *ehkä* Lancerin tai Accordin voisi sedanina koestaa. Jagulaariin tahi Porscheen ei ole varaa.

Oikeasti, sellainen automerkki on vielä mulla näkemättä, jolta löytyisi kaikille sopiva auto. Hyvä niin, kilpailu luo kehitystä ja tunnelmaa. Kerro sille bemaristille ihan rauhallisesti ja järkevästi, että A) jos bemari olisi kaikkivoipa, ei muita myytäisi sekä B) jos kilpailua ei olisi, ei bemarikaan olisi ikinä juurikaan kehittynyt.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: VINKKEJÄ. ''Bemari'' miehelle vastalause?

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

No, kumpikos se sai turbon toimimaan bensamoottorissa ensimmäisenä maailmassa bmw vai Saab?
Oikea vastaus: Saab!

Tuostahan vois vaikka lähteä jos inttää pitää!

Toiseksi, kummalla oli ennemmin moniventtiilitekniikka sarjatuotantoautossa? Vastaus: Saab 1983 ja bmw 1989! Eli kumpi on ollut aikaansa edellä noista kahdesta?
V: Saab ja kirkkaasti tuomalla autoon mm. turbon ja moniventtiilitekniikan! 8)
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: VINKKEJÄ. ''Bemari'' miehelle vastalause?

Viesti Kirjoittaja aero »

keskikonsoli kirjoitti:No, kumpikos se sai turbon toimimaan bensamoottorissa ensimmäisenä maailmassa bmw vai Saab?
Oikea vastaus: Saab!
"The 2002 Turbo was launched at the 1973 Frankfurt Motor Show. BMW's first production turbo, it produced 170 hp (127 kW) at 5,800 rpm, with 240 N·m (180 lb·ft) of torque."

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_New_Class

Niin, Saab toi ensimmäisenä turbon perheautoluokkaan tjsp. Vai eikö 2002:n hyrrä toiminut?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: VINKKEJÄ. ''Bemari'' miehelle vastalause?

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

aero kirjoitti:Niin, Saab toi ensimmäisenä turbon perheautoluokkaan tjsp. Vai eikö 2002:n hyrrä toiminut?
Nimenomaan EI toiminut ja valmistus lopetettiin! Saab-insinöörit keksivät hukkaportin ja näin he saivat tuon turbokoneen toimimaan eli siis kestämään. Tuossa bmw:ssä ei tuota hukkaporttia ollut ja turbo oli kokoajan "päällä" joten se ei voinut kestää pitkään, eikä siis kestänytkään.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: VINKKEJÄ. ''Bemari'' miehelle vastalause?

Viesti Kirjoittaja Japso »

keskikonsoli kirjoitti:Saab-insinöörit keksivät hukkaportin
Mistäs tämä tieto on kaivettu? Väittäisin että on vanhempi keksintö.

Porsche in 1974 at the Paris Auto Show during the height of the oil crisis, presents the 911Turbo – the world’s first production sports car with exhaust turbocharger and pressure regulator. This was made possible by the introduction of a wastegate to relieve excess pressure
Corvette C5
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: VINKKEJÄ. ''Bemari'' miehelle vastalause?

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

Japso kirjoitti:
keskikonsoli kirjoitti:Saab-insinöörit keksivät hukkaportin
Mistäs tämä tieto on kaivettu? Väittäisin että on vanhempi keksintö.

Porsche in 1974 at the Paris Auto Show during the height of the oil crisis, presents the 911Turbo – the world’s first production sports car with exhaust turbocharger and pressure regulator. This was made possible by the introduction of a wastegate to relieve excess pressure
No, muistaakseni tuosta oli Saab historiikissa "Saab-ensimmäiset 40 vuotta" jossa kerrottiin Saabin insinöörien suunnitelleen itse tuon hukkaportin jolla turbomoottori saatiin kestämään ja tuo turbo toimimaan halutulla tavalla.

Tuo Porche on hiukan huono vertailukohde tuohon tuon aikaiseen Saabin sillä tuossa lainauksessasikin on sana "sport car" joka meinaa urheiluautoa/kilpa-autoa ja nyt oli kysymys sarjavalmisteisesta ihan normaalista henkilöäautosta johon Saab toi siis ensimmäisenä toimivan turbokoneen. :roll:

http://www.saab.fi/fi/fi/start#/world/heritage/history/ kohta 1977!
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: VINKKEJÄ. ''Bemari'' miehelle vastalause?

Viesti Kirjoittaja oju »

keskikonsoli kirjoitti:
aero kirjoitti:Niin, Saab toi ensimmäisenä turbon perheautoluokkaan tjsp. Vai eikö 2002:n hyrrä toiminut?
Nimenomaan EI toiminut ja valmistus lopetettiin! Saab-insinöörit keksivät hukkaportin ja näin he saivat tuon turbokoneen toimimaan eli siis kestämään.
Auton valmistus lopetettiin uuden 300-sarjan myötä. Turbomoottorit jatkoivat kilpapuolella pitkään. Käsittääkseni 2002 turboversio tehtiin jotta kilpaluokkaan vaadittava luokitusmäärä täyttyisi, ei sitä oltu tarkoitettu ratkaisemaan mitään autoilun perusongelmaa. Sen ajan turbotekniikka yhdistettynä kevytperäiseen takavetoiseen ei kerännyt pisteitä tieliikenteessä.
keskikonsoli kirjoitti:Tuossa bmw:ssä ei tuota hukkaporttia ollut ja turbo oli kokoajan "päällä" joten se ei voinut kestää pitkään, eikä siis kestänytkään.
Tuollaiset autot menivät varmaan muutenkin sellaiseen käyttöön ettei niiden käyttöikä ollut kovin pitkä. Hukkaportti on vain osa totuudesta.
Koutonen
"Aero"
Viestit: 315
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 09:40
Paikkakunta: Oulu

Re: VINKKEJÄ. ''Bemari'' miehelle vastalause?

Viesti Kirjoittaja Koutonen »

rälläkkä kirjoitti:
Koutonen kirjoitti:aivan pakko kans sanoa kun tossa yksi päivä kaveri tuli käymään niin se sano että tie oli tukossa ku joku 2002 diesel bmw oli aivan kokonaan liekeissä ja kuulemma ajossa syttynyt palamaan jostain konehuoneen puolelta että sehän kertoo jo aika paljon auton laadusta... kannattaa kysyä bmw:n mieheltä/naiselta että "miten uskallat ajaa bemarilla ku ne saattaa ajaessakin syttyä palamaan"
Eipä tuosta niin kauan ole kun Oulaisissa paloi Saab 9-3 SC ihan täysin.
no Oulaisissa voi palaa vaikka mitkä autot. tosin harvemmin ajossa vaan parkkipaikoilla yöaikaan. siinä ysikolomosesa oli todennäkösesti näitä opelin osia jotka tunnetusti sähköissä on verranollisia bmw:n sähköihin. ymv. saksalaisiin
OG 900 Convertible
OG 900 Seon Maskotti
NG9-5
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: VINKKEJÄ. ''Bemari'' miehelle vastalause?

Viesti Kirjoittaja oju »

keskikonsoli kirjoitti:Tuo Porche on hiukan huono vertailukohde tuohon tuon aikaiseen Saabin sillä tuossa lainauksessasikin on sana "sport car" joka meinaa urheiluautoa/kilpa-autoa ja nyt oli kysymys sarjavalmisteisesta ihan normaalista henkilöäautosta johon Saab toi siis ensimmäisenä toimivan turbokoneen. :roll:
Tuo Oldsmobile on varmaan sekin liian hieno tai kestävyydeltään heikko?
http://en.wikipedia.org/wiki/Turbocharg ... utomobiles
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: VINKKEJÄ. ''Bemari'' miehelle vastalause?

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

oju kirjoitti:
keskikonsoli kirjoitti:Tuo Porche on hiukan huono vertailukohde tuohon tuon aikaiseen Saabin sillä tuossa lainauksessasikin on sana "sport car" joka meinaa urheiluautoa/kilpa-autoa ja nyt oli kysymys sarjavalmisteisesta ihan normaalista henkilöäautosta johon Saab toi siis ensimmäisenä toimivan turbokoneen. :roll:
Tuo Oldsmobile on varmaan sekin liian hieno tai kestävyydeltään heikko?
http://en.wikipedia.org/wiki/Turbocharg ... utomobiles
Juuri näin!
"The Jetfire's high cost (nearly $300 over a standard Cutlass coupe) and reliability problems with its turbocharged engines limited sales to 3,765."

http://en.wikipedia.org/wiki/Oldsmobile_Cutlass
Nisse
"Turbo"
Viestit: 235
Liittynyt: Ke Syys 10, 2008 19:24

Re: VINKKEJÄ. ''Bemari'' miehelle vastalause?

Viesti Kirjoittaja Nisse »

Sana "Mersu" on täydellisyyttä hipova bemaristien hiljentäjä. Bemarihan ei tunnetusti tarjoa mitään, mitä ei Mersulta saisi.

Voithan kysyä työkaveriltasi, että jos hän haluaa takavedon, niin miksi tyytyi toiseksi parhaaseen?
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: VINKKEJÄ. ''Bemari'' miehelle vastalause?

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Koutonen kirjoitti:
rälläkkä kirjoitti:
Koutonen kirjoitti:aivan pakko kans sanoa kun tossa yksi päivä kaveri tuli käymään niin se sano että tie oli tukossa ku joku 2002 diesel bmw oli aivan kokonaan liekeissä ja kuulemma ajossa syttynyt palamaan jostain konehuoneen puolelta että sehän kertoo jo aika paljon auton laadusta... kannattaa kysyä bmw:n mieheltä/naiselta että "miten uskallat ajaa bemarilla ku ne saattaa ajaessakin syttyä palamaan"
Eipä tuosta niin kauan ole kun Oulaisissa paloi Saab 9-3 SC ihan täysin.
no Oulaisissa voi palaa vaikka mitkä autot. tosin harvemmin ajossa vaan parkkipaikoilla yöaikaan. siinä ysikolomosesa oli todennäkösesti näitä opelin osia jotka tunnetusti sähköissä on verranollisia bmw:n sähköihin. ymv. saksalaisiin
Kyllä tämä tapaus paloi ihan ajossa, taksi kun oli.
Vastaa Viestiin