Minkä auton ostaisin ensi talveksi?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Minkä auton ostaisin ensi talveksi?

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Keväällä lähtee golf ja corolla. Samara lähti jo ja pitäisi nämä kolme talviautoa korvata yhdellä. Aikaa etsimiseen ja mahdolliseen kunnostamiseen on ensi syksyyn.

kriteerit:
-Moottoritieajoa tulee tulevaisuudessa melko paljon eli sata pitäisi olla sopiva matkanopeus.
- Ei kovin erikoista tekniikkaa, koska korjaan autoni itse.
- Tilaa ei tarvitse välttämättä olla kuin kuskille ja yhdelle kyytiläiselle.
- Hyvinkin vanhat tulevat kyseeseen, jos vain osia saa.
- hinta 0 -5000€
- Iän, ulkonäön tai suorituskyvyn tuoma vetovoima plussaa. Harmaata massaa saa kaupasta uutenakin.

Mikä auto voisi täyttää kriteerit? Saab tietysti, mutta muutkin kiinnostavat. Jos löytäisi vihdoinkin talviauton, jonka voisi pitää vuosia. Olisi mukava kuulla positiivisia kokemuksia eri autoista.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Minkä auton ostaisin ensi talveksi?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

JiiVee kirjoitti:Keväällä lähtee golf ja corolla. Samara lähti jo ja pitäisi nämä kolme talviautoa korvata yhdellä. Aikaa etsimiseen ja mahdolliseen kunnostamiseen on ensi syksyyn.

kriteerit:
-Moottoritieajoa tulee tulevaisuudessa melko paljon eli sata pitäisi olla sopiva matkanopeus.
- Ei kovin erikoista tekniikkaa, koska korjaan autoni itse.
- Tilaa ei tarvitse välttämättä olla kuin kuskille ja yhdelle kyytiläiselle.
- Hyvinkin vanhat tulevat kyseeseen, jos vain osia saa.
- hinta 0 -5000€
- Iän, ulkonäön tai suorituskyvyn tuoma vetovoima plussaa. Harmaata massaa saa kaupasta uutenakin.

Mikä auto voisi täyttää kriteerit? Saab tietysti, mutta muutkin kiinnostavat. Jos löytäisi vihdoinkin talviauton, jonka voisi pitää vuosia. Olisi mukava kuulla positiivisia kokemuksia eri autoista.
Noihin kriteereihin suositelisin Citroen Xsaraa, ja dieselinä, ja erityisesti jos 2-matkustajapaikkaa riittää, niin pakuna polttoaineverokin on olematon (ja Xsaroja löytyy myös sedan-malleina pakuiksi rekisteröityinä).

Meillä oli sellainen 1,5 vuotta, kapistus oli siis vm 1999 Xsara farmari 1,9TD, ja oli todella pomminvarma vehje, lämmin, ja hyvä ajaa, ja älyttömän helppo korjata, eikä ollut ruosteessakaan mistään, vaikka silläkin oli ajettu jotain 320tkm. Kori taisi olla täyssinkitty, eikä sieltä alapuoleltakaan löytynyt mitään ruostetta, kun sen läpikotaisin pengastin.

Ikiwanha dieselkone toki vei suht reippaasti polttoainetta, keskikulutus oli siinä aika lailla 7,0 litran luokkaa sekalaisessa ajossa, matka-ajossa vei hiukan päälle 6 litraa. Uudemmat Hdi-konet kuluttavat kait keskimäärin litran vähemmän, mutta ovat vastaavasti kalliimpia varaosiltaan.
Ovat lisäksi järjettömän halpoja käyttöominaisuuksinsa nähden, ja todella vähävikaisiakin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Minkä auton ostaisin ensi talveksi?

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Saapa nyt nähdä mut itelle voi tulla tässä vielä lopputalveksi bemari,pääseepä saappi sit lepäilemään talliin :mrgreen:
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Minkä auton ostaisin ensi talveksi?

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Itsellä oli pari talvea sitten Audi 80 quattro '87 eli eka uudempikoppainen. Ko. mallissa on jo keskitasauspyörästö torsenilla ja lukittava takatasauspyörästö. Hyvä ajoasento, kohtuu hiljainen ja taloudellinen, varsin vähäruosteinen, pomminvarma voimansiirto ja "volkkarin" osat. Takaistuintilat ja varsinkin tavaratila ovat naurettavan pienet mutta sehän on tässä tapauksessa OK.

Itse asiassa oli niin kiva peli että nyt joulun jälkeen hommasin 90 quattro '89:n ja tonnari sai jäädä huilimaan. Viitoskoneessa on kivat äänet ja risteyksistä pääsee livakasti liikkeelle :)

Jos löytää hyvän B4-koppaisen (92-95) kasikymppi quattron 2.3 koneella niin se voisi olla aika optimi.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Minkä auton ostaisin ensi talveksi?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

saba90 kirjoitti:Saapa nyt nähdä mut itelle voi tulla tässä vielä lopputalveksi bemari,pääseepä saappi sit lepäilemään talliin :mrgreen:
Älä nyt ainakaan sellaista e34 500-sarjalaista hanki, en voi suositella :D
Itellä oli heikkona hetkenäni muutaman kuukauden sellainen, vm. 1989 520iA 12V-koneella, ja jopa samaan aikaan omistamani -91 9000cc 2.0iA:kin pesi sen mennen tullen kiihtyvyydessä (ja joka sekin oli patalaiska, tai oikeammin vaarallisen laiska).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Minkä auton ostaisin ensi talveksi?

Viesti Kirjoittaja Hessu »

ng900aero kirjoitti: Itellä oli heikkona hetkenäni muutaman kuukauden sellainen, vm. 1989 520iA 12V-koneella, ja jopa samaan aikaan omistamani -91 9000cc 2.0iA:kin pesi sen mennen tullen kiihtyvyydessä
Tuo Bemarin M20 pata (eli 80-luvun pikkulohkokuutonen) olisi joutanut korvata jollakin jo ainakin 5 vuotta aikaisemmin. Ruma helisevä käyntiääni, helevetin ohut alavääntö ja nokka-akselin käyttö merkin kaikkien perinteiden vastaisesti hihnalla. Itsellä oli 325i touring '91 eli viimeisiä E30-koppaisia ja olihan se aika kepuli viritys tuntumansa puolesta.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: Minkä auton ostaisin ensi talveksi?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Sierralla kohta 15tkm tänä talvena,ja enstalveksi tulee samanlainen.Menee ovi edellä isossakin vauhdissa vakaasti,korjauksiin mennyt 19e,josta 10e omaan laiskuuden piikkiin kun ei jaksanut jarrupaloja ajoissa vaihtaa.Lämpimämpi mitä og,hauskempi ja taloudellisempi.Mulla ajo 90% yli 100km/h ja keskikulutus pyörii 8-9 pinnassa.Kulkeekin paremmin mitä iivaari oogee.

Edit. Niin ja auto maksoi yli 2kk leimalla varustettuna alle kaksisataa,leima tuli huomautuksitta uusi.
Viimeksi muokannut Suppari, To Tammi 28, 2010 23:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Minkä auton ostaisin ensi talveksi?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hessu kirjoitti:
Tuo Bemarin M20 pata (eli 80-luvun pikkulohkokuutonen) olisi joutanut korvata jollakin jo ainakin 5 vuotta aikaisemmin. Ruma helisevä käyntiääni, helevetin ohut alavääntö ja nokka-akselin käyttö merkin kaikkien perinteiden vastaisesti hihnalla. Itsellä oli 325i touring '91 eli viimeisiä E30-koppaisia ja olihan se aika kepuli viritys tuntumansa puolesta.
Omassa yksilössäni mielestäni kone kävi ihmeen nätisti, eikä venanpainimet räplättäneet ollenkaan (eli jostain syystä olivat kait säädöissään, ja hihnakin oli kait jotain vuosia sitten vaihdettu).
Alaväännöstä on vaikea raportoida mitään, kun sen mahdollisen ohuenkin alaväännön torpedoi ZF:n automaattilaatikko, jonka välitykset olivat jotakuinkin niin optimaaliset, että noin 100km/h ajaessa kone ulvoi luokkaa 2500rpm, ja täten kulutuskin oli samaa luokkaa kuin 2,0iA-tontussa.
Lähdin tutkimaan mittaristoa, ja perävälitystä, niin mikään ei täsmännyt, eli autossa oli 1,8:n perä, ja mittaristoonkin oltiin menty sorkkimaan, eli sieltä mahtoi puuttua vähintään 100-150tkm :D No säädin nopeusmittarin neulan näyttämään about oikeaa aiemman noin 15km/h heiton sijaan.

Mutta kertakaikkiaan mihinkään se katiska ei vaan kulkenut, kone kävi kivasti, ja kivat murinat kuului hiukan sisällekin vakioputkiston välittämänäkin, mutta ajatus ohittamisesta oli mahdoton :D
Myyntipäätös syntyi siinä vaiheessa kun alkasin tutkimaan autoa, ja koetin nostaa sitä ylös, kaikki neljä neljästä tunkinkohdasta nousivat kyllä korin jäädessä tukevasti pyörilleen :D
Myin auton samntien, ja tietenkin kerroin tuosta asiasta ostajalle, joka ei sitä pitänyt ollenkaan pahana juttuna, vaan pikemminkin tyyppivikana.
Sattuipa tuo uusi omistajakin soittamaan vielä muutaman kuukauden kuluttua, ja kyselemään, olisiko minulle jäänyt sattumalta vara-avainta, kun oli hukannut avaimensa, ja kertoili että hitsaili helmakotelot kondikseen, ja on ollut tyytyväinen autoon.
ja sen jälkeen jonkin ajan päästä minulle soitti vuosaarelainen tyyppi, jolta auton ostin, joka olisi ehdottomasti halunnut ostaa sen takaisin.... eli merkkiuskollisuutta löytyy muualtakin kuin Saab-maailmasta :D

Mutta vanhoilla 500-sarjan louskubemmeillä ei mielestäni tee juuri mitään, paitsi jos sattuu löytämään jonkin viimeisien vuosikertojen helmen esim dieselmoottorilla, ja jolla olisi oikeasti ajettu alle 350tkm (onkohan sellaista olemassakaan).
Pääsääntöisesti vanhoja romuja nuo kaikki e34-sarjalaiset, ja joutaisivat paaliin omasta mielestäni, lukuunottamatta käsintehtyjä M5:sia.

Suosittelen edelleenkin Citroen saaraa, on todella kelpo vehjes kaikin tavoin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Minkä auton ostaisin ensi talveksi?

Viesti Kirjoittaja wesku »

JiiVee kirjoitti: kriteerit:
-Moottoritieajoa tulee tulevaisuudessa melko paljon eli sata pitäisi olla sopiva matkanopeus.
- Ei kovin erikoista tekniikkaa, koska korjaan autoni itse.
- Tilaa ei tarvitse välttämättä olla kuin kuskille ja yhdelle kyytiläiselle.
- Hyvinkin vanhat tulevat kyseeseen, jos vain osia saa.
- hinta 0 -5000€
- Iän, ulkonäön tai suorituskyvyn tuoma vetovoima plussaa. Harmaata massaa saa kaupasta uutenakin.
Eiköhän näillä kriteereillä olisi OG 900 turbo melko varma valinta.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Minkä auton ostaisin ensi talveksi?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

JiiVee kirjoitti: - Iän, ulkonäön tai suorituskyvyn tuoma vetovoima plussaa. Harmaata massaa saa kaupasta uutenakin.
Sori, jätin huomioimatta tämän kohdan kun sitikkaa suosittelin :oops:
No entäs Citroen Berlingo sitten, tai jopa XM? :D

Alfaahan ei varman uskalla suositella, mutta sanoisin omasta kokemuksestani että jopa 156 on todella loistava ajettava, siis jopa täysin rikkinäisillä takatukivarsillakin (välystä niin, että molemmat renkaat heiluvat luokkaa 5mm pituussuunnasta piketen, ja silti meno oli vakaata jopa 200km/h autobahnalla :D).
Siis jokin Alfa 156 farkku, jonka saa pakuksi poistamalla takapenkin selkänojan?
Volvo? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Minkä auton ostaisin ensi talveksi?

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

MB s124 ilman turboa ja pakettiverolla. Jos vaan ei pahoin ruosteessa niin varmin auto ikinä.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Minkä auton ostaisin ensi talveksi?

Viesti Kirjoittaja jmt »

Kun mennään alle 5000€ hintaluokkaan niin on vaikea suositella mitään tiettyä automallia; alkaa olla niin yksilöitä siinä vaiheessa. Joten avarakatseisena ja ilman ennakkoluuloja vaan autokauppaan tai nettiautoon!

Jos paljon ajelet niin joku tiisseli voisi sopia, turbodieselillä vielä vähän enemmän suorituskykyä. Tuohon hintaluokkaan voisi löytyä joku Golf, Jetta/Bora, Skoda, ehkä vanha Audikin. Varsinkin jos tilaa et tarvi kovin paljoa.

Ja onhan sitten ne saabitkin vahvuuksineen ja heikkouksineen. Esim. ysitonnari vapaastihengittävänä on luotettava, tilava, yksinkertainen, pieniruokainen kokoisekseen, halpa ostaa ja täällä olevien ohjeiden mukaan sen saa pidettyä hengissä ikuisuuden!
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: Minkä auton ostaisin ensi talveksi?

Viesti Kirjoittaja siiseli »

w124 200D, 250D tai 300D. Mitään muuta noista puutu kuin suorituskyky. Maantiellä mukava peli ajaa ja kone on kestävä.

Itsellä oli tuollainen 250D vm 85 mittarissa 570tkm vuosina 2006-2008 noin 2,5 vuotta ja 50tkm. Tuona aikana autoon laitoin laturin, vesipumpun, kampiakselin stefan, etujouset, käsijarru kengät, jarrukilven, takapyörän laakerin, 2x 1€ kolikon kokoiset paikat, muutamat suodattimet ja joitain litroja öljyä. Kertaakaan ei tielle jättänyt, oli lämmin talvella ja kulutus matka-ajossa alle 6 litraa. Meni vaihtoon koska kilometrit väheni, ei huvittanut veroja maksella 10tkm/vuos ajosta ja oli oikeasti laiska...
#3834
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Minkä auton ostaisin ensi talveksi?

Viesti Kirjoittaja puu »

Georges27 kirjoitti:MB s124 ilman turboa ja pakettiverolla. Jos vaan ei pahoin ruosteessa niin varmin auto ikinä.
Täysin samaa mieltä. Pomminvarma, helppo ja mukava korjata. Ei turhia sähköhörpöttimiä (kuten releitä valoille, jotka on helppo itse lisätä). Matka-ajossa menee leppoisasti. Ulkonäköön kun tottuu, niin on tietyllä tapaa jopa "hieno".

Sopii mielestäni loistavasti noihin kriteereihin (suorituskykyhän oli vain plussaa). Talvellakin lähtee käyntiin, jos on hyvä ~100Ah akku ja kone on vielä suht kunnossa.

EDIT: ..kuten videosta käy ilmi: http://www.youtube.com/watch?v=LdfJYEfbqgA
Viimeksi muokannut puu, Pe Tammi 29, 2010 15:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
smerch
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Maalis 19, 2008 08:24

Re: Minkä auton ostaisin ensi talveksi?

Viesti Kirjoittaja smerch »

Hinta voi tehdä tiukkaa, mutta kauppamieshän näistä sopii

Osta Corvette:

Moottoritieajoa tulee tulevaisuudessa melko paljon eli sata pitäisi olla sopiva matkanopeus. -> ei ongelma
- Ei kovin erikoista tekniikkaa, koska korjaan autoni itse. -> vanhaa patarautaa
- Tilaa ei tarvitse välttämättä olla kuin kuskille ja yhdelle kyytiläiselle. -> Juuri näin
- Hyvinkin vanhat tulevat kyseeseen, jos vain osia saa. -> Saa, paremmin kuin moneen käyttikseen
- hinta 0 -5000€ -> vähän joutuu laittamaan lisää, tai sitten tinkaamaan kiimassa
- Iän, ulkonäön tai suorituskyvyn tuoma vetovoima plussaa. Harmaata massaa saa kaupasta uutenakin. -> ok, jos tykkää sarvispulkasta
Vastaa Viestiin