Kokopeittävä pölykapseli & vanteen ruostuminen?
Kokopeittävä pölykapseli & vanteen ruostuminen?
Nopeuttaako kokopeittävä pölykapseli vanteen ruostumista? Kun vanne ei pääse tuulettumaan, mahdollinen kosteus jää pinnalle pidemmäksi aikaa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Kokopeittävä pölykapseli & vanteen ruostuminen?
Mun vähäinen kokemus sanoo että nopeuttaa - sinne kapselin ja vanteen väliin kertyy likaa, joka pitää sen kosteuden siellä nätisti vanteessa kiinni. Toki tuota voisi hidastaa nykimällä kapselit irti aina autonpesun yhteydessä ja putsaamalla nekin sisäpuolelta.lucaf kirjoitti:Nopeuttaako kokopeittävä pölykapseli vanteen ruostumista? Kun vanne ei pääse tuulettumaan, mahdollinen kosteus jää pinnalle pidemmäksi aikaa?
Erästä Lagunaa ensimmäiset 5v läheltä seuranneena efekti oli havaittavissa jo ensimmäisen kausivaihdon yhteydessä, kun taas mun lolvon (joka näki yli tuplasti enemmän teitä kuin tuo Laguna, vielä reilummalla erolla suolaloskaa) puolivillaisesti fiksatut (nopea harjaus, bonkki sinkkimaalia ohut kerros ja mattamusta päälle), kapselittomat vanteet ruostui huomattavasti hitaammin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kokopeittävä pölykapseli & vanteen ruostuminen?
Sanoisin, että toisinpäin. Kapseli suojaa vanteen maalipintaa kiveniskemiltä, jolloin maalikalvo estää ruostumista. Vaimon autossa 10 vuotta ja omassa 13 vuotta vanhat vanteet ovat lähes virheetömät mitä nyt maali on mennyt mataksi. Pahin vanteen ruostuttaja on laahaava jarru.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kokopeittävä pölykapseli & vanteen ruostuminen?
jos luca nyt tarkoittaa saabin vannetta ja rosterikapseleita ni vastaan KYLLÄ
epäjalo vs jalorauta + suola *= aika totaaliyhdistelmä. siksi melkein kaikki saabin peltivanteet ovat reunaurastaan ruosteessa-
epäjalo vs jalorauta + suola *= aika totaaliyhdistelmä. siksi melkein kaikki saabin peltivanteet ovat reunaurastaan ruosteessa-
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Kokopeittävä pölykapseli & vanteen ruostuminen?
Siksikö että lämpö irrottaa tai heikentää maalin ? Mietiskelin tuota mutta jotenkin muistelisin että useimmiten ruosteet on kaukana keskeltä. Eikö pahiten pitäisi lämmetä keskeltä pulttien läheisyydestä ?Svc kirjoitti:Pahin vanteen ruostuttaja on laahaava jarru.
Re: Kokopeittävä pölykapseli & vanteen ruostuminen?
Jarrupöly sisältää kuumia metallihiukkasia, jotka uppoavat vanteen maalipintaan. Aikanaan maalikalvo sitten pettää. Todennäköisesti suola ja jarrusta säteilevä lämpö täydentävät ruostumisen.wesku kirjoitti:Siksikö että lämpö irrottaa tai heikentää maalin ? Mietiskelin tuota mutta jotenkin muistelisin että useimmiten ruosteet on kaukana keskeltä. Eikö pahiten pitäisi lämmetä keskeltä pulttien läheisyydestä ?Svc kirjoitti:Pahin vanteen ruostuttaja on laahaava jarru.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Kokopeittävä pölykapseli & vanteen ruostuminen?
Yhtälailla niitä oksideita irtoaa nastarenkaista...
Re: Kokopeittävä pölykapseli & vanteen ruostuminen?
Nastapöly vaan yleensä päätyy vanteen ulkopuolelle eikä ole kuumaa.
Kokemuksesta kapseli kyllä nopeuttaa reunojen ruostumista, kapseleiden irrotus ja pesu aika-ajoin helpottaa tilannetta. Koko talven siellä välissä muhiva suolamoska ei tee hyvää.
Tosin onko sillä ruosteella niin väliä kun se on kapselin takana piilossa. Eikös se kapseli kumminkin ole pääosin ulkonäkösyistä?
Kokemuksesta kapseli kyllä nopeuttaa reunojen ruostumista, kapseleiden irrotus ja pesu aika-ajoin helpottaa tilannetta. Koko talven siellä välissä muhiva suolamoska ei tee hyvää.
Tosin onko sillä ruosteella niin väliä kun se on kapselin takana piilossa. Eikös se kapseli kumminkin ole pääosin ulkonäkösyistä?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Kokopeittävä pölykapseli & vanteen ruostuminen?
Ei rosteri taida olla jalometalli. Vanne on tehty teräksestä. Rosteri on terästä johon on sekoitettu vähintään 10% kromia, jolloin se ei ruostu. Rosterikapseli on kiinni metallikynsillä, jotka rikkovat vanteen maalin. Lisäksi vanne on yleensä likainen, jolloin kosteus pysyy pitempään.nalleolut kirjoitti:jos luca nyt tarkoittaa saabin vannetta ja rosterikapseleita ni vastaan KYLLÄ
epäjalo vs jalorauta + suola *= aika totaaliyhdistelmä. siksi melkein kaikki saabin peltivanteet ovat reunaurastaan ruosteessa-
En tiedä menikö pilkuttamiseksi.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Kokopeittävä pölykapseli & vanteen ruostuminen?
Kokemuksesta voin sanoa että erään nimeltä mainitsemattoman autovalmistajan keräilemien teidenvarsinäytteiden perusteella sitä rautaoksidipölyä on vähintäänkin joka paikassa ja kolossa mikä on Suomen valtaväylillä kulkenut.SS kirjoitti:Nastapöly vaan yleensä päätyy vanteen ulkopuolelle eikä ole kuumaa.
Juttu sai alkunsa siitä kun "auton"valmistaja hmetteli miten muovista valmistetussa puskurissa voi olla ruostetäpliä...
Re: Kokopeittävä pölykapseli & vanteen ruostuminen?
Aika paskassa kunnossa on Opelin peltivanteet. Enpä sanoisi, että suojaa miltään sillä ruostetta on sisä- ja ulkopuolella vannetta.
Niissä rosterikapseleissa on niissä metallisissa kiinnitinklipsuissa päissään muovipalat jos ovat kunnossa. Nämä on ihan verrattavissa muovipölärin kiinnitinklipsuihin.
Niissä rosterikapseleissa on niissä metallisissa kiinnitinklipsuissa päissään muovipalat jos ovat kunnossa. Nämä on ihan verrattavissa muovipölärin kiinnitinklipsuihin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001