Missä menee lehdistössä raja?!?
Missä menee lehdistössä raja?!?
Toisinaan tuntuu, että faktan ja jonkun muun raja lehdissä on kuin veteen piirretty viiva. Vai mitä sanotte tästä uutisesta. Hinta on raapaistu käännös kruunuista (siinä kinthaalla 80k€ oli about samoilla tehoilla ja nelivedolla Suomessa Volvo S80), juttua on tuskin täyttä kappaletta jne.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0/03/31503
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0/03/31503
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Missä menee lehdistössä raja?!?
Laittelin vähän palautetta artikkelin kirjoittajalle, katsotaan vastaako.dimebak kirjoitti:Toisinaan tuntuu, että faktan ja jonkun muun raja lehdissä on kuin veteen piirretty viiva. Vai mitä sanotte tästä uutisesta. Hinta on raapaistu käännös kruunuista (siinä kinthaalla 80k€ oli about samoilla tehoilla ja nelivedolla Suomessa Volvo S80), juttua on tuskin täyttä kappaletta jne.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0/03/31503
Tuolta voi muuten ihmetellä Ruotsin hintoja Volvolle.
http://www.volvocars.com/se/footer/Docu ... r_2010.pdf
Tuo "6900€" ero on saatu vertaamalla T6 AWD S80:ä tuohon V6 XWD Saabiin. Tuo Volvohan on 15hv pienempi tehoiltaan kuin Saab. Jos käännetään toisin päin, eli otetaan 15hv Saabia tehokkaampi Volvo (S80 V8 AWD), on se n. 3000€ kalliimpi kuin Saab.
Eurohinnat siis kruunuista ynnätty jakamalla 10:llä.
Muutenkin aika arveluttavaa vertailla hintoja kun nuo Saabin hinnat ei ole missään nimessä viralliset, varustepakettien eriäväisyyksiä ei pysty arvioimaan jne. Elli taattua Kauppalehti-ulostetta koko artikkeli.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Missä menee lehdistössä raja?!?
Kumman artikkelin kirjoittajalle?V.J.S kirjoitti: Laittelin vähän palautetta artikkelin kirjoittajalle, katsotaan vastaako.
Meinaan kun tuon vertauksenhan on tehnyt dagens industri...
"Uusi Saab 9-5 maksaa noin 6 000 euroa enemmän kuin vastaava Volvo, kirjoittaa ruotsalainen Dagens Industri."
Mutta tottapa tuo, että ei lehdistöä kiinnosta faktat, vain lukijamäärällä on merkitystä.
Tulee mieleen yksi Simpsonien vanha jakso, jossa homer pistää kotisivuilleen ensin huhuja faktoina ja kun huhulähteet ehtyvät, niin homer alkaa repimään päästään, ihme kyllä, juttuja, jotka menevät taas täytenä faktana.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Missä menee lehdistössä raja?!?
Heh, Kauppalehden artikkelin "kirjoittajalle" laitoin. Kritisoin nimenomaan tuota "hienoa" suoraa, mutta hiukan negatiivisempaan sävyyn tehtyä käännöstä DI:n artikkelista ja kehotin heitä hieman tutkimaan faktojakin Kiitin myös hienosta eleestä palvella suomalaista lukijakuntaa julkaisemalla hintavertailuja Ruotsin autohinnastoistaTobbana kirjoitti:Kumman artikkelin kirjoittajalle?V.J.S kirjoitti: Laittelin vähän palautetta artikkelin kirjoittajalle, katsotaan vastaako.
Meinaan kun tuon vertauksenhan on tehnyt dagens industri...
-Sami
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Missä menee lehdistössä raja?!?
Eiköhän tuon kuppalehden asenne tule selväksi kun katsoo aiempia otsikointeja Saabista:
ke 27.01. 09:25 "Miten joku uskaltaa rahoittaa Saabia?"
ke 27.01. 08:56 Spykerin Saab-kauppa herätti Ruotsissa monia kysymyksiä
to 28.01. 03:00 Saab-kaupoille uutta myytävää vasta syksyllä
pe 15.01. 03:00 Saab olisi irronnut kruunulla
ke 23.12. 03:00 Vuosien selvittelyurakka odottaa
Ainoa mitä työni puolesta seurailen tosta kärpäslätkästä on perustetut yritykset ja trattalista.
ke 27.01. 09:25 "Miten joku uskaltaa rahoittaa Saabia?"
ke 27.01. 08:56 Spykerin Saab-kauppa herätti Ruotsissa monia kysymyksiä
to 28.01. 03:00 Saab-kaupoille uutta myytävää vasta syksyllä
pe 15.01. 03:00 Saab olisi irronnut kruunulla
ke 23.12. 03:00 Vuosien selvittelyurakka odottaa
Ainoa mitä työni puolesta seurailen tosta kärpäslätkästä on perustetut yritykset ja trattalista.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: Missä menee lehdistössä raja?!?
Tässä on aika paljon asiaa. Saman huomasin jo aikoinaan, kun Tuulilasi testasi autoja ja 9-5 Aero oli mukana. Monen varusteen kohdalla oli Saabissa merkintä vakio ja muissa lisävaruste hintaan se ja se. Taisi olla BMW joka olisi maksanut ihan törkeästi jos se olisi otettu samoilla varusteilla kuin Saabpullor Kauppalehden sivula kirjoitti:Perustason Volvo ei sisällä mitään lisäominaisuuksia kun taas Saab 9-5:n tulee sisältämään jo lähtötasoltaan lähes kaiken mahdollisen. Tämä on linjaveto jolla yritetään myydä autoja sellaisenaan eikä peitellä kustannuksia kuten Volvo/Audi/BMW. Asia selviää ihan katsomalla faktoja eikä vaadi mitään uskontoa.
Ja aikasta naseva oli V.J.S:n kommentti tuosta moottorista; 15hp vähemmän on halvempi mutta 15hp enemmän on taas kalliimpi. Ja tosiaan pitäisi tietää tarkat hinnat ja vakiovarusteet malleille niin vertailu olisi helpompaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Missä menee lehdistössä raja?!?
Joskus kummastelin Moottori -lehden cabbevertailua. Mukana yhtenä neljästä autosta oli silloinen 9-3 2.0t, jota moitittiin laiskasta moottorista. Ei siinä sinänsä mitään, mutta jopa 9-3 Aero Cabriolet olisi ollut tuon testin halvin, jos se olisi ollut testissä lastenturbon sijasta ja voimakäyränsä olisivat muistaakseni olleet lähellä ellei ylikin kilpailijoiden vastaavia.dimebak kirjoitti:Tässä on aika paljon asiaa. Saman huomasin jo aikoinaan, kun Tuulilasi testasi autoja ja 9-5 Aero oli mukana. Monen varusteen kohdalla oli Saabissa merkintä vakio ja muissa lisävaruste hintaan se ja se. Taisi olla BMW joka olisi maksanut ihan törkeästi jos se olisi otettu samoilla varusteilla kuin Saab
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Missä menee lehdistössä raja?!?
Tästä muistui mieleeni eräs toinenkin testi jossa oli tehokkaat minkälieluokan perheautot. Mukana oli OG9-3 185hp moottorilla. Ko. auto oli hevosvoimiltaan pienin, väännöissä aika vahvoilla ja kaikissa mitatuissa arvoissa tehokkain, taisi olla jopa jarrutustestissä 100km/h ==> 0km/h paras.aero kirjoitti:Joskus kummastelin Moottori -lehden cabbevertailua. Mukana yhtenä neljästä autosta oli silloinen 9-3 2.0t, jota moitittiin laiskasta moottorista. Ei siinä sinänsä mitään, mutta jopa 9-3 Aero Cabriolet olisi ollut tuon testin halvin, jos se olisi ollut testissä lastenturbon sijasta ja voimakäyränsä olisivat muistaakseni olleet lähellä ellei ylikin kilpailijoiden vastaavia.dimebak kirjoitti:Tässä on aika paljon asiaa. Saman huomasin jo aikoinaan, kun Tuulilasi testasi autoja ja 9-5 Aero oli mukana. Monen varusteen kohdalla oli Saabissa merkintä vakio ja muissa lisävaruste hintaan se ja se. Taisi olla BMW joka olisi maksanut ihan törkeästi jos se olisi otettu samoilla varusteilla kuin Saab
Ja onhan Saab voittanut käyttöohjekirjatestinkin Ko. testissä kehuttiin sitä lentokoneen hätäpoistumistie jne. lappua muistuttavaa pikaopastakin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Missä menee lehdistössä raja?!?
Joo, olihan tuota DI:n idiootti-artikkelia kommentoitu ihan mukavasti jo päivä tai pari sitten kun luin..
Re: Missä menee lehdistössä raja?!?
Just pyörii toisessa näytössä kyseinen jakso, tuli 10.3.2010 SubiltaTobbana kirjoitti:Mutta tottapa tuo, että ei lehdistöä kiinnosta faktat, vain lukijamäärällä on merkitystä.V.J.S kirjoitti: Laittelin vähän palautetta artikkelin kirjoittajalle, katsotaan vastaako.
Tulee mieleen yksi Simpsonien vanha jakso, jossa homer pistää kotisivuilleen ensin huhuja faktoina ja kun huhulähteet ehtyvät, niin homer alkaa repimään päästään, ihme kyllä, juttuja, jotka menevät taas täytenä faktana.
-Sami
Homer sai Pulitzerin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2870
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Missä menee lehdistössä raja?!?
Hassu juttu muuten, kun kerrankin Saabilla on kilpailijaa vuosissa nuorempi malli, niin vastapuolen "ikivanhuus" ei olekaan mainitsemisen arvoinen asia. Eikös tuo s80 ole 4-5 vuotta vanha?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Missä menee lehdistössä raja?!?
Olettaen että uutta 9-5:sta joskus kaupasta saa, Volvo on tälläkin hetkellä tilattavissa.Henkka #2283 kirjoitti:Hassu juttu muuten, kun kerrankin Saabilla on kilpailijaa vuosissa nuorempi malli, niin vastapuolen "ikivanhuus" ei olekaan mainitsemisen arvoinen asia. Eikös tuo s80 ole 4-5 vuotta vanha?
Tuo varustehinnoittelu on kyllä totta. Itse tässä kun käytettyä Bemaria olen metsästänyt, niin kyllä niihin on uutena pitänyt latoa 15-20k€ rahaa lisävarusteisiin että saa miellyttävän. Vai miltä tuntuisi maksaa Saabiin lisärahaa kääntyvistä takaselkänojista, valojen pesureista saati takakyynärnojasta? Mukitelineetkin saa vasta rahalla joihinkin malleihin.
BMW 320dA Coupe LCI