georgahti kirjoitti:Naxu kirjoitti:...jota volvokin käytti 700/900 malleissaan..
eikö muka enää ole? olen vain kuvitellut, että skoodan nakut niissä edelleen on..?
Ei ainakaan sitä samaa kivikautista esikammiokonetta. Eikä mun käsittääkseni muutenkaan, eka D5 oli ensimmäinen Volvon "oma" diesel, käsittääkseni kehitystä on jatkunut siitäkin.
On toki totta, että tuo wanha kone ei ole täysin huoleton (mikä tuossa hintaluokassa on?), mutta kun katselee ehjän yksilön, niin kyllä se oikeinkäytettynä ihan mukavasti kuskaa (mitä nyt on laiska). Oikea käyttö tarkoittaa siis säntillisen huollon lisäksi mm. moottorin käyttämistä oikeassa lämpötilassa - ei revitellä kylmänä, muistetaan jälkikäyttö jne. Se pitää toki muistaa, että mitä vanhemmaksi ja ajetummaksi autot menevät, sitä enemmän ne ovat yksilöitä, eli oikeaa yksilöä ei välttämättä löydy tänään tai huomenna ja huolellinen etsintä yleensä kannattaa, etenkin jos on jotain millä liikkua sillä aikaa.
V.J.S kirjoitti:Minä en ainakaan voi ottaa vakavasti tuota dieselin 8l/100km kulutusta matka-ajossa.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kaasujalasta ja valitusta vaihteistosta riippuen lähempänänä lienee 5,5-6,5 litraa sataselle jos puhutaan esim. tuosta ehdottamastani traktorista kivikautisella 2,5 TDi pumppusuutinhärvelillä. 1,9TDi vielä 0,5...1 litra vähemmän.
Ihan suoraan en allekirjoita tuota 1.9TDi:n pudotusta. Paljon riippuu autosta (aerodynamiikasta, massasta, renkaista...) sekä vaihteistosta. Kuten toisessa threadissa totesin, A4 B7 1.9TDi (huipputaloudellinen 115hv pumppari) veti matkapainotteisessa ajossa sen 6,4l/100km. Hiukan alemmaskin kulutuksessa olisi päässyt, jos olisi tunkenut vitosta silmään hieman aiemmin, mutta ainakaan minä en kestä ajaa, jos kone tärisee kuin horkassa (se ei voi tehdä hyvää alakerralle eikä voimansiirrolle, moottorin tuennasta puhumattakaan ja se tuntuu hirvittävältä).
Tobbana kirjoitti:
Arvasinkin että joku tuohon suurehkoon dieselin kulutukseen puuttuu, joten lisäsin kulutukselle toisen sarakkeen tuohon kaavaan ja dieselin 6l kulutuksella eroksi muodostui 3312e. Jokainen laskekoon muut kustannukset, huollot, käyttövoima- ja käyttömaksut jne..
Tuolla erotuksella ei vielä allekirjoittanut vaihtaisi dieseliin, vaikka laskin että nykyajoillakin (noin 12000km) säästäisin tonnin vuodessa.
-Sami
Mulle yksi isohko tekijä kustannusten lisäksi on käyttömukavuus, jossa pitkä tankkausväli etenkin talvella on yksi tekijä. Mulle ainakin ihan tarpeeksi, että normiviikolla saa kertaviikkoon olla tankilla ja jos vähän reissua heittää niin useammin. Vastapuolena tuolle on bensakoneen ylärekisteri, jota onneksi aika harvoin arkiajossa oikeasti kaipaa (kesällä toki hiukka enemmän, mutta kesäksi on nuo lelut).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla