TV2 Puskuri/Saabin pelastus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Lukittu
Jeltsin
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 12:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

En ollut koskaan huolissani Saabin kohtalosta. Olin jotenkin vakuuttunut siitä, että joku jatkaisi Saabin perinteitä jatkossakin, vikkakin ehkä nykyistä pienemmässä muodossa.

Kyllä Saabismi on sairaus - ja vielä pahemmasta päästä! Mitä olen ymmärtänyt, niin kerran Saabiin hurahtanut ei vaihda enää koskaan merkkiä. Uskallan väittää, että Saabin omistajat ovat merkkiuskollisimpia autoilijoita Suomessa. Vaikka Saabin valmistus olisi loppunut, me Saab-harrastajat olisimme ylläpitäneet Suomen Saab-kantaa ainakin seuraavat 50 vuotta!
OG 9³ 2.0t 5ov. rek.01(vm.02), paketti 2, Driving-paketti, Laser Red
(jäsen 44862)
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Kevään/kesän mittaan -08 9-3 SC alle, se on päätetty. Faceliftin jälkeen tuo 9-3 tuli niin hyvän näköiseksi, ettei vanhempi kelpaa. Nyt kun valmistuksen jatko varmistui, voi olla huolettomasti puhutuimman merkin omistaja.

Muut merkit eivät sytytä, vaikka esimerkiksi Audi, Toyota ja Mersukin varmasti hyviä ovat. Kun käytettyä hakee niin erityisesti em. muissa arvostamissani merkeissä värivalikoima on harvoin poikkeuksin metalliharmaa, musta tai metalliankean jokin sävy, esim. metalliruikku. Värinä tuollainen on kuin kaunotar pyylevän isänsä tuulipuvussa. Saabeja on vähäiseen määräänsä nähden paljon nätin värisiäkin tarjolla.

Jos auto maksaa kymmeniä tuhansia euroja niin ei se saa olla ruman värinen tai hinnat alkaen -hiirulainen. Voiko joku oikeasti väittää, että kuran värinen auto on kaunis, eikä sillä ettei lika näy siinä ole mitään osuutta asiaan?

Saab on sopivasti persoonallinen, ei välttämättä partaradikaalitasoa mutta löytyy kaupan parkkipaikalta. Millähän mahtaa erityistä persoonallisuutta etsivät ajella, kun valtaosa pikkuautoista ja monet suuremmatkin näyttävät digimoneilta ja niillä ajelee tavismummotkin?
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
samhiort
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ma Helmi 23, 2009 11:56
Paikkakunta: Kotka

Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus

Viesti Kirjoittaja samhiort »

Myös minulla Saabin epävarma tilanne vaikutti toisen Saabin hankintaan. Asia olin miettinyt jo pidemmän aikaa, mutta tilanne aikaisti hankintaa minunkin kohdalla.
Support tapahtumassa oltiin mukana ja kivaa oli. Oli kyllä kiva nähdä, että niin paljon porukaa saatiin liikkeelle Suomessa ja myös muissa maissa.
Nyt kun Saabin tuotanto jatkuu, niin varmasti myös seuraava autoni on :saab:
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus

Viesti Kirjoittaja saabvector »

En minäkään uskonut lopulliseen tuhoon, tiesin että joku jatkaisi jossain muodossa..vaikka välillä pääsi mieleen hiipimään että mitäs jos..

Mutta käänsin asian toisinpäin ja omalla kohdalla "hyödyksi "
Kun taantuma ei ollut alkanut euroopassa mutta oli alkanut rapakon takana, päätin mielestäni oikealla hetkellä myydä VAG konsernin melkein uuden Passatin, takkiin tuli " vain " rapiat tuhat euroa ja samalla Saabin hinnat olivat tippuneet tilanteen / kohujen ansiosta.
Loistava yksilö löytyi, loistavan edullisesti, sillä jatketaan ja uutta farmaria odotellessa.
Niin ja vaikka eri VAG.ja oli seissyt pihassa vuosien ajan oli se toinen auto aina Saab, kuten myös eläke ikään ehtineillä vanhemmillani on merkki pysynyt Saabissa.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Päällimmäisenä mieleen jäi suomalaisen valtamedian käsittämättömät mittasuhteet saanut "mässäily" Saabin epävarmalla tilanteella. Kaikki vähänkin Saabiin liittyneet huhut, perättömät siinä missä ne joissa oli siemen totuuttakin, julkaistiin hetkeäkään epäröimättä ilman mitään totuudenmukaisuuden tarkistuksia tai Saabin edustajien kommentteja, aina raflaavin synkistely-otsikoin (suluissa miten asiat oikeasti oli):
-"Rutiköyhä Spyker osti Saabin"
-"EIB myönsi yllättäen Saabille lainan" (lainahan oli sovittu jo edellisvuonna Koeniggseggin ollessa neuvottelukumppani).
-"Kohta saa uusia Saabeja Kiinasta" (BAIC osti Saabin tuotannosta poistuneiden mallien tuotantokoneita ja teknologiaa, joiihin pohjautuen aikovat valmistaa oman merkkinsä alla mitenkään Saabin brandiin liittymättömiä isohkoja automalleja Kiinan markkinoille).
-"Saabin olisi saanut yhdellä dollarilla" (Ed Whitacren sanomisesta jossain automessuilla väännetty, muistaakseni Ed oli värikkääseen tyyliinsä tokaissut, että hinta on jossain yhden ja 500miljoonan dollarin välillä. Kauppahintahan oli n. 400miljoonaa).
-"Saab ei kelpaa enään edes autokauppiaille". (Tämä faktanjyvänen oli kaivettu yhdeltä autokauppiaalta jostain Tampereen teollisuusalueen varjoista, uutisen oli tarkoitus ilmeisesti raportoida Saabin vaihtoarvosta?).

Siinä muutama mieleen tullut, tätä listaa voisi jatkaa käytännössä loputtomiin. Lehdistöhän kuoppasi Saabin jo varmaan sen kymmenkunta kertaa, pyysi lähettämään ihmisten "muistokirjoituksia" Saab-kokemuksistansa jne.

Hyvin on mielessä myös pari ns. "deadline" päivää, jolloin tuli aika ahkerasti istuttua iltaa koneen äärellä päivittämässä GM:n, Spykerin yms. internetsivustoja vahvistettuja tietoja odotellessa. Siinä oli oikeasti draamantunnetta ilmassa :)
Kaikkiaan ihan jännä spektaakkeli, joka nyt sai onnellisen lopun, kun Trollhättanin linjat taas pyörii. Eilen tuli itse asiassa hyvä fiilis, kun näin Porvoon moottoritiellä vastaantulevien puolella autonkuljetusrekan (menossa ilmeisesti kohti Venäjää). Se oli täynnä uusia Saabeja 8)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Kyllä tämä koko prosessi on ollut enemmän kuin yllätyksellinen. Tuntui että edes leffoissa ei voi olla näin montaa juonen käännettä.

Silloin kun GM:llä alkoi mennä huonosti, en osannut pelätä kuitenkaan pahinta, vasta kunnes GM itse sanoi Koenigggseggin tarjouksen lopettamisen jälkeen aloittavansa "winding down" prosessin aloin vähitellen huolestumaan. Kaverini sanoi jossain vaiheessa huhujen ollessa pahimmillaan (kiitos mm. nimeltä mainitsemattomat "talousjulkaisut" (talousuutiset ja kauppalehti) perättömistä kohuotsikoista), että ei Saabin anneta loppua. Tavalla tai toisella se tullaan pelastamaan. Tahdoin kyllä uskoa, mutta huonolta näytti.

Silloin ajattelin jo, että parempi että lopetetaan kokonaan kuin että tekohengitettäisiin jonkin muun merkin badge-engineerattuna tuotteena, mitä esim. Chevy nyt on. Onneksi Spyker tuli ja kaikesta huolimatta osti. Kaiken tämän juupas-eipäs vuoristoradan jälkeen, joka pahimmillaan oli melkoista, tuntuu olo nyt erittäin huojentuneelta. Nyt toivon vain uusia malleja kauppoihin ja omaan hintaluokkaan myöskin...

Se päivä kun myynti vahvistettiin, olin todella iloinen. Tuntui aivan siltä kuin joku läheinen olisi saavuttanut jotain, tai itse olisin ollut voittajana kilpailuissa. Kummalliselta omakin käytös tuntui kun miettii että nyt puhutaan kuitenkin vain ja ainoastaan automerkistä. Mutta niin se Saab on syvällä ihon alla, että sen edesottamuksia seuraan ja niihin reagoin kuin vanhan tutun vastaaviin. Automerkkinähän Saab on ollut ja toivottavasti tulee olemaan erilainen, hyvä, kummallinen ja luotettava Suomen oloihin tehty tehokas kulkemisväline. Massasta voi erottua muillakin autoilla, mutta Saabin tyyli on omin. Siispä se on ansainnut silmissäni paikkansa auringon alla.

Hätäisimpänä hetkenä jo mietin että mikä se seuraava automerkki voisi olla, vaikkakin jonkin uudehkon käytetyn olisin ostanut ensin ja sillä ajellut surupuvussa muutaman vuoden. Olisin kallistunut Alfaan, siinä on tietynlaista uhmakkuutta mitä Saabista ei löydy, mutta samoja piirteitä myöskin reilusti.

Loppuhuomiona sanottakoon, että tapaus on opettanut minulle medianlukutaitoa paremmin kuin olisin uskonutkaan. Kummastusta on herättänyt muutamien sanomalehtien pieni kynnys uutisoida virheellisiä tietoja, varmaankaan taustatöitä tekemättä ja j.v.s:än viestistä luettavin erittäin raflaavin ja virheellisin otsikoin. Tavallaan asiassa on se hyvä puoli, että enään en suoraan usko mitä lehdet kirjoittaa, koska mitään lähdekritiikkiä tai suurtakaan kiinnostusta asian todellisen laidan selvittämiseen ei löytynyt tämän tapauksen johdosta. Poikkeuksiakin löytyy, mutta ainakin ns. valtamediat olivat surullista luettavaa ja painoivat mieltä. Onneksi tiedon maailma on nykypäivänä etsivälle auki ja monet "varmana" otsikoidut ja kirjoitetut artikkelit paljastuivatkin virheellisesti tulkituksi tiedonjyväksi isosta lähteestä, joka sekin saattoi usein paljastua virheelliseksi.

ugh. Olen puhunut.

EDIT:

Lisäksi tuntui kummalliselta ja oudolta, että Saabista puhuttiin kokoajan tappiollisena merkkinä ja Trollhättania huonona sekä tehottomana tehtaana, vaikkakin ymmärtääkseni GM ajoi Saabin kirjanpidollisen arvon mahdollisimman alas korkeiden verojen vuoksi vain nostaakseen voitot konserinin sisällä jostain pienemmän verotulon maasta. Eli Saab itseasiassa onkin ollut tappiollinen vain viime vuodet, kun roskalehdet ympäri maailman aloittivat lokakampanjan.

Toisekseen olen vihainen GM:lle kun eivät kehittäneet Saabia, vaan antoivat sen vanhentua käsiin ja huonontaa markkinaimagoaan. Toivottavasti Spyker osaisi uudistaa mallisarjoja kohtuullisempaan tahtiin. Vaikkakin "og"9-5 on monessa lähteessä todettu edelleen olevan kelpo auto ja pärjäävän ominaisuuksien puolesta kilpailijoitaan vastaan. Mutta vanha mikä vanha. Ei faceliftit riitä.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Mielessä kyllä kävi, että jos merkin tuotanto lopetetaan, voin silti ajaa vielä pitkään saabeilla. Aloin suunnittelemaan harrasteauton hankkimista, jota voisi säilyttää ja ajaa vain kesäisin.
Samalla kuitenkin uskoin, että vielä löytyy joku tarjous, jonka GM hyväksyy. Tuntui kyllä täysin älyttömältä, että mieluummin ajavat Saabin tuotannon alas kuin myyvät sen eteenpäin.
Kun tieto Saab Support Convoysta tuli, olin varma osallistumisestani tapahtumaan. Ilmoittauduin samantien, vaikka tuossa vaiheessa ei ollutkaan tietoa siitä, olisiko meitä 13 vai 130 autoa paikalla. Kaikki kaverini, jotka eivät aja saabilla, olivat varmoja siitä, että tapahtumalla ei saavuteta mitään ja merkki on kohta kuopattu. Ei varmasti ollut pelkästään tapahtuman ansiota Saabin pelastuminen, mutta uskon sen osaltaan vaikuttaneen tapahtumien kulkuun.
Olen ajanut Saabilla 12 vuotta, eli koko sen ajan minkä olen ajokortin omistanut. Myös eläkkeellä oleva isäni ja äitini ajavat ja ovat jo 24 vuotta ajaneet Saabeilla. Olen varma, että perinteet jatkuvat tulevaisuudessakin!
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus

Viesti Kirjoittaja mike »

Tunnustan että itsellä alkoi usko loppua siinä vaiheessa kun GM-käynnisti alasajotoimet ja varsinkin silloin kun NG9-5:n osien toimitus ruotsiin lopetettiin. Aloin olla jo varma siitä, että GM:llä ei ole aikomustakaan myydä koko merkkiä.

Omiin autohankintoihin merkin lakkautus olisi vaikuttanut aikaisintaan 10-15 vuoden kuluttua, jolloin olisi joutunut etsimään ykkösautoa muista merkeistä.

Kuten varmaan monella muullakin, niin itselläni jäi koko sopasta mieleen ennen kaikkea se, miten voimakkaita tunteita Saab merkkinä herättää, mutta myös se miten käsittämättömän kielteistä on asian uutisointi ollut suomessa.
Uutisointi on ollut joillakin tahoilla totuuden vastaista ja yksinomaan negatiivista. Positiiviset uutisoinnit onkin sitten ohitettu pinellä sivulauseella.

Niin ja luonnollisesti työkavereiden jatkuvat kuittailut tulivat osaksi arkea sopan myötä. Vielä viime viikolla yksi kysyi että mitenkäs sen Saabin nyt sitten kävikään kun hän oli jo luullut että merkki lakkautettiin. Nyt sitten vinoillaan saabien valmistuksella kiinassa ja venäjällä...

No samapa tuo, pääasia että itteä hymyilyttää lähes aina saabin ratissa.

Jos merkki olisi oikeasti tuottanut tappiota koko sen ajan kun se on ollut GM:n ohjaksissa, niin uskon että merkki olisi lakkautettu jo aikoja sitten. Selittyykö tappiot sittenkin kirjanpidollisina juttuina?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Kun Saabin vanhat linjat kuskataan Kiinaan ja niillä aletaan leipomaan jotain muuta merkkiä, Saab kiinalaistuu. Mutta, kun Volvo myydään kiinalaisille, Kiina volvoistuu. Kun jonkun riisikuppimerkin polkimet aiheuttavat sarjana kuolemia ympäri maailmaa, lehdet täyttyvät sitä puolustavista kirjoituksista. Kun eräs automerkki on kaupan, onkin tarve kaivaa kaikki mahdollinen negatiivisuus pöydälle.

Aiempien kirjottajien tapaan päällimmäisenä mieleen on jäänyt suomalaismedian aivan luokaton ja tarkoitushakuinen uutisointi asiasta.

Miksi näin, mieleen tuleen ensimmäisenä bimmeripoikien käyttämiä argumentteja kritiikkiä torjuessaan.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus

Viesti Kirjoittaja wesku »

Fiilis on juuri sellainen jota toiseen ketjuun äsken kirjoitin, harmittaa että autoteollisuutta tuetaan yhteiskunnan varoilla ja maksamiseen osallistuvat nekin joilla ei ole tarvetta tai kiinnostusta uusien autojen hankintaan. Pelastakoon Saab ja muut autovalmistajat itse itsensä kriiseistä.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Siinä on wesku muutama työpaikkakin kyseessä.
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

No siinähän sitä tulikin Puskurin toimittajalle reippaasti raportoitavaa :D
Aiheesta: Olin ostanut nykyisen 9-5:n loppuvuodesta 2008. Ensimmäiset vakavasti otettavat signaalit GM:n tulevista aikeista tuli muistaakseni alkuvuodesta 2009. Harmittiko ostos? Ei yhtään. En olisi voinut kuvitella muuta autoa alle ja olin erittäin tyytyväinen kun alla oli suht tuore ja vähän ajettu Saab. Tyytyväisyys hankitaa kohtaan vain kasvoi Saabin tilanteen mennessä epävarmemmaksi. Media rummutti Saabien arvojen romahtamisesta ja moni varmaan myi/vaihtoi autonsa, kun siitä vielä jotain oli saavinaan. Ei käynyt vaihto mielessä missään vaiheessa. Tehtaan lopettaminen olisi kyllä harmittanut ja usko jatkon suhteen oli monta kertaa koetuksella. Onneksi merkin taival kuitenkin sai jatkoa ja mahdollisuuden osoittaa kuuluvansa automaailman kartalle. Talouskriiseissä omaisuus vaihtaa omistajaa ja tällä hetkellä rahat näyttää olevan Kiinalaisilla ja Venäläisillä. Jos heillä on uskoa ja uskallusta yrittää, se heille suotakoon. Uskon, että Saabin uudella omistajalla riittää ymmärrys merkkiä kohtaan ja tuotanto säilyy myös Ruotsissa. Mahdollinen tuotanto Venäjällä ei mielestäni ole ongelma. Eihän tuo BMW:n Kaliningradin tehdas ole syönyt ko. merkin uskottavuutta lainkaan vaikka on toiminut jo vuosia. Ylpeänä ajan kummallakin Saabillani ja tulevaisuudessa toivottavasti myös uudemmilla malleilla.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Muistan hämärästi kun GM raportoi yli vuosi sitten luopuvansa Saabista.

TV:seen raahattiin yhtä jos toista tuhkaa ripottelevaa "asiantuntijaa", oli proffaa, oli puskurin juontajaa, oli lehden toimittajaa ja kukaan heistä ei ollut perehtynyt Saabin tilanteeseen. Kukaan heistä ei tiennyt, että GM kikkaili tilinpidon kanssa, tai että Saabin tehdas oli moderni ja kustannustehokas.

Samaan aikaan Saabistien keskuudessa innostus oli kovaa kun lama tarjosi huikean onnenpotkun, jossa Saab voisi irtaantua GM:n komennosta.

Kun Koenigsegin rahoittajien aika loppui, oletin että pahimmillaan tämä johtaa siihen, että Saabista tulee lähes autotalli-firma, joka siis aloittaa varsin alusta tekemällä hyvin pieniä sarjoja erittäin kalliita autoja. Tämä oli se "worst case scenario".
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

TuuSaR kirjoitti:Kun Koenigsegin rahoittajien aika loppui, oletin että pahimmillaan tämä johtaa siihen, että Saabista tulee lähes autotalli-firma, joka siis aloittaa varsin alusta tekemällä hyvin pieniä sarjoja erittäin kalliita autoja. Tämä oli se "worst case scenario".
Mun mielestä worst case olisi ollut kylläkin joku badge-Saab. Eli olisi vaikka lyöty Kian seraton keulaan aarnikotka. Huhuhuh. Tulee kylmät väreet kun ajatteleekin vaan...
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Re: TV2 Puskuri/Saabin pelastus

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

GM ei omista Saabin brändi-nimeä, joten en pitänyt sitä todennäköisenä vaihtoehtona.
Lukittu