Omavalmiste peräkärry
Omavalmiste peräkärry
Tässä on peräkärryn hankinta mielessä ja vähän jo tutkinut markkinoita. Tarpeita täyttävää kärryä ei tunnu järkihintaan löytyvän, joten mielessä jos sellaisen rakentaisi itse. Onko täällä joku rakentanut tuollaista vuoden 2007 jälkeen?
Netistä hakenut tietoa, ja sellainen käsitys että aisan tulee olla E-hyväksytty tai jatkua yhtenäisenä kärryn perään saakka. Onko akselistolle mitä vaatimuksia? Elikkä täytyykö niissä olla jotain hyväksyntöjä tai leimattuja kantavuuksia?
Jos joku on tuollaisen rakentanut ilman E-hyväksyttyä aisaa, niin olisi mielenkiintoista nähdä tuo runkorakenne ja tietää miten inssi on konttorilla tuohon suhtautunut.
Netistä hakenut tietoa, ja sellainen käsitys että aisan tulee olla E-hyväksytty tai jatkua yhtenäisenä kärryn perään saakka. Onko akselistolle mitä vaatimuksia? Elikkä täytyykö niissä olla jotain hyväksyntöjä tai leimattuja kantavuuksia?
Jos joku on tuollaisen rakentanut ilman E-hyväksyttyä aisaa, niin olisi mielenkiintoista nähdä tuo runkorakenne ja tietää miten inssi on konttorilla tuohon suhtautunut.
Re: Omavalmiste peräkärry
Isot pojat ovat kertoneet että helpoimmalla pääsee kun ostat vanhan lähestulkoon maatuneen omavalmiste kärryn repaleen ja siirrät siitä kilvet sekä valmistenumeron uuteen.
Toiminee vain jarruttomissa kärryissä... jarrullinen saattaa narahtahtaa katsastukseen.
Toiminee vain jarruttomissa kärryissä... jarrullinen saattaa narahtahtaa katsastukseen.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Kannattaa rakentaa pian, koska se ei ole kohta enää mahdollista edullisesti. Muistaakseni kohtapuolin kaikille uusille kärryille tarvitaan mallihyväksyntä,joka kelpaa koko eu-alueella. Erään ison kärryvalmistajan mukaan kallista hommaa ja he arvioivat että n.80 suomalaisesta kärryvalmistajasta n.20-30% jatkaa toimintaansa.
Soita konttorille, ainakin minä sain sieltä selkeät neuvot miten pitää toimia jos omavalmistetta suunnittelee.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
-
- "Tuplakaasari"
Vanhasta asuntovaunusta saa hyvän peräkärryn .Itse tein nelisen vuotta sitten vanhasta Polarista peräkärryn ja silloin vaadittiin ainoastaan muutoskatsatus. Kannattaa kysellä konttorista onko tähän tullut muutosta. Purkujätettä tulee, mutta paljon saa viedä kaatopaikalle ilmaiseksi... http://www.nettikaravaani.com/kafi/future/1306920 tuossa olis jo valmiiksi laho mutta yleensä alusta näissä on kunnossa.
Harrastepelit , Saab 74/99 ja Wolkkari LT-Reimo, matkailuauto. Käyttöpelit Toyota Carina, Mersu124d ja Renault Megane dci. # 3689 #
Teohydraulilta saa rahaa vastaan EU-hyväksyttyjä aisoja.
Meillä päin ei muuten oo kaatopaikkoja enää, meillä on vain hyötykäyttöasemia josta esim. metallit lähtee Kuusakoskelle. Vieläkö kaatopaikkoja jossain on käytössä maaperää saastuttamassa?
Meillä päin ei muuten oo kaatopaikkoja enää, meillä on vain hyötykäyttöasemia josta esim. metallit lähtee Kuusakoskelle. Vieläkö kaatopaikkoja jossain on käytössä maaperää saastuttamassa?
Lähinnä kiinnostaa tuo kärrin rakennus E-hyväksymättömällä aisalla. Tarkoitus hommata talveksi moottorikelkka ja rakentaa sille kuljetusta varten umpikärry. Tuon tyyppi hyväksytyn aisan voisi hommata jos rakentaisi kippi kärryn, mutta umpikärryssä kyytiin ajo onnistuu perälautaa pitkin. Tuo lahon vaunun pohjalle rakennettu kärry kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta, millainen projekti tuo muutoskatsastus oli?
Myös tuo lahon omavalmiste kärryn "korjaus" voisi olla hyvä vaihtoehto, mitä tietoja kärryn rekisteriotteessa näkyy? Eli pystyykö lavan kokoa muuttamaan kuinka paljon tuon korjauksen yhteydessä?
Myös tuo lahon omavalmiste kärryn "korjaus" voisi olla hyvä vaihtoehto, mitä tietoja kärryn rekisteriotteessa näkyy? Eli pystyykö lavan kokoa muuttamaan kuinka paljon tuon korjauksen yhteydessä?
-
- "Tuplakaasari"
Muutoskatsastus oli helppo ja samalla teki normaalin katsastuksen. Runkoon pohja ja laidat, jotka katsastusmies mittaa ja merkitsee rekisteriotteeseen. Jarrut testattiin vain käsin kammesta jarrut päälle, autolla liikkeelle. Valot normaalit 81vuoden vaunun mukaan (eli ikä on se mistä rakennetaan). Rekisteriotteeseen uudet mitat ja muutos asuntovaunusta peräkärryksi.
Harrastepelit , Saab 74/99 ja Wolkkari LT-Reimo, matkailuauto. Käyttöpelit Toyota Carina, Mersu124d ja Renault Megane dci. # 3689 #
-
- "Tuplakaasari"
Omavalmistekärryn korjaus on samoille mitoille ei pitäisi olla ongelma. Lähinnä rekisterissä on lavan koko ja akselien määrä. Jos laitojen korkeutta ,kärryn leveyttä tai akselimäärää muutetaan vaaditaan muutoskatsastus. Periaatteessa vanhan kärryn voi tehdä kokonaan uuden ja lyö aisaan samat numerot kun vanhassa. Näin jos mitat on samat. Jos mittoja muuttaa niin muutoskatsastus. Korjatkaa jos on toisin.
Olen kyllä jostakin lukenut, että asuntovaunun muuttaminen autonkuljetustraileriksi ei ole ihan läpihuutojuttu, ainakaan jokaisella konttorilla.
Ainakin ennen ostoa kannattaa katsoa sinne vaunun alle, että onko runkoaisat kokomittaiset. Esim. kaikissa kafeissa ei ole-> joutuu tekemään runkoa itse -> voi joutua tekemään selvityksiä lujuuksista -> murheita.
Ainakin ennen ostoa kannattaa katsoa sinne vaunun alle, että onko runkoaisat kokomittaiset. Esim. kaikissa kafeissa ei ole-> joutuu tekemään runkoa itse -> voi joutua tekemään selvityksiä lujuuksista -> murheita.
-
- "Tuplakaasari"
Monesti myös vetopää on vaihdettava jos autonkuljetustrailerin aikoo esim. tuosta pienehköstä Kafista.
Ei varmasti kannata tehdä nykypäivänä kärryä itse ellei jotain ihan spesiaalia tarvi.
Vinkkinä esim. http://www.lakeudenterasrakenne.com/pag ... 44490.html
Vinkkinä esim. http://www.lakeudenterasrakenne.com/pag ... 44490.html
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
http://www.lakeudenterasrakenne.com/pho ... 162466.jpg
Tuon tyylinen mielessä, ja tuohon reippaaseen kahteen tuhanteen euroon tekis jo itse aikapaljon...
Tuon tyylinen mielessä, ja tuohon reippaaseen kahteen tuhanteen euroon tekis jo itse aikapaljon...
-
- "Tuplakaasari"
Puhut asiaa. Mielestäni kärry kannattaa tehdä itse jos on mahdollisuuksia...
Totta kai kannattaa tehdä itse, mutta vähennä ensin siitä kahdesta tonnista:
- sähköosat ja piuhat
- uudet renkaat ja vanteet
- rekisteröinti/muutoskatsastus
- sinkitys tai maalit
- muut osto-osat pultit, mutterit
- jarruremontti/jarruosat
Ja kato mitä jäi jäljelle. Saako sillä raudat, vanerit yms.
- sähköosat ja piuhat
- uudet renkaat ja vanteet
- rekisteröinti/muutoskatsastus
- sinkitys tai maalit
- muut osto-osat pultit, mutterit
- jarruremontti/jarruosat
Ja kato mitä jäi jäljelle. Saako sillä raudat, vanerit yms.