Tunkin hankintaan vinkkejä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1731
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja pevi »

Olisi edcessä tunkin hankinta. Alan liikkeet tuntuvat myyvän kaikki samaa peruskamaa.

Hankintakriteereinä olisi:

-Pieni alin nostokorkeus, jotta saisi madalletun 9000:kin keulasta nostetuksi

- Vastaavasti mahdollisimman suuri maksimi nostokorkeus ( taitaa olla ristiriidassa edellisen vaatimuksen kanssa).

- Mielellään jalkatoiminen pikanosto nostovivun lisäksi tai jopa paineilmatoiminen nostosysteemi ( taitaa olla vain kalliissa ammattilaisvehkeissä )

- Tärkein ominaisuus olisi rauhallinen/hallituu alaslaskeminen

-Nostokykyä väh. 1,5 tonnia


Vinkkejä ja omakohtaisia kokemuksia vastaanotetaan.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB

f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1972
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Tälläistä mutta Ondo-merkillä varustettua olen käytellyt joskus:
http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/1157 ... ala-2000kg

Varsin pätevä peli. Alin korkeus on melko matala, nostaa kuitenkin kohtuu ylös, vähän madalletun OG:n runkopalkin alle mahtuu hienosti. Pyörät ovat melko leveällä joten on varsin tukeva. Rajoitinventtiili takaa aina hallitun hitaan laskun vaikka kahvan vääntää täysin auki. Jalkavipu löytyy.

IKH myy myös, MGT2 -malli:
http://www.ikh.fi/~ikh/ikh2007/layout/d ... t_2009.pdf

pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1731
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja pevi »

Kiitokset vinkistä.

Vaikuttaa aika asialliselta. Hinta on juuri siinä kipukynnyksellä, mutta täytynee säästää sitten jostain muusta.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB

G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4470
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Itsellä on Torin Big Red alumiinirunkoinen "tuning" tunkki, Halpahallista 99€ tarjous joku vuosi sitten. Mahtuu matalan auton alle ja nostaa niin korkealle, että saa molemmat renkaat etu- tai takapäästä reilusti ilmaan tämän talouden Saabeista. Nuo alumiiniset on varsin näppäriä käyttää ja hintahaarukka on jossain 100-250€ tietämillä. Tuossa nostokapasiteettia 1,5 tonnia.
Kuva

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki

f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1972
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Oon kuullut että nuo tuninki tunkit ei kauhean tukevia olisi ja jotain porsimisia on tapahtunut. Ja näyttää aika huteralta muutenkin tuo kun tuo tela ei kovin leveä ole.

G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4470
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Onko omia kokemuksia? Toki käyttäjälläkin on merkitystä noissa tapauksissa ja näkeehän sen ettei nuo millekään hiekkapihalle ole tarkoitettu. Tuo kuvan tunkki on ollut omassa käytössä jo muutaman vuoden ja yksi pultti piti laittaa lukitteella uudestaan kiinni. Nostotassun kumityyny on vaihtunut Bilteman pehmusteeseen. Muuten on toiminut erittäin mainiosti, on nopea ja helppo käyttää.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki

essal
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: To Marras 13, 2008 15:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja essal »

Bilitsun oranssi hallitunkki on palvellut vastoin kaikkia odotuksia jo 15 vuotta moitteetta.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"

G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4470
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja G-mies »

9-5T kirjoitti:Motonetissa on todella asiallisia kumityynyjä n.4e.
... oli pakko tyytyä Biltsun versioon, kun Motonettiin on täältä vähän enempi matkaa :(.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki

f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1972
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ei omakohtaisia kokemuksia. Varmaan se kautta rantain kuultu porsiminenkin voi olla juuri tuollaisesta syystä että ruuvin löystymiselle ei ole vaan mitään tehty. Mutta ei kyllä silti herättänyt olemuksellaan luottamusta mitä motossa joskus tuollaista tutkin. Varsinkin kun taisi olla liekkikuviot kyljessä...

mikaels
"Aero"
Viestit: 485
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Motonet on ehkä myynnyt eri valmistajien "tuuninkitunkkeja" ovat näennäisesti samanlaisia. Kaveri esitteli n. 1/2 vuotta sitten omalla pajalla miten oli ostanut Motonetistä 2 kpl hienoja tuuninkitunkkeja. Hinta taisi olla 149 € /kpl. Silloin tuntoi todella hyvältä kun niitä kokeilin. Olen myöhemmin nähnyt noita myymälässä ja tuntui olevan aivan eri laatua. Ruuvit löysällä kuvaa hyvin tuntumaa. Ehkä ne sitten mallikappallessa oli löysällä?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224

G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4470
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kävin omastani kaikki ruuvit/pultit läpi heti ostettaessa, ettei mitään jäisi sattuman varaan. Tämäkin löystynyt oli sen verran hankalassa paikassa, että vaati hieman tunkin purkamista jotta sain vian korjattua. Omien käyttökokemusten perusteella voin suositella, mutta eihän nuo ammattikäyttöön ole tehtykään.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki

patse
"Saabisti"
Viestit: 1892
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja patse »

Mites n.2000kg nostavat halpis tunkit kestävät pakkasta? Säilytys ja käyttö ympäristö olisi kylmissä ulkotiloissa.
Kuinkas suljettua tuo hydrauliikka on? Voiko sinne lisätä & vaihtaa öljyjä?
Pasi #1047
Utan SAAB Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Opel on pop él Astra 1.4T automatic

Autumn
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 11:23
Paikkakunta: Oulu

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Autumn »

Ite ostin tuommosen 3t tunkin joskus 2008-2009. Hyvin saa matalemmankin tonnarin alle ja nostokorkeus on 560mm.

Kuva

Nykyään maksaa motonetissä vain 99€.
Trust Me, I Know What I'm Doing..
9000 Aero -93 RE85
#3264

juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3706
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja juhokare »

G-mies kirjoitti:Itsellä on Torin Big Red alumiinirunkoinen "tuning" tunkki, Halpahallista 99€ tarjous joku vuosi sitten. Mahtuu matalan auton alle ja nostaa niin korkealle, että saa molemmat renkaat etu- tai takapäästä reilusti ilmaan tämän talouden Saabeista. Nuo alumiiniset on varsin näppäriä käyttää ja hintahaarukka on jossain 100-250€ tietämillä. Tuossa nostokapasiteettia 1,5 tonnia.
Kuva

Matti
Todella tyylikästä muotoilua tuossa tunkissa!
#1882
Saab OG9-3 2.0T S 5d vm. 2000

Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

patse kirjoitti:Mites n.2000kg nostavat halpis tunkit kestävät pakkasta? Säilytys ja käyttö ympäristö olisi kylmissä ulkotiloissa.
Kuinkas suljettua tuo hydrauliikka on? Voiko sinne lisätä & vaihtaa öljyjä?
Kunhan vain öljy on laadukasta eikä kovin vetistä, niin miksipäs eivät kestäisi siinä missä halpistunkit yleensäkin. Tietyllä varauksellahan noihin, ja kaikkiin nostureihin tulee suhtautua aina.

Ainakin näissä halpiksissa löytyy yleensä täyttöaukko öljylle siitä työsylinterin kupeesta suojapellin alta, yleensä kuminen simppeli tulppa joka on maalattu samoilla huitaisuilla kuin itse tunkkikin. Samasta aukosta saa käsittääkseni tunkki ylösalaisin käännettynä lutkuteltua tunkin melkolailla tyhjäksi öljynvaihtoa ajatellen. Ainakin Bilipaliteeman tunkkiöljy kestää muistaakseni -33c jähmettymättä, ja jonka luulisi riittävän satunnaisiin talvipuuhasteluihin.

Nostureita kannattaa etenkin huonoissa eli märissä olosuhteissa säilyttää nostomäntä sekä vivun alta löytyvä käyttömäntä sisäänpainettuina sylintereihinsä, ainakin juuri halpiksissa tahtovat muuten ruostua ja myöhemmin vuotaa, ei ole suotta vaivauduttu kromaamaan tai kovakromaamaan männänvarsia.

Vastaa Viestiin