Tunkin hankintaan vinkkejä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Ne o ihan hyvät ku tunkkaa keulan ylös ja pistää alle hi
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Joulupukki toi järeän bahkolaisen tunkin halliin ni rupesin katselemaan kyseiseen malliin helmanostinta et mahtuuko femman helman alle nostamaan moisella? Kellään käytössä sellaista lisävarustetta ??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja VKe »

Minäpä ostin renkaanvaihtoon uuden saksitunkin ja ruuvaan sitä akkukoneella. Sit samalla koneella rengaspultit auki ja kiinni. Nopeutta koneessa vuan tuunaa niin awot :D

Satakuusi kertaa kätevämpi tallissa betonilattialla ton 9-3:n nostamisessa kuin hallitunkki, tullihankki... Saksitunkki istuu hyvin tohon tunkin kohtaan, pellin taitokseen.
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

uudet tunkit 2kpl aika turhanpanttina ollu ku tuo matalanostin niin helppo.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5629
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja tturku »

VKe kirjoitti:
Ti Joulu 20, 2022 22:15
Minäpä ostin renkaanvaihtoon uuden saksitunkin ja ruuvaan sitä akkukonella.
Minkälainen vekotin tuli hankittua? Kiinnostaisi itsäkin jos vieläpä löytyis semmoinen jota saa liikuteltua helpohkosti. Vois tuupata vaikka tallista pihalle aina vaihto hommiin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja VKe »

Lahen Piilteemasta ostin ihan nolon :oops: halpismallin:

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000041821

Retrotunkki siis... Mnä en jaksa enää raahailla hallitunkkia ympäri tallia ja autoa. Paljon kätsympi toi saksitunkki. Melkeen samannäköinen kun kolkin vakiotunkki. Siinä on nostokohdassa semmoinen sopiva kolo/urapalakin ja sopii aika hyvin. Hiukan sitä tuunaamalla ei tartte tunkinlätkiäkään kolkin helmoista irroitella. Ja kaveri viä askarteli tohon veivin silmukkaan pulttikannan, nyt minulla on renkaidenvaihdossakin yksiavainjärjestelmä :D ...

Eihän toi haitekkiä ole mutta helppoa on.
Sininen Saab 9-3, '99
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Toi on speksattu 1500 kg, mut en tiä onko koeponnistus tehty ihan vain kynällä ja paperilla vai onko koeponnistukses ollu joku parempi yksilö sitte.
JP_Vette kirjoitti:
Su Loka 17, 2021 15:38
Tunkkasin Bilteman huikealla haitaritunkilla laiskasti taas puoli autoa kerrallaan, ettei vaan tartte tehdä ylimäärästä työtä.

Kuva

Mutta se oli sitten liikaa...

Kuva

Toista puolta nostaessa korjasin tunkin asentoa kahdesti, kun se aina nousi muka vinossa, mutta todellisuus olikin, että se meni banaanille ja tietty aina mitä kauemmas sen alapään korjas, sitä isommalle banaanille se pääsi :lol: No tuo oli muutenki huono tunkki, joten hyvä syy hakea uus parempi tilalle. Saabin oma tunkki pelasti, ja kyllä, nostin silläki koko puolen kerrallaan.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Oli kantavuus mikä vain ni itte kyl jättäisin saksitunkilalla nostaessa aina vähintään kolme pyörää maahan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

No se on kans yks tapa. Mutta kaiken järjen mukaanhan jos toi on speksattu turvalliseen nostoon 1500 kg asti, niin eikö sen pitäs varmuuskertoimien jälkeen nostaa 3000 kg?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kiinatunkin ollessa kyseessä taitaa varmuuskertoimet olla heittäneet häränpyllyä, eli hyvä jos tolla 750 kg nostaa :mrgreen:

Mut siis vaikka olis kunnon voimavehje niin tollanen saksi on lähtökohtaaesti epävakaa nostin eli ei kestä käytännössä yhtään vinoon menoa. Siksi pitäisin ne kolme rengasta maassa ja hyvin tuettuna, jotta auto ei pääse liikkumaan yhtään mihinkään suuntaan. Samoin alustan pitää olla aika vatupassissa ja lunnollisesti kova. Eli tallin lattialla pyörä kerrallaan ok vehje, muuten aika kehno vaikka kestäiskin nostaa jopa koko auton massan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja viggen »

Tuossa tunkkauksessa on kai rikottu, melkein kaikkia ohjeita tunkin turvallisesta käytöstä, joka on selostettu käyttöohjeessa. :?
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja torque »

Mut siis vaikka olis kunnon voimavehje niin tollanen saksi on lähtökohtaaesti epävakaa nostin eli ei kestä käytännössä yhtään vinoon menoa.
samaa mieltä.
Hankin sit tälläisen, kun femmassa voi nostaa keula tai takapäätä yhdestä pisteestä
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000034315
Tosin kyllä painava kuin synti, vaan ei ole pettänyt vielä. Hyvä asia se jatkokappale jos hieman korkeammalle pitää nostaa.
Viimeksi muokannut torque, Ma Joulu 26, 2022 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

viggen kirjoitti:
Ma Joulu 26, 2022 17:59
Tuossa tunkkauksessa on kai rikottu, melkein kaikkia ohjeita tunkin turvallisesta käytöstä, joka on selostettu käyttöohjeessa. :?
Perhe vielä auton alle katselemaan löytyisikö ruostetta :D

No. Eihän tuossa nyt mitään isoa vaaraa ole ja monestihan tuo manooveri onnistuukin. Mutta varmasti parempiakin tapoja on. Silloin, kun itse renkaita vielä vaihtelin, ja nuorempana aika moneenkin autoon, niin kyllähän sitä monta vuotta vaihtelin auton omilla saksitunkeilla. Yleensä tasaisella betonilla, mutta joskus vähän vähemmän tasaisellakin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja torque »

^kun on nuori ja notkea niin onhan tuollainen saksitunkki se. Muistelen kun piti tehdä renkaidenvaihto hiekkapihalla.Teräslapio saksitunkin alle ettei tunkki vajoa. :lol:
OT: F. mk1 focuksen tunkki oli kyllä hieman erikoinen. Vaan kyllähän sekin toimi.
Viimeksi muokannut torque, Ma Joulu 26, 2022 21:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ton Bilteman saksen käyttöohjeessa lukee muuten näin:
2. KÄYTTÖTARKOITUS
2.1 Tarkoitettu käyttö
Tunkkia tulee käyttää ainoastaan ajoneuvon nostamiseen, kun rengas on äkillisesti vaihdettava tai pyörään tulee asentaa lumiketjut.
Eli suunnitelmallinen renkaanvaihto ei kuulu tunkin käyttötarkoitukseen, eikä sitä tulisi sellaiseen siis käyttää :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin