Tunkin hankintaan vinkkejä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja torque »

^niin, ja kai siitä ollut juttua että joku "aftermarket" saksitunkki pettänyt ja tuotteen takaisinveto ilmoitus.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

AZP kirjoitti:
Ma Joulu 26, 2022 20:20
Ton Bilteman saksen käyttöohjeessa lukee muuten näin:
2. KÄYTTÖTARKOITUS
2.1 Tarkoitettu käyttö
Tunkkia tulee käyttää ainoastaan ajoneuvon nostamiseen, kun rengas on äkillisesti vaihdettava tai pyörään tulee asentaa lumiketjut.
Eli suunnitelmallinen renkaanvaihto ei kuulu tunkin käyttötarkoitukseen, eikä sitä tulisi sellaiseen siis käyttää :D
Eihän tuossa siihen suunnitelmallisuuteen oteta kantaa.

Talvi tai tietty ajankohta vuodesta kun iskee, niin rangaistuksen uhallahan ne on äkillisesti vaihdettava :D
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja aero »

Perinteisestihän talvi yllättää autoilijan, joten syyspuolen kausivaihto tulee äkillisesti ja yllättäen. Keväällä on sitten vähän lepposampaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja torque »

^näin on. Hirveä ruuhka renkaindenvaihdoissa kun liukkaat talvipakkaset puskee. Keväällä on sentään valoa.
Tänä syksynä suosiolla annoin femman talvirenkaiden vaihtoa ulkoistettua, oma selkä kiittää.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nii-i, se kynnyskysymys onkin se onko tunkin käyttäjä yllätetty vai ei. En mä muuta väittänykään :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja torque »

^ :lol: ja onhan sellaistakin että oman autonsa "rengastunkki" joillain kuskeilla ihan tuntematon esine/työkalu.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja torque »

Eli suunnitelmallinen renkaanvaihto ei kuulu tunkin käyttötarkoitukseen, eikä sitä tulisi sellaiseen siis käyttää
En tiedä oilko tuo läpällä heitetty, vaan onhan esim Suomi jokseekin harvaan asutettu maa, ja siihen lähirengasliikkeeseen ei noin vain singahda kun johki pitää mennä, monilla on hieman pidempiä matkoja kun siinä liikkeessä pitää myös käydä renkaidenvaihtoon.
Viimeksi muokannut torque, Ma Joulu 26, 2022 22:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja tturku »

:facepalm_man: . Itselle. Jotenkin yhdistin saksitunkki sanan saksinostimeen :lol: semmonen näppärästi liikuteltava saksinostin jolla sais kaikki kulmat ilmaan oli mulla ajatuksissa. Jatkan tunkkailua siis toistaiseksi bilteman hallitunkilla :mrgreen:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja torque »

^ kuuklasin jotain noihin saksitunkkeihin, ja eiköhän sieltä nuo saksinostimet pompannut esiin kuvissa. Vaan nuo saksinostimet tarvitsee hieman tilaa kotitallissa, vrt saksitunkki. Biltsun hallitunkki saa kelvata, ja onhan pari bahcon jack ständiä jos pitää ryömiä siellä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7343
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

tetammi kirjoitti:
Ke Loka 28, 2020 14:19
tetammi kirjoitti:
La Huhti 11, 2020 18:36
Bahco 13000
Nostokapasiteetti 3000 kg
• Nostoalue 90–550 mm
• Pituus 820 mm
• Paino n. 50 kg
239e
Kanta-asiakastarjouksessa
https://m.motonet.fi/fi/tuote/807573/Ba ... -90-550-mm
Lainaus vuodelta 2020
Ei moitetta bachosta

https://www.motonet.fi/tuote/bahco-bh13 ... ct=80-7573
229e
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mullakin Bahco toimii edelleen ja on käytetty paljon. https://www.motonet.fi/tuote/bahco-bh11 ... ct=80-7562

Tärkein syy tuolle tunkille oli:

"Tämä tunkki varustettu koko tunkkivalikoimamme laajimmalla nostoalueella, 70-610 mm, eli yksikään toinen tunkki ei nosta näin matalalta tai edes näin korkealle. Tunkin kantavuus on 1 500 kg, joka saattaa kuulostaa maltillisesta, mutta kun ottaa huomioon, että tämä tunkki kykenee nostamaan maksimikuorman turvallisesti reilusti yli puolen metrin korkeuteen, niin on helppo päätellä, että kyseessä on todella järeä nostolaite ja sen kertoo tunkin painokin, joka on lähes 50 kg. Bahco BH11500 on kiistatta paras hallitunkkivalinta niin autoharrastajan kuin ammattikäyttäjänkin talliin, sillä tämä on yksi harvoista tunkeista, joilla nostat turvallisesti, oikein ja autoa vioittamatta niin madalletut urheiluautot, sähköautot kuin ladattavat hybriditkin, korkeat maasturit ja kevyet pakettiautotkin."
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja anv »

Ja mulla on edelleen tämä https://www.virtasenkauppa.fi/hallitunkki-2-t-ac-6199
Ostin vuonna 2001 ja on käytetty paljon. Ei häviä paljon tuolle ylläolevalle bacholle min-max -korkeuksissa, mutta on 2T.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
aero
-
Viestit: 8676
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja aero »

Molemmat on epäilemättä hyviä tunkkeja, mutta kummastakaan ei ole mittapiirrosta (ja vähän heikosti kuviakin) tunkki alhaalla, pakko pistää siitä miinus valmistajille.

Siis noin niinkuin esmes sitä, että kuinka kaukana nostopisteestä tunkin runko kasvaa/nousee. Joissain autoissa kun on nostopisteitä sisempänäkin (etenkin koko etu/takapään nostopiste) niin matalan auton kanssa tuokin voi olla kynnyskysymys ja sattaa joutua ajamaan auton lankuille että matalakin tunkki mahtuu perille asti.

Myös se, että kuinka pitkällä kanki on nostopisteestä ala-asennossa, on samassa aiheessa kiinnostava tieto. Aika nylkytystä on noston ensisentit, jos nivelpiste jää auton alle koko keulaa nostessa.

Onneksi harrastajayhteisö ehkä auttaa ja maltatte mitata noista tunkeista nämä kaksi mittaa tunkki ala-asennossaan:
-Matka nostotallan keskeltä kangen nivelpisteeseen
-Matka nostotallan keskeltä siihen kohtaan runkoa, jossa ylitetään nostotallan korkeus
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Hese-
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Minä hankin syksyllä tämän, https://www.biltema.fi/autoilu---mp/kor ... 2000044394. Hienosti nousi kolkit ja femma ylös, nostin sitten koko takapään kerrallaan tai vain yhden kulman. Sellainen perinteinen pikku tunkki (joita ei enää tule koskaan! toim.huom.) oli ahdasta femman kanssa mutta tämä meni sulavasti alle.

Mittaamaan en valitettavasti pääse kun on tällä hetkellä sen verran hyvässä säilytyksessä varaston uumenissa :mrgreen:
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7343
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tunkin hankintaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

aero kirjoitti:
Pe Maalis 22, 2024 11:04

-Matka nostotallan keskeltä kangen nivelpisteeseen
-Matka nostotallan keskeltä siihen kohtaan runkoa, jossa ylitetään nostotallan korkeus
Bacho BH13000
42cm
15cm ja 30 cm mistä lähtee runko nouseen, silmällä arvioiden 2-3cm korkeammalla kuin talla ala-asennossa.
Runko korkeimmillaan 17.5cm

Kuva
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin