Moottoripyörän / auton renkaassa oleva maalitäplä
Moottoripyörän / auton renkaassa oleva maalitäplä
Eli kysellään täällä mistä se tieto aina löytyy asiasta riippumatta.
Mikä on moottoripyörän renkaassa olevan maalitäplän merkitys.
Toiset sanoo , että on renkaan kevein kohta ja laitetaan venttiilin kohdalle.
Osa rengasliikkeistä sanoo ettei mitään merkitystä.
Mikä liene totuus ?
Miksi siihen on täplä maalattu jos se ei mitään merkitse.
Entä auton renkaissa onko sama homma ?
Mikä on moottoripyörän renkaassa olevan maalitäplän merkitys.
Toiset sanoo , että on renkaan kevein kohta ja laitetaan venttiilin kohdalle.
Osa rengasliikkeistä sanoo ettei mitään merkitystä.
Mikä liene totuus ?
Miksi siihen on täplä maalattu jos se ei mitään merkitse.
Entä auton renkaissa onko sama homma ?
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Moottoripyörän / auton renkaassa oleva maalitäplä
ei vastaa kysymykseen, mutta jotain tietoja merkinnöistäö
http://www.mprengas-online.com/seitenwa ... ungen.html
http://www.mprengas-online.com/seitenwa ... ungen.html
Re: Moottoripyörän / auton renkaassa oleva maalitäplä
Googlella löytyy näppärästi infoa ja kaikennäköistä tasokasta ja tasotonta foorumikeskustelua aiheesta. Aika tietäjiä tuntui olevan muutamilla foorumeilla
Tässä ehkä jotain mitä voisi faktaksi uskoa:
Punainen piste on tärkeämpi koska pyöreä pyörä pyörii tasaisemmin kuin soikea. Painoheitot on helppo kuitenkin kompensoida pois painoilla. Omien kokemuksien mukaan nuo pelkät keltaiset täplät eivät ole kovin merkitseviä, vaikka se menisi kohdakkain niin silti voi vaatia normaalia reilummin painoa.
Tärkein seikka kuitenkin on että kun rengas on asennettu vanteelle, renkaan tulee pyöriä ilman mainittavaa pintaheittoa. Tämän näkee tasapainotuskoneessa että onko heittoa vai ei, sama se mikä täplä on missäkin kohtaa vannetta.
Tässä ehkä jotain mitä voisi faktaksi uskoa:
Eli punainen on renkaan "korkein" kohta jossa säde on siis suurin joka on hyvä laittaa mahdollisen vanteen matalimman kohdan (mahdollinen vanteen soikeus ja kovasta osumasta tullut suora kohta) kanssa kohdikkain. Keltainen on renkaan kevein kohta joka tulee laittaa siis venttiilin kohdalle.When you're looking for new tyres, you'll often see some coloured dots on the tyre sidewall, and bands of colour in the tread. These are all here for a reason, but it's more for the tyre fitter than for your benefit.
The dots on the sidewall typically denote unformity and weight. It's impossible to manufacture a tyre which is perfectly balanced and perfectly manufactured in the belts. As a result, all tyres have a point on the tread which is lighter than the rest of the tyre - a thin spot if you like. It's fractional - you'd never notice it unless you used tyre manufacturing equipment to find it, but its there. When the tyre is manufactured, this point is found and a coloured dot is put on the sidewall of the tyre corresponding to the light spot. Typically this is a yellow dot (although some manufacturers use different colours just to confuse us) and is known as the weight mark. Typically the yellow dot should end up aligned to the valve stem on your wheel and tyre combo. This is because you can help minimize the amount of weight needed to balance the tyre and wheel combo by mounting the tire so that its light point is matched up with the wheel's heavy balance point. Every wheel has a valve stem which cannot be moved so that is considered to be the heavy balance point for the wheel.
As well as not being able to manufacture perfectly weighted tyres, it's also nearly impossible to make a tyre which is perfectly circular. By perfectly circular, I mean down to some nauseating number of decimal places. Again, you'd be hard pushed to actually be able to tell that a tyre wasn't round without specialist equipment. Every tyre has a high and a low spot, the difference of which is called radial runout. Using sophisticated computer analysis, tyre manufacturers spin each tyre and look for the 'wobble' in the tyre at certain RPMs. It's all about harmonic frequency (you know - the frequency at which something vibrates, like the Tacoma Narrows bridge collapse). Where the first harmonic curve from the tyre wobble hits its high point, that's where the tyre's high spot is. Manufacturers typically mark this point with a red dot on the tyre sidewall, although again, some tyres have no marks, and others use different colours. This is called the uniformity mark. Correspondingly, most wheel rims are also not 100% circular, and will have a notch or a dimple stamped into the wheel rim somewhere indicating their low point. It makes sense then, that the high point of the tyre should be matched with the low point of the wheel rim to balance out the radial runout.
What if both dots are present?
Generally speaking, if you get a tyre with both a red and a yellow dot on it, it should be mounted according to the red dot - ie. the uniformity mark should line up with the dimple on the wheel rim, and the yellow mark should be ignored.
Punainen piste on tärkeämpi koska pyöreä pyörä pyörii tasaisemmin kuin soikea. Painoheitot on helppo kuitenkin kompensoida pois painoilla. Omien kokemuksien mukaan nuo pelkät keltaiset täplät eivät ole kovin merkitseviä, vaikka se menisi kohdakkain niin silti voi vaatia normaalia reilummin painoa.
Tärkein seikka kuitenkin on että kun rengas on asennettu vanteelle, renkaan tulee pyöriä ilman mainittavaa pintaheittoa. Tämän näkee tasapainotuskoneessa että onko heittoa vai ei, sama se mikä täplä on missäkin kohtaa vannetta.
Re: Moottoripyörän / auton renkaassa oleva maalitäplä
Onko kellekkään missään tavan rengasliikkeessä sattunut, että asentaja olisi todennut "oho, tuli liikaa säteisheittoa, täytyy kääntää rengasta vanteella". Ei minulle ainakaan... Joskus kun itsellä oli pääsy rengaskoneille, niin joka sarjassa tuli vähintään yksi joka parani kun rengasta käänsi.
Re: Moottoripyörän / auton renkaassa oleva maalitäplä
Kerran joskus takavuosina on, mutta olikin puolituttu kaveri! Tää renkaanasennushan on yksi niistä lukuisista "don't try this home"-hommista, jotka kuluttajavalistuslehtien mukaan pitää (huoletta) jättää "ammattilaisen hoidettavaksi".Hessu kirjoitti:Onko kellekkään missään tavan rengasliikkeessä sattunut, että asentaja olisi todennut "oho, tuli liikaa säteisheittoa, täytyy kääntää rengasta vanteella". Ei minulle ainakaan... Joskus kun itsellä oli pääsy rengaskoneille, niin joka sarjassa tuli vähintään yksi joka parani kun rengasta käänsi.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Moottoripyörän / auton renkaassa oleva maalitäplä
Joo,
keskiverto renkaanasentajaa kun katsoo työssään, niin ihmettelee että ne yleensä saavat renkaat vanteille ja vanteet autoon oikein päin... Ainoat keltaiset ja punaiset täplät taitaa kellua kavereiden silmissä ihan vakituiseen.
Tarkoitan nyt näitä keväällä ja syksyllä rannoilta palkattuja "apumiehiä".
keskiverto renkaanasentajaa kun katsoo työssään, niin ihmettelee että ne yleensä saavat renkaat vanteille ja vanteet autoon oikein päin... Ainoat keltaiset ja punaiset täplät taitaa kellua kavereiden silmissä ihan vakituiseen.
Tarkoitan nyt näitä keväällä ja syksyllä rannoilta palkattuja "apumiehiä".
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Moottoripyörän / auton renkaassa oleva maalitäplä
Ettei nyt ihan mollaamiseksi mene, niin pieni totemus mitä ite joskus huomannu ... tulee myös sarjoja, joissa nuo täpläset on, mutta kun on käytetyt vanteet, pientä nirhaumaa yms, niin sattunut jopa niin, että vaikka noitten täplien mukaan pelaa, lopputulos voikin olla, että kun täplä on täysin vastakkaisella puolella, missä pitäisi, päästäänkin pienimpään heittoon.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Moottoripyörän / auton renkaassa oleva maalitäplä
Periaatteessa joo, mutta sinänsä ot, kyllä sillä gummin pyorittämisellä on päästy parempiin tuloksiin. Mutta sitten taas toisaalta, sillä ei ole ollut juurikaan väliä, missä asennossa gummi on ollut. Tapauskohtaista.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Re: Moottoripyörän / auton renkaassa oleva maalitäplä
Juu niitä täpliä on turha tuijotella. Eikä myöskään kannata ihmellä jos sesongin aikana ei renkaita pyöritellä ja kumia sovitella kunnolla vanteella ja turhia nysvätä kun pihalla odottaa 20kpl helvetin kiireisiä asiakkaita.
terv. rannoilta palkattu kumiapina
terv. rannoilta palkattu kumiapina
Re: Moottoripyörän / auton renkaassa oleva maalitäplä
No offencef-19 kirjoitti:terv. rannoilta palkattu kumiapina
Itse asiassa heikkolaatuisinta palvelua sain kerran yhden ison ketjun vakiasentajilta. Yleensä pikkupuljuissa palvelu on ollut parempaa ja henkilökohtaisempaa. Mutta en kyllä muista että täpliä olisi paljoa tuijoteltu, mutta mistäs sen tiedän, kun en ole kysynyt. Periaatteessahan renkaat varmaan pitäisi tasapainottaa joka kerta vaihdon yhteydessä, jos haluaisi täydellistä laatua.
Re: Moottoripyörän / auton renkaassa oleva maalitäplä
Kyllä ne aina pitää tasapainottaa kun uudet kumit tulee vanteille. Vai tarkoititko että kun vaihtaa alle olevat talvet kesärenkaisiin niin silloinkin?
Re: Moottoripyörän / auton renkaassa oleva maalitäplä
"Rannoilta palkattu kumiapina" viikon naurut
Juu eipä noilla merkeillä ole ihmeemmin väliä vanhoissa vanteissa..
Terveisin sivusta seuraava apina..
Juu eipä noilla merkeillä ole ihmeemmin väliä vanhoissa vanteissa..
Terveisin sivusta seuraava apina..