Rattivaihde kirjoitti:Dacia Dusterin, joka seurasi tiellä 130 Hämeenlinnasta Valkeakoskelle 5-20 metrin päässä takapuskurista, kun ajoin 80-rajoitusalueella vakionopeudensäädin säädettynä noin 82 kilometriin tunnissa (mikä tarkoittaa kuluneilla kesärenkailla melko tasan kahdeksaakymppiä todellista nopeutta). Ohituspaikkoja olisi riittänyt, monin paikoin huomattavankin pitkää täysin tyhjää suoraa. Perään kertyi tietysti välillä useampiakin autoja, ihan joka paikassa ei kumminkaan tuollaisesta lyhyen rekan pituisesta esteestä pääse ohi. Kaupan päälle Dusterin vasen ajovalo oli suunnattu niin huolella kohti puiden latvustoja, että piti kääntää taustapeili yöasentoon puoli viiden aikaan iltapäivällä.
Tossa tilanteessa takasumari ärsyttää takana tulevaa suunnattomasti, olettaen että takana olevalla ei ole hitsarin maskia päässä.
Itsehän lasken nopeuden tuossa tilanteessa turvavälin edellyttämälle tasolle. Yleensä perskärpäsestä pääsee eroon hyvin nopeasti, teko ei vaikuta omaan ajankäyttöön kuin maksimissaan joitain sekunteja eikä tarvitse enää hermostua takana tulijasta.
Toki joskus kymmenisen vuotta sitten pimeällä ja sateisella 2-tiellä jossain Huittisten lähellä pudottelin vauhtia alle neljänkympin ja ajoin jopa tien sivuun ja silti meni useita satoja metrejä ennen kuin takana tuleva ymmärsi lähteä ohitse. Alkoi niissä olosuhteissa ärsyttää turhankin paljon se käytös.
t.t.j kirjoitti:Tapahtui jo eilen, mutta Turun Koulukadulla ajoi vastaan Nissan Qashqai.
Ajelitko itse kumpaan suuntaan?
Hetken jo kävi mielessä, että tuliko käännyttyä yhtä korttelia liian aikaisin, mutta ainakin perässä tuli kolmella kaistalla autoja mun kanssa samaan suuntaan. Eivätkä olleet poliiseja.
Oma suosikkini nähdyistä takalasitarroista on punaisessa Ladassa nähty "Moskovan UA". Kuvankin otin muistoksi, kännykällä vaan ei sitä jaksa jakaa
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01 Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16 #2244 "A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Itäväylän alusta Kalasatamaan päin poistuttaessa edellä meni hiukan hitaanpuoleisesti joku slobo, takana tuli 530d Bemari aivan puskurissa kiinni.
Tuossa kohdin (nykyisellään ennen siltaa on kulkusuuntaan vain yksi kaista):
sankari lähti ohitse vastaantulevien kaistan kautta kummastakin edellään ajaneesta ja pääsi vastaantulijan keulaa hipoen seisomaan seuraaviin valoihin ja itse perään. Melko saavutus jo bemaristiltakin
No, 50 metriä risteyksen jälkeen olikin etenemisjärjestys jälleen vaihtunut.
Aamuyöllä töistä lähtiessäni oli taasen eläimiä liikenteessä. Jänis päätti tulla juoksemaan valokeilaan ja eihän se siitä helpolla suostu poistumaan. Sentään ei tehnyt ohitusta estäviä liikkeitä. Videomateriaaliakin tästä löytyy, mutta saa odotella kuun loppuun asti julkaisua. Tällä elämänsä ehtoopuolella olevalla kuluttajaläppärillä en ala leikkimään, sillä suht tehokkaalla pöytäkoneellakin tuo videonkäsittely on oma prosessinsa.
Vantaan taksi numero 1432 näyttää osaamistaan Helsingin keskustan alueella. Kaahaa kuin kaistapää ja pujottelee kaistalta toiselle ohitellen muita oikealta ja vasemmalta. Ei varmaan tarvitse erikseen mainita, kuinka kauas ehti noin viiden kilometrin matkalla, jonka ajoin käytännössä yhdellä kaistalla samaan suuntaan...
Mutta ehkä se on se tunne, että kulkee kovempaa, en tiedä.