Kävin tänään Biltemasta sähkökäyttöisen vääntimen, eipä ole renkaan vaihto ennen noin helppoa ollut. Pultit läksi irti ongelmitta ja paikalleenkin meni, lopuks kierros vielä ristikko avaimella.
Aikaisemmin ollut joku halpa paineilma laite, mutta ei sillä edes renkaita vaihtanut... Mutta nyt tunsin saaneeni tuolle 40€ sijoitukselle vastinetta
Clas ohlsonilla löytyy sähkökäyttöinen väännin millä 5v takuuta ja hintaa 45€ eli 9€ vuodessa jos samantien laukeaa kun takuu umpeutuu.
Tuolla vaihdoin yhdet viime vkl ja hyvä oli!
AZP kirjoitti:Itekkin käyttänyt 1,5 metrin jatkovartta. Se toimii ja on halpa.
Niinpä. Jätkät tässä vaan hifistellee.
Mithään muuta tartte ko 1,5m pitkä teräsputki ja kinkki avain. Jos nyt oikein nopeasti haluaa niin perus akkuruuvari nopeuttaa pyörittelyn kun on saatu pultti liikkumaan. Eikai täällä kukaan niin hullu ole joka luottais pulttipyssyn momenttiin? Pitäis jo se oikea 110Nm momentti löytyä joka ukolta ihan käsituntumalla.
Joskus tuumailen miksi helvetissä ostin momenttiavaimen.. Pyh mitä roskaa..
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Itse asiassa pakko hieman leijua, että tuntuu olevan yhdistelmä omat kädet + ristikkoavain lähes momenttiavaimen tasoinen kombo. Vedän pultit aina perustiukkuuteen käsin, ja aina momenttiavaimella sen jälkeen tarkistus. Viime renkaanvaihdoilla ollut joka pultti aika tarkalleen siinä 110 Nm väännöillä kiinni oman käden jäljiltä.
Rasittavinta renkaidenvaihdossa on se löysien pulttien auki ja kiinni kertäminen, ja siihen olen käyttänyt juurikin Makitan akkuporaa. Tiukimmalla momentilla kun pitää, niin Makita vääntää pultit tiukkuuteen, josta ei tarvi enää käsin puolta kierrosta enempää kiristellä. En ole tätä tekniikka käyttäessä pyssyä kaivannut.
Sitä 1,5 metrin jatkovartta olen käyttänyt ainoastaan kuplan vetoakselin mutterin kiristämiseen. Siinä on momentti jotain luokkaa 400 Nm eli momenttiavaimesta loppuu asteikko. Tietenkin se jatovarsi on aina käyttökelpoinen kalu avaamiseen.
Iso osa pulteista kiristyy vielä muutaman asteen momenttiavaimella ennen kuin napsahataa. Ja luotan siihen, että loputkin on siellä nurkilla, eli oman käden toleranssi ei ole kymmeniä newtonmetrejä.
Kaikki täällä vaan puhuu mutterinvääntimistä, mutta ei kukaan ole tainnut mainita sitä, että minkäkähänlaisella kompuralla mikäkin väännin toimii. Ei siitä oo mittään hyötyä vaikka ostasit kuinka ison ja tehokkaan mutterinvääntimen, jos sulla kompura on joku mopeti, mikä ei jaksa sitä pyörittää, kun tuotto ei riitä. Kaikkein ratkaisevinta kompuran tehokkuutta mitatessa on sen kompuran tuotto, eli paljonko se tuottaa ilmaa, esim 500 L/min ja silleen... Ja sitten tuotto mitattuna painepuolelta. Useimmat tämmöset "rautakauppaliikkeet" ilmoittavat pelkästään imutuoton, (että saavat lukemat korkeammiksi) joka ei ole se todellinen. Ilmoitettu imutuotto painepuolelta mitattuna on noin 30 % pienempi.
Clash Ohlsonin sähkövääntimellä tuli vaihdettua pari kierrosta renkaita viikonloppuna. Olisihan tuolla hyllyssä sellainen kohtuu edullisen sarjan paineilmakonekin, mutta se jää kyllä jatkossa hyllyyn.
Sähköinen jaksaa vääntää pultit aukikin, mitä se paineilmamalli ei jaksa jollain vanhalla 50L Valmetilla tehdä. Ei voi nimittäin moittia sitä sähkömallia, kun ottaa huomioon hinnan. Loppukiri sitten käsin.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Sähkökone ollut mielessä myös, kun tuli vaihdettua viikonloppuna renkaat ihan käsin pyörittämällä vaikka käytettävissä olis paineilmapyssy. Käsipelillä ei synny meteliä ja paineilmaletkukin oli jäykkänä, kun se ulkona seisoo. Mutta kyllä paineilmakone pyörii pienemmälläkin kompuralla, vaatii vain hiukan kärsivällisyyttä. Täysi teho riittää hyvinkin yhdelle, kahdelle tai jopa kolmelle pultille kerrallaan ja kun teho alkaa hiipua niin päästää ilmaa taivaan tuuliin niin kauan että kompura pyörittää säiliönsä täyteen. Ja taas on pienen odtuksen jälkeen täysi teho käytettävissä hetkeksi. En minä ainakaan aio hankkia 170 egen pyssyn kaveriksi 1000 egen voimavirta kompuraa sen takia rivariyksiöön. Mutta kätevintä voisi tosiaan olla, jos hoitaa löysyttämisen ja kirimisen käsin ja sähkökoneella sen pitemmän matkan, niin ei senkään tarvisi olla sieltä kalleimmasta päästä olevaa high end mallia.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
baasenar kirjoitti:Kaikki täällä vaan puhuu mutterinvääntimistä, mutta ei kukaan ole tainnut mainita sitä, että minkäkähänlaisella kompuralla mikäkin väännin toimii.
Tollanen tuli hommattua naulaimia varten, tuotto (260l/min) riittää ainaski perushyville vääntimille https://www.tyokalutori.fi/kompressori- ... 6d-10.html
Tosin jos ei olis tuota, niin varmaankin sähköväännin ois ollut mielessä.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Alkoi aikoinaa ottaa päähän noi pikku kompurat, hommasin tuollaisen.
KOMPRESSORI 3-V 7,5HP 920L/200 Tuotekoodi:XT200800 ikh:lta. Sen jälkeen ei oo ollut ilmasta pulaa.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis