Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joku ihme road rage -teemapäivä tänään varmaan. Asialla vieläpä autot, joissa lukee isolla omistajan nimi kyljessä. Ensin Grandellin pikkubussi veteli kaupungissa noin seitsemääkymppiä, kiilaili niin että bussin kori heilui kuin pahvilaatikko, roikkui parin metrin päässä edelläajavan takapuskurista ja pysähtyi lopulta kääntyvien valoihin, itse ohitin auton jatkaessa suoraan. Eli hyöty taas tasan nolla. Tuskin oli matkustajia kyydissä. Jos olisin ollut asiakkaana kyydissä, olisi kuski saanut pataan.

Huoltoliike Tuomisen pakukuski käyttäytyi neljän ruuhkassa täysin samoin, lisättynä vielä neuroosimaisella valojen vilkuttelulla, kun joku sattui vaihtamaan kaistaa formulavauhtia etenevän pakun eteen. Olikohan sillä tulipalokiire huoltamaan jonkun pesukonetta?

Herra Kovanen veteli kuorkilla punaisia päin. Tosin perässä tuli vielä yksi sitikka pokerina.

Uutisissa oli viime viikolla, että tilastollisesti ketjukolareita tapahtuu eniten marraskuun pimenneissä illoissa. Tämän päivän kreikkalaistyylistä liikennekulttuuria katsoneena täytyy sanoa, että en ihmettele.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Tie 130, Nurmijärvi, suunta pohjoiseen. Rajoitus 80km/h, Valveutunut Kansalainen(tm) ajaa n. 70-75km/h. Perässään tulee neljä henkilöautoa, saavutan tätä pientä letkaa. Ensimmäillä suoralla jonon kakkonen hujauttaa ohi ja menee menojaan. Toisella suoralla ei mitään, eikä vielä kolmannellakaan. Saan jonon kiinni ja neljännellä suoralla menen yhdestä autosta ongelmitta ohi, palaan jonon neljänneksi odottamaan vastaantulijan ja seuraavan ohituspaikan auetessa laitan vilkun vasemmalle, painan kaasua ja ohitan kaksi autoa. Vaihdan takaisin omalle kaistalle sopivasti ennen risteystä sekä siihen liittyvää ohituskieltoaluetta ja saan kiitokseksi kaukovaloshown jonon kolmoselta, äskeiseltä kakkoselta.

Ilmeisesti tätä kansalaista ei olisi saanut ohittaa, vaikka hänellä ei ollut aikomustakaan mennä ohi jonon ykkösestä. Tämän väitteen perustan siihen, että seuraavaksi alkaneella ohituskaistalla olin ainoa, joka tämän jononvetäjän ohitti.

Jos joku saa joskus selville, miksi sellaista ihmistä, joka ei itse aio mennä, ei saisi ohittaa, niin please kertokaa mulle. Ei nimittäin ole ensimmäinen kerta, kun ihan siististä ohituksesta protestoidaan, kun ei koko jonoa vaan pysty ohittamaan kerralla. Ymmärtäisin, jos olisin ehdontahdon estänyt jotakuta ohittamasta, mutta nää on poikkeuksetta tyyppejä, jotka ei vaan itte mene, vaikka hyviä ohituspaikkoja on ennen ja jälkeen tuon protestitilanteen tarjolla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

aero kirjoitti:Jos joku saa joskus selville, miksi sellaista ihmistä, joka ei itse aio mennä, ei saisi ohittaa, niin please kertokaa mulle.
Liikennepsykologian 1. laki sanoo: joka ajaa minua kovempaa, on liikennettä vaarantava kaahari
Liikennepsykologian 2. laki sanoo: joka ajaa minua hitaammin, on liikennettä vaarantava hidastelija

Siinä perustelut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Ajelin Aerolla hetki sitten 'motaria' kaupungista ulospäin. Hiukan ennen omaa ramppia tavoitin pienen Nissan Micran ajamassa jotain 80 nopeutta satkun rajoitusalueella. Mulla oli nopeutta se tyypillinen pikkuisen yli satku. Ohitin Micran samaa vauhtia ja palasin omalle kaistalle, poistumiskaista alkoi ja vilkuttelin sitten sinne. Peilistä näin, että Micra poistui samalle rampille ja vilkutteli pitkiä valoja. Micra vilkutteli valojaan koko matkan rampilla ja rampin päässä punaisissa liikennevaloissa takanani paineli tööttiä ja valoshow jatkui koko ajan.

Showmeininki loppui vasta valojen vaihtuessa. Micra kääntyi heti seuraavista valoista oikealle, minä jatkoin suoraan.

Olis ollut mielenkiintoista tietää, mikä ajosuorituksessani meni Micran kuljettajan mielestä pieleen.

------------------

Sunnuntaina oltiin Aerolla palaamassa vaimo-kullan kanssa vkl-reissulta. Ajoin 80-rajoitusalueella vakkarilla 86 kmh navigaattorinopeutta. Pitkällä suoralla takaa lähestyi nopeasti vanhakoppainen WV Punto. Punto tavoitti ja jäi ajamaan miltei takaluukussa kiinni.

Punto ajeli perässä tappituntuntumalla noin 30 km. Hyviä ohituspaikkoja olis ollut useita. Eteen ilmestyi traktori. Vastaantulevan liikenteen takia jouduttiin hidastamaan traktorin perään. Minä ohitin traktorin, Punto jäi odottamaan seuraavaa rakoa.

Punto tavoitti meidät tovin päästä vauhdikkaasti ja jäi taas tappituntumalle. Ajeltiin peräkkäin noin 20 km. Hyviä ohituspaikkoja olis taas ollut.

Lähestyttiin kotikaupunkia, tie muuttui 'motariksi' ja rajoitus nousi 100 kmh. Nostin oman nopeuden navigaattorinopeuteen 106 kmh. Punto imetti perässä tappituntumalla.

Sitten parin kilometrin ajon jälkeen Punto kiihdytti ohi ja koukkasi keulaa hipoen poistumisrampille. Puntokuski olis voinut siirtyä takaa suoraan rampille ilman kiihdytystä ja ohitusta, mutta jostakin syystä päätti toimia toisin.

Ei tuollainen perässä roikkuminen mua ylipääsemättömästi haittaa (koska se on niin tavanomaista), mutta selväähän se on, että jos olisin jostakin syytä joutunut jarruttamaan ravakammin, niin Punto olis kolahtanut takapaksiin.
Ei mun elämääni pilaa sekään, että jonkun pitää päästä koukkaamaan etukautta rampille, mutta en kuitenkaan ymmärrä kuvatun kaltaisen toiminnan logiikkaa.

Edit: Piti kirjoittaa WV Polosta eikä Puntosta (Puntohan on Fiiu) :oops:
(vai onko synti jos ei osaa ulkoa kuin Saabin mallit...) 8)
Viimeksi muokannut 9-5 3.0t, Ti Marras 18, 2014 14:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

joka päivä ajaessani EI aerollani huomaan perässä roikkujia. TUNNUSTAN ettei mulla ole kiire minnekkään ja ajan nopeusrajoitusten mukaan ,mutta miksi on niin perkeleen vaikeata ohittaa EI AEROA.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Jotain pelottavaa siinä on oltava. Yhtä jännittävää on ohittaa urheiluautoa, tonnaria, maantiemulkun sertifikaattia kuin italiaanoakin. Eniten perskärpäset potuttaa pyörällä liikkuessa, kun siinä on oma henki ja terveys vielä enemmän linjalla kuin henkilöauton kanssa. Tottakai pyörällä pääsee "karkuun", mutta kun tekee mieli ajella siellä sallitun rajoilla järjettömän tykittämisen sijasta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Kupari »

9-5 3.0t sulle tuohon ohi ja rampista heti keulan jälkeen oikealle teemaan.
Ne ei saa orkkua muuten ja kun ei rahaa itsel/isäl bemmuun niin tekee "kisan" noin.

Huomannu tuota täälläpäinkin joittenkin harrastavan.

Yhden 190 pikkumesen jo kyllä ulkonäöltä tiedän. On 2 kertaa motarilla tuon takia vetänyt og ässällä lukkojarrut ja toisen kerran talvella takana ajava lisäksi meinasi perään tulla.
Viimeeksi ajatin sen Imatralle asti ku ei kaveri kerennyt siitä viimesestä rampista ohituksen jälkeen kääntyä eli olin totaali mulk*u ja nostin oman tonnarin nopeuden kun oli rinnalla. Käsimerkeistä päätellen vitutti.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Tuhmasti tehty Kuparilta sille 190 mesekuskille. Itse olisin kyllä tehnyt samoin :)
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

SC taksin Pirkkalassa lentokentän tiellä.
Onkohan Tampereen takseja?
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Jos kerran on ajamassa rampille voi ihan hyvin hiljentää ja ajella edellä olevan perässä, eikä koukata edestä.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

apu,apupoika kirjoitti:SC taksin Pirkkalassa lentokentän tiellä.
Onkohan Tampereen takseja?
Jos oli tummanharmaa ja faceliftattu, niin kyseessä taisi olla Ylöjärven auto.
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jo edellisvuorokauden puolella tuli vastaa alkuperäiskuntoinen ja huomattavan hyvässä kuosissa oleva E21-bemari. Ilo huomata, että niitä ei kaikkia tuunattu paskaksi 90-luvulla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja vmt »

^ Ei se tuunaaminen varmaan sinänsä vaan se, että ne oli kaikki lopulta jonkun puun ympärillä solmussa.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Nätti Bemu i8 Tampereen ohitustiellä. Väsyttämällä sai Roomsterilla kiinni, jotta sai tarkemmat tuntomerkit autosta. Bemu siis ajoi kyllä ihan siististi ja jopa minäkin :lol:
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

vmt kirjoitti:tuunaaminen...lopulta jonkun puun ympärillä solmussa.
Syy ja seuraus :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin