mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Cona »

Subarun bokseri-diesel on varmasti ihan käypänen laite, mutta itse en voi kyllä ymmärtää, että miksi sen ottaisi manuaalina, varsinkaan johonkin Foresteriin, tuo vetoalue on kuitenkin bensamoottorin (ja joihinkin dieseleihin) verrattuna sen verran rajallinen, että saa olla aika tiuhaan kepittämässä, jos nopeus vaihtelee esim. 50-80km/h. Toki Subarun oma "vaihdenäyttö" ehdottaa isompaa vaihdetta koko ajan, mutta kuka nyt viitsii ajella pintakaasulla ja pienillä kierroksilla vedättäen. :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tuo legacy taksina oli manuaali koska silloin ei tuolla dieselkoneella saanut automaattina, bensaversion olisi saanut. Ei kyllä kiroillut kertaakaan manuaaliakaan vaihtamisten suhteen ajamisesta oli sitten kaupunki tai maantieajoa, vääntää tuo turbokone suht hyvin ja alhaalta. 180tkm kahdessa vuodessa kuitenkin työnti tuolla ammattiajoa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

JiiVee kirjoitti:Audissa ei varmaan mikään osa kestä 450 tkm :(. Voin vain kuvitella niiden tuskaa joiden Audi on vielä 2,5 Tdi- koneella.
Kakspuokeista riviviitonen on jees, veekutonen on arpamylly. Niissäkin on paremmat versionsa ja suht. helppo tunnistaa, audifinns:ltä löytyy ohjeet.
JiiVee kirjoitti: Subarulla en ole edes ajanut, saati omistanut. Eikös Subaruissa ole aina bokserikone? Onkohan ne dieselinä kestäviä?
Jossain vaiheessa noi osasi katkoa kampiakseleita :D. En tiedä riippuuko versiosta/iästä/tms, mutta kannattaa varmistaa että tuosta on päästy eroon.

http://www.subaruforester.org/vbulletin ... el-120394/
Cona kirjoitti:Subarun bokseri-diesel on varmasti ihan käypänen laite, mutta itse en voi kyllä ymmärtää, että miksi sen ottaisi manuaalina, varsinkaan johonkin Foresteriin, tuo vetoalue on kuitenkin bensamoottorin (ja joihinkin dieseleihin) verrattuna sen verran rajallinen, että saa olla aika tiuhaan kepittämässä, jos nopeus vaihtelee esim. 50-80km/h.
Manuaalina diesel-Forester kulkee yli 200*! :D Automaattia en ole ajanut, mutta 380km manuaalilla ei tuntunut yhtään sen häiritsevämmältä kuin mikään muukaan nelisylinterinen 2.0 diesel.

*)Saavutettu huippu GPS:n mukaan 203, tosin tuohon lukemaan sai pitää pedaalia lattiassa aiiiika pitkään eikä myötätuulta voi ainakaan sulkea pois suorituksesta.

Mulla muuten olis ylimääräinen neliveto-toyota, taattua japanilaista laatua!
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Tiedän yhden kakspuolikas VW-dieselin oli ajettu yli 700 tkm kun viimeksi kysyin. Se on Transporterin nokalla. Tuttava on ostanut uutena joten tiedän että peruskonetta ei ollut avattu. Sitä konetta ei kai henkilöauton nokalle saa?

Ainakin VW:n 1,9 ja 2,0 Tdi:t tärisee aika lailla tyhjäkäynnillä, jopa niin että sopii tähän topiciin. Muutama vuosi sitten mulla oli 9-3 diesel. Se oli käyntiääneltään paljon sivistyneempi kuin nuo VAG-vehkeet mitä viime aikoina olen ajellut. 4 WD puuttui ja automaatti pilasi kiihtyvyyden, mutta muuten hieno Saab.

Hiukan on Celica pieni perheautoksi:). A4 on myös kooltaan alarajalla, mutta kun A6:Sta ei ole 1,9 Quattrona. 2,0 Tdi en huolinut ja käsitykseni edelleen vahvistuu.

Subaru kyllä pistää miettimään...
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

JiiVee kirjoitti:Tiedän yhden kakspuolikas VW-dieselin oli ajettu yli 700 tkm kun viimeksi kysyin. Se on Transporterin nokalla. Tuttava on ostanut uutena joten tiedän että peruskonetta ei ollut avattu. Sitä konetta ei kai henkilöauton nokalle saa?
2.5:sta en osaa sanoa, Transporterissa (T4) on ainakin ollut tarjolla 5zyl 2.4:sta, jota en tiedä henkilöautoihin tungetun ja on teknisesti ihan jees (käytökseltään se on vanha diisseli, kuten vanhalta diisseliltä sopii odottaa).
JiiVee kirjoitti: Ainakin VW:n 1,9 ja 2,0 Tdi:t tärisee aika lailla tyhjäkäynnillä, jopa niin että sopii tähän topiciin.
Useimmat nelipyttyiset tekee niin, mutta tietyt versiot ovat kieltämättä omassa luokassaan :D. VAG:ssa taitaa olla lähinnä pumpparin ominaisuus.
JiiVee kirjoitti: Hiukan on Celica pieni perheautoksi:).
Se riippuu vain ja ainoastaan perheen koosta :mrgreen:
JiiVee kirjoitti: A4 on myös kooltaan alarajalla, mutta kun A6:Sta ei ole 1,9 Quattrona. 2,0 Tdi en huolinut ja käsitykseni edelleen vahvistuu.
Noooo, se 2.0 pumppari omaa kai tiettyjä ongelmia, mutta common railia en itse karsastaisi, jos muuten enää kelpuuttaisin 4zyl dieseliä. CR on kuitenkin joka suhteessa niin paljon nykyaikaisempi, mukavampi ja asiallisempi tekniikka kuin pumpparit ja muut vanhat kummajaiset, että jos olisin dieseliä vailla, tähtäisin nimenomaan CR-tekniikkaan - oli se sitten Saabin, Alfan, VAG:n, BMW:n tai minkä tahansa keulalla.
JiiVee kirjoitti: Subaru kyllä pistää miettimään...
Ei se aiheeton miete ole, alkaahan merkki sentään ässällä :D.

Mites E60/E61 -korinen 5-sarjan BMW? xDrive on nelivetotekniikkana ihan pätevä. 6zyl Dieselistä halkeaa pakosarja ja imusarjan pyörreläpät tunnetusti ajautuvat moottoriin tuhoten sen heti seuraavana päivänä kaupanteosta (ne tosin on monista jo poistettu ja niitäkin on aikaa myöten parannettu) ja E61:ssä (farkku) kuolee perän tasonsäätö (hiekka kuluttaa ilmaletkut puhki ja kompura puhkuu itsensä tainnoksiin ulkoilmaan) sekä multimedialaitteisto (kattoluukku, etenkin panoraamakatto vuotaa vedet peräkontin pohjalle, missä nuo purkit sijaitsevat) ja kaukosäädön kantama heikkenee (antenni on takaluukussa ja luukun johtosarja hankautuu poikki), mutta kun nuo tietää, niin ne osaa ottaa ostaessa huomioon ja hoitaa ajoissa kuntoon. Ja niin, 4zyl dieselissä (moottorikoodi N47) on ehkä Euroopan tyylikkäin versio muodikkaasta venyvästä jakoketjusta (remppa on kallis etukäteenkin, kun jakopää on koneen takana), mutta bemmiinhän kuuluu muutenkin kuutonen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^E60/E61 on tosiaan siitä hauska malli että varmaan puolet tyypivioista koskee lähes yksinoikeudella farmaria. :D Harmitti aikanaan kun ajattelin että johonkin E61 530(x)d:hen voisi joskus vaihtaa, mutta sittemmin olen jumiutunut tonnariin taloudellisesti ja henkisesti. :wink:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Noooo, se 2.0 pumppari omaa kai tiettyjä ongelmia, mutta common railia en itse karsastaisi, jos muuten enää kelpuuttaisin 4zyl dieseliä. CR on kuitenkin joka suhteessa niin paljon nykyaikaisempi, mukavampi ja asiallisempi tekniikka kuin pumpparit ja muut vanhat kummajaiset, että jos olisin dieseliä vailla, tähtäisin nimenomaan CR-tekniikkaan - oli se sitten Saabin, Alfan, VAG:n, BMW:n tai minkä tahansa keulalla.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=11167.0
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, tuo korkeapainepumppu on heikko kohta (ilmeisesti nimenomaan tietty malli), mutta suhteellisen harvoin nekin tiettävästi porsivat, ainakin jos vertaa niihin 2.0 pumpparin suuttimiin(?, en muista varmaksi porsiko siitä juuri suuttimet, jotain ei-ihan-halpaa kuitenkin), jotka ovat tehneet pumpparille selkeästi heikomman maineen. Jos jännittää, niin vaihtaa sen korkeapainepumpun etukäteen (huomattavasti halvempaa kun se ei ole vienyt moottoria mukanaan) vaikka kallis palikka onkin. Muuten kuitenkin huolenaiheet on suht. vähissä (no, EGR ja DPF tietty, mutta ne nyt on kaikissä nykydieseleissä tehtaan jäljiltä, eli ajan kuluessa yhä hankalampia välttää).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Pumppari viatkin koskivat vain niitä "tiettyjä" malleja. Eli niitä missä oli Piezo suuttimet.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
aero
-
Viestit: 8753
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, ja siksi ymmärtääkseni keskittyy 2.0:aan eikä vaivaa 1.9:iä, kun jälkimmäistä ei ymmärtääkseni ole ongelmallisilla suuttimilla (piezoilla) saanut.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Rattivaihde kirjoitti:^E60/E61 on tosiaan siitä hauska malli että varmaan puolet tyypivioista koskee lähes yksinoikeudella farmaria. :D Harmitti aikanaan kun ajattelin että johonkin E61 530(x)d:hen voisi joskus vaihtaa, mutta sittemmin olen jumiutunut tonnariin taloudellisesti ja henkisesti. :wink:
Mulla on bemariallergia pysyvää laatua viidestä 90-luvulla perheessä olleesta johtuen. Imago-ongelman vuoksi en ole siedätyshoitoa edes harkinnut. Sen kalliimpaa auton pito tuskin olisi voinut niihin aikoihin olla. Autot olivat silloin melko uusia.

Kyllä noita 2000-2010 mallisia dieselbemuja 300-sarjasta X6:een on tuttavilla. Toiset kehuu kestäväksi ja toiset manaa että ei rahat riitä ylläpitoon. Joku melkein vielä sisäänajossa ollut 320d oli narun jatkona useammin kuin mun 96. Ei uskalla ei...
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
zz^
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Kesä 18, 2012 16:49
Paikkakunta: Raisio

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja zz^ »

aero kirjoitti:6zyl Dieselistä halkeaa pakosarja ja imusarjan pyörreläpät tunnetusti ajautuvat moottoriin tuhoten sen heti seuraavana päivänä kaupanteosta (ne tosin on monista jo poistettu ja niitäkin on aikaa myöten parannettu)
Älä hyvä ihminen selittele näitä ympäri kyliä. Tuo ongelma on ollut korjattuna jo 10 vuotta. Poistamalla läpät hajoitat hiukkasloukun.
aero kirjoitti: Ja niin, 4zyl dieselissä (moottorikoodi N47) on ehkä Euroopan tyylikkäin versio muodikkaasta venyvästä jakoketjusta (remppa on kallis etukäteenkin, kun jakopää on koneen takana), mutta bemmiinhän kuuluu muutenkin kuutonen.
Ei ole kallis (työhön nähden), kun tietää missä korjaa :wink: (puhun siis ihan merkkihuollosta).
Kotona 9-3ss 1.8T man. -03.
ja 9000CSE 2.0t at. -96.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eikös se DPF:kin poisteta välittömästi käytöstä? :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tv kanavien näkyvyysongelma.

kanavanippu c hukassa totaalisesti.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Termos »

core2 kirjoitti: Kyllä täältä sellainen plankettikin löytyy jonka pitäisi riittää Transportstyrelselle PDF formaatti tuolla:
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... EU_EES.pdf
Tuo linkki ei toimi.
Eikä viraston hakutoiminto löydä plankettia hakusanalla "anmalan_om_avregistrering_vid_export_svenskregistrerat_fordon__eu_ees.pdf"

Kyllä se tiedosto silti löytyi viraston sivuilta, kun vähän penkoi:
http://www.transportstyrelsen.se/global ... eu_ees.pdf
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin