Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ah joo, näinhän se meni että noissa vuosimalleissa pitää nykyisin käyttää tuota silloista taulukkoa eikä viimeisintä. Jotenkin aina muistaa että tuo joulukuun oikeuden päätös koskee vain ennen 1.1.2008 rekisteröityjä vehkeitä. Kolmisen tonnia vähemmän veroja siis. Halpahan se ei edelleenkään ole, mutta ei nyt niin törkyisesti ylihintainen enää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Risto »

30,9 % = 6489 €
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp
Onneksi vero ei mene painon mukaan :) :
Omamassa: 15 705 kg
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Esim nettiautossa ilmoittavat yksityiset myyjät jotka kirjoittavat lisätietoihin "turha soittaa, en vastaa outoihin numeroihin".
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Teneriffalla lomailemassa ja vasta yksi Saab näkynyt kuuden päivän aikana... 900ng, joka sekin oli saksan rekisterissä. :|
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Eilen oli niin pirusti Saabeja liikenteessä, parhaimmillaan töistä kotia ajaessa Teiskontiellä lähes peräkkäin neljä kappaletta. Lisäksi näkyi Hervannassa neliovinen 900c, moottoritiellä kaksovinen pystykeula ym. Muutenkin viikon mittaan nähnyt useampiakin pystykeulasatkuja, viikko sitten etelään vanhaa kolmostietä ajaessa vastaan tuli viisi femmaa ja niin edespäin.

Täällä etelässä (Järvenpää, Tuusula, Vantaa, Nurmijärvi ym.) on tiet aivan järjettömän huonossa kunnossa. Pirkanmaalla saa aika helvetin pienelle tielle eksyä että löytyy sellaista reikää ja routarikkoa mitä täällä on ihan isoilla maanteillä.

Kolmantena aiheena ihmettelen oikein erikseen, mihin tarkoitukseen og-kolkin manuaalilaatikon kakkosvaihde on oikein tarkoitettu. Vauhtia on satanen ennen kuin osutaan rajoittimelle, mutta ykkösellä saa kierrättää pirusti että osuisi kakkosella edes lähelle kahtatuhatta kierrosta, ja kun ei kierrätä niin sitten vastaus risteyksestä lähtiessä on vain örrörrörr.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja vmt »

^ Mä oon koko NG-satkuiluni ajan ihmetellyt että mihin siinä tarvii nelosta. Kolkissa nyt ei vissiin ihan sama aski oo kuitenkaan?
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Hankin itselleni toisen merkkisen Ruotsalaisen kulkuneuvon ja en vieläkään voi uskoa, että 2000-luvun autosta pystyi irroittamaan umpiot ja vaihtamaan xenonpolttimot ilman työkaluja. :)

Kerrankin on insinööri ajatellut homman loppuun asti. :lol:
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Koenigsegg? :D Niistähän lähtee kaikki päällimmäiset osat aika helposti irti, ainakin ensimmäisissä yksilöissä.

Ihmettelen miksi ihmiset ajavat tyhjällä ja pimeällä vanhalla kolmostiellä pelkillä lyhyillä valoilla. Tällaisia tuli useampia vastaan välillä Hyvinkää-Lempäälä.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Risto »

Juhaska kirjoitti:Hankin itselleni toisen merkkisen Ruotsalaisen kulkuneuvon ja en vieläkään voi uskoa, että 2000-luvun autosta pystyi irroittamaan umpiot ja vaihtamaan xenonpolttimot ilman työkaluja. :)

Kerrankin on insinööri ajatellut homman loppuun asti. :lol:
Fordismihan tuo on.
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 3J »

No ei Fordissa kyllä pysty... Vanhemmassa Mondeossa saa umpion pois polttimon vaihtoa varten puskuria löysyttämällä ja kampeamalla, mutta uudessa pitää ilmeisesti poistaa koko puskuri.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Riippuu Mondeostakin, 2007-> yksi ruuvi irti, sekä liitin irti ja umpio on pöydällä.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Risto »

3J kirjoitti:No ei Fordissa kyllä pysty... Vanhemmassa Mondeossa saa umpion pois polttimon vaihtoa varten puskuria löysyttämällä ja kampeamalla, mutta uudessa pitää ilmeisesti poistaa koko puskuri.
http://youtu.be/_tZddHnNAAk
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 3J »

Saabinsti kirjoitti:Riippuu Mondeostakin, 2007-> yksi ruuvi irti, sekä liitin irti ja umpio on pöydällä.
No just tuo mk4 se oli, josta jouduttiin kaksi ruuvia avaamaan, kaksi muovilkipsiä jotta saa puskuria löysälle, ja sitten venkoilemaan. Vilkun kohdalla yläpuolella tulee koripelti vielä pahasti haitalle, kun koittaa pujotella sitä umpiota pois sieltä. Sähköliitinkin oli sellainen että piti aika kauan pähkäillä miten sen saa irti kun umpio oli sylissä johdon varassa. Ehkä olikin vain peukalo keskellä kämmentä. :D Olisi mennyt näköjään hieman helpommin jos olisi hoksannut katsoa juutuubista:
http://youtu.be/4Uu_38XH1R8

Mutta kylläpä tuntui sen jälkeen helpolta vaihtaa polttimo omaan ysivitoseen.

Mk5 sitten vaatii jo hieman enemmän askartelua...
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Fordistejakin on erilaisia. Aikanaan kun oltiin juuri kortin saaneita, peri kaveri isoisänsä 70-luvun lopun taunuksen. Kaveri ei ollut ihan yhtä tottunut ruuvailija kuin minä, ja kiroili kun ei saa polttimoa vaihdettua millään. Sainoin että tuu meidän tallille niin katsotaan. Kaveri ajoi Taunuksen sisään ja ähelsi siinä hetken sormet umpion takana juntturassa ja totesi lopulta "otetaan tää umpio irti". Tulin siihen vilkaisemaan ongelmaa, avasin polttimon kiinnityksen ja vedin sen polttimon sieltä ulos.

Eli toisilla voi olla vaan sormet niin jäykät että Fordista pitää ruveta puskureita irrottelemaan :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Nauroiko joku joskus jossain Passatin valintaa Vuoden Autoksi 2015 täällä Suomessa?

No nyt se on valittu myös "viralliseksi" Vuoden Autoksi 2015: http://www.caroftheyear.org/media/news/ ... 02_95/coty

Aika ovela kikka: täysin uusi auto vanhoissa kuorissa :lol:
Sininen Saab 9-3, '99
Vastaa Viestiin