Tää tais kiihtyä!!
> Tosi tarina Mobilisti-lehdestä 5/2003
>
> Arizonassa vaikuttanut "harrastaja" päätti terästää 1967-mallisen
> Chevrolet
> Impala 2D Hardtopinsa kulkupuolta hieman avokätisemmin. Tosin hän ei
> hiiskunut ideasta kenellekkään, vaan Arizonan maantiepoliisin
> edutajat
> löysivät sittemmin kallionseinämästä sulaneen ja palaneen
> metallikasan,
> jonka johdosta epäiltiin aluksi pienkoneonnettomuutta. Tutkimukset
> osoittivat kyseessä olleen yllättäen 67-mallisen Impalan! Vaadittiin
> pitkällisiä patologista sekä salapoliisityötä tapahtumasarjan
> selvitämiseksi, mutta lopulta kaikki kirkastui.
>
> Impalan omistaja oli saanut jostain käsiinsä RATO ( Rocket-Assisted
> Take-Off )-apuraketin, jollaisia käytetään avustamaan raskaasti
> kuormattuja
> sotilaskoneita nousukiidon ratkaisevaksi lyhentämiseksi pienempien
> kenttien
> lyhyemmiltä kiitoradoilta. No, Hemmo oli kiinnittänyt
> rakettimoottorin
> Impalan kattoon ja ajanut pitkän aavikkoasvalttisuoran päähän,
> tarkoituksenaan kokeilla, miten "Antilooppi" karauttaa. Ja
> karauttihan se!
>
> Poliisin arvioiden perusteella mies käynnisti rakettimoottorin noin
> viiden
> kilometrin päässä onnetomuuspaikalta. USA:n ilmavoimien mukaan
> kyseinen
> moottori saavuttaa suurimman työntövoimansa arviolta viidessä
> sekunnissa,
> jonka kuluessa Impala oli periaatteessa ehtinyt saavuttaa noin 560
> km/h
> nopeuden, siis selkeää Top Fuel Dragster-tason kyytiä. Tämän jälkeen
> raketti on toiminut vielä noin 25 sekunnin ajan, joiden aikana
> kuljettaja
> ( vai pitäisikö hantä kutsua Lentäjäksi?) on vastaanottanut
> samanlaisia
> G-voimia kuin F-14 hävittäjälentäjä ja varmasti menettänyt tajunsa.
> Ennen tajunnan menetystä kuljettaja on kuitenkin onnistunut
> hetkellisesti
> ( lue: parisen kilometriä ) pitämään Impalan tiellä, jonka jälkeen
> hän on
> yrittänyt epätoivoisesti painaa jarrupoljinta... Poliisi varmisti
> jarrutusyritykset sillä perusteella että jarrukomponentteja,
> renkaanpalasia
> ja pyöränripustusten jääteitä löytyi käsittämättömän pitkältä
> matkalta.
> Ajo-ominaisuuksiin tilanteella tuskin oli enää vaikutusta, koskapa
> vaunu
> oli siinä vaiheessa jo muuttunut lentokoneeksi. Impala lensi vielä
> parisen
> kilometriä ennen iskeytymistä kallionseinämään noin 37 metrin
> korkeudella!
> Kallioon jäi palanut, lähes metrin syvyinen louhos. Poliisin
> arvioiden
> perusteella loppunopeutta kertyi noin 675 km/h...
>