![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Eilen voitelin femman koteloita öljyllä, viimeistelin maalaushommia jne. Kevyehkösti painostettuna ja huonosti nukutun yön johdosta 9-5 tuli valmiiksi aamutunneilla. Nukutti huonosti ja meninkin jo klo5:15 mestoille, maalasin ja lakkasin bensaluukun loppuun, asentelin oikeanpuolen helmamuovin ja takapyörän sisälokarin takaisin ja laitoin pyörät alle. Aika magee fiilis olikin karauttaa 9-5:llä töihin seitsemäksi. Bensaluukku jäi kuivumaan sotkuiseen halliin. Eli pientä puuhaa enää ja tämä episodi olisi paketissa. ![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 186
- Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 20:23
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Kävin aamupäivällä hakemassa uuden tiivisteen kuskin oveen, kun oli housut(?) hajoittaneet tiivisteen n. 10 cm:n matkalta lukon kohdalta. Nyt illalla asennuksessa huomasin sen olevan n. 1cm:n liian pitkä vaikka kuinka paineli paikoilleen.. Nooh, pätkä pois ja vettä niskaan.. ![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
9-3 ss Aero FF -03
#5802
#5802
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Raitisilmasuodatin puhallettu roskat pois, öljy diamond 5w-40 ja suodatin koneseen vaihdettu.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Ihan mielenkiinnosta, paljon noista ovitiivisteistä saa köyhtyä?pullakuski kirjoitti:Kävin aamupäivällä hakemassa uuden tiivisteen kuskin oveen, kun oli housut(?) hajoittaneet tiivisteen n. 10 cm:n matkalta lukon kohdalta. Nyt illalla asennuksessa huomasin sen olevan n. 1cm:n liian pitkä vaikka kuinka paineli paikoilleen.. Nooh, pätkä pois ja vettä niskaan..
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 186
- Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 20:23
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Klubi alennuksella 149€.. (rinta-juippi kuopio)
9-3 ss Aero FF -03
#5802
#5802
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Vasemman etupyörän laakeri tuli vaihdettua, oli kyllä aikamoinen projekti, aika hapettunut/ruosteessa oli melkein jokainen osa ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
ex. 9-3SS 1.8t -08 BioPower
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Techitin, kirosin ja pärräsin automaattilaatikon vikavalon välähtelyä. Vikakoodejakaan ei jäänyt joten arvoitukseksi jäi.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Puolivuotta kestänyt projekti tuli tehtyä:
kävin tummennuttamassa lasit.
Paikallinen yritys, hyvä palvelu, nopea toiminta ja rento meininki. Hintakin oli kesän takia laskettu 240->220€ joka oli iloinen yllätys.
Työnjäljestä en anna vielä arvioita, koska asennuksen jälkiä vielä näkösällä.
kävin tummennuttamassa lasit.
Paikallinen yritys, hyvä palvelu, nopea toiminta ja rento meininki. Hintakin oli kesän takia laskettu 240->220€ joka oli iloinen yllätys.
Työnjäljestä en anna vielä arvioita, koska asennuksen jälkiä vielä näkösällä.
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Vaihdoin femmaan alipaineletkut.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Pesin molemmat ja putsasin jalmarin raitisilmasuodattimen. Ei ollut vielä vaihtokunnossa. Lisäksi askartelin tämän homman vähän yli puoleen väliin:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2A+vaih%2A
Huomenna loppuun.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2A+vaih%2A
Huomenna loppuun.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Aeron 170tkm ajettujen alkuperäisten iskunvaimentimien tilalle vaihtui Koni FSD:t, keulalle uudet koiranluut samalla tunkkaamisella.
Kyllähän se yllätti, että kuinka romuna nuo orkkispumput olivatkaan
Ihan kelvolliset lukemat katsastuskonttorin täryyttimessä huhtikuussa, vaikka jo talvirenkailla huomasi pauketta terävissä töyssyissä.
Kaikkeen tottuu pikkuhiljaa, ei tuo kärry mikään lulla ollut kuitenkaan
![Kuva](http://www.saunalahti.fi/~hktava/Aero06/Koni%20FSD1.JPG)
![Kuva](http://www.saunalahti.fi/~hktava/Aero06/Koni%20FSD2.JPG)
Kyllähän se yllätti, että kuinka romuna nuo orkkispumput olivatkaan
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Ihan kelvolliset lukemat katsastuskonttorin täryyttimessä huhtikuussa, vaikka jo talvirenkailla huomasi pauketta terävissä töyssyissä.
Kaikkeen tottuu pikkuhiljaa, ei tuo kärry mikään lulla ollut kuitenkaan
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Irroitin SS:ta kuskin puolen peilijalustan, hioin ja maalasin. Toisen puolen teen vasta kun olen selvittänyt mihin vien sen hiekkapuhallutukseen. Samalla saatan tehdä kuskin puolen uusiksi, vaikka ihan hyvä nytkin tuli.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Ahtovuodon metsästys -saaga sai ilmeisesti onnellisen lopun.
Viime joulukuussa tuli vaihdettua uusi pata tuohon kolkkiin ja sen jälkeen käynyt kone melko rikkaalla, mutta satunnaisella metsästyksellä en ollut vikaa löytänyt.
Joku viikko sitten jaksoin panostaa sen verran, että hommasin usb-endoskoopin, että saan katsottua onko katti sulanut/tukossa. Sieltä ei onneksi löytynyt vikaa.
Seuraavaksi aloin metsästämään toden teolla ahtivuotoa. Tätä varten hommasin biltemasta käsipumpun mittarilla. Tulppasin autosta letkut ohjeiden mukaan ja rupesin pumppailemaan painetta. Ei kerry, eli jossain vuotaa. Tässä vaiheessa pistin tupakaksi ja puhaltelin savua letkuihin ja kompuralla painetta perään, samalla katsoen tuosta bilteman pumpun mittarista paineita ja nopeastihan ne vajui. Mutta nyt löytyi vuotokin, ahtimen lähtevän ahtiputken välistä. Seuraavaksi purkamaan letkuja tieltä, että pääsee katselemaan tuota vuotokohtaa tarkemmin. Klemmari tuntui ja näytti olevan kiinni kuten kuuluukin, mutta kun sain siihen hylsyn kiinni, niin se heilahti, eli oli onnistuttu kirimään vinoon. Pieni korjausliike ja klemmari tällä kertaa suoraan kiinni ja se vuoto oli nyt tilkitty. Mutta vieläkin kävi kone rikkaalla, tosin vähemmän kuin aiemmin. Sitten muistin, että ajoittain pysähtyessä esimerkiksi valoihin pölähtää öljyinen katku kabiiniin, mutta missään ei näy öljyvuotoja. Eli olisikohan syyllinen huohotuspuolella, hmm??
Alkuviikosta tilasin Rikulta (PCS) muutaman tiivisteen ja huohotuksen takaiskuventtiilin, jotka noudin eilen JKL:n isojen potkujen yhteydessä.
Tänään sitten läppäkotelo irti ja takaiskua testaamaan tuolla aiemminkin mainitulla käsipumpulla. Saa pumpattua paineen, mutta laskee suht nopeasti. Testasin uudella takaiskulla ja se piti paineet paljon paremmin. Syyllinen siis löytyi, ei muuta kuin imusarjaa irrottamaan, että saa tuon vaihdettua. Tuon takaiskun kun sain vaihdettua ja koneen nippuun, niin koeajolla auto pelasi herkästi ja long term fuel trim pysyi muutaman prosentin sisässä, pääasiassa -0.8%. Ennen tätä rupeamaa pyöri kokoajan -15% hujakoilla. Nam, tästä on hyvä jatkaa kohti uusia porsiaisia. :D
-Sami
Viime joulukuussa tuli vaihdettua uusi pata tuohon kolkkiin ja sen jälkeen käynyt kone melko rikkaalla, mutta satunnaisella metsästyksellä en ollut vikaa löytänyt.
Joku viikko sitten jaksoin panostaa sen verran, että hommasin usb-endoskoopin, että saan katsottua onko katti sulanut/tukossa. Sieltä ei onneksi löytynyt vikaa.
Seuraavaksi aloin metsästämään toden teolla ahtivuotoa. Tätä varten hommasin biltemasta käsipumpun mittarilla. Tulppasin autosta letkut ohjeiden mukaan ja rupesin pumppailemaan painetta. Ei kerry, eli jossain vuotaa. Tässä vaiheessa pistin tupakaksi ja puhaltelin savua letkuihin ja kompuralla painetta perään, samalla katsoen tuosta bilteman pumpun mittarista paineita ja nopeastihan ne vajui. Mutta nyt löytyi vuotokin, ahtimen lähtevän ahtiputken välistä. Seuraavaksi purkamaan letkuja tieltä, että pääsee katselemaan tuota vuotokohtaa tarkemmin. Klemmari tuntui ja näytti olevan kiinni kuten kuuluukin, mutta kun sain siihen hylsyn kiinni, niin se heilahti, eli oli onnistuttu kirimään vinoon. Pieni korjausliike ja klemmari tällä kertaa suoraan kiinni ja se vuoto oli nyt tilkitty. Mutta vieläkin kävi kone rikkaalla, tosin vähemmän kuin aiemmin. Sitten muistin, että ajoittain pysähtyessä esimerkiksi valoihin pölähtää öljyinen katku kabiiniin, mutta missään ei näy öljyvuotoja. Eli olisikohan syyllinen huohotuspuolella, hmm??
Alkuviikosta tilasin Rikulta (PCS) muutaman tiivisteen ja huohotuksen takaiskuventtiilin, jotka noudin eilen JKL:n isojen potkujen yhteydessä.
Tänään sitten läppäkotelo irti ja takaiskua testaamaan tuolla aiemminkin mainitulla käsipumpulla. Saa pumpattua paineen, mutta laskee suht nopeasti. Testasin uudella takaiskulla ja se piti paineet paljon paremmin. Syyllinen siis löytyi, ei muuta kuin imusarjaa irrottamaan, että saa tuon vaihdettua. Tuon takaiskun kun sain vaihdettua ja koneen nippuun, niin koeajolla auto pelasi herkästi ja long term fuel trim pysyi muutaman prosentin sisässä, pääasiassa -0.8%. Ennen tätä rupeamaa pyöri kokoajan -15% hujakoilla. Nam, tästä on hyvä jatkaa kohti uusia porsiaisia. :D
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Säädin rengaspaineet ensimmäistä kertaa kohtalaisen pitkään aikaan. Olivat 2,5 barissa ympäriinsä, laskin tarran ohjeistamaan 2,1 bariin. Johan pehmeni kyyti, väsyneet etuiskarit eivät enää joudu yhtä koville. ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Toinen vahakerros päälle, huomenna vielä vanteiden vahaus. Parin päivän päästä inttiin lähtö eikä pahemmin ehdi/jaksa vahailla silloin.