Peräkärryn napa?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
CDtonnari
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Syys 16, 2007 16:02
Paikkakunta: Oulu

Peräkärryn napa?

Viesti Kirjoittaja CDtonnari »

Menipä kärrystä toinen laakeri oikein kunnolla paskaksi; sisempi laakeri leikkasi ja samalla ulkokehä sorvasi myös navan pilalle. Akseli on 40mm ja hain varaosaputkasta koko navan, mutta nyt meni sormi suuhun tuon vaihtamisen kanssa. Olen saanut tutkailtua, että samanlainen akselin tumppi tuolla neliöputken reijässä tukevasti on, mutta kiinnitystapa ei kyllä selviä. Tässä purkamisen vaiheessa ei missään näy hitsauksiakaan. Mitäs nyt?

Kuva
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Peräkärryn napa?

Viesti Kirjoittaja eegas »

Tuossa neliöputkessa voi olla ns. tulppahitsaus, eli porattu reikiä, ja hitsattu sitten reikä umpeen, voi olla vielä, että rälläkällä tasoitettu hitsauskohta.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Peräkärryn napa?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Tuollaisen olen joskus vaihtanut.

- Lehtijousen pannat irti että saa tulppahitsit näkyviin

- Tulppahitsit porataan pois, aloitus vaikka 4.9 mm:n popniittiporalla

- Jatketaan poraa isontamalla, paha sanoa kuinka isot reiät on alunpitäen ollut (itselläni riitti 12mm).

- Lyödään akselintumppia sisäänpäin isolla lekalla että varmistuu ettei ole hitsit enää kiinni

- Jos tiukka sovite, sopivaa väliputkea ja aluslevyjä käyttäen napamutterilla vedetään tunppi ulos

- Uusi napa-akseli paikalleen

- hitsataan reiät umpeen siten että varmasti sulaa kunnolla eli mielellään puikkohitsillä


Oma hommansa, kävisikö uusi napa vanhaan akseliin laakerointinsa puolesta?
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Peräkärryn napa?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Tai sitten haet koko akselin Puuilosta ja palautat navan.

http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/f ... iewProduct
CDtonnari
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Syys 16, 2007 16:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Peräkärryn napa?

Viesti Kirjoittaja CDtonnari »

Kiitokset vinkeistä. Toiveissa tosiaan oli, että varaosanavan laakerointi passaisi allaolevaan akseliin, mutta ei käynyt tuuri. Kun se kuitenkin purattaa akselin alta pois, niin pitää vakavasti harkita koko höskän vaihtoa. Ei ole kuin heiveröinen täytelankamiggi ja kyseessä kuitenkin aika kriittinen paikka.
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Peräkärryn napa?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Samalla kun akselin käyttää pois, kannattaa tuo lehtijousipakka purkaa että saa sieltä välistä ruosteet pois.
Ne kun turvottaa ikävästi noita lehtiä niinkuin kuvasta näkee.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Peräkärryn napa?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Naapurilla oli kärryssä tulppahitsaukset pettäneet, kun rengas vastasi kärryn laitaan (onneksi näin päin).

Koska laakerit oli väljät jo valmiiksi, niin eipä hän muuta tehnyt kuin löi akselin tumpin syvemmälle että sai uuden navan iskettyä paikalleen ja hitsillä kiinni.

:roll:

Ei oo kestävimmästä päästä nuo nykyiset kärryn laakerit, minulla on kärry vuosimallia -73. Siinä on ilmeisesti Saabin navat ja ei vieläkään välystä.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Peräkärryn napa?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Koska olen kuullut pari tapausta ja nähnyt yhden joissa napa-akseli on lähtenyt tulppahitseistä irti, niin voithan ISOLLA lekalla kokeilla mojauttaa lähtisikö mokoma liikkeelle ilman porauksia. Ethän siinä mitään menetäkään :lol:

No ei sentään oikeasti!!! :P
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Peräkärryn napa?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Kyllähän ne "tekijämiehet" vaihtaa tuollaisen siten että vanha akseli poikki, uusi sopivasti lyhennettynä ja sopivalla seevauksella tilalle puikolla hitsaten.

edellämainitussa piilee vaara että napsahtaa sauman vierestä poikki.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2039
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Peräkärryn napa?

Viesti Kirjoittaja Julle »

9-5 Aero - 00
CDtonnari
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Syys 16, 2007 16:02
Paikkakunta: Oulu

Re: Peräkärryn napa?

Viesti Kirjoittaja CDtonnari »

Romutus ei oikein ole vaihtoehto nyt. Mutta teen nyt niin, että otan tuon akselin kokonaan alas ja katson onko harrastevälineillä homma tehtävissä. Jo ei, niin kiikutan koko paakan metallimiehen huomaan, joka saa sen laittaa.
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Peräkärryn napa?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Ei tuon takia kannata muuten hyvää kärryä romuttaa!!!
Muutenhan tuo romukeskus olisi tukossa jos pikku laakerivian takia kaikki sinne kannettaisiin :lol:
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Peräkärryn napa?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Kävitkö muuten CDtonnari tutkimassa sitä puuilon akselia, voisiko olla helposti sovitettavissa?
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Peräkärryn napa?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Onko siinä uudessa ja vanhassa navassa ihan perinteiset kuulalaakerit?
Jos on, niin mittojen mukaan vaan Biltemasta uudet laakerit jotka sopii sekä akseliin että uuteen napaan.

Jos taas kartiolaakerit, niin eipä sitten 8)

Oliko napamutteri tiukalla, vai lukittuna sokalla?
Jos tiukalla niin tod. näk. ihan kuulalaakerit.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Peräkärryn napa?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Vastaa Viestiin