Kaivas joutessasi jostain rengashinnastoa vaikka vuodelta 1976. Missä hinnoissa vaikkapa 99:iin sopivasti 155R15 tai 165R15 on silloin ollut suhteessa vaikkapa yleisimpiin ja halvimpiin 13" renkaisiin (vrt 195/65R15 nykyään)? Jos jaksat niin kaiva vielä esiin suomalaisen duunarin keskinettotulo samalta ajalta ja vertaa, monenko tunnin palkka on mennyt tuolloin noihin 15":iin ja monenko menee nykyään vaikka 225/40R18 -kokoisiin (noille voin antaa hinnan, kun ostin ko. koon laaturenkaita saksanraudan alle hintaan 175e/kpl)?Rattivaihde kirjoitti:15" on nimenomaan oikea ja järkevin koko (ei liian pieni, kuten vanhempien pikku- ja vähän isompienkin autojen 13" ja 14", mutta kuitenkin hyvin edullinen ja kohtuukokoinen verrattuna nykymuotiin) jolla Saab on tainnut suurimman osan historiastaan pyöriä.
En siis tiedä, mutta luulen, että se 15" rengas ei ole 40 vuotta sitten ollut "hyvin edullinen" verrattuna nykymuotiin suhteessa nykyaikaan. Tai edes 30 vuotta sitten. Ja jos ihan rehellisiä ollaan, niin n. 15 vuotta sitten katselin että eihän noi 13" renkaat maksaisi oikeastaan yhtään mitään samalla kun katselin Saabini alle 15" kumeja...