Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Rattivaihde kirjoitti:15" on nimenomaan oikea ja järkevin koko (ei liian pieni, kuten vanhempien pikku- ja vähän isompienkin autojen 13" ja 14", mutta kuitenkin hyvin edullinen ja kohtuukokoinen verrattuna nykymuotiin) jolla Saab on tainnut suurimman osan historiastaan pyöriä. 8)
Kaivas joutessasi jostain rengashinnastoa vaikka vuodelta 1976. Missä hinnoissa vaikkapa 99:iin sopivasti 155R15 tai 165R15 on silloin ollut suhteessa vaikkapa yleisimpiin ja halvimpiin 13" renkaisiin (vrt 195/65R15 nykyään)? Jos jaksat niin kaiva vielä esiin suomalaisen duunarin keskinettotulo samalta ajalta ja vertaa, monenko tunnin palkka on mennyt tuolloin noihin 15":iin ja monenko menee nykyään vaikka 225/40R18 -kokoisiin (noille voin antaa hinnan, kun ostin ko. koon laaturenkaita saksanraudan alle hintaan 175e/kpl)?

En siis tiedä, mutta luulen, että se 15" rengas ei ole 40 vuotta sitten ollut "hyvin edullinen" verrattuna nykymuotiin suhteessa nykyaikaan. Tai edes 30 vuotta sitten. Ja jos ihan rehellisiä ollaan, niin n. 15 vuotta sitten katselin että eihän noi 13" renkaat maksaisi oikeastaan yhtään mitään samalla kun katselin Saabini alle 15" kumeja...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ja jos ihan rehellisiä ollaan, niin näyttäähän esim NG9-5 kaikkein parhaimmalta melko isojen vanteiden ja matalaprofiilisten renkaiden kanssa, eiks?
RallyeSaab
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja RallyeSaab »

AZP kirjoitti:Ja jos ihan rehellisiä ollaan, niin näyttäähän esim NG9-5 kaikkein parhaimmalta melko isojen vanteiden ja matalaprofiilisten renkaiden kanssa, eiks?
Juuri näin. Itseasiassa femmoihin kuuluu vähintään 17" niin Og ku Ng
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^^^Ovathan ne varmasti olleet aikanaan jonkin verran kalliita (tosin se että niitä on tehty niin pitkään, on varmasti hillinnyt hintakehitystä verrattuna uusinta uutta edustaviin matalaprofiilisiin ja suurikokoisiin renkaisiin), mutta miksei ny sitten voida nauttia kun on saatu lopultakin hyviä ja halpoja renkaita 15-tuumaisissa? :D 175 euroa renkaalta kuulostaa sellaiselta hinnalta joka sysäisi minut ajamaan pinnoitetuilla tms. hätäratkaisuun... 8O

^^Ei?
Kuva
Minun mielestäni tämä näyttää siltä kuin pyörät olisi korvattu jollain teollisuustuulettimilla. :roll: Ongelma vielä korostuu siinä, että 17"-vanteet on joissakin tapauksissa (mm. NG9-5?) rajattu jopa jarrujen koon perusteella vain perusmalleihin, eli jos haluaa mustan muovin tilalle korisarjaa tai muuta vastaavaa, joutuu ottamaan vielä suuremmat pyörät.

^Ja siinä lisäsyy pysyä tonnarissa :D :D

Henk.koht. mielipiteenä siis 15" on mukavuuspainotteiseen ja edulliseen maantieajoon optimaalinen ratkaisu, 16" suurempiin autoihin ja ajettavuus-/ulkonäkösyistä ihan ymmärrettävissä, 17" kohdalla alkaa kärsiä vähintäänkin lompakko ja siitä eteenpäin ollaan täysin muodin vietävänä. Täälläkin joku 520d-bemarin omistaja on sitä mieltä että 19" on minimivaatimus ja kaikki siitä alaspäin suomettumista, siitä huolimatta että tuo on Lamborghini Gallardon vakiokoko ja tuskin kehittää dieselbemarin ominaisuuksia kovin hirveästi...

En tietenkään väitä enkä varsinkaan odota että kaikki olisivat samaa mieltä, mutta ihmettelyketjuhan tämä oli eikä konsensusketju. :wink:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja tehave »

onhan se urheilullinen.. riippuu mihin autourheiluun vertaa..
ralli nyt on lähimpänä kun tuolla itse ajelee, on mukulakiviä, soratietä (joka juuri taas lanattiin pilalle) rikkinäistä asfalttia ja jyrkkiä parkkipaikoille meneviä teitä.

mutta eikös muutos katsastamalla ainakin saa pienentää rengaskokoa jos kantavuus riittää ja vanne mahtuu?

tuohon 15" kokoon ainakin voi olla tyytyväinen, paljon mukavampi kuin 13", mutta ei nyt mahdottoman kallis,
nyt vain sattui alle aika vetelän tuntuiset kumit, tulee merisairaaksi, mutta välillä on samaa kokoa ja renkaita ei juuri ajattele ollenkaan.
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2954
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Ng-femmas 17" vanne on aika munkkiprofiilin renkaalla
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Rattivaihde kirjoitti:^^^Ovathan ne varmasti olleet aikanaan jonkin verran kalliita (tosin se että niitä on tehty niin pitkään, on varmasti hillinnyt hintakehitystä verrattuna uusinta uutta edustaviin matalaprofiilisiin ja suurikokoisiin renkaisiin), mutta miksei ny sitten voida nauttia kun on saatu lopultakin hyviä ja halpoja renkaita 15-tuumaisissa?
Toki voit nauttia, ei sitä kukaan kiellä. Meinaan vaan että silloin kun Saab päätyi isoihin 15" pyöriin ja oikein mainosti niiden etuja, ne tuskin olivat ihan niin halpoja ostovoimaan verrattuna kuin nyt.
Rattivaihde kirjoitti: :D 175 euroa renkaalta kuulostaa sellaiselta hinnalta joka sysäisi minut ajamaan pinnoitetuilla tms. hätäratkaisuun... 8O
Minä kun tykkäsin että nuo ovat ihanan halpoja, kun Alfan kesärenkaat maksoivat n. 250e/kpl ollessaan vähän harvinaisempaa kokoa :D. Mutta joo, jos auton mukana olisi tullut 17" vanteet kesärenkaille, olisin varmaan pysynyt niissä. Kun tuli 18" vanteet, pysyn niissä. Ei vannekoon vaihtokaan halvaksi tule ja kun tuossakin koossa löytyy ihan hyviä renkaita, niin niillä mennään.
Rattivaihde kirjoitti:Täälläkin joku 520d-bemarin omistaja on sitä mieltä että 19" on minimivaatimus ja kaikki siitä alaspäin suomettumista, siitä huolimatta että tuo on Lamborghini Gallardon vakiokoko ja tuskin kehittää dieselbemarin ominaisuuksia kovin hirveästi...
Linkkiä avaamattakin tiesin jo kenestä puhut :D. Kyseisen heppu ei muuten enää ole 520d:n omistaja, vaan hällä on nykyään F20-korinen ykkössarjalainen 205-leveillä 16" renkailla. Muistaakseni kuitenkin korosti niitä isoja vanteita nimenomaan ulkonäköseikkana.

Btw, tonnariin 205/55R16 on ainoa oikea rengaskoko ;) :D
tehave kirjoitti:mutta eikös muutos katsastamalla ainakin saa pienentää rengaskokoa jos kantavuus riittää ja vanne mahtuu?
Tuuman saa vannekoko heittää jo ilmankin muutosleimaa, paitsi ylös- niin myös alaspäin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja kribe »

Rattivaihde kirjoitti:175 euroa renkaalta kuulostaa sellaiselta hinnalta joka sysäisi minut ajamaan pinnoitetuilla tms. hätäratkaisuun...
Laaturengas maksaa myös pienemmässä rengaskoossa. 225/40R18 koossa saa esimerkiksi Landsailin LS580 rengasta 270€ hintaan sarja, jos halpaa hakee.

Itsellä maksoi Contin Sport Contact 5 sarja 225/45R17 koossa 470€ suomesta alle asennettuna (muut tuskin saa siitä paikasta samaan hintaan ;-) ), mikä ei mielestäni ole laaturengassarjasta paha hinta.

Onhan ne toki kalliita jos vertaa 15" rengas koossa oleviin halpisrenkaisiin, kuten edellä mainitut landsailit, linglongit, hankookit tai achillekset.

Nykyään 205/55R16 on niin yleinen rengas koko, että ovat halvempia kun työkaverinsa -89 Camryn vakiorengaskoko (mitä nyt en ulkoa muista).
Rattivaihde kirjoitti:Minun mielestäni tämä näyttää siltä kuin pyörät olisi korvattu jollain teollisuustuulettimilla. :roll: Ongelma vielä korostuu siinä, että 17"-vanteet on joissakin tapauksissa (mm. NG9-5?) rajattu jopa jarrujen koon perusteella vain perusmalleihin, eli jos haluaa mustan muovin tilalle korisarjaa tai muuta vastaavaa, joutuu ottamaan vielä suuremmat pyörät.
Nuo kuvan renkaat ei ole 17" nähnytkään.. Veikkaisin että ovat 19". 17" näyttää ng femmassa maasturin renkaita.
Rattivaihde kirjoitti:Henk.koht. mielipiteenä siis 15" on mukavuuspainotteiseen ja edulliseen maantieajoon optimaalinen ratkaisu, 16" suurempiin autoihin ja ajettavuus-/ulkonäkösyistä ihan ymmärrettävissä, 17" kohdalla alkaa kärsiä vähintäänkin lompakko ja siitä eteenpäin ollaan täysin muodin vietävänä.
Pätee varmasti tonnariin, joka on tuolle rengaskoolle suunniteltu. Voin luvata, että jos ng kolkkia käyt kokeilemassa 15" ja 17" rengastuksella, niin valitset jälkimmäiset. Eikä hintakaan ole paha, kun taidat olla sitä sorttia joka kelpuuttaa hankookitkin alle ;-)
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

aero kirjoitti:Minä kun tykkäsin että nuo ovat ihanan halpoja, kun Alfan kesärenkaat maksoivat n. 250e/kpl ollessaan vähän harvinaisempaa kokoa :D.
...olen sanaton...
Rattivaihde kirjoitti:Linkkiä avaamattakin tiesin jo kenestä puhut :D. Kyseisen heppu ei muuten enää ole 520d:n omistaja, vaan hällä on nykyään F20-korinen ykkössarjalainen 205-leveillä 16" renkailla.
Juu, meinasin lähinnä että viestiä kirjoittaessaan on ollut 520d:n omistaja. Sivuihmettelynä kovin moni BMW-forumilainen tuntuu vaihtaneen isosta bemarista 1- ja 2-sarjalaisiin, muistaakseni joku jopa Miniin... :?
aero kirjoitti:Btw, tonnariin 205/55R16 on ainoa oikea rengaskoko ;) :D
Allekirjoittaneen tonnarissa on ollut jo pian 20 vuotta kesärenkaat kokoa 195/60R15 (vieläpä ensimmäiset 18 vuotta 7" leveillä smooth spokeilla 8O ) ja talvirenkaat 185/65R15. Kai koko auto olisi lakon tehnyt, jos niissä olisi jotain ollut nuon pitkään pielessä. :wink: Itse tietenkin vaihdoin vielä lisäpahennuksen aiheuttamiseksi tylsät smooth spoket directionaleihin. :mrgreen:
kribe kirjoitti:Nuo kuvan renkaat ei ole 17" nähnytkään.. Veikkaisin että ovat 19".
Luultavasti oikein veikattu, kyseessä on Aero, vastauksena siis AZP:n arvelulle että ng-femma näyttäisi minunkin silmääni parhaalta isoilla renkailla.
Rattivaihde kirjoitti:Pätee varmasti tonnariin, joka on tuolle rengaskoolle suunniteltu. Voin luvata, että jos ng kolkkia käyt kokeilemassa 15" ja 17" rengastuksella, niin valitset jälkimmäiset. Eikä hintakaan ole paha, kun taidat olla sitä sorttia joka kelpuuttaa hankookitkin alle ;-)
Mää taas veikkaan että menisi kroppa rikki moisesta sporttiyhristelmästä (Sport-Saab ja 17" sportrengas), ja mitä Hankookiin tuloo niin sehän on laaturengas. 8)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Rattivaihde kirjoitti: ...olen sanaton...
Onneksi kesärenkaita menee vain pari (eturenkaat) vuosittain ja toinen pari (takarenkaat) joka toinen vuosi. Tai no, saa nähdä nyt vähävoimaisen jatkuvasti takarenkailla työntävän beeämveen kanssa, kuluisiko vihdoin tasaisemmin.
Rattivaihde kirjoitti:Allekirjoittaneen tonnarissa on ollut jo pian 20 vuotta kesärenkaat kokoa 195/60R15 (vieläpä ensimmäiset 18 vuotta 7" leveillä smooth spokeilla 8O ) ja talvirenkaat 185/65R15. Kai koko auto olisi lakon tehnyt, jos niissä olisi jotain ollut nuon pitkään pielessä. :wink: Itse tietenkin vaihdoin vielä lisäpahennuksen aiheuttamiseksi tylsät smooth spoket directionaleihin. :mrgreen:
No ainakin se on kerännyt mittariin liikaa kilometrejä. Siihen ihan oikeasti oikea profiili on vitosen korkeampi eli 195/65R15 osuisi kohdalleen.

Directional on hieno vannemalli. Jos niitä saisi 16":na, niin mulla olisi projektipommariin moiset jo olemassa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

aero kirjoitti:No ainakin se on kerännyt mittariin liikaa kilometrejä. Siihen ihan oikeasti oikea profiili on vitosen korkeampi eli 195/65R15 osuisi kohdalleen.
No piru vie, nimenomaan 195/65 on se mitä alta löytyy. :D Piti oikein tarkistaa kun olin melko varma että ohjekirjan mukaan mennään. Minkäköhän kokoiset ne talvirenkaat sitten olivat...niillä meinaan on pieni mittarivirhe joka katosi kesärenkaisiin vaihtaessa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ihmettelen miksi ei ylläpito puutu liian moneen lainaukseen viestiketjussa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja VKe »

Ei kai se näin lomakaudella niin tarkan päälle ole.

...ja kyl se minusta helpottaa lukemista...
Sininen Saab 9-3, '99
tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja tehave »

Ihmetyttää miten vähän noppa kiinnostaa ketään...nettiautossa on samat jo ties miten kauan, oma mukaan lukien...
Kun kuplan raato on 500e mutta paljon jykevämpi parempi kuntoinen noppa on satasellakin liian kallis .
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja haffu »

Tuohon aiempaan vanne- ja rengaskokokeskusteluun sen verran, että ottaisin kyllä pommariini milloin vain 17" vanteet ja renkaat, jos vain jokin hyvä kombo tulisi vastaan. Saab tosin ei valmistanut 4x108 jaolla 17" vanteita ja harvassa ovat ne tonnarin alle sopivat tarvikkeet. 17" kun menisi vielä ihan järkevillä renkailla tuonne pommarin kaarien sisään ottamatta sen kummemmin kiinni mihinkään. Tällä hetkellä ajelen siis vuoden ympäri 7"x16" vanteilla ja 205/55R16 yhdistelmällä. Okei, nykyrenkaat ovat 205/50, mutta edellisen og-satkun peruja.

Bemarissa on 17" renkaat ja ovat ihan hyvän kokoiset kyseiseen autoon. Tämäkin sen verran vanhempi auto, että siellä kaarien sisällä ei paljoa sitä tilaa ole ja tuokin raapii silloin tällöin nykymadalluksellaan. Onhan tuo paikoin jopa turhankin matala omasta mielestäni. Kokoa renkailla taisi tässä laitoksessa olla 225/45R17.

Ja kun tullaan uudempiin autoihin (OG9-5) niin alkaa olemaan siellä kaarissakin sen verran tilaa, että 17" alkaa olemaan pienin fiksuin valinta. 16" vanteet kun "katoaa" sinne kaarien sisään ja ympärillä on niin paljon gummia, että heikompia hirvittää. Onhan ne ehkä mukavat, mutta eivät välttämättä yhtä tunnokkaat. Eikä tämä todellakaan tarkoita, että se kaikkein matalin ja jäykin rengaskaan olisi paras.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Vastaa Viestiin