Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Itsellä kakkos- korinen s80 volle ja ajotietokoneesta näkee samat jutut, kuin esim. 9-5 Saabin tietokoneesta näki +pa-käyttöisen lisälämmittimen käyttö on samassa.

Huollon ilmaisin toki on ja juurikin tämä, että pyydetään lisäämään ja tarkistamaan öljy ja varoitus esim, siitä myllyn ylikuumenemisesta.

Pointtinani oli lähinnä se, että mitäpä jos olet vähän pitemmällä siirtymällä ja ilman sitä lisäys öljyä kontissa, kun ilmoitus tulee?
Tarkoittaen juurikin näitä uusia autoja...
Itse kyllä tarkistan aina öljyn määrän, yms pientä, kun lähden pitemmälle reissulle

Henk.koh. mielipide on kyllä, että tälläinen on huonoa kehitystä, autojen saralla. :roll:

Eiköhän tuokin volle tule tuosta kohta pistettyä myyntiin, kun ei ole diesel vehkeelle mitään järkevää syytä pitää sellaista pihassa. :|
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Juhaska kirjoitti: Pointtinani oli lähinnä se, että mitäpä jos olet vähän pitemmällä siirtymällä ja ilman sitä lisäys öljyä kontissa, kun ilmoitus tulee?
Ainakin Volvossa toi ilmoitus öljymäärästä tulee niin hyvissä ajoin että jos kone on muuten kunnossa, voi helposti ajella vaikka Lapista etelään ennen lisäystä.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Volle on itseasiassa fiksu, kun se varoittaa myös, jos öljyn taso nousee liian suureksi(ainakin isommilla ns. Volvo dieseleillä olevat XC60/V70/S80).

Voi pelastaa moottorivauriolta, kun on tarpeeksi monta epäonnistunutta regenerointia ja reilusti lisääntynyt öljymäärä (mm.SaabFiateillekkin käynyt näin).
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Juhaska kirjoitti:Itsellä on volvo, jossa tikku löytyy mutta tässä ei taas ole moottorin lämpötilamittaria ollenkaan mittaristossa. :lol:

Ei mahdu pienen ihmisen mieleen, että miksei tämmösiä yksinkertaisia juttuja voi olla enää autossa...
Mulla on neljä autoa, ja vain tuossa uusimmassa on moottorin lämpömittari :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Juhaska kirjoitti:Pointtinani oli lähinnä se, että mitäpä jos olet vähän pitemmällä siirtymällä ja ilman sitä lisäys öljyä kontissa, kun ilmoitus tulee?
Tarkoittaen juurikin näitä uusia autoja...
Itse kyllä tarkistan aina öljyn määrän, yms pientä, kun lähden pitemmälle reissulle
Onko se tikusta tarkistaminen sitten oikeasti jotenkin parempi kuin tuo, että öljypinnan näkee ajotieturista? Molemmissa se tarkastaminen (kuten myös öljypullon mukanaoleminen) on kuitenkin kiinni kuljettajasta, tapa vain vähän eroaa. Eikä se tarkastaminenkaan oikeastaan auta, jos ei ole varastossa valmiiksi sitä öljypulloa josta tilanteen korjaa (ja joka voisi myös olla siellä peräkontissa).

Tonnarikin hörppi aikoinaan hieman ölppää enkä minä siitäkään jaksanut tikkua nostella - siellähän se EDUssa huuteli sitten kun tarvetta ilmeni. Jostain syystä tuo kai uudemmista tonnareista poistettiin, joka minusta oli iso miinus.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä kehitys kehittyy ja kiihtyvällä vauhdilla! Tuosta öljytikuista autoissa varmaan tulee muinaisjäännöksiä ja me vanhat ukot vaan ihmettelemme ja yritämme päästä patavanhoista tavoistamme eroon. Joskus onnistumme, joskus taas emme!

Lienee kuitenkin niin, että tulevaisuuden auto kulkee varmaan jollain muulla kuin fossiilisella polttoaineella tai sen jollain jatkeella? Nuo sähköautot varmaan tulevat loppupeleissä aika nopeasti kehiin, kun nuo isot autonvalmistajat niihin satsaavat? Saas nähdä, kuinka kauan voimme näillä vanhoilla bensapeleillä oikein harrastaa?
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

On se tikun käyttö kuitenkin kohtuu virhevapaa tarkistusmetodi vrt. elektronisiin laitoksiin. Jos öljypinnan tasosta on epäilyksiä, mutta ajotietokkne sanoo vain "ok", niin on se hyvä päästä oikeasti tarkastamaan. Samoin itseäni harmittaa se, ettei nykyisissä "huoltovapaissa" akuissa pääse mittaamaan kennojen ominaispainoja. Viallisen akun diagnosointiin se on edelleen varmimpia tapoja, kun pienellä kuormalla voltit voi yleismittarilla näyttää ihan mitä sattuu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tehave
"Turbo"
Viestit: 234
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 22:36
Paikkakunta: Forssa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja tehave »

Jotkin akut on naamioitu huoltovapaaksi, eli vettä saa lisättyä mutta pitää irrottaa iso suojamuovi ja pitää koko akku ottaa sen takia pois autosta, mutta onnistuu kun hetken tutkii...ja ihmettelee
Kyllähän ne korkit oli käteviä,mutta ei varmaan akkukauppiaalle..?
Saab og 900c combi -89 (suomesta) ajossa
Saab 90 -86 (Suomesta) ajossa
Saab og900c (Suomesta) myyty
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:On se tikun käyttö kuitenkin kohtuu virhevapaa tarkistusmetodi vrt. elektronisiin laitoksiin.
Senkin voi toki tehdä toisin. Tartteeko linkata tältä foorumilta muutama valitus lukukelvottomasta öljytikusta? :D Eikä muuten ole ainoa foorumi, jossa on valitettu öljytiikun suunnittelua ja merkintöjä.

On toki totta että ne(kin) anturit voi hajota. Kattavaa tilastoa ei omakohtaisesti vielä ole, mutta mulla on menossa seitsemäs auto öljytasonanturilla ja on tuo ollut yksi huolettomimpia varusteita autossa, vaikka tonnareissa hälyttelikin aika aikaisin. Ei mulla mitään öljytikkua vastaan ole, mutta en osaa noita tasoantureita pelätäkään.
AZP kirjoitti:Samoin itseäni harmittaa se, ettei nykyisissä "huoltovapaissa" akuissa pääse mittaamaan kennojen ominaispainoja. Viallisen akun diagnosointiin se on edelleen varmimpia tapoja, kun pienellä kuormalla voltit voi yleismittarilla näyttää ihan mitä sattuu.
"Perinteisen" lyijyakun kanssa varsin toimiva. Hyytelön kanssa ei taida olla mitään jakoja, entäs AGM? Yleismittarin (tai jännite-) kanssa auttaa kovasti kun antaa sille akulle vähän kuormaa. Valot päälle ja piuhat kiinni, alkaa lukema olla realistisempi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo ei tarvi linkata :lol:

Anturivian lisäksi elektronisiin valvontajärjestelmiin voi vaikuttaa vähän mikä sattuu. Ajossa oli kerran Rellu, joka sytytti maantiellä öljynpainevalon ja lopulta jätti tielle, koska takalasinpyyhkimen moottori oli kärähätänyt. Pyyhkijänmoottorin piuhojen irrotus "palautti öljynpaineet" ja sai moottorinkin taas henkiin. Mm. tämän kokemuksen vuoksi suhtaudun hieman skeptisesti kaikkeen vain elektronisesti hoidettuihin tarkistuksiin.

Esimerkiksi elektroninen rengaspainevalvonta on periaatteessa ihan hyvä juttu, mutta saattaa johtaa lopulta siihen että niitä paineita ei tule oikeasti katsottua koskaan kun luottaa siihen että kyllä se auto sitten piippaa kun on kumi tyhjä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja pjv »

Ihmettelen ihmisiä, jotka lukevat sähköpostista vain ensimmäisen virkkeen, ja kysyvät hetken päästä uudelleen kaiken mitä loppuosassa oli kerrottu.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

^^Totta, ranskalaiset sähköt sopii tähän ketjuun erittäin hyvin :lol:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

pjv kirjoitti:Ihmettelen ihmisiä, jotka lukevat sähköpostista vain ensimmäisen virkkeen...
Se on tätä älypuhelimien mukanaan tuomaa tehokkuutta... Katsotaan nopeasti kesken palverin postit ja hätäisesti krijotetaan jotain vastaukseksi. Myöhemmin ei enää välttämättä edes muisteta, että jotain on tullut näpyteltyä kyseessä olevaan asiaan liittyen.
Itse en enää lue työmatkoilla posteja, koska luettuun postiin unohtaa helposti vastata. Ja palaverissa laitan aina kännykän äänetttömälle -jos edes otan mukaan. Millään asialla ei voi olla niin kiire, että vastaaminen puheluun tai sähköpostiin ei voi odottaa 15 min!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Lahti411 kirjoitti:Millään asialla ei voi olla niin kiire, että vastaaminen puheluun tai sähköpostiin ei voi odottaa 15 min!
Kerro toi mun entiselle työnantajalle. Ei ole sattumaa, että on entinen.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Lahti411 kirjoitti: Itse en enää lue työmatkoilla posteja, koska luettuun postiin unohtaa helposti vastata. Ja palaverissa laitan aina kännykän äänetttömälle -jos edes otan mukaan. Millään asialla ei voi olla niin kiire, että vastaaminen puheluun tai sähköpostiin ei voi odottaa 15 min!
Komppaan edellä mainittua kommenttia. Itse en lomien aikana lue työsähköposteja enkä pidä työpuhelinta päällä. Sijainen ja lähimmät kollegat tietävät mun privaattinumeron ja soittavat siihen, jossei vireillä oleva asia ratkea heidän kesken. Kuukauden mittainen loma päättyi juuri ja yhtään yhteydenottoa ei työpaikalta tullut :-). Silti työasiat aina silloin tällöin pyörähti lomien aikana mielessä. Jos vastailet työmeileihin/työpuhelimeen, et pysty unohtamaan työasioita. Tällöin ei lomastakaan ole juuri mitään hyötyä. Henkinen rentoutuminen mielestäni tärkeämpää kuin fyysinen (jos näitä voi edes rinnastaa).
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Vastaa Viestiin