TM ei taida ottaa arvonalenemaa ja pääomakuluja mukaan kestotestien laskelmiin? Iso osa km-korvauksestahan menee siihen, että korvataan sitä, että se auto on työn vuoksi pakko omistaa, ottamatta kantaa siihen omistaisiko henkilö auton vaikka työ sitä ei vaatisi.
Laskin joskus paljonko keskimäärin Saabini edellinen omistaja olisi "netonnut", jos reilussa 7 vuodessa ajetusta n. 300 tkm:sta vaikka 75 % oli korvattavaa työajoa. Ostin auton siis ekalta omistajalta, joka ajeli työn vuoksi pitkää reissua.
Ensin tulot
- Työajoa siis 75 % x 300000 = 225000 km, josta kertyy verottomia km-korvauksia n. 99000 €
Sitten ne menot:
- Edellisen omistajan aikana arvonalenema autolle oli luokkaa 38000 euroa
- autoon sitoutuneelle pääomalle (tai sen ostoon otetulle rehoitukselle) 5 % korko, keskimääräinen pääoma omistusaikana n. 27000 €, seitsemältä vuodelta korkomenoja n. 9500 €
- Keskikulutuksella 6,0 litraa sadalle ja dieselin hinnalla 1,30€/litra olivat polttoainekulut työajolle yht. 17500 €
- määräaikaishuoltoja n. 3 kpl/vuodessa, mukana jakohihnan vaihtoa ja pikkukorjauksia, arvioidaan 1500 €/v = 10500 € seitsemän vuoden aikana
- vakuutukset isoine kaskoineen 500 €/v vähän riippuen bonareista = 3500 €
- ajoneuvo-ja dieselvero n. 620 €/v = n. 4300 €
- renkaita menee pelkän tuon työajon johdosta 6-7 settiä, hinta asennuksineen keskimäärin 550 €/setti = n. 3500 €
- myyntimiehen auton pitää olla puhdas, autopesu kerran viikossa = 15€ x 52vko x 7v = 5500 €
- pissapojan nesteet, pyyhkijän sulat, polttimot ym. pikkutarpeet, arvioidaan 100 €/v = 700 €
- aina siitä jotain 300 tkm aikana hajoaakin, edes tuulilasi taikka ajovaloumpio; satunnaiset korjaamokulut seitsemän vuoden aikana yhteensä 1000 €
- jossain sitä autoa täytyy säilyttääkin, taloyhtion autokatospaikka 30 €/kk = n. 2500 €
Kulut yhteensä: 96500 €
"Palkanlisää" kertyi siis n. 2500 euroa, eli kolmekymppiä kuussa. Tietenkin sen lisäksi tuli katettua autoilun kiinteät kustannukset km-korvauksilla, eli siviiliajot 10 tkm/v maksavat auton omistajalle vain polttoaineen ja renkaiden kulumisen verran. Mutta vastineeksi auton omistaja kyllä kantaa riskin siitä, että tuo satunnaisten vikojen hoitamiseen kuluva korjaustonni onkin korjauskymppitonni. Tai valtio poistaa autoveron ja arvonalenema onkin vielä suurempi.
Kaverillani oli liikkuva työ ja oma auto. Ensimmäisen autonsa osti syksyllä 2007 juuri ennen veromuutoksen julkistamista. Uuden Accordin hinnasta lähti 5000 euroa yhdessä yössä. Seuraavan auton hankittuaan meni jotain puoli vuotta, niin kaveri irtisanottiin. Uudesta reissaavasta duunista tuli väkisin työsuhdeauto, joten kaverin oli hankkiuduttava eroon omasta Audistaan. Parasta hintaa ei tunnetusti saa kun on vähän kiire myydä, vaikka onneksi automalli oli tässä tapauksessa ihan haluttu.
Näiden laskeskelemisen jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että jos minua joku työnantaja yrittää houkutella töihin sanomalla "joo toi peruspalkka on matala, mutta tulee niin paljon ajoa, että jää noista km-korvauksista sitten mukavasti käteen", unohdan kyseisen duunin.