Saunan lauteiden materiaali
Re: Saunan lauteiden materiaali
Katossa tosiaan sormipaneeli (taisi olla 95 mm leveä) valmiiksi mustana. Kiukaan yläpuolella on pelkkä välipohjan betonipinta, joka slammattu ja kalkittu valkoiseksi, kuten myös muuri kiukaan takaa. Tästä projektiaikaisesta kuvasta näkee miten toteutettu:
Kiukaan päällä pitää olla kiviainesta ihan paloturvallisuussyistä, kun on puukiuas, ja RST-hormiputki nousee kivien seasta tuohon ylempään piipun kyljessä olevaan reikään.
Seinien rakenne on sellainen, että tasoitetun vanhan tiiliseinän päällä on liimattuna 30 mm SPU-levy (Sauna-Satu), sen päällä 22 mm pystykoolaus kiinnitettynä lyöntitulpilla SPU-levyn läpi, ja hirsipaneeli naulattuna tuohon koolaukseen 3-4 viimeistelynaulalla per paneeli/koolaus. Jonkin verran nuo paneelit vääntelee, mutta se ei omaa silmää haittaa, koska haettiin nimen omaan vanhaa hieman elämää nähnyttä pintaa, eikä hygienistä viivasuoraa. Sama idea sen kanssa, että tuo talouslaatuinen hirsipaneeli päästää välilä reilustikin pihkaa, mutta pihkaiset seinäthän kuuluu vanhaan saunaan.
En tiedä saisiko tuhdimmilla nauloilla kaikkea vääntyilyä pois, noin leveässä paneelissa kun on sitä voimaa, kun se haluaa vääntyä. Katon rakenne on paneloinnin osalta sama, eli 30 mm SPU + 22 mm koolaus tuuletusrakoa tekemässä.
Lauteiden kohdalla ei muuten ole seinässä SPU-levyä, vaan aloitin projektin kiinnittämällä lauteiden korkeudelle kakkoskuutoset lyöntitulpilla suoraan tiiliseinään. Tällöin sain kiinnitettyä tuon hirsipaneelin lauteiden kiinnityskohdasta suoraan kakkoskutoseen, ja lauteiden runkopuuna toimivat mitallistetut kakkosneloset sitten paneelin läpi pitkillä ruuveilla noihin kakkoskutosiin. Ei pitäisi ihan heti lauteiden takareunan kiinnitys pettää. Kakkoskutosiin lisäksi pienet urat tuuletusväliä varten, eli seinä paneelin takana pääsee tuulettumaan alhaalta ylös asti, vaikka puolessa välissä onkin poikittainen pattinki.
Toivottavasti tuosta selityksestä sai nyt selvää. Kuviakin löytyy jos jäi jotain epäselväksi.
Kiukaan päällä pitää olla kiviainesta ihan paloturvallisuussyistä, kun on puukiuas, ja RST-hormiputki nousee kivien seasta tuohon ylempään piipun kyljessä olevaan reikään.
Seinien rakenne on sellainen, että tasoitetun vanhan tiiliseinän päällä on liimattuna 30 mm SPU-levy (Sauna-Satu), sen päällä 22 mm pystykoolaus kiinnitettynä lyöntitulpilla SPU-levyn läpi, ja hirsipaneeli naulattuna tuohon koolaukseen 3-4 viimeistelynaulalla per paneeli/koolaus. Jonkin verran nuo paneelit vääntelee, mutta se ei omaa silmää haittaa, koska haettiin nimen omaan vanhaa hieman elämää nähnyttä pintaa, eikä hygienistä viivasuoraa. Sama idea sen kanssa, että tuo talouslaatuinen hirsipaneeli päästää välilä reilustikin pihkaa, mutta pihkaiset seinäthän kuuluu vanhaan saunaan.
En tiedä saisiko tuhdimmilla nauloilla kaikkea vääntyilyä pois, noin leveässä paneelissa kun on sitä voimaa, kun se haluaa vääntyä. Katon rakenne on paneloinnin osalta sama, eli 30 mm SPU + 22 mm koolaus tuuletusrakoa tekemässä.
Lauteiden kohdalla ei muuten ole seinässä SPU-levyä, vaan aloitin projektin kiinnittämällä lauteiden korkeudelle kakkoskuutoset lyöntitulpilla suoraan tiiliseinään. Tällöin sain kiinnitettyä tuon hirsipaneelin lauteiden kiinnityskohdasta suoraan kakkoskutoseen, ja lauteiden runkopuuna toimivat mitallistetut kakkosneloset sitten paneelin läpi pitkillä ruuveilla noihin kakkoskutosiin. Ei pitäisi ihan heti lauteiden takareunan kiinnitys pettää. Kakkoskutosiin lisäksi pienet urat tuuletusväliä varten, eli seinä paneelin takana pääsee tuulettumaan alhaalta ylös asti, vaikka puolessa välissä onkin poikittainen pattinki.
Toivottavasti tuosta selityksestä sai nyt selvää. Kuviakin löytyy jos jäi jotain epäselväksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saunan lauteiden materiaali
Laita kupariset lauteet. Hyväksi todettuja jo sotakorvauslaivoissa.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: Saunan lauteiden materiaali
Kummini oli Wärtsilällä tuohon aikaan töissä ja kuulinkin tuosta tapauksesta
Turhaanpa tuosta katosta kyselin, oman tabletin näyttö oli niin heikko että näytti kun olis ollut kahta lautaa...
Puuhan elää aina ja se minunkin silmää miellyttää, siksi hirsimökki, lautalattialla . Pääasia vaan että laudat pysyvät suunnilleen seinällä...
Turhaanpa tuosta katosta kyselin, oman tabletin näyttö oli niin heikko että näytti kun olis ollut kahta lautaa...
Puuhan elää aina ja se minunkin silmää miellyttää, siksi hirsimökki, lautalattialla . Pääasia vaan että laudat pysyvät suunnilleen seinällä...
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Saunan lauteiden materiaali
Niinpä lauteiksi valittiin lämpökäsitelty haapa. Hieno tuli.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 8&start=15
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 8&start=15
Sininen Saab 9-3, '99
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Saunan lauteiden materiaali
Tai sitten sitä muuta materiaalia oli tullut hankittua varastoon yllinkyllin.Tervaleppä on kuulemma poissa muodista sanoo k raudan myyjä
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Saunan lauteiden materiaali
Tein vuosi sitten mökille lämpökäsitellystä tervalepästä lauteet. Alan varmaan myös kotiin saunaremppa suunnittelemaan. Tällä kertaa ajattelin lämpöhaavasta kun tuo leppä ei jotenkin vakuuttanut. Katselin myös radiatamäntyä tai tuijaa, mutta on sen verran arvokasta tähän hätään. Taitaa ne jäädä hyllyyn.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Saunan lauteiden materiaali
Oli pakko laittaa : http://www.kaleva.fi/fingerpori/2015-10-28/
#6723
9-3 Aero
9-5 Sentronic
9-5 Aero
9-3 Aero
9-5 Sentronic
9-5 Aero
Re: Saunan lauteiden materiaali
MiccoK, pikkasen aikaa meikäläisellä kesti mutta sitten kun katsoi terkkaa kuvaa, sytytti...
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Saunan lauteiden materiaali
Heh, mulle teki kirvesmies paneelit ja lauteet saunaan jokunen vuosi sitten ja näytti mulle yhtä paneelia. "Tässä ei ole sitten ensimmäistäkään oksaa". Ei ollut, ei. Kaikki olivat tipahtaneet poisMiccoK kirjoitti:Oli pakko laittaa : http://www.kaleva.fi/fingerpori/2015-10-28/
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Saunan lauteiden materiaali
Mitoitus kiukaan yläpuoliselle rakenteelle tulee RakMk:n osasta E8. Uusiin lupiin sovelletaan uusia asetuksia, joiden sisältö on kuitenkin pääsääntöisesti sama.AZP kirjoitti:Kiukaan päällä pitää olla kiviainesta ihan paloturvallisuussyistä, kun on puukiuas, ja RST-hormiputki nousee kivien seasta tuohon ylempään piipun kyljessä olevaan reikään.
Hehkuvapintaisesta pinnasta mitta ylöspäin on 1200mm. Tietyillä rakenteellisilla ratkaisuilla etäisyyden voi puolittaa. Tämä mitta siis muurattuun piippuun liittyvän metalliputken korkeimmalla olevasta kohdasta (juuri ennen piippuun menoa) kattoon. Jos mitta on alle 1200 mm, tulee tehdä rakenteellinen suojaus tai muuttaa rakennetta niin, että mitta täyttyy.
AZP:n tapauksessa ollaan aika rajoilla, mikäli ylälauteen mitoitukseen on käytetty vallalla olevaa tyyliä; ylälaude on katosta 1100 mm alaspäin.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Saunan lauteiden materiaali
Kyllä se putki on alle 1200 mm katosta. Se on itse asiassa hieman alle 1200 mm noista kiukaan yläpuolelle tulevan kiviainesosan reunalaudoista, eli sen osalta rakenne ei täysin täytä määräyksiä. En nyt muista paljonko tuo ylälaude katosta on, mutta taitaa olla alle sen 1100 mm.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Saunan lauteiden materiaali
Vastaanottajat taisivat tietää mitä tekivät saamallaan materiaalilla.Kummini oli Wärtsilällä tuohon aikaan töissä ja kuulinkin tuosta tapauksesta
Varsinkin kun toisen firman paperikoneen osia piti pakata määrämittaan sahattuun höylättyyn lautatavaraan.
Ja nauloja,niittejä tms ei saanut käyttää,ja taidettiinpa vielä tervapaperilla suojata.
Mihinkähän tarkoitukseen mahtoi pakkausmateriaali joutua.?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Viggen"
- Viestit: 519
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Saunan lauteiden materiaali
Mökille tuli laitettua lämpökäsiteltyä magnoliaa ja pari vuotta ainakin kestänyt hienona.
Himassa on lämpökäsiteltyä haapaa.
Himassa on lämpökäsiteltyä haapaa.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10