Mawerick kirjoitti:Kehä I ei ole motari, kuten eivät ole Kehä II ja Kehä III:kaan.
Tällä ajatusellla tavikset Treelläkin ajaa Herwoodista-Lietsuun, kokomatkan vasemmalla kaistalla ja mieluiten alle rajoituksen. Näin saa toimia "liikenne poliisina" ja päättää muiden etenemis nopeuden.
Sitten Lietsussa käännytään rampista ylös oikeelle,. Tärkeintä oli olla kusipää ja estää muiden sujuva liikkuminen.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Sedan femma, jossa taxin kyltti katolla. Ei ollut edes viiru. Piti kyllä kaksi kertaa kahtoo, en aiemmin ia taxina nähnyt. Siinä kahen jälkeen kys:in kohalla valoissa.
Ihmeellistä, miten sujuvasti ihmiset osaavat Käpylän liittymässä jakautua kahdelle eri puolelle.
Eli siis erkanemiskaistoja motarilta on yksi, ja erkanemiskaistan päässä ennen liikennevaloja tämä jakautuu kolmeksi kaistaksi, joista kaksi kääntyy vasemmalle ja yksi oikealle.
Liittymässä on arkiaamuisin hirveä ruuhka, mutta todella nätisti ruuhkaa helpottaakseen ihmiset osaavat jakaa tuon yhden leveän erkanemiskaistan, että kumpaankin suuntaan kääntyville saadaan aikaan oma jono, ja liikenne rullaa tuplasti nopeammin.
Joku pirun lantavarvas veti säkkipimeällä valtatiellä traktorilla valotonta kärryä.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i #5588
Hitosti uusia "moderneja" autoja, joissa on automaattiset valot (hämärätunnistimella ilmeisesti?). Hienoa kun kaatosateessa ajat tummien autojen perässä, jossa ei pala takana yksikään valo (paitsi ehkä rekisterikilven valot).
Samaiset autot aiheuttavat aina itsellä jarrupolkimen painalluksen kun ajaa perässä tunneliin. Yhtäkkiä kun takavalot hämärässä tunnelissa syttyvät, niin automaattinen reaktio on että edellä oleva jarruttaa.
Miksi niitä valoja ei voi pitää aina päällä? Jos on uuteen autoon varaa, niin luulisi olevan varaa vaihtaa muutaman vuoden välein polttimoita.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
^vähän samantyyppinen juttu, minkä näkee, kun ajelee täällä Helsingin kivikeskustassa. Isot miehet - ja naisetkin - ajelevat polkupyörillä pitkin jalkakäytäviä ja tuikkailevat suojateille ohitellessaan autojonoja - autoilijat ja jalankulkijat kyllä väistävät. Eli ollaan niinkuin ei olisi kuultukaan mistään yhteisistä pelisäännöistä tai että pitäisi ottaa huomioon yhtään mitään.
Hitosti uusia "moderneja" autoja, joissa on automaattiset valot (hämärätunnistimella ilmeisesti?). Hienoa kun kaatosateessa ajat tummien autojen perässä, jossa ei pala takana yksikään valo (paitsi ehkä rekisterikilven valot).
Samaiset autot aiheuttavat aina itsellä jarrupolkimen painalluksen kun ajaa perässä tunneliin. Yhtäkkiä kun takavalot hämärässä tunnelissa syttyvät, niin automaattinen reaktio on että edellä oleva jarruttaa.
Miksi niitä valoja ei voi pitää aina päällä? Jos on uuteen autoon varaa, niin luulisi olevan varaa vaihtaa muutaman vuoden välein polttimoita.
Ainakin ne autot, jotka on itsellä ollut päväajovaloilla, niin kyllä niissä menee valot päälle heti kun sadetunnistin tunnistaa sateen ja kyllä ne valot mäyttävät syttyvän aika nopeasti kun vähänkin hämärtyy..jotenkin epäilen tuossa palamattomuudessa omistajien kädettömyyttä, tai ehkäpä ranskalaiset ovat vaan tässäkin parempia kuin muut
Mielestäni toimii täydellisesti, että edessä palaa huomiovalot ja takana on pimeänä, onhan se aivan järjetöntä kirkkaalla kelillä polttaa valoja takana.
Kaikissa ei ole automatiikkaa, vaan valot pitää itse hoksata laittaa päälle sateella ja hämärtyessä. Nykyisin kaikkiin autoihin ei edes saa takavaloja palamaan päivävalojen kanssa, vaikka haluaisikin. Tai no toki voi itse koittaa ranettaa uudesta autostaan. Moni ei halua sitä tehdä. Xenoneita taas on turha polttaa kirkkaassa päivänvalossa jos on ne ledit sitä varten, ja silloin ei takavalot pala. EU:ta on kiittäminen tästäkin direktiivistä.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
^Juurikin direktiivi on tuossa takana. TM:ssä kertoivat että Volkswagen kyllä tekee Norjan markkinoille autoja joissa takavalot palavat aina, se kun on siellä päin pakollista, mutta pyynnöistä ja aneluista huolimatta eivät suostu samanlaisia tänne neljännen valtakunnan pohjoiseen osavaltioon toimittamaan.
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Rattivaihde kirjoitti:^Juurikin direktiivi on tuossa takana.
Mutta suomessa poiketaan direktiivistä, Trafi on ilmoittanut jo aikaa sitten että takavalot saavat palaa (mutta ei ole pakko) huomiovalojen yhteydessä.
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tiedotti viime lokakuussa, että huolimatta ECE-säännön toisenlaisesta määräyksestä Suomessa auton takavalot saavat palaa samanaikaisesti huomiovalojen kanssa. Tämä kytkentä on ollut käytössä jo yli 30 vuotta, koko sen ajan kuin huomiovalot on tunnettu suomalaisessa lainsäädännössä.
Poikkeaminen ECE-säännöstä on sallittu liikenneturvallisuussyistä. Nimenomaan pöllyävä lumi saattaa meillä aiheutaa vaaratilanteita, pöllyäminen saattaa alkaa yllättäen, eikä kuljettaja välttämättä huomaa, että autoon pitäisikin kytkeä ajovalot päälle takavalojen sytyttämiseksi.
Muutamat maahantuojat ovat kantaneet vastuuta takanäkyvyydestä, ja heidän tuomissaan autoissa takavalot palavat myös huomiovaloilla ajettaessa. Ainakin Citroënin ja Skodan takavalot ovat päällä aina kun autolla ajetaan ja automaattiset huomiovalot syttyvät. Mm. Audeissa, BMW:issä, Mercedes-Benzeissä ja Volkswageneissa taas peräpää pysyy päivällä pimeänä, ellei kuljettaja muista napsauttaa valokytkimestä ajovaloja päälle.
Trafin kanta on kyllä hyvä mutta kun ne auton valmistajat tai maahantuojat eivät vaan suostu koodaamaan niitä takavaloja päivävalojen kanssa päällä oleviksi. Paitsi ilmeisesti Skodalla. VW, Audi, jne. eivät suostu enää, aiemmin onnistui. Itse pitää ranettaa jos haluaa takavalot päälle ja se vaatii aikalailla viitseliäisyyttä auton ostajalta. Harvassa on ne joita ranetus kiinnostaa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Ainakin tuossa klonkswagenissa mikä minulla on käytössä, palaa takavalot päivälläkin ajaessa.
Ja kaverilta kysyttiin kun oli ostamassa tsekkiläistä öljynpoltinta, että haluaako että takavalot
palavat päivälläkin.
VW on tiukentanut linjaansa eikä onnistu enää uusiin autoihin. Harrastaja voi sen VCDS:llä sen koodata jälkikäteen haluamakseen, mutta valmiiksi eivät sitä enää tee. Skodassa kuuleman mukaan laittavat kaikista maahan tuoduista valot päälle ellei asiakas sitä erikseen pyydä ettei laiteta. Yhtään takavalotonta uutta Skodaa en olekaan nähnyt liikenteessä.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.