mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kun en ymmärrä sitä lähtökohtaa että työntekijät ja ay ainoat joiden takia vain ja ainoastaan suomi kusessa. Noita muita vastuunkantajia kun alkas oikeasti löytyä muitakin.

On ero
sanelu mallia sipilä: määrään mitä teidän pitää sopia ja miten
sovintoneuvottelu: tavoite haetaan yhteisymmärryksellä jokainen neuvotteluosapuoli luopuu jostain mutta saa jotain tarvitsemaansa tilalle

Pienyrittäjjiä ymmärrän kyllä hyvin, nykyisin töissäkin sellaisessa firmassa ja sama veitsi kurkulla pienyrittäjä kuin duunarillakin. Ongelma vaan on että tällä palkalla saa oikein ketään töihin, vaatii homma myös oman työvälineenkin eli auton. Teen tätä sivuhommana, tykkään kun on hyvät pomot, itsenäinen homma ja voi suunnitella tekemisen itse. Jos nuo kaavaillut lisä-alennukset tulee niin ei kata mun tulot tähän kuluvia menoja joten firmalle tulee hallituksen takia paha tilanne. Paha siksi että tätä tekee liian moni sivuhommana ja päätoimisia ei tahdo näihin löytyä nytkään.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Uitukki kirjoitti:Joo kyllä lakko-oikeudelle ja AY-liikkeelle paikkansa on. Jos pitäs valita että säilyykö AY-liikkeen toiminta nykyisellään vaan loppuisi kokonaan niin kyllä minä nykyisen puolella olisin. Ja kyllä osallistuisin lakkoon perjantaina jos en olisi kesälomalla vaikka en nyt ihan varma ole että onko nyt tuleva lakko oikein. Pakko kuitenkin kaikesta huolimatta kunnioittaa liittoa kun se minun puolta pitää jos oikeasti tulee tarvetta. Sitä mieltä kyllä olen että AY-liikkeen pitäisi ottaa jäsentensä edun ohella myös yhteinen etu huomioon.

Mikäs se tuollainen liitto on?
Mitä tässä nyt on viimeiset kymmenen vuotta suht aktiivisesti seurannut, niin ei ihan heti tule mieleen sellaista liittoa, joka olisi oikeasti keskittynyt rakentamaan Suomea ja elämään muuta kuin 70-lukua, lähinnä liittojen johto tuntuu keskittyvän oman vaikutusvaltansa maksimoimiseen duunareiden kustannuksella, räikein esimerkki lienee paperiliitto. Pitivät kyllä oikein hyvää huolta jäseniensä siirtymisestä kortistoon.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^AKT:ssä olen. Kyllä mulla ainakin on lähipiirissä ollut tilanne missä duunaria koitettiin kusettaa silmään työnantajan puolesta ihan kunnolla. Metalliliiton avustuksella asiat ratkesi. Että kyllä niistä apua on silloin kun yksittäinen jäsen oikeasti tarvii.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kerropas mielenkiinnosta joku työnantajaliitto joka oikeasti ei olisi eläisi 1800 lukua ja pyrkisi maksimoimaan omistajiensa voiton? Joku liitto tai vaikkapa yritys joka epäitsekkäästi rakentaa vain suomea ja voitoista ei väliä?

Paperiteollisuudessa murros oli Aasian markkinoiden nousussa, ei palkoissa. Kiinaan, koreaan jne on halvalle perusbulkkitavaralle pirun kalliit kuljetuskustannukset. Puhtaasti logistiikkaan perustuva täysin ymmärrettävä ratkaisu jos aasian markkinaa haluaa täyttää. Suomessa tehdään joitain erikoisartikkeleita, muuten peruspaperia tai pahvia ja se ongelma suomen tehtaille.
Ja myös printti-paperien käyttö jatkaa putoamistaan jatkossakin digitalisaation vuoksi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jos ei ymmärrä kokonaiskuvaa, tai edes osia siitä, on helppo puristaa kättä nyrkkiin ja nähdä hallituksen toimet pelkästään pienipalkkaisten kyykyttämisenä. Siitä, että onko hallituksen keinot oikeita tai riittäviä voidaan olla montaa mieltä, mutta ainakin se yrittää tehdä jotain.

Virheitä on tehty, ja paljon. Edellinen hallitus sai haukkuja, vaikka ei leikannut oikein mistään ja mitään (kun ei saanut eripuraisuudeltaan mitään aikaan). Juuri kukaan ei muista aiempien hallitusten järjetöntä velanottoa tai valtion omaisuuden hulvatonta alasajoa. Eikä myöskään jatkuvia AY-liikkeen ajamia etujen ja palkkojen korotuksia. Vähempikin olisi riittänyt.

Missä on AY-liikkeen todelliset ehdotukset työvoimakustannusten alentamiseksi? Tähän astihan se ei ole oikeastaan esittänyt mitään konkreettisia vaihtoehtoja näille esitetyille hallituksen toimille. Lakkoilu on teatteria, jolla ei oikeasti vaikeuteta kuin tavallisten kansalaisten arkea ja tehdään lisää lovea kansantalouteen.

Kyllä ne ammattiliitot kelpaavat nyt Loimaan kassalaisillekin, kun palkansaajien etuja ollaan polkemassa. Sitten kun ihmisillä menee hyvin niin niille ei ole mitään tarvetta.

On turha haikailla menetetyn perusteollisuuden perään. Se juna meni jo ja tehtaat siirtyvät aina sinne, missä on halvempaa työvoimaa. Ainoa millä me pystymme kilpailemaan, on erikoisosaaminen, jota muilla ei ole.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kupari kirjoitti:Kerropas mielenkiinnosta joku työnantajaliitto joka oikeasti ei olisi eläisi 1800 lukua ja pyrkisi maksimoimaan omistajiensa voiton? Joku liitto tai vaikkapa yritys joka epäitsekkäästi rakentaa vain suomea ja voitoista ei väliä?
Mä olen käynyt duuniin liittyen muutamissa seminaareissa EK:lla Etelärannassa (juuri siellä ahneiden porvareiden ja suurkapitalistien linnoituksessa). Aiheina ollut mm. uudet teknologiat, maailma megatrenit ja niiden tuomat liiketoimintamahdollisuudet, clean tech jne jnpp. Ei siellä puhe pyörinyt voittojen ja omistajan rahapussin maksimoinnin ympärillä. Ennemminkin mietittiin suomalaista yrityskenttää laajemmin ja miten suuremmat yritykset voisivat paremmin hyödyntää suomalaisia pienempiä yrityksiä ja niiden osaamista kansainvälisessä verkostossan (ja ei, tässä kohtaa hyödyntäminen ei tarkoita hyväksikäyttöä ja riistoa).

Enemmän oli puhetta työllistävistä vaikutuksista kuin omistajien rikastuttamisesta. Aika objektiivisesti näissä tilaisuuksissa tunnuttiin puhuttavan asioista, ei tullut näin kuukausipalkkaisena työntekijänä sellainen olo, että täällä pitäisi olla yrittäjä tai toimitusjohtaja, jotta jaksaisi tällaista propaganda kuunnella.

En ole koskan ollut työntekijäpuolen liittojen vastaavissa tilaisuuksissa, joten en osaa verrata. Kunhan nyt kerroin oman työntekijän silmin koetun kokemuksen EK:n tapahtumista ja toiminnasta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kyllä se on raha ja toimitusnopeus joka määrittää puhtaasti tehtaan tai yksikön toiminnan, otetaan vaikkapa valmistettujen tuotteiden jakeluvarastointi. Jäi rakentamatta suomeen koska rakennuskustannukset ja etenkin nopeus toimittaa tilaajalle (pitävät enää 1-4pv varastoja laitoksillaan) on puolasta keski-eurooppaan parempi kuin suomesta.

Voi myös miettiä millaiset ajat jollain uuden sellutehtaan (yli miljardin)'tai paperi- tai kartonkikoneen uudistamisenkin (300-900 miljoonaa) takaisinmaksulla on joten jos ylin johto määrittää 5v maksimi takaisinmaksuajaksi investointien ehdoksi niin miten käy.
Raskaassa teollisuudessa investoinnit ovat kalliita ja kuolettaminen vie aikaa kuten myös kaivos- ja metalliteollisudessa trendissä tuo näkyy.
Vaikka tiedetty aina että automaatioinvestointi vie työpaikkoja niin kuitenkin työntekijäpuolella ajatellaan toiminnan jatkuvuutta enemmän..

Tässä pikkufirmassa missä nyt työskentelen on sovittu 2v sitten työnantajan ja työntekijöiden yhteisellä sopimuksella 10% toimintakulujen leikkaus. Ay-liike ei kiellä sitä tekemästä jos yhtesesti asia neuvotellaan ja sovitaan. Mutta neuvottelu ja sanelu tyyliin ota tai jätä on eroa kuin yöllä ja päivällä.
Kun työntekijöiltä löytyi ehdotuksia muista toimintaan liittyvistä kuluista joista saisi säästöjä tuli tuo 10% täyteen mutta palkkakustannuksista vain 4% tuossa jäi osuus tavoitteeseen.
Joten olen osani jo kantanu ja SSS saa mun puolesta painua hevon kuuseen.

Poliitikot (myös sdp ja vas) saisivat ottaa muutakin vastuuta typeristä päätöksistään kuin palkintoviran jostain kela, ray, sitra jne. Esimerkki: Pekkariselta omaisuus takavarikkoon kun on niin kallis mies suomelle energia- ja teollisuuspolitiikan hölmöilyillään. Noilla poliitikoilla jos kellään se oma lompsa tärkein kuten Jyrki boy osoitti.

No ei tässä kauaa tällä käyrällä mene kun usa ihannoijien märkäuni toteutuu ja rikkaat asuvat vartioiduilla asuinalueillaan, pieni keskiluokka puskurina tuon alueen ympärillä ja muu kansa getoissa .
Mitä suuremmat tuloerot sitä levottomampi yhteiskunta, tästä löytyy monia tutkimuksia.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kupari kirjoitti:Kyllä se on raha ja toimitusnopeus joka määrittää puhtaasti tehtaan tai yksikön toiminnan, otetaan vaikkapa valmistettujen tuotteiden jakeluvarastointi. Jäi rakentamatta suomeen koska rakennuskustannukset ja etenkin nopeus toimittaa tilaajalle (pitävät enää 1-4pv varastoja laitoksillaan) on puolasta keski-eurooppaan parempi kuin suomesta.
Tuo on ihan totta. Suomi on vientikaupalle saari, josta ei ajeta muutamassa tunnissa rekalla Euroopan asiakkaille. Meidänkin firma harkitsee Suomen laajennuksen (rakenteilla) jälkeen laajennusta Keski-Eurooppaan lähemmäs asiakasta, koska asiakas antaa suunnilleen tarkan kellonajan, koska tavarat saa (pitää) tuoda heidän tehtailleen. Suomesta käsinkin tällainen tarkkuus kyllä nykyaikana onnistuisi, mutta riski isoista sopimussakoista on liian kova kun ei koskaan tiedä milloin satamat on seis.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Onneksi Keski-Euroopan lakot toistuvat säännöllisemmin, on vissiin sitä ennustettavuutta.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kun aina paperimiehiä morkataan laiskoiksi ja veteliksi kerron jutun velttoilusta ajalta kun olin linjalla töissä,tapahtu 1998
Oli ostajien edustajia eri puolilta maailmaa ja kävelivät koneen viertä kun kartonkiraina katkesi 130m pitkältä matkalta. Halusivat nähdä mitä tehdään ja huuvan putsaus ilmalla sekä radan päällelaitto meni normihommana ja alle 10 minuutissa.
Olivat ihmetelleet miten nopeasti, pienellä porukalla (meillä vain 4 miestä ja esim saksassa ja ruotsissa vastaavilla koneilla oli 6 miestä), jokaine meni suoraan tyhjään ohjauskohtaan ja eritysen hämmästyneitä olivat että täysin ääneti työ tehtiin.

Se on sitä ammattitaitoa ja ammattiylpeyttä ja kun työkaverit tuntee läpikotaisin, ja on opetettu hommat kunnolla eli kaiken sen mitä itse osaa. Ei tarvinnu mitään sopia tai ketään käskeä mihinkään vaan jokainen osasi mennä itseä lähimpään vapaaseen paikkaan ja pidetty huoli että osaa joka paikan toiminnat..
Muutama sovittu käsimerkki kun oli niin ei tarttenu edes juosta mitään sanomaan kun välit yli 110db metelissä on jopa 40m.

Mutta kun on kallis suomalainen paperimies, saksassa ja ruotsissa varmaan tuolloinkin ollut selvästi halvemmat niin varaa pitää useampia juoksemassa edestakas kuuin päättöm't kanat :lol: .

Sen arvelen että useammalla alalla ammattiylpeys on asia joka tulee vähenemään juurettomuuden ja epävarmuuden takia. Uskoisin myös että tiedon pimittäminen työhön opastuksissa tulee lisääntymään, jää se pätemisen paikka itselle jolla osoittaa oma korvaamattomuus.

Mun filosofia on ollut aina että kun opastettava osaa ja tietää kaiken.sen mitä itsekin niin helpottaa se työtovereiden hommia ja sujuu kaikin puolin työt hyvin vaikka itse oletkin poissa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Huomenta. Taidanpa tästä lähteä työpaikalleni kartonkitehtaaseen nauttimaan ministeri tason palkkaa. Perstaina sitten perseet penkkiin. Sätkikööt kapitalisti ahdistuksessaan. Minä vietän sen perjantain lasteni kanssa ulkoillen eikä tuo työnseisaus ahdista. On tullut säästettyä kun on ollut mistä säästää. Ja ei, tämä ei ole sarkasmia.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 903
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Kele sentään. Taas yksi Saab poistui romutuspalkkion siivittämänä :evil:
Loppuis ny tää vuosi...
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201 ... 2_v0.shtml

Ajattelemisen aihetta kaikille joille on maailmanloppu kun lisät pienenee. No joo. Ite oon sitä mieltä että matalapalkkaisille pitää olla kuiten tulevaisuudessa riittävät korotukset peruspalkkaan. Mikä on sitten matalapalkka? Ilmeisesti omaani pienemmät palkat kun itse olen tuon hallituksen listan melkein kokonaan hyväksymässä. Ylitöistä en leikkais mutta jos se on välttämätöntä niin olkoon menneeksi.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

^Eipä ole kohdallani kokonaispalkan vallitessa maailmanloppu lisien pieneminen, mutta mitä ajattelemisen aihetta tuossa on kenellekään. Samaa kategoriaa kuin kaikenlaisten mikkihiirten "taloutta rautalangasta" tms aakkostamiset.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

No on siinä minusta ajattelemisen aihetta kitistä semmoisten lisien pienenemisestä joista jotkut voivat vain unelmoida.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vastaa Viestiin