Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Volkkarin rumbasta uhkaa muuten tulla yksi taloushistorian suurimmista kieroiluista. 1,5 päivässä VAG:n osakekurssista on lähtenyt kolmannes. Luokkaa 25 miljardia euroa yhtiön arvosta on hävinnyt pelkkien lehdistötiedotteiden ansiosta.
Tänään volkkarilta tiedotettiin, että aiemmin ilmoitetun puolen miljoonan auton sijasta takaisinkutsu saattaakin koskea 11 miljoonaa autoa. Siitä sopii laskea, mitä tämä maksaa, jos jokaisen auton takaisinkutsu ja muutostyöt maksaa vaikka 500-1000 € per auto.Pelkkä spekuloitu USA:n sakon määrä on 16 mrd euroa, eli yli kolminkertaisesti se määrä mitä nopeasti velkaantuva Suomen valtio ottaa tällä hetkellä vuositasolla velkaa lisää.
Ja tämä nykyinen skandaalihan koskee vain USA:ssa myytyjä dieselautoja, ja vain niiden typenoksidien päästömittauksia. Auta armias siinä kohtaa, jos vastaavasta jäädään kiinni myös muilla mantereilla, ja jos samanlaista kikkailua on tehty myös bensakoneisten autojen kanssa, sekä päästömittausten lisäksi kulutusmittausten kanssa. Mitä jos joka ikisessä VAG:n tuotoksessa vähintään 6-7 vuoden ajalta on jonkinlainen algoritmi, joka manipuloi moottorin toimintaa kun kone on päästö- tai kulutustestauksessa? Ja jos sakot joka markkina-alueelta ovat samaa luokkaa kuin millä jenkit nyt uhkaavat? Siihen päälle kuluttajien ryhmäkanteet, menetetty maine, sijoittajien epäluottamus jne. Aletaan puhua siitä, että joko Saksan valtio saa tulla pelastamaan yhtiön tai kuopataan koko kuplavolkkarista alkanut firma. Sama yhtiö, joka oli vielä viime viikolla yksi maailman hyvämaineisimmista, taloudellisesti ja brändiltään vahvimmista ja suurimmista autovalmistajista koko maailmassa.
Muistaako joku vielä sellaisen amerikkalaisen firman kuin Enron? Jos ei, niin guuglettakaa.
Mutta Volkkarin kohtalo voi olla pientä verrattuna siihen mitä koko teollisuudenalalla tapahtuu. Kauppalehti uutisoi jo aiemmin muihin valmistajiin kohdistuvista epäilyistä. Tänään kerrottiin siitä, miten Volkkarin lisäksi muitakin merkkejä on alettu tutkia.
VAGin onni olisi, jos kaikki muutkin valmistajat jäisivät vastaavasta kiinni. Koko teollisuudenalaa ei haluta laittaa konkurssiin, ja kansalliset ja protektionistiset intohimotkin laantuvat siinä kohtaa kun vähän jokaisesta maasta löytyy autonvalmistaja, joka on petkuhuiputtanut.
Muistaako joku vielä Lahden MM-hiihdot 2001? On olleet suomalaiset aika hiljaa dopingista sen jälkeen. Jos olisi samoissa kisoissa saatu kaikki muutkin nalkkiin, niin olisi Suomen maine säilynyt aika paljon puhtoisempana.
Tänään volkkarilta tiedotettiin, että aiemmin ilmoitetun puolen miljoonan auton sijasta takaisinkutsu saattaakin koskea 11 miljoonaa autoa. Siitä sopii laskea, mitä tämä maksaa, jos jokaisen auton takaisinkutsu ja muutostyöt maksaa vaikka 500-1000 € per auto.Pelkkä spekuloitu USA:n sakon määrä on 16 mrd euroa, eli yli kolminkertaisesti se määrä mitä nopeasti velkaantuva Suomen valtio ottaa tällä hetkellä vuositasolla velkaa lisää.
Ja tämä nykyinen skandaalihan koskee vain USA:ssa myytyjä dieselautoja, ja vain niiden typenoksidien päästömittauksia. Auta armias siinä kohtaa, jos vastaavasta jäädään kiinni myös muilla mantereilla, ja jos samanlaista kikkailua on tehty myös bensakoneisten autojen kanssa, sekä päästömittausten lisäksi kulutusmittausten kanssa. Mitä jos joka ikisessä VAG:n tuotoksessa vähintään 6-7 vuoden ajalta on jonkinlainen algoritmi, joka manipuloi moottorin toimintaa kun kone on päästö- tai kulutustestauksessa? Ja jos sakot joka markkina-alueelta ovat samaa luokkaa kuin millä jenkit nyt uhkaavat? Siihen päälle kuluttajien ryhmäkanteet, menetetty maine, sijoittajien epäluottamus jne. Aletaan puhua siitä, että joko Saksan valtio saa tulla pelastamaan yhtiön tai kuopataan koko kuplavolkkarista alkanut firma. Sama yhtiö, joka oli vielä viime viikolla yksi maailman hyvämaineisimmista, taloudellisesti ja brändiltään vahvimmista ja suurimmista autovalmistajista koko maailmassa.
Muistaako joku vielä sellaisen amerikkalaisen firman kuin Enron? Jos ei, niin guuglettakaa.
Mutta Volkkarin kohtalo voi olla pientä verrattuna siihen mitä koko teollisuudenalalla tapahtuu. Kauppalehti uutisoi jo aiemmin muihin valmistajiin kohdistuvista epäilyistä. Tänään kerrottiin siitä, miten Volkkarin lisäksi muitakin merkkejä on alettu tutkia.
VAGin onni olisi, jos kaikki muutkin valmistajat jäisivät vastaavasta kiinni. Koko teollisuudenalaa ei haluta laittaa konkurssiin, ja kansalliset ja protektionistiset intohimotkin laantuvat siinä kohtaa kun vähän jokaisesta maasta löytyy autonvalmistaja, joka on petkuhuiputtanut.
Muistaako joku vielä Lahden MM-hiihdot 2001? On olleet suomalaiset aika hiljaa dopingista sen jälkeen. Jos olisi samoissa kisoissa saatu kaikki muutkin nalkkiin, niin olisi Suomen maine säilynyt aika paljon puhtoisempana.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Itse muutostyö ei montaa euroa todellista kustannusta tuone, koska kysehän on kai ohjelmoinnista ? Ok, takaisinkutsu maksaa, mutta en usko että tuollaisia kustannuksia oikeasti syntyy. Toki se saadaan näyttämään siltä.....varsinkin jos asiakas maksaisi.AZP kirjoitti:Siitä sopii laskea, mitä tämä maksaa, jos jokaisen auton takaisinkutsu ja muutostyöt maksaa vaikka 500-1000 € per auto.
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Jos se olisi helppoa olisi jo alunperin ohjelmoitu oikein. Päästötestiohjelmalla auton suorituskyky tai kestävyys on jotakin muuta kuin se, mistä asiakkaat ovat maksaneet.Komppaaja kirjoitti:Itse muutostyö ei montaa euroa todellista kustannusta tuone, koska kysehän on kai ohjelmoinnista ? Ok, takaisinkutsu maksaa, mutta en usko että tuollaisia kustannuksia oikeasti syntyy. Toki se saadaan näyttämään siltä.....varsinkin jos asiakas maksaisi.AZP kirjoitti:Siitä sopii laskea, mitä tämä maksaa, jos jokaisen auton takaisinkutsu ja muutostyöt maksaa vaikka 500-1000 € per auto.
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
VAG ilmoitti tänään tekevänsä kirjanpidossa 6,5 mrd euron varauksen autojen korjauskuluihin.
Sisältää tietenkin brändin paikkaamista, ja autojen metsästäminen ja korjaamolle kutsuminen on kallista. Itse korjaus on pieni osa kustannuksista.
Sisältää tietenkin brändin paikkaamista, ja autojen metsästäminen ja korjaamolle kutsuminen on kallista. Itse korjaus on pieni osa kustannuksista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Monikohan omistaja vie autonsa tuohon softapäivitykseen, jos ja kun odotettavissa on suorituskyvyn ja käyttöominaisuuksien heikkenemistä?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Paljonko vag varannu trafille päästökikkailun takia menetettyjä tuottoja?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
^ Eiköhän ne oo laskeneet sen varaan että byroslaviassa maksumieheksi joutuu auton omistaja.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Tullin johtaja toteaa, että mätkyjä ei autoilijoille näillä tiedoin ole tulossa. Perusteena ihan oikein se, että Volkkarin tapauksessa kyseessä on typenoksidipäästöt, eikä hiilidioksidipäästöt, jotka toimii verotuksen pohjana.
Mutta rivien välistä lausunnoista on kyllä luettavissa, että jos jonain päivänä paljastuu co2-päästöjen manipulointitapauksia, niin alle 3-vuotiaiden autojen omistajia voi lisäverolappu odotella postilaatikossa
Mutta rivien välistä lausunnoista on kyllä luettavissa, että jos jonain päivänä paljastuu co2-päästöjen manipulointitapauksia, niin alle 3-vuotiaiden autojen omistajia voi lisäverolappu odotella postilaatikossa
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
<3 Tulli
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Jos tuohon tilanteeseen joskus päästään (päästään, ei jouduta), niin arvatkaa vaan, korjaako Tulil nuo verotukset nopeammin kuin omat yliverotusmokansa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Veikkaan että siellä on laskukaava valmiina, saadaan laput postiin samana päivänä jos(kun) päätös tulee
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Tuo summa on varattu oikeudenkäynti kuluihin.VAG ilmoitti tänään tekevänsä kirjanpidossa 6,5 mrd euron varauksen autojen korjauskuluihin.
Korjauskuluihin yms..maksuihin on arvioitu menevän n.19 mrd.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
^vähän riipuu lähteestä se tieto, mihin käyttöön tuo varaus tehtiin. Mutta odotus on, että koko hädellin hoitoon ei 6,5 mrd todellakaan riitä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Päivän polttavimmat uutisaiheet.
Taitaa olla niin, että kun jenkkilässä saavat autot ohjelmoitua ominaisuuksiltaan huonommiksi, kuluttajat eivät sitä hyväksy ja joukkokanteella vaativat korvauksia tai kauppojen purkuja. Sekään ei tule olemaan halpaa.