
Kuvia hifeistä?...
Kuvia hifeistä?...
Pistäkäähän tänne kuvia hifi/poppi asennuksista Saabbeihin... Vois nimittäin saaha hyviä ideoita 

Molempi pahempi, kojelaudassa kajarit ovat liian lähekkäin kunnon stereovaikutelman saamiseksi ja toisekseen suunnatut suoraan tuulilasiin.. ei se heijastuva ääni ole se kirosana, vaan heijastuvan ja suoraan tulevan summa.. tekee taajuusvasteesta vuoristoradan.Reetu kirjoitti:Jep moni on varmaan asentanut isommat kajuttimet kojetauluun , ja nehän ei mahdu muuten kuin upottamalla niihin ritilöihin.
Onko hyvä asennus vai parempi upottaa oviin??
Ovissa taas on hankala saada kajareita riittävän eteen.. muuten toinen huutaa korvan juuressa ja toinen jossain kaukana. Eihän siinä keskinäisessä voimakkuuserossa vielä ongelmaa olisi yksin kuunnellessa(balance hoitaa), mutta se kun toisen ääni tulee kovin myöhässä...
Aika/voimakkuus/matka-ongelman kenties paras kompromissi og-satkussa saataisi olla kick-panelit, eli kajarit jalkatilan laidoissa suunnattuna kuulijaa kohti(tai penkkien väliä kohti). Tässä asennustavassa ongelmana on oikeastaan vain hieman alas jäävä "äänikuva" ja toteutus.. joka vaatii muutakin kuin mattopuukon ja ruuvitaltan.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Tuossapa pikaisella minuutin etsimisellä löytynyttä kuvaa..
http://www.kolumbus.fi/kariikonen/hifihifi.jpg
Kuvissa on asennuksia monelta eri "vuosikerralta", viimeisimmissä ei ollut enää kasettimankkaa eikä tuota erillissarjaa ovissa.. vaan kick-panelit ja 2*6.5" bassot ovitaskun tilalle tehdyssä lasikuitukotelossa, samaten subbareita ei ollut tuo yksi(välillä oli 2 samanlaista JBL1500GTi kajaria), vaan subbarina oli 4*12" acousto-pro:t.
Niin ja sitten tuo lehtiartikkeli.. minun kulkine..
Entinen häly sanoi yhteistyösopimuksen irti ja uusi oli tilattuna.. haku perjantaina, mutta paria päivää ennen katosi auto..
Tekisi mieli avautua hieman poliisin tehokkuudesta(syylliset etsin minä itse, poliisi tuskin olisi löytänyt..), mutta olkoon tämän kerran...

http://www.kolumbus.fi/kariikonen/hifihifi.jpg
Kuvissa on asennuksia monelta eri "vuosikerralta", viimeisimmissä ei ollut enää kasettimankkaa eikä tuota erillissarjaa ovissa.. vaan kick-panelit ja 2*6.5" bassot ovitaskun tilalle tehdyssä lasikuitukotelossa, samaten subbareita ei ollut tuo yksi(välillä oli 2 samanlaista JBL1500GTi kajaria), vaan subbarina oli 4*12" acousto-pro:t.
Niin ja sitten tuo lehtiartikkeli.. minun kulkine..


Tekisi mieli avautua hieman poliisin tehokkuudesta(syylliset etsin minä itse, poliisi tuskin olisi löytänyt..), mutta olkoon tämän kerran...



90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Helpoimmalla saa parannusta äänipuoleen kun heittää erillissarjan eteen ja subbarin konttiin. Ite tykkään tuosta kajarien kojelautasijoituksesta juuri sen takia kun ääni tulee suoraan edestä ylhäältä eikä jostakin lattianrajasta. Eikä ne tuulilasiheijastuksetkaan tämmöistä mistään tietämätöntä tollukkaa häiritse.
Itselläni on spl-dynamicsin mallinumeroa-nyt-en-muista-sarja edessä eli 4" keskiäänet alkup. paikoilla ja kojelaudan päädyissä diskantit. Kontissa sitten saman firman vahvistin ja subbahubba suljetussa kotelossa. Mikään kultakorva en ole (multakorva ennemminki) mutta jos tuohon nyt jotain parannusta pitäs alkaa laittamaan niin midbassojaha tuo tieten kaipais kun tuo 4" elementti ei mikään massiivinen ole eikä subillekkaan voi keskibassoja juuri laittaa. Sillä alueella kuulosta niinkuin jotain puuttuis. Sitä kuitenkin tulee kuunneltua kaikenlaista surinaa, kurnutusta yms mättöä \,,/ niin hukkaan siinä kuitenkin joku "oikea" viimosen päälle viritelty hifi-laitteisto menis. Tuo midbassojen värkkäys esim. oviin on kuitenki jo niin iso homma että annampa olla tommosenaan. Hattuhyllyllä on jotku auton mukana tulleet pioneerit jotka ajavat asiansa (takana istuvat kuitenkin vinkuvat että on liian isolla....
Edullista toimivaa perussettiä siis täällä päin.
Itselläni on spl-dynamicsin mallinumeroa-nyt-en-muista-sarja edessä eli 4" keskiäänet alkup. paikoilla ja kojelaudan päädyissä diskantit. Kontissa sitten saman firman vahvistin ja subbahubba suljetussa kotelossa. Mikään kultakorva en ole (multakorva ennemminki) mutta jos tuohon nyt jotain parannusta pitäs alkaa laittamaan niin midbassojaha tuo tieten kaipais kun tuo 4" elementti ei mikään massiivinen ole eikä subillekkaan voi keskibassoja juuri laittaa. Sillä alueella kuulosta niinkuin jotain puuttuis. Sitä kuitenkin tulee kuunneltua kaikenlaista surinaa, kurnutusta yms mättöä \,,/ niin hukkaan siinä kuitenkin joku "oikea" viimosen päälle viritelty hifi-laitteisto menis. Tuo midbassojen värkkäys esim. oviin on kuitenki jo niin iso homma että annampa olla tommosenaan. Hattuhyllyllä on jotku auton mukana tulleet pioneerit jotka ajavat asiansa (takana istuvat kuitenkin vinkuvat että on liian isolla....
Edullista toimivaa perussettiä siis täällä päin.
#2029 Kari Kutuniva
Omassa on ovissa 2-tie kajarit ja hattuhyllyyn paineilmasahalla tehdyissä rei'issä 4-tie kajarit. Tämä "paketti" toimii 99:ssä ihan hyvin ja tarvittaessa meteliä saa kajuuttaan ihan tarpeeksi. Sekin on mukava, kun joka puolelta kuuluu kaikkia ääniä. Itse ku en tykkää, jos edestä kuuluu korvia viiltävää diskanttia ja takaa rintaa järisyttävää bassoa.
http://www.multi.fi/~dimebak/kuvat/sisa_2_1024.jpg
http://www.multi.fi/~dimebak/kuvat/sisa_1_1024.jpg
Takana kaiuttimet taitaa olla liian lähellä toisiaan (takapenkin lukkojen vahvistuksen tjsp. takia) ja edessä kajarit on ovissa ikkunaveivin etupuolella (ei jää kainaloon tms.).
Lisäksi tuossa Pioneer-mankassa vähän enemmän säätöjä ku treble ja basso. Klassisella musiikilla olen säätänyt hi-mid-low-äänentasot ja loudness, josta löytyy kolme tasoa, on minimillä. CD-boksi löysi paikkansa hanttarin penkin alta.
http://www.multi.fi/~dimebak/kuvat/sisa_2_1024.jpg
http://www.multi.fi/~dimebak/kuvat/sisa_1_1024.jpg
Takana kaiuttimet taitaa olla liian lähellä toisiaan (takapenkin lukkojen vahvistuksen tjsp. takia) ja edessä kajarit on ovissa ikkunaveivin etupuolella (ei jää kainaloon tms.).
Lisäksi tuossa Pioneer-mankassa vähän enemmän säätöjä ku treble ja basso. Klassisella musiikilla olen säätänyt hi-mid-low-äänentasot ja loudness, josta löytyy kolme tasoa, on minimillä. CD-boksi löysi paikkansa hanttarin penkin alta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
No jos aikuisten oikeasti haluaa edes kohtuullisen toiston satkuunsa niin sitten laittaa 3-tie erillissarjan eteen.Eli kuten mulla tulee: disut ja 4tuumanen keskiääni kojelautaan vakiopaikalle ja 6.5 tuumanen midbasso oveen.Tota kojelautaa kannattaa senkin takia käyttää että äänikuva nousee oikealle korkeudelle.Mitään kunnon stereokuvaa ei kannata edes haaveilla saavansa koska jo vasen kaiutin sijaitsee oikean korvan tienoilla.Jos nyt päädyt oviin sitten laittamaan vaikka kunnollisen 2tie sarjan niin sitten dsp on välttämättömyys kunnollisen stereokuvan saamiseksi.Sitten hyvälaatuinen 4kanavainen vahvistin ja subi konttiin.Mitään kaiuttimia ei kannata taakse laittaa sotkemaan toistoa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
Muita kuvia kaiuttimista en oo ottanu ja ainuta kaiuttimet mitkä näkyy on keskikonsolin molemmilla puolilla 6.5tuumaset. Ja soitin on tietenkin keskikonsolissa.

Taka kulmissa 4x6tuumaset vakio paikoilla ja koelauvan päällä 4" erillis sarja vakio paikoissa.
Taka kulmissa 4x6tuumaset vakio paikoilla ja koelauvan päällä 4" erillis sarja vakio paikoissa.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Itse laiton satkuun 6.5 midit keskikonsolin tyhjään tilaan. Vaati vähän leikkelyä, säilytys koteloa piti lyhentää = puolet pois. Nyt tuntuu muuten mukavasti kaasujalassa
Diskantit laitoin tuulilasin reunoihin. Takakontissa on sitte subbari. Ääni on omasta mielestäni hyvä. Ja ei muiltakaan ole tullut vielä moitteita muusta kuin volyymesta. Ei pahemmin rämise ja kuskattavat saa tarvittaessa hiljaiseksi! Subbari on katkaisijalla että sen saa hiljaiseksi kun koira tulee kyytiin.
ps. Unohtu kuvia voi kysyä vaikka sähköpostilla jos haluaa. Ei ole itellä paikkaa mihin laittaa niitä.

Diskantit laitoin tuulilasin reunoihin. Takakontissa on sitte subbari. Ääni on omasta mielestäni hyvä. Ja ei muiltakaan ole tullut vielä moitteita muusta kuin volyymesta. Ei pahemmin rämise ja kuskattavat saa tarvittaessa hiljaiseksi! Subbari on katkaisijalla että sen saa hiljaiseksi kun koira tulee kyytiin.
ps. Unohtu kuvia voi kysyä vaikka sähköpostilla jos haluaa. Ei ole itellä paikkaa mihin laittaa niitä.
Viimeksi muokannut Lappari, Ti Helmi 08, 2005 21:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niin ja sitten tuo lehtiartikkeli.. minun kulkine..
Entinen häly sanoi yhteistyösopimuksen irti ja uusi oli tilattuna.. haku perjantaina, mutta paria päivää ennen katosi auto..
Annoitko myrkky sakin hivutusta rosvoille



Annoitko myrkky sakin hivutusta rosvoille


Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Alkuperäisen kaiutinritilän päälle on pakkelista väännetty uusi paikka, jossa on tällä hetkellä Focalin 4V2 keskari ja peilikolmiossa Focalin TN47 diskantti.
Joskus tulevaisuudessa oveen 6,5" paikka tulossa
http://personal.inet.fi/hima/saab/kaiutin.jpg
http://personal.inet.fi/hima/saab/kaiutin2.jpg
Joskus tulevaisuudessa oveen 6,5" paikka tulossa

http://personal.inet.fi/hima/saab/kaiutin.jpg
http://personal.inet.fi/hima/saab/kaiutin2.jpg
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Keskikonsoliin en ihan heti laittaisi elementtejä.Eli jos mangneetit ovat vastakkain samassa tilassa niin bassot kumoavat toinen toisensa.Toinen pitäisi jättää passiivisäteilijäksi.Muutenkin stereota ajatellen sijoitus on päätön.
Kyllä kai tollasilla täällä esitetyillä "järjestelmillä"ääntä saadaan ja hyväksi luullaan kun muuta ei ole kuultu.
Kyllä kai tollasilla täällä esitetyillä "järjestelmillä"ääntä saadaan ja hyväksi luullaan kun muuta ei ole kuultu.

Olen nämä jo laittanutkin tänne, mutta laitetaan vielä: Erillissarja ja kontti.
Sijoituksenahan keskikonsoli sopii ainoastaan alabassoille, eli taajuuksille mitä on vaikea paikantaa. Autoonkin saa hyvän kohtuu hyvän äänen, sijoitettu raha on tällöin jo huomattava. Tuo oma systeemikin on lähinnä taustamelun toistoon. Yleensäkin auto on heikko paikka äänentoistolle, siksi kuuntelenkin kotona
Mihin tämän perustat? Magneetit vastakkain eivät kumoa ääntä, ainoastaan hajamagneettikentän. Tätä asennustapaahan käytetään paljon hifissä, koska se lisää elementtien herkkyyttä hieman (2-3 dB). Elementit vastakkain on taas eri juttu (ns. isobarik), jonkin verran käytetty subwoofereissa.tomaatti kirjoitti:Keskikonsoliin en ihan heti laittaisi elementtejä.Eli jos mangneetit ovat vastakkain samassa tilassa niin bassot kumoavat toinen toisensa.Toinen pitäisi jättää passiivisäteilijäksi.Muutenkin stereota ajatellen sijoitus on päätön.
Kyllä kai tollasilla täällä esitetyillä "järjestelmillä"ääntä saadaan ja hyväksi luullaan kun muuta ei ole kuultu.
Sijoituksenahan keskikonsoli sopii ainoastaan alabassoille, eli taajuuksille mitä on vaikea paikantaa. Autoonkin saa hyvän kohtuu hyvän äänen, sijoitettu raha on tällöin jo huomattava. Tuo oma systeemikin on lähinnä taustamelun toistoon. Yleensäkin auto on heikko paikka äänentoistolle, siksi kuuntelenkin kotona

BMW 320dA Coupe LCI