Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Julle kirjoitti:Tuo vie varmaan yöunet.
Ei sentään. Vuokralaisena asuessa on periaatteessa mulle sama vaikka ovi olis selällään yötä päivää. Kunhan ihmettelin.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
pullakuski
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 20:23
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja pullakuski »

Jos ohjelman nimi on Amerikan huonoimmat kokit, miksi se huonoin heitetään ulos kisasta? ?

Sent from my A3 using fingers
9-3 ss Aero FF -03
#5802
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tässä on nyt pari päivää ihmetelty thaimaalaisia sähköasennuksia. Faijan tietokoneesta sai kevyen sähköiskun, jos koski koneen metalliosiin. Isku tuli myös jos koski koneen muuntajan plugiin. Vian syyksi osoittautui ulkoisesti täysin ehjä jatkojohto; kun koneen muuntajan kytki suoraan seinään, ei sähköiskua enää saanut. En lähtenyt selvittämään, että jos tietokoneen 19 voltin muuntajan sijaan jatkojohtoon olisi kytkenyt suoraan 220V käyttöjännitteella toimivan laitteen, olisiko sen rungosta saanut sähäkämpää menoa.

Tässä yhteydessä tuli tutkittua taloon asennettua vikavirtasuojaa. Faija ei sähköistä paljon ymmärrä mutta mainitsi vain että heille on asennettu sellainen boksi, joka katkaisee sähköt heti jos joku saa pienenkin sähköiskun. No, seinällä on sellainen boksi, jossa on 32A pikasulake sekä toinen kytkin, jossa neljä asentoa: 5, 15, 25 ja "direct". Direct on merkitty punaisella ja se sytyttää myös boksiin ison punaisen valon. Kytkin oli asetettu directille ja valo oli päällä. Laatikon kilvestä opin, että tässä laitteessa on vikavirtasuojaus 5, 15 ja 25 mA:n vikavirralle, joten kytkimestä selvästi valitaan haluttu suojaustaso. Direct tarkoittaa sitten vikavirran ohittamista. Kyselin sitten kuka tämän on asentanut ja missä asennossa kytkin on ollut asennuksen jälkeen. Kävi ilmi että asentajan jäljiltä kytkin oli jossain muussa asennossa, mutta eräs faijan vaimon sukulaismies oli käynyt heillä ja laittanut kytkimen directille, "jotta valo palaa". Täällä on aina hienoa mitä enemmän värikkäitä valoja palaa, varmaan myös auton mittaristossa :mrgreen:

Ja tämän laitteen läpi kulkee sitten koko talon sähköt. Liittymä (pääsulake) on vain 15 ampeerinen ja yksivaiheinen. Tämän takana toimii mm. muutama ilmalämpöpumppu, pakastin, jääkaappipakastin, pesukone sekä vedenlämmitin. Eikä ole ollut pääsulakkeen kanssa ongelmia.

Viimeinen ihmetykssen aihe on sitten tuo vedenlämmitin. Ei ole varaajaa, vaan vesi lämmitetään suihkun seinällä olevalla Hitachin letkulämmittimellä. Eli kylmä vesi lämmitetään sen virratessa suihkuun. Tyhmäkin arvaa, että tähän ei ihan pieni teho riitä. Laitteessa lukeekin isolla 4500 W. Eli tämän vehkeen pitäisi imeä siitä 15A yhdestä vaiheesta yksinään vähintään 20 ampeeria virtaa. Ja siihen päälle nuo pakastimet ja muut, niin täytyy todeta että on thaimaalaisissa pääsulakkeissa toleranssit kohdillaan 8O

Ja eräs täällä asuva saksalainen naureskeli sitä, että täällä kaupasta löytyy sellaisia maadotettuja eli kolmepiikkisiä jatkojohtoja, jossa kulkee kaapelissa kuitenkin vain kaksi johdinta. Sama kaveri kertoi katkaisseensa talostansa pääkytkimestä sähköt tehdessään jotain hommia, kunnes huomasi että yksi talon ilmalämpöpumpuista kävi edelleen iloisesti. On se thaimaalainen sähkömies aika veijari :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

AZP kirjoitti:Viimeinen ihmetykssen aihe on sitten tuo vedenlämmitin. Ei ole varaajaa, vaan vesi lämmitetään suihkun seinällä olevalla Hitachin letkulämmittimellä. Eli kylmä vesi lämmitetään sen virratessa suihkuun.
Enpä ole tämmösestä järjestelmästä koskaan kuullu 8O
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Tuollaisia vedenlämmittimiä on rantautunut suomeenkin. Kaverin tallille laittoivat ja 9l/min lupailevat lämmintä vettä.
Muualla maailmassa tietääkseni aika yleinen systeemi.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3127
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja viggen »

Onhan tuollaisia vaikka kuinka paljon, tässä yksi esimerkki. Lämmintävettä niin paljonko haluaa.
http://www.nimaab.se/se/art/snabbvatten ... nex-11.php
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

Azanovix kirjoitti:
Anthuan kirjoitti:Tähän väliin ihmettelen että jos minulla on EU-ajokortti ja ajelen keski-eurooppalaisissa EU-maissa vuokra-autolla, niin miksi minä tarvitsen vielä jonkin onnettoman pahviläpykän jota kutsutaan kansainväliseksi ajokortiksi? ja miksi tästä pitää maksaa autoliitolle?
Olisiko ihan silkkaa rahastusta tuossa tapauksessa? Moista tarvitsin itse vuonna 2006 vuokratessani auton Kanadassa, mutta 2007 ei ollut mitään ongelmia vuokrata autoa ilman ko. läpyskää Saksassa.
Jos lain mukaisesti katsoa myös kuljetusyritykselle pankiin nimissä oleva kuormaauto on vuokraauto. Ei yksikän poliisi Ruotsissa , Norjassa , Saksassa jne ei ole kysynyt jonkinlaista pahvipala jos ajokortti mukana. Venejällä ei myös miliisi kiinostunut paljon ajokortista , kysyi ainostaan - potsemu zdes tak napisana sto jaa tsitat ne umeju ( miksi täällä on noin kirjoitetty , että mää en osa lukea). Sanoin suomeksi että ei minä oo syylinen jos hän on tyhmä. Onneksi ei hän ymmäränyt suomea. Pyysi ainostaan 5 euroa koska hänellä oli rahapula ... . :mrgreen:
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja HEV »

Letkulämmittimen vanhempi versio oli kaasukäyttöinen (Junkers), joita on kai ollut Suomessakin käytössä, mutta itse olen nähnyt niitä vain Saksassa. Miksi noita ei käytetä enempää, vaan asennellaan varaajia. Viggenin linkkaama (vastaava asennettiin jossain mökkiremonttiohjelmassa) nostamaan 25 C eli esim 10 - 35 C noin 6 l/min virtauksella. silti tehoa tarvitaan 11 kW eli kaikki, mitä 16 A 3-vaihe liitännästä irtoaa. Virtaavan veden lämmittäminen vaatii sähköllä rajusti tehoa (tai tietysti paikallaan olevankin, jos sitä on paljon). Tiskivesien lämmitykseen tuollainen on ihan riittävä.

Kerran satuin olemaan pannuhuoneessa (asuttiin silloin 4 asunnon rivarissa), kun joku meni suihkuun (kuuli ja näki vesimittarista) ja aloin seurata kaukolämpömittaria, joka lähtöhetkellä näytti muutaman kilowatin tehoja (lämmitys alkusyksyn kelillä) kohina jatkui pari kymmentä minuuttia (!) ja tehomittari näytti suurimman osan ajasta yli 60 kW! Jos tuo vesi lämmitettäisiin letkulämmittimellä, siihen tarvittaisiin 3 x 100 A syöttö. Täällä varsinkin kerrostaloasujat ovat tottuneet pitkiin kuumiin suihkuihin, jotka ei suuressa osassa maailmaa olisi edes mahdollisia.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Palvellessani isänmaata laivastossa, oli meillä Kuha-luokan miinanraivaajalla suihkussa tuollainen on-the-go-lämmitin. Syynä se, että Kuha oli heräteraivaaja, ja aluksessa oli sen vuoksi mahdollisimman vähän magneettistä herätettä aiheuttavia osia. Näin ollen lämminvesivaraajaa ei ollut, vaan suihkussa oli kuumavesipuolella putkilämmitin. Vähän typerästi tämä kuuma vesi sitten sekoitettiin hanassa kylmään veteen, kun koitettiin saada oikeanlämpöistä suihkuvetä. Sekoittaja oli vain sen verran surkea ja lämmitin sen verran tehokas, että suihkusta sai ulos vain jääkylmää tai tulikuumaa vettä :lol:

Tuo faijan kämpillä oleva lämmitin on siitä fiksumpi, että se sisältää lämmönsäädön ja sen kautta kiertää kaikki suihkusta ruiskutettava vesi. Säätö toimi todella helposti ja vettäkin tuli ihan riittämiin. Ihan toimiva vehje siis, mutta kyllä ihmetyttää miten ne ohkaset piuhat ei sula ja varokkeet ei kärähdä kun suihkua käyttää.

Vedenlämmittämisen tehontarpeesta kertoo kyllä sekin, että meillä 20 kW öljypoltin ei riitä pitämään pannua kuumana kun laskee kylpyammeeseen vettä. En tiedä auttaisiko se jos laittaisi polttimen tohottamaan 10 min ennen kylpyveden laskemista niin olisi paikat valmiiksi kuumina kun alkaa valuttaa vettä. Oma osuutensa on silläkin, että käyttövesi lämpeää pannun kierukassa, eli osa ongelmaa on se, että kylmä vesi ei ehdi lämmetä riittävästi kulkiessaan pannun kuumassa vedessä olevassa kierukassa; tähänhän auttaisi pidempi kierukka.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

AZP kirjoitti:Ei ole varaajaa, vaan vesi lämmitetään suihkun seinällä olevalla Hitachin letkulämmittimellä. Eli kylmä vesi lämmitetään sen virratessa suihkuun. Tyhmäkin arvaa, että tähän ei ihan pieni teho riitä. Laitteessa lukeekin isolla 4500 W. Eli tämän vehkeen pitäisi imeä siitä 15A yhdestä vaiheesta yksinään vähintään 20 ampeeria virtaa.
Muiden asennusten tasoon ja pitoon nähden kuulostaakin melko mielekkäältä pitää märkätilassa tuollaista laitetta :P
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Mistähän nykyään saa VitaNovaa? minkä ketjun kaupoissa olette nähneet?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Uitukki kirjoitti:
Julle kirjoitti:Tuo vie varmaan yöunet.
Ei sentään. Vuokralaisena asuessa on periaatteessa mulle sama vaikka ovi olis selällään yötä päivää. Kunhan ihmettelin.
Oikeasti? Meinaatko, että taloyhtiön kulut eivät vaikuta vuokran suuruuteen?

Ihmettelen vallan kauhiast!
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja pjv »

HEV kirjoitti:Letkulämmittimen vanhempi versio oli kaasukäyttöinen (Junkers), joita on kai ollut Suomessakin käytössä, mutta itse olen nähnyt niitä vain Saksassa.
Leirintäalueelle pystytetyssä kesäsuihkussa näin tuollaisen, ja peseydyinkin sen tuottamassa hyvin vaihtelevanlämpoisessä vedessä muutama vuosi sitten ihan Suomessa.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Saabinsti kirjoitti:Mistähän nykyään saa VitaNovaa?
Ainakin Suomikaupasta. Nopealla kuuklettelulla löydettynä. Et varmaan tarkoittanut ihan tällaista vaan kauppaa, jossa voi oikeasti käydä?
AZP kirjoitti:vesi lämmitetään suihkun seinällä olevalla Hitachin letkulämmittimellä.
Briteissä kyläillessäni tutustuin letkulämmittimeen aamusuihkun merkeissä. Sähkö vai kaasu? en muista, mutta ko kämpässä kaikki muut toimi kaasulla. Jossain muuallakin reissatessa olen tuollaiseen törmännyt. Ihmettelin tovin, mutta ihan päteviltä laitteilta ne vaikutti. Kävi tuolloin mielessä, että miksi ne eivät ole Suomessa kovin laajasti käytettyjä. Täällä kun en ole tuollaista nähnyt yhtäkään.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 3J »

Olisikohan idea siinä ettei tarvitse niin isoa lämminvesisäiliötä pitää lämpimänä. Mitä isompi, sitä enemmän energiaa menee ylläpitoon. Lämpimän veden tarve on kerrallaan aika vähäistä jos suihkua ei lasketa, eli pieni säiliö riittää. Suomessa ollaan kauan suosittu kaukolämpöä, niin silloin ei tarvitse mitään säiliöitä muutenkaan, lämmin vesi lämmitetään samalla tavalla sitä mukaa kun sitä kulutetaan lämmönvaihtimessa eikä säilömiseen ja veden lämpimänä pitämiseen 24/7 ole tarvetta.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Vastaa Viestiin