mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Uitukki kirjoitti:^Mikä oli räikein vika Avensiksessa?
Takavakaaja ei ollut kiinni korissa mitenkään, ja jarrukilvissä 3-4cm halkaisiljaltaan olevia useampia reikiä...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Rengasliikkeen toiminta.

Renkaat kausisäilytyksessä. Kesärenkaiden allevaihdon jälkeen auto alkoi kuulemma kolista.
Tutkin asiaa ja syy selvisi heti: eturenkaiden pultit sormin avattavissa. Lisäksi rengaspaineet liki 2,8. :twisted:

Mitä tästä opitaan, ite pitäis kaikki tehdä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

teesalama kirjoitti:Rengasliikkeen toiminta.

Renkaat kausisäilytyksessä. Kesärenkaiden allevaihdon jälkeen auto alkoi kuulemma kolista.
Tutkin asiaa ja syy selvisi heti: eturenkaiden pultit sormin avattavissa. Lisäksi rengaspaineet liki 2,8. :twisted:

Mitä tästä opitaan, ite pitäis kaikki tehdä.
Minkä kokoset renkaat, että paljonko niissä sitten pitäisi pitää? Tuo, ettei ole ollenkaan kiristetty on kyllä aika kauheaa, voisi sanoa että "you had one job!" 8O
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Pakari »

2,8bar on juuri oikea paine esimerkiksi 225/45/17 kokoluokan renkaalle..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja teesalama »

205/55/R16
Ja 2,4 Bar noille passeli

Tonnari kyseessä

Todella huonoa palvelua, vaarallista hommaa kertakaikkiaan. Ei voi kuin ihmetellä kun molemmat eturenkaat jätetty kiristämättä.
Siitähän siinä maksetaan, ettei itte tarvis moisesta huolehtia.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Jarsan
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2014 07:54
Paikkakunta: Paimio

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Tarkistitko paineen kalibroidulla mittarilla? On meinaan hurjia heittoja ihan laatumittareissakin, jos ei ole kalibroitu. Työmaalla testailtiin kymmenellä samanlaisella mittarilla samaa painetta ja heittoa oli kahden mittarin välillä hurjat 1,2 baria. Ja nämä oli siis suoraan paketista otettuja, eivätkä todellakaan halvimpia mitä marketista löytyy.

Renkaiden kiristämättä jättäminen on kyllä rengasliikkeelle aikalailla anteeksiantamaton virhe.
9³ SC 1,9TiDS A6 '07
#6408
mobilisti2000
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 22, 2015 20:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja mobilisti2000 »

Julkinen liikenne Helsingissä. Usein en bussilla kulje, mutta taas tuli huomattua kuinka ärsyttävästi ja huolimattomasti osa bussikuskeista ajaa. Toinen juttu on bussikuskien nykyiset kuljettajanvaihdot kesken reitin, siinä sitten istutaan parhaimmillaan 10min pitempään kotimatkalla bussissa. Outoa on se, että tämä tuntuu olevan suurimmaksi osaksi HKl:n busseilla matkustettaessa, esim Pohjolan-Liikenteen busseissa matka sujuu paljon mukavemmin.
"We all know that small cars are good for us. But so is cod liver oil. And jogging." -Jeremy Clarkson

og 9-5 2.3T vm.00 'Ekoauto' 400nm, 250hv
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja teesalama »

^ HKL ei ole harjoittanut bussiliikennettä enää vuosikausiin :)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mobilisti2000
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 22, 2015 20:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja mobilisti2000 »

Hyvä korjaus! Tarkoitin tietenkin HSL :lol:
"We all know that small cars are good for us. But so is cod liver oil. And jogging." -Jeremy Clarkson

og 9-5 2.3T vm.00 'Ekoauto' 400nm, 250hv
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

mobilisti2000 kirjoitti:Hyvä korjaus! Tarkoitin tietenkin HSL :lol:
Joka sekin taitaa olla vain liikenteen tilaaja. Liikennöitsijät on sitten erikseen. Toki tietyssä mielessä näiden ero on veteen piirretty viiva. Lisäksi kyseessä ei taida olla julkinen (kunnan tai valtion tarjoama palvelu) liikenne vaan joukkoliikenne :D Toki sitä subventoidaan rajulla ja monilla tavoilla julkisin varoin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja jus »

teesalama kirjoitti:Kesärenkaiden allevaihdon jälkeen auto alkoi kuulemma kolista.
Tutkin asiaa ja syy selvisi heti: eturenkaiden pultit sormin avattavissa.
Mitä tästä opitaan, ite pitäis kaikki tehdä.
Vaihdoin tonnariin toissapäivänä paremmat kesärenkaat alle. Kiristin pyöränpultit momenttiavaimella 120 Nm. Tänään alkoi kuulua edestä kolinaa, kuskin puolen etupyörän pultit olivat löysällä. Mitä tästä opitaan, kun itse tekemälläkin joutuu jälkikiristyksestä huolehtimaan?
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tappara, onneksi ajoin Laihialle ennen peliä ettei tartte olla kattelemas junttien juhlintaa :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Pee
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Pee »

HAH! TAPPARA! :lol:
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Kupari »

jus kirjoitti:
teesalama kirjoitti:Kesärenkaiden allevaihdon jälkeen auto alkoi kuulemma kolista.
Tutkin asiaa ja syy selvisi heti: eturenkaiden pultit sormin avattavissa.
Mitä tästä opitaan, ite pitäis kaikki tehdä.
Vaihdoin tonnariin toissapäivänä paremmat kesärenkaat alle. Kiristin pyöränpultit momenttiavaimella 120 Nm. Tänään alkoi kuulua edestä kolinaa, kuskin puolen etupyörän pultit olivat löysällä. Mitä tästä opitaan, kun itse tekemälläkin joutuu jälkikiristyksestä huolehtimaan?

Omassa tarkistin molemmista CS tiukkuuden 100-150km jälkeen vaikka toisessa on peltivanteet. Kuskinpuolen etupyörien pultit oli molemmissa löysät ja takaa samalta puolelta aluissa kiristyi myös 2 pulttia.
Momenttia avaimen mukaan 125Nm laittanut ja kiristykset tehty pyörä ilmassa sekä putsannut puristuspinnatkin vaihtaessa.
Pelkääjänpuolella ei ole tarvinnut tiukata uudestaan kertaakaan mitä tonnareita ollu vaan aina kuskinpuolelta.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Pyörät pitäs kiriä merkkiliikkeen, tai ainakin Pörhön Kajaanin heinisuon toimipisteen, tapaan. 400Nm++ ollut melko varmasti tarjolla, kun oli takapyörät vedetty kiinni iskarinvaihdon yhteydessä, eikä tarvinneet minkäänlaista jälkikiristystä. Aukaisunkin olisi kyllä saanut hoitaa sama ammattilainen, mutta jostain syystä ei tee mieli enää viedä sinne takaisin. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin