mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kyl mä ymmärrän pointtisi. Paljon on virrannut Karvianjoessa vettä kun meikä alkaa höpöttään tämmösiä. Tosin toi 9dl:n kulutusnousu on hyttysen paska kaikessa muussa, mutta kun heität vaikka neljä litraa ja kerrot sen 50tkm vuodessa ja jaat 365:llä niin sehän on se kympin enemmän - päivässä.

Saab on loistava muksuauto, femmassa ajonautintoki nostaa turvallisuutta kun hedelmäkori mahtuu kuskin taakse vaikka penkki on täysin takana. Ei mahtunu Astras... Mut nykysen femman tarina alkaa olemaan mun kirjoissa kirjoitettu. Jotain pitää hankkia tilalle. Tonnin ruoska on paras ruoska, mutta nekin jää pois luvuista kun mun perse ei kestä istua kuin nahkaistuimella ja käyttöautossa manuaalivaihteisto on totaalinen inhokki, joka vituttaa jokasella vaihtamisella.

50tkm kun tuuppaa vuoteen, niin siinä tullaan ongelmiin, että se on aika paljo, varsinki muutamalle vuodelle. Päällikkö ostais 200tkm tuupatun ihanuuden, maksaa 10k plus rahotusta 3k. Sitte niistäki 99% on automaattilaatikon osalta huoltamattomia, ja sen vannon, että toista "huoltovapaasti huollettua" automaattia en pihaani osta millään hinnalla.

Nirso mikä nirso. Okei, lasketaan ajomäärä 100tkm tasolle. Se on sitte 20k plus 5k rahotuskuluja, eli sama kuin se uusi Opel. Siinä into laskee siihen, että huoltokirjassa on kaksi leimaa: 40tkm ja 80tkm :mrgreen: Tua pihan pressutallis on T5-jumalmoottori longlife-huollettuna, ja oon kurkannu sen alakertaan. Sitte femman hanskalokeros on Suokolta kuitti, jossa lukee jotain ihania tehdasuusia terveisiä. Voin kertoa, että longlife on toinen iso nounounou mun harkinnnas, jos ostohinta on yli 1500e. Sitte ku tullaan siihen, että mä hankin 100tkm ajetun auton 5v rahotuksella, niin se tarkottaa sitä, et mulla on hirttolenkki kaulas niin kauan, että auton ajomäärä on 350tkm. Se on mukava konevikaselle soittaa paaliautoa pihaan, kun rahotusta on viä 24kk 400e/kk jäljellä.

Niin tai näin. Voihan sitä olla saabisti, vaikka käyttöautona ei olekaan Saabia.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Juu, jos on ne ajosuoritteet vuodessa likemmäs 30tkm, niin alkaa jo semmoinen reilu litran ero bensankulutuksessa tuntumaan vuositasolla. Puhumattakaan jos joutuu ajamaan tuotakin enemmän. Edullisinta olisi ajaa sillä tonnin ritsalla, jossa kulutus alkaa mieluummin seiskalla kuin kasilla tai ysillä. Diesel tietysti myös hyvä vaihtoehto. Tonnilla saa jo "sopivasti" ajettuja ykköskopan V70 TDi Volvoja, esimerkiksi. Nuo menee helposti 6-7 litran väliin ihan omakohtaiseen kokemukseen perustuen, eikä ole ihan karmea ajettavakaan pitkällä matkalla. Tukivarsia joutuu silloin tällöin vaihtelemaan ja remmikonehan tuo, mutta aika idioottivarmaa tekniikkaa, joskin VAG-perinteitä kunnioittaen jotkut "huoltokohteet" on kyllä jemmattu taidokkaasti pellin alle pimeimpään nurkkaan ja vaatii ainakin jonkun erikoiskalun...
Esim. tästä: https://www.nettiauto.com/volvo/v70/8592156

Toinen harkinnanvarainen kulkine voisi olla joku ranskan-diesel. Ykköskorin C5 on ruma kuin perkele, mutta noita on dieselinä nettiauto pullollaan yli puoli miljoonaa ajettuna, eli perustekniikka kestää kilometrejä ja sitikathan ne vasta onkin nimenomaan mukavia (ei ehkä urheilullisia) autoja ajaa.

Tai joku VAG 1,9TDi pumppusuutinvekotin...onhan noita vaihtoehtoja, jos ja kun ei ehkä ~50tkm viitsi vuoteen ajella millään pikkukipollakaan, tyyliin Punto tms.

Optiona sitten se velkaloukku ja arvonalenemishelvetti :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Klunssi kirjoitti:Älpeesoittimen moottori alkaa väsähtämään. Ei näköjään 70-luvun Luxorit kestä perkele mitään.
Liekö vaan vanhat rasvat hidastamassa menoa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^ Niin tai näin, sillä mennään mitä on satuttu saamaan. Tänään sorvattiin hinta sekä velallista että myyjää miellyttävään kokonaisuuteen ja rahotushakemus laitettiin menemään. Kaupakki oltais tehty, ellei Danske Bankin riskiluottopuolen tytöt olis menny jo kotiin klo 18:00. Myyjä olis ollu valmis viä odottaan työajan ulkopuolella vedoten provikkapalkkaansa, mutta mä sanoin et palataan asiaan huomenna töitten jälkeen.

Varmasti kalliimpi ku tonnin ruoska, mut se hyvän tonnin ruoskan löytäminen on liian työlästä. Kai musta on tullu kermaperse. Samaa paskaa noi uudet Ooppelikki on kuin kaikki muukki autot. 2v päästä takuu on ohi ja sit se taas on tuttu näky nosturilla, siitä oon varma. Mut toisaalta harvoimpa sitä pääsee ruksimaan haluamiaan varusteita listalta ja mielestäni en edes tehny kompromissiä missään, jossei sitä kolmepyttystä konetta lasketa. Mut €€€, isolohko olis nostanu ostohintaa, autoveroa, ajoneuvoveroa ja kulutusta. Ja etanolifemman rinnalla neki kaikki olis ollu laiskoja paskoja, mitä se femmaki lopulta on.

Uus vitutuksen aihe on Suomen politiikka autoveroasioissa. Jos ruksin isot vanteet, se nostaa co2-arvoa. Eli veroa. Eli myös ajoneuvoveroa. Pysyvästi. Kuka ihme sen on keksiny, että alkuperäset vanteet katotaan päästöihin?
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Juu kermaperseily on varsin ymmärrettävää. Itsekin jo veltostunut sen verran, että maksan perkeleesti liisarista, että akalla on ainakin alla 99,5% ajasta toimiva auto ilman, että mun tarttee laittaa tikkua ristiin :D Itse joutaa sitten ajelemaan noilla harraste / tonnin ruoska osastoon kuuluvilla vehkeillä jotka on koko ajan jostain vähän levällään. Kahteen uuteen / uudehkoon autoon ei kuitenkaan pelimerkit riitä niin kauan kun saa leikkiä kotonaan pankin talonmiestä :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja -pete »

Femma on ollut samoilla sijoillaan toista viikkoa. Tänään sitten lämmityksen jälkeen koetin käynnistää sen, mutta akku jaksoi pyöräyttää vain pari kertaa ennen luovuttamista. Harmitti.

Kolkilla sitten kauppareissulle, ja samalla matkalla kävin varaosaliikkeessa ostamassa ylläpitolaturin mallia Bosch C 1. Kotona sitten paljastui, että se laturi ei toimi. "Heti kun akkuvaraaja on kytketty verkkovirtaan, se kytkeytyy automaattisesti standby-valmiustilaan. Power-näytössä palaa sininen valo." Mutta kun ei pala sininen tai minkään muunkaan värinen valo! V*tti.

Femma seisoo edelleen virrattomana, mutta nyt minulla sentään on toimimaton laturi. Kauppa meni kiinni kahdelta, joten vaihtaminen menee vähintään maanantaihin. Prhana.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2196
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja anv »

Pitääkö tossa vaiheessa olla akku kytkettynä vai irti laturista kun tökkää laturin verkkovirtaan? Yleensä kai kytkettynä ettei kipunaa synny akun kenkiä kytkettäessä...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja tturku »

älylaturin pitää yleensä antaa olla akussa kiinni hetki ennenkuin se antaa vaihtaa moodia, eli saat siitä latauksen päälle.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei ainakaan tuo halvin cetek vaadi mitään ku asennus ja lataus
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Tammikuussa oli oikea takarengas tyhjänä, laitoin ilmaa ja homma ok. Tänään töihin lähössä niin vasen takarengas tyhjänä.
Mikä prkl nuihin on nyt tullu.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
suopitar
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 1735
Liittynyt: To Syys 27, 2007 14:16
Paikkakunta: Kouvola

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja suopitar »

Vettä tarvitsee, muttei lattialla kotona. :evil:
Yläkerran vessa laattoineen purettu, alakerran vaatehuoneen kosteusvaurioiden uudelleen arviointi on huomenna. Seinää ja lattiaa sielläkin purettu.
Koti on enemmän varasto kuin koti, eteinen täynnä vessasta purettua. Onneksi toinen vessa sentään kunnossa ettei tartte pihalle mennä. Eikä sellaista helposti muutenkaan kyynärsauvojen kanssa tehtäisi. :twisted:
Ja koska on valmis...sitäpä ei tiedä. Vakuutusyhtiön päätöstä odotellen... :evil:
Saab 9-3 1.8 Turbo mk1
Kirsi Jokela
0451255333
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja -pete »

tturku kirjoitti:älylaturin pitää yleensä antaa olla akussa kiinni hetki ennenkuin se antaa vaihtaa moodia, eli saat siitä latauksen päälle.
Missään vaiheessa ei syty mikään valo laitteessa. Ei minkäänlaisia elonmerkkejä.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja tturku »

No sitten kuulostaa siltä että on kyllä kaput.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Femman vaihteisto....

Olihan tuo odotettavissakin , kun tuon pakin kanssa on taisteltu jo puolisen vuotta.

Nyt sitten alkoi vitonen pomppimaan pois päältä.... :(

Eli rapeat 330tkm kesti, nyt sitten bildelbasenista vähänajettua tilalle.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja -pete »

-pete kirjoitti:ei syty mikään valo laitteessa. Ei minkäänlaisia elonmerkkejä.
Saman totesi nyt myös varaosaliikkeen myyjä, joka halusi testata vempeleen vielä itse. Eipä silti, ihan järkeväähän se on testata asiakkaan puheen paikkansapitävyys. Sitten otettiin hyllystä toinen paketti, jonka sisältö testattiin ja todettiin yhteistuumin toimivammaksi. Vaihto siis suoritettu onnistuneesti.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Vastaa Viestiin