Tulipa käytyä viime viikolla Söderskärin majakalla. Tällä viikolla tehtiin visiitti Bengtskäriin.
Melko tiukkaa on duuni tuohon aikaan noissa paikoissa ollut, äkkinäinen voisi todeta että paikat on melko karuja. Kauniita, mutta karuja.
Etenkin Bengtskär, joka aikanaan tehtiin 9 kk aikana. Ei huono suoritus edes nykyisessä maailmassa. Nyt siellä oli kesätöissä nuoria, jotka asuu aina viikon majakalla ja sitten mantereelle vapaalle. Varmaan vähän erilainen kesätyöpaikka... .
Onkos kanssa Saabistit kierrelleet majakoilla?
Suomenlahden majakat
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Suomenlahden majakat
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Suomenlahden majakat
Aihetta liipaten: https://www.youtube.com/watch?v=KvRYd8U7qGY
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Suomenlahden majakat
Tän viikon tiistaista keskiviikkoon oltiin vaimo-kullan kanssa yöpymässä Bengtskärin majakalla.
Harmi kun satoi ja tuulla teuhusi koko tiistai-illan, mutta saipa hyvän vaikutelman olosuhteista.
Iltayöllä käytiin suomen eteläisimmässä kiinteästi perustetussa saunassa.
Respektit silloisille kivenhakkaajille.
Melko alkeellisilla työvälineillä ovat aikaansaaneet hyvin säännöllisen muotoisia ja mittatarkkoja kiviä majakan julkisivuun.
Ja muutenkin kunnioitettava suoritus tuo 9 kk rakennusaika.
Mulla ei riittäisi mielenkiinto asua tuollaisella piskuisella kallioluodolla vuosikausia nykyisinkään - saati sitten aikakaudella rukki ja viikate.
Harmi kun satoi ja tuulla teuhusi koko tiistai-illan, mutta saipa hyvän vaikutelman olosuhteista.
Iltayöllä käytiin suomen eteläisimmässä kiinteästi perustetussa saunassa.
Respektit silloisille kivenhakkaajille.
Melko alkeellisilla työvälineillä ovat aikaansaaneet hyvin säännöllisen muotoisia ja mittatarkkoja kiviä majakan julkisivuun.
Ja muutenkin kunnioitettava suoritus tuo 9 kk rakennusaika.
Mulla ei riittäisi mielenkiinto asua tuollaisella piskuisella kallioluodolla vuosikausia nykyisinkään - saati sitten aikakaudella rukki ja viikate.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Re: Suomenlahden majakat
Bengtskärillä on tullut käytyä jo 10 v sitten jenkkien ja asiakkaiden kanssa . Hieno ja vaikuttava paikka.
https://areena.yle.fi/1-2883121 alkaa kohdasta 13:19
https://areena.yle.fi/1-2883121 alkaa kohdasta 13:19
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Suomenlahden majakat
Pienestä asti on tullut veneiltyä Turun saaristossa ja vähän kauempanakin. Utön majakalla on tullut käytyä n kertaa, Isokarilla kolme kertaa. Isokari tosin mennee jo Pohjanlahden puolelle eli off topic tässä ketjussa. Bengtskärin olen onnistunut jotenkin missaamaan, mutta kyllä sinnekin pitäisi päästä joku päivä käymään.
Majakat on kyllä mielenkiintoisia kohteita, niissä yhdistyy ulkosaariston kulttuurihistoria sekä rakennushistoria merenkulun historiaan. Utössähän on hienot tarinat mm. Park Victoryn uppoamisesta jouluna 1947 ja kavalien jurmolaisten hämäävistä tulista, joilla laivoja aikanaan houkuteltiin alueen kareille ryöstettäväksi. Bengtskärin historiaa värittää mm. Bengtskärin taistelu jatkosodassa.
Itse unelmoin salaa elämästä jollain ulkoluodolla. Voi olla että viikko-pari riittäisi eikä tulisi sen jälkeen paikkaan enää ikävä. Nykyinen mökki kun on sisäsaaristossa autotien päässä, niin ei pääse ihan samoihin tunnelmiin.
Hienoja majakoita löytyy toki muualtakin. Vaikuttavin paikka missä on tullut majakkaa ihmeteltyä lienee Klein Curacao Karibianmerellä. Siellä on autioitunut ja käytöstä poistettu kivimajakka keskellä autiota ja lähes puutonta saarta, jota ympäröi upeat hiekkarannat:
En tiedä oliko majakka jo pimeänä kun nämä onnettomat ajoivat rantaan:
Hylkyjen tutkimisesta jäi kyllä vähintään yhtä aaveimainen fiilis kuin majakasta.
Majakat on kyllä mielenkiintoisia kohteita, niissä yhdistyy ulkosaariston kulttuurihistoria sekä rakennushistoria merenkulun historiaan. Utössähän on hienot tarinat mm. Park Victoryn uppoamisesta jouluna 1947 ja kavalien jurmolaisten hämäävistä tulista, joilla laivoja aikanaan houkuteltiin alueen kareille ryöstettäväksi. Bengtskärin historiaa värittää mm. Bengtskärin taistelu jatkosodassa.
Aikakaudella rukki ja viikate ei välttämättä ollut niitä houkutuksia kaupungeissakaan sen enempää9-5 3.0t kirjoitti:Mulla ei riittäisi mielenkiinto asua tuollaisella piskuisella kallioluodolla vuosikausia nykyisinkään - saati sitten aikakaudella rukki ja viikate.
Itse unelmoin salaa elämästä jollain ulkoluodolla. Voi olla että viikko-pari riittäisi eikä tulisi sen jälkeen paikkaan enää ikävä. Nykyinen mökki kun on sisäsaaristossa autotien päässä, niin ei pääse ihan samoihin tunnelmiin.
Hienoja majakoita löytyy toki muualtakin. Vaikuttavin paikka missä on tullut majakkaa ihmeteltyä lienee Klein Curacao Karibianmerellä. Siellä on autioitunut ja käytöstä poistettu kivimajakka keskellä autiota ja lähes puutonta saarta, jota ympäröi upeat hiekkarannat:
En tiedä oliko majakka jo pimeänä kun nämä onnettomat ajoivat rantaan:
Hylkyjen tutkimisesta jäi kyllä vähintään yhtä aaveimainen fiilis kuin majakasta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K