Saabismi
Saabismi
Saab autona, maanpäällinen helvetti vai nautinto. Saabin peruuttaminen aamuisin autotallista on jännää puuhaa, mielessään voi arvuutella onko keulan alla öljy, jäähdytin-neste vai ohjaustehostin öljylammikko. Liikkeelle lähdön jälkeen jatkuva silmäily mittaristoon mitä siellä tapahtuu, moottorin vikavalo vaiko joku muu. Ajonautinto on huima, vapinat ja kolinat lisäävät nautintoa entisestään. Nykii ei nyi, savuttaako, taustapeiliin on myös hyvä vilkuilla silloin tällöin. Hyvät työkalut on hyvä hankkia, ja kunnon tunkki ja hansikkaat, korjauskäsikirja on myös saabistin tärkeä apuväline. Tekemisen puute ei pääse yllättämään saabin kanssa, päivän päätteeksi voi mietiskellä mitä huominen tuo tullessaan. Joku saabisteissa on vialla, kun oma on saatu vihdoin myytyä ja vannottu mielessään että se oli varmasti viimeinen saab, niin siellä se uusi työmaa taas jonkin ajan kuluttua tallissa odottelee. Syytä tähän en itse keksi, liittyy varmasti jotenkin masokismiin. No sinne talliin täytyykin kohta suunnata, villi veikkaus mitä sieltä tänään löytyy?
Sitä oikeaa etsiessä...
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saabismi
hyvää tuuria vai ennakoivaa huoltoa ei ole tarvinnu moisista murehtia....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1099
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: Saabismi
Eipä ollut 96:n, 99:n, satkujen, eikä tonnarienkaan kanssa murheita, vaikka nuoruuden innolla ajeltiin, muutamat ylinopeussakotkin saatiin. Mutta femmaan kun siirryin, aika usein saa olla avaimia takakontista kaivella, uusien varaosien seasta, vaikka ikä on rauhoittanut ajotyyliä. Onko tuo sitten GM:n aikaasaannoksia, vai onko alihankkijat alkaneet tehdä huonompaa osaa? Ominaisuuksia on tullut lisää, samalla rikkimenevien osien määrä lisääntynyt, tuokin vaikuttaa osaltaan remonttien määrään. Eikä SAAB ole ainut auto, missä tuo on havaittavissa.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: Saabismi
Vasta vajaa 19 vuotta näiden "uudempien" GM Saabien kanssa kokemusta, mutta en aivan samaa mielipuolta ole aloittajan kanssa. Ei nuo mielestäni ole sen parempia tai pahempia, kuin vastaavat volkkarit ja ooppelit ynnä muut. Aina on jotain tyyppivikaa. T7 moottoritkin on meillä toimineet, yhdestä on tasap.aks.ketju poistettu ja samalla sihti puhdistettu, kahteen on Garretti vaihdettu. Tosin toisella vaihdetulla turbolla oli ajettu jo 270 tkm, toinen vaihdettiin alle kahden sadan tonnin. Uusimman NG9-3:n kanssa on ollut ehkä eniten tekemistä ja vähän huonoa tuuriakin, nyt sekin tuntuisi olevan kunnossa.
Re: Saabismi
No arvasin että joku saabisti herneen nenään vetää, vaikka joku ehkä ymmärsi kirjoituksen pointin Liekö sitten huono tuuria kun niissä mitä minulla on omistuksessa ollut harmia on riittänyt kyllästymiseen asti. Jos ajattelen saabia (lukuunottamatta -80 luvulla omistamiani 99 malleja muutamaa tonnaria) niiden muiden yli 300 autoon mitä minulla on ollut (ent.jobbari) niin kyllähän näissä saabeissa hommaa on ollut eniten. Mutta ei ne mersutkaan hyviä ole, on sitä jumppaa ollut niissäkin riittämiin ja melkein kaikissa tekemistä on ollut kyllä. Vähävikaisimpia ovat olleet Toyotat, tosin niissä ei ole ns.munaa ja pellit happanee ennen tekniikkaa. Fransmannit ja italiaanot osaavat tehdä viinejä, mutta autonvalmistuksessa on vielä opittavaa. Ja hei muuten, glykoolilammikko siellä tallissa odotti ja tämä on tosi. Oli pettänyt kuskin puolelta kannesta lämmityslaitteen kennolle menevän letkun jousilemmari, ovat p.....stä ja olenkin niitä vaihdellut tavallisiin sitä mukaa kun kerkeän
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Saabismi
Laita hyvä mies se auto kuntoon. Se on sitä saabismia ja harrastamista. Jos haluat oikein vikoja metsästellä ja hämmästellä rakentamisen laatua, niin hanki Alfa - luonnollisesti mahdollisimman vanha ja halpa. Niissä sitä puuhaa vasta piisaa, toki kaikissa vanhoissa autoissa ihan sama juttu. Mulla on kokemusta jo kahdesta, joista toinen edelleen käyttöautona. Saabismista sen verran, että niitä on ollut kaksi: 9-5 Aero ja 9-3 SC. Molemmat todella priima-autoja. Voisin hyvinkin ottaa edelleen bensa-Saabin, joko NG9-5 taikka 9-3 Aero. Nyt vaan ei vielä ole auton vaihdon aika. No, tsemppiä ketjun aloittajalle taistelussaan Saabismin kanssa .
Ps.Oli mullakin glykolilammikko Alfan alla. Se vaan johtui jakopään hilujen vaihdosta (ml. vesipumppu). Oli moottorin tukena tunkki sillei, että siitä ne glykolit sitten pärskyi suurimmalta osaltaan ihan muualle kuin alla olevaan astiaan.
Ps.Oli mullakin glykolilammikko Alfan alla. Se vaan johtui jakopään hilujen vaihdosta (ml. vesipumppu). Oli moottorin tukena tunkki sillei, että siitä ne glykolit sitten pärskyi suurimmalta osaltaan ihan muualle kuin alla olevaan astiaan.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Re: Saabismi
Jos tahtoo puuhasteltavan, ei-projektina myytävän Alfan niin Chattiauton halvin 156 V6 cf3, jossa näkyy vähän ruostepilkkua päällepäin on aina vahva valinta.ZeiPii kirjoitti:hanki Alfa - luonnollisesti mahdollisimman vanha ja halpa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saabismi
Autoa laitetaan kokoajan kuntoon, sitämukaa kun vikoja ilmaantuu ja niitä tuntuu riittävän. Alfoja on ollut muutama, pääasiassa 75 ja 164:sia. On kyllä ollut yksi sprint myös mutta uudempia alfoja ei yhtään. Edellä mainitut olivat yllättävän pienivikaisia, paitsi yksi 164 3Lv6 josta hävisi vaihteet kesken ajon pitämättä mitään ääntä. Lootasta meni öljypumpun ratas palasiksi, ja remppa maksoi pari tonnia. Ainoa osa autossa joka ei ollut Italialaista tekoa, samaa lootaa käyttää myös saab ja renault. Seuraava "vika" olisi jakopää, kustannusarvio saabiantilla 600€. Ohjaustehostimen paineputkisto maksoi virossa 300€ osineen, ei paha.ZeiPii kirjoitti:Laita hyvä mies se auto kuntoon. Se on sitä saabismia ja harrastamista. Jos haluat oikein vikoja metsästellä ja hämmästellä rakentamisen laatua, niin hanki Alfa - luonnollisesti mahdollisimman vanha ja halpa. Niissä sitä puuhaa vasta piisaa, toki kaikissa vanhoissa autoissa ihan sama juttu. Mulla on kokemusta jo kahdesta, joista toinen edelleen käyttöautona. Saabismista sen verran, että niitä on ollut kaksi: 9-5 Aero ja 9-3 SC. Molemmat todella priima-autoja. Voisin hyvinkin ottaa edelleen bensa-Saabin, joko NG9-5 taikka 9-3 Aero. Nyt vaan ei vielä ole auton vaihdon aika. No, tsemppiä ketjun aloittajalle taistelussaan Saabismin kanssa .
Ps.Oli mullakin glykolilammikko Alfan alla. Se vaan johtui jakopään hilujen vaihdosta (ml. vesipumppu). Oli moottorin tukena tunkki sillei, että siitä ne glykolit sitten pärskyi suurimmalta osaltaan ihan muualle kuin alla olevaan astiaan.
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Saabismi
On kait ne Saabitkin yksilöitä. Jos haluaa (viimeisen 100tkm perusteella) luotettavan -yksilön niin mulla on myynnissä!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Saabismi
Ei ikinä enää SaabiaCona kirjoitti:On kait ne Saabitkin yksilöitä. Jos haluaa (viimeisen 100tkm perusteella) luotettavan -yksilön niin mulla on myynnissä!
Sitä oikeaa etsiessä...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Saabismi
Itse ainakin pystyn täysin samaistumaan tähän, vaikuttaa myös siltä, että mitä uudempaan mennään, sitä enemmän saa remonttia tehdä.
Se on jännää, että nyt kun on ensimmäinen bemari alla ja siinä on kilsoja enemmän kuin yhdessäkään Saabissa ollut, niin ensimmäinen 10tkm on mennyt lähes täysin ongelmitta, vain takaovien hyörysulut on pitänyt tiivistää (30min yhteensä, kustingit 6e). Ja sama kaikkien paitsi yhden Sitikan kanssa, jossa siinäkin lähinnä kyse huollon kädettömyydestä, laitettavaa toki on löytynyt, mutta ne on tullut tehtyä lähinnä omasta aloitteesta etukäteen, ettei vahingossakaan porsi.
NG9-5:sen kanssa elämä puolestaan on kyllä jännempää kuin muiden kanssa yhteensä, vaikka miten yrittäisi ennakoiden katsoa, että kaikki on kunnossa ja laitella pienetkin tihkumiset jne samantien kuntoon, niin kyllä nämä aina yllättää.
Tänään aamulla ohjaustehostimen putki ruiski moottoritilan täyteen, juuri anopille vaihdoin saman putken viikko sitten, kun siinä oli sama homma. Eihän tässä kuussa tarvinnut laitatuttaa kuin kytkin ja vauhtipyörä aiemmin toiseen kappaleeseen, ja siitä pari kuukautta taaksepäin, niin jakopään ketjuremppa tuli myös teetätettyä ja paljon muuta. Joskus aiemmin kirosin ja vannoin, etten osta enää yhtään kappaletta, kun menee keskimäärin 500e kuussa ylläpitoon, mutta taas on pihassa ja tässä nopealla laskennalla rahanmeno on jopa kiihtynyt parin vuoden takaiseen. Tosin toiveena on, että nyt meno vähän rauhoittuisi, mutta tais olla toiveajattelua, kun kytkinrempan päätteeksi jousto-osa alkoi vuotamaan ja nyt toi putki meni jne.
Vois kai tässä puhua, että on huono(ja) yksilö(itä), mutta kun on jo seitsemäs tai kuudes samaa mallisarjaa, ja kaikki enemmän tai vähemmän paskoja luotettavuudeltaan, niin eikai tässä enää voi vain yksilövioista puhua
Sitten se jutun toinen puoli on se, että toimiessaan kyllä miellyttävä auto ja iästään huolimatta vielä ihan freesin näköinen laite, ja ei oikeastaan edes tiedä mitä seuraavaksi kokeilisi, mistä saisi edes jotain "kiksejä".
Paljon on jo kaikenlaista tullut kokeiltua, mutta nyt on vähän tenkkapoo, kun ei tiedä mitä seuraavaksi ostaisi; Sitikat on nähty ja sieltä suunnalta ei mitään uutta ja kiinnostavaa ole tulossa hydejousituksen luopumisen myötä ja vaikka bemari on hyvin toiminut, niin toista sellaista ei tule, ei ole mun juttuni nämä baijerilaiset, joku vois varmaan kuvitella, että 535d ois kiva rassi, mutta tätä tylsempää autoa ei ole koskaan alla ollut, fiilistä on ihan yhtä paljon kuin Toyota Auriksessa.
Se on jännää, että nyt kun on ensimmäinen bemari alla ja siinä on kilsoja enemmän kuin yhdessäkään Saabissa ollut, niin ensimmäinen 10tkm on mennyt lähes täysin ongelmitta, vain takaovien hyörysulut on pitänyt tiivistää (30min yhteensä, kustingit 6e). Ja sama kaikkien paitsi yhden Sitikan kanssa, jossa siinäkin lähinnä kyse huollon kädettömyydestä, laitettavaa toki on löytynyt, mutta ne on tullut tehtyä lähinnä omasta aloitteesta etukäteen, ettei vahingossakaan porsi.
NG9-5:sen kanssa elämä puolestaan on kyllä jännempää kuin muiden kanssa yhteensä, vaikka miten yrittäisi ennakoiden katsoa, että kaikki on kunnossa ja laitella pienetkin tihkumiset jne samantien kuntoon, niin kyllä nämä aina yllättää.
Tänään aamulla ohjaustehostimen putki ruiski moottoritilan täyteen, juuri anopille vaihdoin saman putken viikko sitten, kun siinä oli sama homma. Eihän tässä kuussa tarvinnut laitatuttaa kuin kytkin ja vauhtipyörä aiemmin toiseen kappaleeseen, ja siitä pari kuukautta taaksepäin, niin jakopään ketjuremppa tuli myös teetätettyä ja paljon muuta. Joskus aiemmin kirosin ja vannoin, etten osta enää yhtään kappaletta, kun menee keskimäärin 500e kuussa ylläpitoon, mutta taas on pihassa ja tässä nopealla laskennalla rahanmeno on jopa kiihtynyt parin vuoden takaiseen. Tosin toiveena on, että nyt meno vähän rauhoittuisi, mutta tais olla toiveajattelua, kun kytkinrempan päätteeksi jousto-osa alkoi vuotamaan ja nyt toi putki meni jne.
Vois kai tässä puhua, että on huono(ja) yksilö(itä), mutta kun on jo seitsemäs tai kuudes samaa mallisarjaa, ja kaikki enemmän tai vähemmän paskoja luotettavuudeltaan, niin eikai tässä enää voi vain yksilövioista puhua
Sitten se jutun toinen puoli on se, että toimiessaan kyllä miellyttävä auto ja iästään huolimatta vielä ihan freesin näköinen laite, ja ei oikeastaan edes tiedä mitä seuraavaksi kokeilisi, mistä saisi edes jotain "kiksejä".
Paljon on jo kaikenlaista tullut kokeiltua, mutta nyt on vähän tenkkapoo, kun ei tiedä mitä seuraavaksi ostaisi; Sitikat on nähty ja sieltä suunnalta ei mitään uutta ja kiinnostavaa ole tulossa hydejousituksen luopumisen myötä ja vaikka bemari on hyvin toiminut, niin toista sellaista ei tule, ei ole mun juttuni nämä baijerilaiset, joku vois varmaan kuvitella, että 535d ois kiva rassi, mutta tätä tylsempää autoa ei ole koskaan alla ollut, fiilistä on ihan yhtä paljon kuin Toyota Auriksessa.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: Saabismi
Eli mulla on ollut hyviä yksilöitä. Kuitenkin yhden OG9-3:n ja kahden 9-5:sen kanssa on ajettu n. 200tkm ilman tiellejääntejä, jotain takaiskujen, sytkäkasetin jne. aiheuttamia moottorin vikavaloja en laske, sillä ne ei ole johtaneet keskeytykseen.
Tuossa HARRASTE- :saab:issa sen sijaan on ollut kaikenlaista, tänään viimeksi. Mutta 275tkm ja 23 vuotta varmasti näkyy jo jossain.
Tuossa HARRASTE- :saab:issa sen sijaan on ollut kaikenlaista, tänään viimeksi. Mutta 275tkm ja 23 vuotta varmasti näkyy jo jossain.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Saabismi
Mulla on täsmälleen samat fiilikset Rommitommin kanssa, ja on näitä nyt ainakin kymmenen ollut eli kaikki niitä huonoja yksilöitä. Mutta näissä kiinostaa ainakin tässä omassa -03 Aerossa se voima, ei voi olla mukavampaa kun kohdata moottoritiellä lippispäinen bemmipoika No eihän tässä ole kuin se mitä vakiosuuttimilla saa irti, ja se tuli huomatuksi tuossa kesällä kun M kirjaimella varustettu uudempikoppainen 3-sarjan naku pyyhkäisi ohi ja sinne meni vaikka kuinka polki
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Saabismi
Pieni varoituksen sana kaikille, jotka haaveilevat projektikuntoisuuden hilkulla olevasta Alfasta. Kannattaa hankkia tila, jossa laitella ja metalliliimalaitteet (esim kemppi on hyvä). Aina näissä jotain on ja jos luulet sen olevan kunnossa, niin suurella todennäköisyydellä olet erehtynyt . No, pientä sarkasmia ...mutta totta toinenpuoliaero kirjoitti:Jos tahtoo puuhasteltavan, ei-projektina myytävän Alfan niin Chattiauton halvin 156 V6 cf3, jossa näkyy vähän ruostepilkkua päällepäin on aina vahva valinta.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Re: Saabismi
Villejä veikkauksia, glykolilammikko aamulla repsikan puolella. Kuskin puolella vuodot korjattu, onko siellä jotain vesiletkuja matkustajan puolella, vai kansiko?
Sitä oikeaa etsiessä...