AZP kirjoitti:Opelit Astra ja Mokka taksina. Pieneen päin alkaa mittariautot olla. Toisalta muistan että muinoin Turussa oli Corolla taksina, ja onhan nykyastra jo iso auto verrattuna moneen takavuoden "isoon autoon".
Onneksi tänäpäivänä voi valita, mihin kyytiin istuu.
Joo, ja onnekseni näin tänään ekaa kertaa Berlingon taksina
Turun keskusta on toriparkin rakentamisen vuoksi myllättynä, ja bussilinjoja on muutettu muuttuneiden liikenne- ja pysäkkijärjestelyjen myötä. Varmaan näihin muutoksiin liittyen on Läntisen pitkänkadun ja Brahenkadun risteys muutettu liikenneympyräksi. Siis tuollainen tavallinen ei-niin-iso ruutukaava-alueen risteys, johon tulee 1-2 kaistaa jokaisesta neljästä suunnasta, on muutettu ympyräksi laittamalla joka suunnasta tuleville kärkikolmiot ja kiertoliittymän liikennemerkit sekä rakentamalla keskelle risteystä halkaisijaltaan parimetrinen pyöreä koroke.
Käytännössä risteyksen yli suoraan jatkavat eivät tunne pyörivänsä ympyrässä vaan ajavat suoraan. Vastaantuleva vasemmalle kääntyjä tulee suoraan ajavan näkökulmasta samanlaisen kolmion takaa kuin itsekin, ja loogisesti ajatellen väistää suoraan ajavaa. Vaan ei väistäkään, koska vasemmalle kääntyjä ei olekaan vasemmalle kääntyjä, vaan liikenneympyrässä ajava, joka valmistautuu juuri kääntymään liikenneympyrästä "oikealle" poistuessaan ympyrästä. Ja suoraan ajava onkin kolmion takaa liikenneympyrään tulija, jonka tulee kärkikolmion vuoksi väistää tätä liikenneympyrässä jo ajavaa vastaantulijaa.
Väistämissäännöt on siis järjestelyllä käännetty päinvastaisiksi siihen nähden mitä autoilijan intuitio ja tottumus tuossa risteyksessä sanoo.
Liisäksi kun tuossa risteyksessä pyörivät myös bussit, on meno välillä hieman ahdasta. Tuollaisen telibussin keula tarvisee vasemmalle kääntyessään aikamoisen kääntösäteen kiertääkseen sen keskiympyrän. Seurauksena bussin keula kiertää vastaantulevan ajoradan kohdalta siitä, missä pääsyä liikenneympyrään odottava vastaantulija seisoo. Niinpä näin omaa vuoroani odottaessa sellaisen tilanteen, jossa henkilöauto- ja bussikuskit olosuhteiden pakosta päättivät yhdessä kääntää väistämissäännöt taas toisinpäin, eli liikenneympyrää kiertävä bussi pysähtyi odottamaan, että ympyrään pääsyä odottava Volvo ajaa pois alta, jotta bussi pääsee jatkamaan ympyrän kiertämistä.
Tuo järjestely on ollut paikoillaan noin viikon, en tiedä montako kertaa on rysähtänyt.
Risto kirjoitti:Liittyykö tuo pysäköity Auris jotenkin ohitelleeseen Audiin?
Ootko varma että on Auris?
Sikäli vaan mietityttää, kun mä soitin häkeen tuosta Audista ja sieltä sanottiin, että partio on sopivasti lähettyvillä. Itse en sen enempää tuosta katsonut kuin että uudehko valkoinen farkku oli pysäytettynä.
Risto kirjoitti:Liittyykö tuo pysäköity Auris jotenkin ohitelleeseen Audiin?
Ootko varma että on Auris?
Sikäli vaan mietityttää, kun mä soitin häkeen tuosta Audista ja sieltä sanottiin, että partio on sopivasti lähettyvillä. Itse en sen enempää tuosta katsonut kuin että uudehko valkoinen farkku oli pysäytettynä.
Itäautot näyttävät kaikki samalta, joten voi se olla joku muukin, mutta varmasti ei ole Audi.
Kulosaaren sillalla keskisormen skodistilta, joka ohitettuaan yksin päättyvän kaistan kautta kilometrin jonon ei päässytkään sujuvasti vetävän kaistan jonoon. Näytti pääsevän kohta meidän jälkeen ja tukkikin sitten kyseisen kaistan, kun ei päästetty Pasilaan johtavalle kaistalle eli oli välttänyt sen vielä pidemmän jonotuksen (Kulosaaren puolivälistä). Tietääkö kukaan, kuinka korkealle pitää nostaa veroprosentti, että pääsee tuollaiseksi yhteiskunnan VIP-jäseneksi - nopeuttaisi työmatkaa?