yrittäiskö kesällä roudata aarteita myyntiin kesätapahtumiin vai säästäiskö intsaab tapahtumaan. jos ulkomaan harrastajat arvostais enemmän pisteosia jne jne .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Istun kaupan pihassa autossa odottelemassa vaimoa. Kiinnitin huomiota noin 12v poikaan joka käveli noin 2v lapsen kanssa Toyotan umppakulle ja kiskaisi sivuoven auki heittäen ostokset käsistään sisään. Vähän perässä tuli vanhemmat, siis kaksi aikuista. Hetken pohdin että milläköhän kombolla noi mahtuu tuon Proacen hyttiin ja muistelin omaa lapsuutta, kun matkustettiin nelihenkinen perhe Hiacen hytissä. 80-luvulma kun oli vielä sellainen sääntö että alle jotain 12v lapset ladkettiin puolikkaiksi henkilöiksi, joten kolmen hengen hyttiin meni kaksi lasta ja kaksi aikuista. Mitrn turvavyöt järjestettiin, en muista.
Takaisin tähän päivään. Perhe heitti ostokset Proacen ruumaan ja henkilökuljetus järkättiin niin että se 12v lapsi kömpi myös sinne ruumaan ja sivuovi paiskattiin kiinni. Aikuiset ja taapero siirtyi ohjaamoon.
Nythän mä en tiedä josko siellä kontissa on vaikka hitsattu kunnon istuin vöineen, mut luulisin että reissu menee pojalla ihan vain lattialla istuen. Laillistahan tuo ei joka tapauksessa ole.
Ei mulla niin väliä jos aikuiset ihmiset matkustelee takahutlaareissa, pikupin lavalla tai vaikka auton katolla. Mutta kun lapsen kuljetus järjestetään mainitulla tavalla, niin vähän pistää miettimään aikuisen vastuuta lapsen hengestä. Että oonkohan mä nyt joku moraalipoliisi kun tällaisia mietin?
Kun olin muksu, niin itse asiassa tädin miehellä oli nelivetohiace, joka raskaana pakuna oli varustettu tavaratilassa olevalla turvavyöttömällä penkillä väliaikaiseen henkilökuljetukseen. Siis mitään sisustaa siellä ei ollut, vain väliseinää vasten lavetti johon istahtaa. Tämän johdosta tuli muinoin jonkunkin verran matkustettua myös siellä Hiacen tavaratilassa.
Sehän tässä just ihmetyttää että mikä ennen oli normaalia, ei enää ole hyväksyttävää. Että sopiiko moralisoida?
Itse olen istunut ihan merkittäviä kilometrimääriä OG-kolkin takakontissa (polkupyörän kanssa) ja Transporterin perässä (skootterinhakumatkalla). Rikokset sijoittuvat vuosille 2002-2008, lienevät siis jo vanhentuneet.
Kaverin kyydissä oli menneinä vuosina ainakin pariin otteeseen seitsemän ihmistä Daimler Double Sixissä (= Jaguar XJ X300), jolloin yksi matkusti porrasperäisen auton takakontissa.
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Itsekin pienenä ukin kuplassa olin muutaman kerran takaikkunan syvänteessä kyykkimässä kun olin pienin ja taipuvin porukasta.
Coronetin takakontissa myös tullu maattua muinoin pari kertas viikonloppuna korttelirallin aikana.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Joo eipä se Hiacessa reissaaminen ollut sen kummempaa kuin äidin Cherryn takapenkillä, jossa ei ollut turvavöitä. Vaimo on myös lapsena nukkunut ajossa Kuplan takapenkin takana, ja se taisi olla senaikaisten turvallisuussuositusten mukaista jopa. 80-luvun alun TM:ssä suositeltiin vauvalle automatkalle takapenkille laitettavaa vaunukoppaa, joka vöillä kiinni jos vaan vyöt löytyy.
80-luvun lopulla Hiace vaihtui meillä Oldsin piilofarkkuun lankkutakapenkillä, jonka alla oli lannevyöt, mutta ne oli niin hankalat käyttää ettå ne pysyi siellä piilossa. Vöittä siis olen kyseisellä lankulla matkustanut Suomesta Itävaltaan, matkalla painettiin välillä autobahnia niin kovaa kuin kasi jaksoi lotjaa kuljettaa (ei kauhean kovaa ).