Tämä ei ole Nettiautossa, mutta löytö kuitenkin, ja etsii uutta omistajaa. Itselläni ei osaa eikä arpaa myyntiprosessissa, muuta kuin tällaisen museomiehen toive, että todellinen papan löytö päätyisi osaavaan ja asiantuntevaan kotiin.
Elikkäs kaverin kautta sain kuulla, että museorekisteröity alkuperäiskuntoinen (ei siis koskaan entisöity) 1965 Ford Cortina tähtiperä 1200cc etsii uutta kotia, koska omistajalla ei ole autolle aikaa, harrastushaluja ja Turussa sijaitseva Cortinan talli tarvitaan muuhun käyttöön. Nykyinen omistaja on ehkä kuusissakymmenissä oleva rouva, jolle auto on siirtynyt hänen isältään (95v ja hoitokodissa), joka taasen on ostanut auton aikanaan uutena.
Kävin edellispäivänä autoa katsomassa ja omistajaa jututtamassa.
Tummanpunainen (on muuten kaunis väri vrt. yleisempiin valkoisiin ja harmaisiin) Cortina on museoitu vuonna 1991 huomiolla "säilynyt hyvä alkuperäiskunto" ja mittarilukemalla 78 tkm. Tuolloin on kone ja kytkin remontoitu Paaralalla, ja tämän jälkeen autolla on ajettu hyvin vähän. En huomanut autoa katsoessa tarkistaa mittarilukemaa, mutta etukäteen oli puhe että mittarissa nyt 90 tkm.
Museoinnin jälkeen autoon on teetetty Marteliuksella mallin mukaan uusi pakoputki (kiilteli kuin käyttämätön rööri) ja takalehtijouset on käytetty Vuolalla vahvistettavina, oli kuulemma perä vähän roikkunut.
Penkeihin on teetetty auton ollessa uusi suojapeitteet, jotka ovat edelleen paikallaan. Nämä suojatkin näyttivät lähes käyttämättömiltä. Sisältä auto on lähes uudenveroinen.
Ulkopuolella maalipinnan patinasta huomaa että se on alkuperäinen, mutta erittäin hyvässä kunnossa. Takahelmassa näkyy jonkin verran kiveniskemiä, ne on ilmeisesti tulleet takapuskurin aiheuttaman ilmavirran ja takarenkaiden viskomien kivien seurauksena. Yleiskunto ulkoa on siis erittäin hyvin säilynyt pienellä patinalla. Sellaisella patinalla, jota ei entisöinnissä helposti tehdä.
Ainoa miinus autossa oli, että kaasutin on alkanut vuotaa tiivisteiden kovetuttua, joten koeajolle ei päästy. Auto on katsastettu viimeksi 2015, eli 2017 katsastus on jäänyt välistä, kun autoa ei ole käytetty. Auto on majaillut koko elämänsä tallissa ja jotain kertoo sekin, että auton säilyttämistä varten on ostettu erillinen autotalli muutaman kilsan päästä kotoa.
Koska koeajolle ei päästy, en luonnollisesti tiedä josko autossa on muutakin vikaa, kuten jarrut jumissa ym. mitä käyttämättömyys usein aiheuttaa.
Autoa on pidetty aina ilmeisen hyvin, kaikenöaisia ajokkeja on kuulemma tällä 95-vuotiaalla ollut aikanaan useita, aina ostettu uutena ja monia ei ole haluttu hävittää, vaan niitä on sitten siirretty mm. tyttärelle. Ennen kuin päästiin edes sinne Cortinan tallille, kiinnitin huomiota siihen, että siirryimme tallille omistajan 1991 Vectra 2.0i:llä, joka oli kuin pakasta vedetty päältä ja sisältä ja mittarissa alle 100 tkm. Oli sekin kuulemma isän vanha auto. Ei kuulemma myynnissä.
Myyjälle selkeästi tärkeintä on, että Cortina saisi hyvän ja huolehtivan omistajan, eikä hintahaaveet ole päälimmäisinä, eikä odotettu hintataso ole keskustelujen perusteella erityisen kova.
Jos tämän luettuasi haluaisit nähdä kuvia, kopion museotodistuksesta tai muuten tietää lisää, niin yksityisviestillä multa saa kuvia, sen todistuksen kopion ja omistajan yhteystiedot sähköpostiin tai vaikka whatsappiin.
Itse jouduin kieltäytymään ostoksesta, koska "kaikkia ei voi kuitenkaan pelastaa" ja mulla on tilat täynnä. Tätä ei haluta myydä (enkä minä halua tätä ostaa) talvisäilytykseen pihakuusen alle, vaan autolla saisi olla koti valmiina.
Tai jos ei ostajaa ilmesty syksyyn mennessä ja omistaja alkaa olla epätoivoinen, ehkä mun pitää olla ritarillinen ja järjestää ne tilat ja ostaa tämä prinsessa pois
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)