Savuttava Almera
Savuttava Almera
"Dount worry kyllä me sulle auto löydetään!" (Kummelit)
Elikkäs dodi, tuli iskettyä kädet en tiiä mihin, mutta kiireessä ostin tuollaisen halvan ritsan elikkäs -03 Almeeran 1.5 koneella (225tkm), kun oma ranskanpatonki alkoi esittämään väsymisen merkkejä.
Autohan oikeastaan toimii ja kulkee niinkuin pitääkin, mutta kas kas, kierrosten noustessa tuonne 4-5 tuhannen alueelle niin peruutuspeilistä heijastuva kuva muuttuu siniusvaiseksi Autossa olikin mukana vajaa 4L öljytonkka
Kone käy muuten tosi nätisti, tyhjäkäynti todella tasainen ja levollinen. Onko tuos ny sitten venttilinvarren kumit los finitos? Tarkoittaako se kannen irroitusta eli suomeksi sanottuna vähän isompaa remppaa?
edit: kattelin huoltokirjaa, öljynvaihtovälit olleet luokkaa 30-40 tuhatta tällä autolla , eli käytännössä joka toinen öljynvaihto laiminlyöty. Männänrenkaat jumissa? Jos kokeilisi heittää motor flushia annoksen?
Elikkäs dodi, tuli iskettyä kädet en tiiä mihin, mutta kiireessä ostin tuollaisen halvan ritsan elikkäs -03 Almeeran 1.5 koneella (225tkm), kun oma ranskanpatonki alkoi esittämään väsymisen merkkejä.
Autohan oikeastaan toimii ja kulkee niinkuin pitääkin, mutta kas kas, kierrosten noustessa tuonne 4-5 tuhannen alueelle niin peruutuspeilistä heijastuva kuva muuttuu siniusvaiseksi Autossa olikin mukana vajaa 4L öljytonkka
Kone käy muuten tosi nätisti, tyhjäkäynti todella tasainen ja levollinen. Onko tuos ny sitten venttilinvarren kumit los finitos? Tarkoittaako se kannen irroitusta eli suomeksi sanottuna vähän isompaa remppaa?
edit: kattelin huoltokirjaa, öljynvaihtovälit olleet luokkaa 30-40 tuhatta tällä autolla , eli käytännössä joka toinen öljynvaihto laiminlyöty. Männänrenkaat jumissa? Jos kokeilisi heittää motor flushia annoksen?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Savuttava Almera
Ei oikein viittaisi venakumeihin noilla oireilla. Venakumien oireita voisi enemmänkin olla käynnistyksen jälkeinen savutus. Tosin auton ikä sopisi kyllä tuohon(kin) vikaan. Itse mittaisin ohivuodot männänrengasvian poissulkemiseksi. Toisaalta noin hurjilla öljynvaihtokilometreilla, en ihmettelisi vaikka sylinteritkin olisivat loppuunkuluneet (ns. väljä kone). Ja varmaan laakerit kans loppu, tosin ne kyllä ilmaisevat varsinaisen vian äänellään.lucaf kirjoitti: ↑Ti Heinä 23, 2019 21:56"Dount worry kyllä me sulle auto löydetään!" (Kummelit)
Autohan oikeastaan toimii ja kulkee niinkuin pitääkin, mutta kas kas, kierrosten noustessa tuonne 4-5 tuhannen alueelle niin peruutuspeilistä heijastuva kuva muuttuu siniusvaiseksi Autossa olikin mukana vajaa 4L öljytonkka
Kone käy muuten tosi nätisti, tyhjäkäynti todella tasainen ja levollinen. Onko tuos ny sitten venttilinvarren kumit los finitos? Tarkoittaako se kannen irroitusta eli suomeksi sanottuna vähän isompaa remppaa?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Savuttava Almera
kiitti vinkistä, täytyy tehdä toi ohivuotomittaus. Koneesta ei kuulu mitään rumaa sivuääntä.
Hmm...onkos noista Almeeroista aina puuttuneet ovikaiuttimet? Kaiutinritilät kyllä löytyy oven ala-/etukulmasta mutta ei niistä mitään ääntä kuulu. A-pilarien pienistä diskanteista vaan kuuluu vähän kihinää. Täytyy kyllä sanoa että äänentoiston taso on todella vaatimaton. Miksi valmistajat integroi kojetauluun jonkun audiovehkeen jonka laatutaso on jotain noin keskinkertaista?
Hmm...onkos noista Almeeroista aina puuttuneet ovikaiuttimet? Kaiutinritilät kyllä löytyy oven ala-/etukulmasta mutta ei niistä mitään ääntä kuulu. A-pilarien pienistä diskanteista vaan kuuluu vähän kihinää. Täytyy kyllä sanoa että äänentoiston taso on todella vaatimaton. Miksi valmistajat integroi kojetauluun jonkun audiovehkeen jonka laatutaso on jotain noin keskinkertaista?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Savuttava Almera
Mä kokeilisin tehdä mottiin kunnostavan RVS-käsittelyn ennen muita toimenpiteitä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Savuttava Almera
Niin... noh... en minä saapinkaan äänentoistoa ihan oopperaluokkaan nostaisi
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Savuttava Almera
Onko tuossa huohotuksen takaisku venttiilikopassa ja letkut ( oliko 1 vai jo 2kpl?) auki eikä muurautunu umpeen? Kertoo kunto lähinnä liikentees olevan mujun määrästä.
Männänrenkaat jumis tuolla vaihtovälillä kylläkin kuulostas oikealta.
Noita Almera 96-98 1.5 ja 2.0 sekä Micra 1.4 -02 sukulaisilla oli ja lähinnä pahat ruosteviat,, jarruputket jokaisessa lahot, muuten sytytysosat ja pa- pumput noissa porsinut. Tuossa vanhemmissa 1.5 koneessa ei ollu mitään öljykulutusongelmia ja uudemman almeraan vastaavan koneen kesto sekä sielunelämää ei tuttu.
Männänrenkaat jumis tuolla vaihtovälillä kylläkin kuulostas oikealta.
Noita Almera 96-98 1.5 ja 2.0 sekä Micra 1.4 -02 sukulaisilla oli ja lähinnä pahat ruosteviat,, jarruputket jokaisessa lahot, muuten sytytysosat ja pa- pumput noissa porsinut. Tuossa vanhemmissa 1.5 koneessa ei ollu mitään öljykulutusongelmia ja uudemman almeraan vastaavan koneen kesto sekä sielunelämää ei tuttu.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Savuttava Almera
Tarkistin huohotuksen letkut, ovat auki.
Tuli tuossa tehtyä +400km reissu. Aloitin matka-ajon hillityllä vauhdilla 3000kierroksilla, 100kilsan jälkeen juuri vaihdetut öljyt oli vielä suht kirkkaat ja kulutusta ei juurikaan ollut. Paluumatkalla ajelin motaripätkää jo 3500 kierroksilla.
About 300+ kilsan kohdalla tsekkasin taas öljyt, selvästi oli saaneet väriä jo, ja öljyn pinta olikin yllättäen jo minimissä.
Lisäsin litran öljyä ja ajelin samaa tahtia loppumatkan. Paitsi viimeiset 3-4 kilometriä motarilla vedin sitten reippaammin, 4500rpm. Kotipihassa öljy oli reippaasti alle minimin. Mittatikun pää oli hivenen märkä ja öljy oli muuttunut paksuksi ja mustaksi. Lisäsin litran öljyä ja mittatikussa koko matkalta öljy näytti aivan mustalta. Nyt moottorista kuului venttiilien naputusta mitä ei aiemmin ole kuulunut.
Noh, taidan asennoitua tähän tapaukseen venäläinen-ruletti tyylillä. Eihän tuo pirssi paljoa maksanutkaan. Nyt heitin stp flushit sisään ja laskin öljyt ulos ja paikalla nyt jälleen uudet öljyt ja suodatin.
Ostin myös purkin tuota RVP ihmeainetta. Laitan sen lähipäivinä ja raportoin myöhemmin. Mutta mitä googlailin jumittuneista männänrenkaista yleisesti, niin en kyllä uskalla odottaa mitään. Tuossa parkkiksella kun kaasuttelin vähäsen oven ollessa auki, niin kyllähän tuo piru vie savuttaa niin paljon että hävettää
Tuli tuossa tehtyä +400km reissu. Aloitin matka-ajon hillityllä vauhdilla 3000kierroksilla, 100kilsan jälkeen juuri vaihdetut öljyt oli vielä suht kirkkaat ja kulutusta ei juurikaan ollut. Paluumatkalla ajelin motaripätkää jo 3500 kierroksilla.
About 300+ kilsan kohdalla tsekkasin taas öljyt, selvästi oli saaneet väriä jo, ja öljyn pinta olikin yllättäen jo minimissä.
Lisäsin litran öljyä ja ajelin samaa tahtia loppumatkan. Paitsi viimeiset 3-4 kilometriä motarilla vedin sitten reippaammin, 4500rpm. Kotipihassa öljy oli reippaasti alle minimin. Mittatikun pää oli hivenen märkä ja öljy oli muuttunut paksuksi ja mustaksi. Lisäsin litran öljyä ja mittatikussa koko matkalta öljy näytti aivan mustalta. Nyt moottorista kuului venttiilien naputusta mitä ei aiemmin ole kuulunut.
Noh, taidan asennoitua tähän tapaukseen venäläinen-ruletti tyylillä. Eihän tuo pirssi paljoa maksanutkaan. Nyt heitin stp flushit sisään ja laskin öljyt ulos ja paikalla nyt jälleen uudet öljyt ja suodatin.
Ostin myös purkin tuota RVP ihmeainetta. Laitan sen lähipäivinä ja raportoin myöhemmin. Mutta mitä googlailin jumittuneista männänrenkaista yleisesti, niin en kyllä uskalla odottaa mitään. Tuossa parkkiksella kun kaasuttelin vähäsen oven ollessa auki, niin kyllähän tuo piru vie savuttaa niin paljon että hävettää
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Savuttava Almera
Polttoöljyä sylintereihin sytytystulpan reikien kautta likoamaan ja antaa olla yön yli. Sitten öljynvaihto. Näin sai kaveri savuttavan Corollan aikanaan kuntoon. Siinä oli öljynvaihto venähtänyt ja männänrenkaat pikeytyneet.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Savuttava Almera
No juu ei kai tässä muuta kuin kokeillaan kaikkea kun kerran leikkiin ryhdyttiin. Nyt oli yön yli about reilu desi naftaa joka pytyssä. Aamulla näytti siltä että vain ykköspytystä olisi nesteet menneet alakertaan, jos nyt oikein näin, kun valolla kurkistelin tulpanreikiin jotka tässä autossa ovat kätevästi taivasta kohti. Sen jälkeen joutokäytin vielä 15 minsaa kohotetulla tyhjäkäynnillä. Uusiin öljyihin ei juurikaan tullut väriä.
Nyt aloitin sitten RVS hoidon, täytyy ajaa ne 300-400km täyteen ja raportoin myöhemmin lisää.
Ai niin pari muutakin havaintoa
- tulpat oli karstaisimmat mitä ikinä olen mistään autosta ruuvannut irti, ihme että käy ja käynnistyy niin hyvin noilla. Unohdin selata huoltohistoriasta onko niitä vaihdettu lainkaan
- eräs tyyppi vinkkasi että avaa öljyntäyttökorkki tyhjäkäynnillä, jos hönkii ulos, niin männänrenkaat falskaa. No mä tein niin, ja se ei pelkästään hönkinyt sieltä, vaan suoranaisesti roiski öljyä ulos
Joo, ei muuta kuin peukut ja varpaat pystyyn RVS käsittelylle
Nyt aloitin sitten RVS hoidon, täytyy ajaa ne 300-400km täyteen ja raportoin myöhemmin lisää.
Ai niin pari muutakin havaintoa
- tulpat oli karstaisimmat mitä ikinä olen mistään autosta ruuvannut irti, ihme että käy ja käynnistyy niin hyvin noilla. Unohdin selata huoltohistoriasta onko niitä vaihdettu lainkaan
- eräs tyyppi vinkkasi että avaa öljyntäyttökorkki tyhjäkäynnillä, jos hönkii ulos, niin männänrenkaat falskaa. No mä tein niin, ja se ei pelkästään hönkinyt sieltä, vaan suoranaisesti roiski öljyä ulos
Joo, ei muuta kuin peukut ja varpaat pystyyn RVS käsittelylle
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Savuttava Almera
Eikös tuossa öljyntäyttökorkki ollut suoraan jakoketjun yläpuolella? Ja vielä siinä nurkassa, mistä ketju nousee ylös ja kääntyy 90 astetta. Ei ihme, että roiskii öljyä avonaisesta korkista. Vai oliko siinä joku peltilevy välissä, ettei ketjua suoraan näy korkin aukosta. Muistaakseni ei
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: Savuttava Almera
Ahaa ok, kiitos selonteosta. On siinä kylläkin jonkinlainen peitelevy, eli aukosta ei näe oikeastaan mitään sisäpuolelle.duuduu kirjoitti: ↑Pe Elo 02, 2019 22:31Eikös tuossa öljyntäyttökorkki ollut suoraan jakoketjun yläpuolella? Ja vielä siinä nurkassa, mistä ketju nousee ylös ja kääntyy 90 astetta. Ei ihme, että roiskii öljyä avonaisesta korkista. Vai oliko siinä joku peltilevy välissä, ettei ketjua suoraan näy korkin aukosta. Muistaakseni ei
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)