Eilen irtosi vaihdekepin nuppi kesken ajon! Survasin sen takas, mutta vinoon se meni. Eikä tänään suostunut enää irtoamaan vaikka kuinka yritti! Otin sitten päällyskannen pois nupista ja porasin pienen reijän alla olevaan osaan. Siihen sitten peltiruuvvi ja akku konetta perään. Johan irtos. Vähän liimaa ja nuppi takas.
Wissistä löytyi tuo hyvä ohje!
itse ostin mätänetistä uuden ruuvimallin nahkaisen oman rikkinäisen tilalle
9-5:n etuakselistoon diagnoosin, miksi kolisee ja vetelee tien urien mukaan? Löytyi lopulta väljä pusla oikealta alatukivarren takapäästä. Tilasin nyt sitten kaikki puslat ja alapallot. Tukivarret on hämmästyttävän hyväkuntoiset ollakseen alkuperäiset. Voi ollakin, että joku on ne uusinut jo kertaalleen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
en mä itse mitään tehny vaan saab mekaanikko vaihtoi 2kpl apurungon puslaa ja teki uudet kierteet moottorin tuentaan. Samalla reissulla vaihtui myös suodatin ja öljy.
40e halpa hinta 2h työstä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vaihdoin 9-5 puslia. En vaihtanut palloja, kun ei kohtuudella lähteneet ne pultit auki. Onneksi väljää ei ollut. Tukivarret sain puslien vaihtoa varten pois irroittamalla pallojen kolme pulttia irti. Sitten kun nuo pallonivelet joutuu vaihtamaan, tarvitsee kaasupillin ja isot lekat. Uudet ruuvitkin pitää olla. Pallojen mukana ei ollut kun ne kolme ruuvia, mutta ei sitä pitkää ruuvia. Siksi ei ihan kauheasti uskaltanut pieksää sitä vanhaa.
Paremmin tuo nyt kulkee. Ohjauksen keskialueella vaivannut uriin hakeutuminen ja tunnottomuus hävisi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
NG9-5:een 150000 huollon ja vaihdoin jarrunesteen. Onnistui näppärästi vanhalla leikkaussalin imulla . 600 ml vaihtui. Hidastahan tuo on ilman nosturia, kun pitää nurkka kerrallaan nostaa, mutta ei paha. Joitakin tsekkauksia jäi vielä tekemättä, mutta muuten homma tehtynä (pl nivelten tsekkaukset, mutta luotan katsuriin syksyllä).
Kävin turun motonetissa hakemassa ilman- ja raitisilmansuodattimen dieseliin.
Oli kyllä niin elämäänsä kyllästynyt nuorimies tiskin takana.
Mulla oli ostoskori nostettuna tiskille ja oli sällillä vaikeuksia saada laitettua suodattimia koriin. Yritti niitä siinä tiskin yläpuolella ojentaa minulle että laittaisin ne itse koriin. Kunhan olisi otteensa vaikka irroittanut suodattimista niin ne olisivat sinne koriin tipahtaneet. Lopulta hän sai ne sinne jotenkin sovitettua. Pois lähtiessä kiitin ystävällisesti. Eipä tuo nahjus vastannut.
Vaihdettiin Saabistiystäväni kanssa meikäläisen kulkineeseen taka-alatukivarsien sisemmät puslat. Tilalle vaihtui violettiä powerflexiä. Samalla huomattiin takajousen olevan kuskin puolelta poikki. Ja katkesipa samalla vielä kuskin puolelta camberin säätöpultti. Auto piti saada liikkeelle, joten väliaikaisratkaisuna meni tilalle normipultti ilman epäkeskoa. Eli takajouset ja epäkeskopultti tilaukseen ja sitten palataan asiaan. Hoidetaan vaan ensin talvipäivät pois alta. Tuskin tuo väliaikaisratkaisu ainakaan huonompi on ajettavuudeltaan kun väljät kolisevat puslat.
Voipi olla jopa mahdotonkin ajaa. Jos nuo auraukset ovat ihan mettässä takana, auto kulkee kylkimyyryä ja takarenkaista tulee entiset per heti.
Kun ostin ton saapin, jonka myin pois perjantaina, ihmettelin kun peräkärry näkyy peilistä enemmän toiselta puolelta, kuin toiselta. Aurauksethan oli sitten toisella puolen 2mm ja toisella -2mm. Täytyy kyllä sitä vähän ihmetella, kun auto oli edellisessä elämässään työsuhde liisarina (=merkkiliikkeen huoltama). Epäilisin että nuo kulmat olivat tehtaan jäljiltä, kun edellisen omistajan mukaan tuohon ei ollut silloin vaihdettu yhtään tukivartta mihinkään.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Femmaan lohkossa uusi huohotusjärjestelmä kiinni ja uusi jakopäänkannen tiiviste. Ehkä nyt pysy mootorinöljy siellä missä pitäis. Takajouset myös uudet ja toivottavasti "self levelling" iskarit toimivat viellä parin-kolmen vuoden aikana .
en mä itse mitään tehny vaan saab mekaanikko vaihtoi 2kpl apurungon puslaa ja teki uudet kierteet moottorin tuentaan. Samalla reissulla vaihtui myös suodatin ja öljy.
40e halpa hinta 2h työstä
Joo ne apurungon pultit ku on aukastava kerralla ja voimalla(tehokas pulttipyssy), kannattaa lämmittee ensin jopa. Muuten se hirtää kiinni ja on ongelmia sen jälkeen.
Kokemuksesta tiiän, että ei kannata löysäillä ennenku aukeaa jos suinkin vaan pyörii pultti. Kokemusta on.
Joskus kaikki ei mee niinku suunnittellee ja sitte on hyvä olla pultteja ja muttereita ja kierretyökaluja tarosalla.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Voipi olla jopa mahdotonkin ajaa. Jos nuo auraukset ovat ihan mettässä takana, auto kulkee kylkimyyryä ja takarenkaista tulee entiset per heti.
Kun ostin ton saapin, jonka myin pois perjantaina, ihmettelin kun peräkärry näkyy peilistä enemmän toiselta puolelta, kuin toiselta. Aurauksethan oli sitten toisella puolen 2mm ja toisella -2mm. Täytyy kyllä sitä vähän ihmetella, kun auto oli edellisessä elämässään työsuhde liisarina (=merkkiliikkeen huoltama). Epäilisin että nuo kulmat olivat tehtaan jäljiltä, kun edellisen omistajan mukaan tuohon ei ollut silloin vaihdettu yhtään tukivartta mihinkään.
Ei camberin säätö niin paljoa vaikuta auraukseen, auraukselle kun on oma säätönsä. Ja kyllä tuo ajoltaan oli aivan hyvä siihen nähden että pitää se suuntaus joka tapauksessa siihen tehdä. Viikonloppuna on pultti tulossa talvipäiville, joten eiköhän se ensi viikolla mene paikalleen. Saman ajan on hätäratkaisu paikallaan mitä täällä saa yleensä odottaa korjaamolle nelipyöräsuuntaukseen pääsyä.