Harmi sinänsä, että Saab jossa yhdistyy Berlingon tilat, sähköinen voimalinja ja hävittäjän istuimet (oletan siis että niissä on heittoistuimet) olisi kyllä ollut täydellinen yhdistelmä kun viimeksi autoa vaihdoin
On kyllä melkoisia viritelmiä olleet vuosikymmenten varrella nuo sähköautoprojetkit ja -prototyypit. Tuntuu siltä, että tarkoituskaan ei ole ollut kehittää toimivaa konseptia, vaan näennäisesti puuhastella asian parissa.
Ne muutamat sähköautot mitkä ovat ihan tuotantoon asti päätyneet, ovat olleet muotoilultaan ja toiminnaltaan niin luotaan työntäviä, että usko on ollut koetuksilla tiukemmallakin puunhalaaja viherpiiperöllä jos on sellaisen hankintaan päätynyt.
Sitten tuli Tesla ja mullisti kaiken! Mullistavinta oli tietysti tehokkaan sähkömoottorin keksiminen. Aiemmat sähköautot tuskin saavuttivat 100 km/h huippunopeuden tunnissa ja sitten olivatkin akut tyhjät. Teslan sähkömoottorit kiskaisevat kärryn parissa sekunnissa sataseen ja akkujenkin toimintasäde on useimmille riittävä. Teslan muotoilu yllätti myös kaikki. Sähköauto voi olla ihan hyvännäköinen ja urheilullinen. Kukaan ei moista ollut osannut villeissä unelmissaan kuvitellakkaan.
...mutta se heittoistuinten puute. Vaikea olisi valinta Saabin kyhäelmän ja Teslan välillä, olisihan se mahtavaa lähettää vaikka anoppi avaruuteen napin painalluksella?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme). Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Eiköhän nuo varhaiset sähkökulkineet ole mietitty puhtaasti valtion ja isojen firmojen käyttöön ihan käyttökulut edellä, kuluttajaostajan nonsenseä miettimättä. Vrt. suomen postin Elcatit.
Aikaisempien vuosikymmenien sähköautojen teknisenä rasitteena on ollut vielä kehittymätön akkutekniikka. Siihen on tullut 2000-luvulla iso apu mm. mobiililaitteiden kehityksen myötä, se kehitys kun on ollut puskemassa eteenpäin taloudellisesti kannattavaa akkukehitystä. Akkujen kehittäminen vain sähköautoja varten on varmasti kärsinyt muna vai kana -ongelmasta, eli kuka uskaltaa kehittää akkuja isolla budjetilla, kun ei ole mitään varmuutta siitä lyökö sähköauto läpi kehitystyön jälkeen? Ja luonnollisesti isoilla vanhoilla autovalmistajilla tätä intoa on ollut vielä vähemmän, kun on ollut paljon kannattavampaa keskittyä kehittämään sitä samaa perustekniikkaa, mitä on tehty aina ja mitä kilpailijatkin tekevät.
Tesla osui siis oikeaan aikakauteen akkuteknologian suhteen, ja ennen kaikkea brändäys- ja markkinointimielessä Teslla valitsi oikean strategian, eli kehittää sähköautosta sikakallis luksustuote, jossa ei säästellä tehossa, rangessa, tiloissa, ajo-ominaisuuksissa, varustelussa eikä imagossa. Hinta on niin kova, että siitä jää myyntikatetta kattaa korkeita tuotekehituskuluja. Aikaisemmin kehitetyt sähköautot ovat yrittäneet pääasiassa ratsastaa ympäristöystävällisyydellä, ja pelkästään sillä ei oikeasti myydä kovin montaa autoa. Varsinkaan jos sen hinta on tuplat vastaavaan muinaisautoon verrattuna, ilmanvastuksen optimoimiseksi tehty auton muotoilu jakaa isosti mielipiteitä ja hinnan pitämiseksi kurissa autossaon 50 hv ja akku riittää vajaaseen sataan kilsaan. Ja kun tehdään sähköautoa hintaluokkaan 20-40 t€, niin siitä ei jää riittävästi rahaa maksaa insinööreille tehdystä työstä. Tämähän on kaikessa uudessa tekniikassa sama juttu; se tulee ensin markkinoille kalleissa malleissa, jotta rikkailta hölmöiltä viedään rahat joilla kehitystyö maksetaan. Sitten teknologia valutellaan hiljalleen alempiin mallisarjoihin.
Toinen Teslan etu on ollut se, että Teslan statuksen haluaville asiakkaille ei ole annettu kuin yksi voimalinjavaihtoehto ja toisaalta vastaavaa teknologiaa ei ole ollut kellään muulla tarjota ennen kuin vasta nyt. Toisin sanoen jos haluat nopean luksussähköauton, joka ratsastaa nykytekniikan ja ympäristöystävällisuuden aallonharjalla, sinun on ostettava Tesla. Jos haluat pihaasi Teslan, on ostettava sähköauto. Jos MB/BMW/Audi olisi tullut markkinoille sähköistetyllä E/5/A6-sarjan sähköversiolla, olisi kyseinen rakkine kilpaillut suoraan AMG/M5/S6 -versioiden kanssa. Siinä kohtaa olisi moni ostaja tehnyt verailua ja päätynyt hintaeron, uuden tekniikan pelon ja perinteiden vuoksi polttomoottoriversioon, mikä olisi suoraan syönyt sähköversion myyntiä ja siten koko idean kannattavuutta. Ja tuossa autoluokassa ei ole kellään halua ottaa markkinoilla turpaan ja joutua myöntämään tehneensä virheen, varsinkin jos auton kehittäminen on maksanut puoli miljardia.
Näköjään vielä jonottaneet jotain pakastetta? Siis hä?
Sitä paitsi, sähköautokeskusteluun liittyen, tuossa jonottaessa tuntikausia on kyllä polttoainetta palanut. Meinaan kun nykyään pitää olla siitäkin huolissaan. Itse en tosin usko, että suomalaiset autoilijat voisivat p*skan vertaa vaikuttaa ilmaston lämpenemiseen, halusivat tai eivät.
Mietin tässä, että mikähän minut saisi jonottamaan jotakin neljä tuntia? Korillinen ilmaista kossua. Siis ilmaista. Tai noh, markan pullo ja saa olla pakastekin.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme). Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Meidän talouden parempi puolisko kävi kaupassa ja osti semmoisen pienen perinteisen siemenpussin. Noh, pussin avattuaan alkoi posmottaa että mitä ihmettä. 5 siementä, se on muuten euron kappale. Noh toivottavasti tulee ainakin kilo tomaattia, toinen kilo jos tulee niin päässään ehkä plussan puolelle.
mut juu hain työkavereille kans hiiliä - honkilahdel koivuhiiliä yksityisyrittäjä tekee.. pallogrillissä eka 1,5h palaa kaikki niillä hiilillä heh työkaveri kehu et sellases vihrees munagrillis aivan loistavaa kamaa..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659