Autoni matka apulaitehihnan hajoamisesta lunastukseen
Autoni matka apulaitehihnan hajoamisesta lunastukseen
Kellekään sattunut näin erikoista tapausta?
Vääränmerkkisestä autosta meni apulaitehihna. Hinautus korjaamolle ja auto tulee kuntoon parissa päivässä, uus rulla, kiristin, ja hihna, 250€.
Uusittu hihna kesti kolme päivää ja hajosi uudelleen. Ei ole varaa hinauttaa autoa samaan korjaamoon, koska se on liian kaukana. Sattumoisin eka korjaamo oli AD-ketjua, ja päätän hinauttaa lähimpään saman ketjun korjaamoon, (sekä osakaskon että autoliiton hinauspalvelu sisältää hinauksen vain lähimmälle).
Tämä toinen korjaamo ilmoittaa että apulaitehihna on sekoittunut nokkahihnan kanssa (!) ja aiheuttanut todennäköisen venttiilivaurion.
Uusintakorjaus menee korjaamon vakuutuksen piikkiiin mutta korjausarvio (2500eur!) ylittää auton arvon (2005 vuoden 220tkm ajettu sitikka).
Vakuutusyhtiö ei suostu rahoittamaan korjausta vaan haluaa lunastaa auton. Vakuutustarkastaja hakee autolle lunastusarvon stalkkaamalla nettiautosta (!) mitä olen aikanaan maksanut autosta (nettiauto näyttää siis myytyjen autojen hintatiedot vakuutusyhtiöille). Vakuutustarkastaja oli huolellisesti lukenut helmikuussa ostamani auton ilmoituksen hintatietoineen. Koska sain auton todella halvalla ja olin tehnyt siihen monella sadalla investointeja sen jälkeen, tarjottu lunastushinta vaikutti sortamiselta. Pienen kädenväännön jälkeen, saan hieman neuvoteltua ylöspäin lunastushintaa joka on rimaa hipoen riittävä korvaus.
Kokonaisuudessaan silti aika absurdi olo tästä kaikesta. Sokerina pohjalla, ensimmäisen korjaamon 250euron lasku jää mun omaksi tappioksi. Nyt neljättä viikkoa jo ilman autoa ja tänään asiat vasta eteni tähän pisteeseen. En tiedä mitä ajatella tästä. Mitä sä ajattelet?
Vääränmerkkisestä autosta meni apulaitehihna. Hinautus korjaamolle ja auto tulee kuntoon parissa päivässä, uus rulla, kiristin, ja hihna, 250€.
Uusittu hihna kesti kolme päivää ja hajosi uudelleen. Ei ole varaa hinauttaa autoa samaan korjaamoon, koska se on liian kaukana. Sattumoisin eka korjaamo oli AD-ketjua, ja päätän hinauttaa lähimpään saman ketjun korjaamoon, (sekä osakaskon että autoliiton hinauspalvelu sisältää hinauksen vain lähimmälle).
Tämä toinen korjaamo ilmoittaa että apulaitehihna on sekoittunut nokkahihnan kanssa (!) ja aiheuttanut todennäköisen venttiilivaurion.
Uusintakorjaus menee korjaamon vakuutuksen piikkiiin mutta korjausarvio (2500eur!) ylittää auton arvon (2005 vuoden 220tkm ajettu sitikka).
Vakuutusyhtiö ei suostu rahoittamaan korjausta vaan haluaa lunastaa auton. Vakuutustarkastaja hakee autolle lunastusarvon stalkkaamalla nettiautosta (!) mitä olen aikanaan maksanut autosta (nettiauto näyttää siis myytyjen autojen hintatiedot vakuutusyhtiöille). Vakuutustarkastaja oli huolellisesti lukenut helmikuussa ostamani auton ilmoituksen hintatietoineen. Koska sain auton todella halvalla ja olin tehnyt siihen monella sadalla investointeja sen jälkeen, tarjottu lunastushinta vaikutti sortamiselta. Pienen kädenväännön jälkeen, saan hieman neuvoteltua ylöspäin lunastushintaa joka on rimaa hipoen riittävä korvaus.
Kokonaisuudessaan silti aika absurdi olo tästä kaikesta. Sokerina pohjalla, ensimmäisen korjaamon 250euron lasku jää mun omaksi tappioksi. Nyt neljättä viikkoa jo ilman autoa ja tänään asiat vasta eteni tähän pisteeseen. En tiedä mitä ajatella tästä. Mitä sä ajattelet?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Autoni matka apulaitehihnan hajoamisesta lunastukseen
Aikamoista, mutta kait se noinkin voi mennä halpojen autojen kanssa. Siitä lunastushinnasta kannattaa vääntää vakuutustarkastajan kanssa. Itsellä oli kanssa lunari case tässä muutama kuukausi sitten ja pitkään oli vak. Tarkastaja oli pitkään sitä mieltä että autoni on 11k€ arvoinen. Lopulliseksi lunastushinnaksi saatiin viikon neuvottelujen jälkeen noin 14k€. Kun löytyy esittää tarpeeksi perusteluita niin kyllä ne kuuntelee myös. Lunastushinnallahan pitää saada samanlainen ja saman kuntoinen tilalle.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Autoni matka apulaitehihnan hajoamisesta lunastukseen
viikon neuvottelu lunastushinnasta? respect! Mun olis ehkä pitänyt ottaa esimerkkiä Kyllä me yhdessä selattiin (puhelimitse) nettiautoa ja katsottiin samanlaisia ja niiden hintojatturku kirjoitti: ↑To Heinä 09, 2020 18:41Aikamoista, mutta kait se noinkin voi mennä halpojen autojen kanssa. Siitä lunastushinnasta kannattaa vääntää vakuutustarkastajan kanssa. Itsellä oli kanssa lunari case tässä muutama kuukausi sitten ja pitkään oli vak. Tarkastaja oli pitkään sitä mieltä että autoni on 11k€ arvoinen. Lopulliseksi lunastushinnaksi saatiin viikon neuvottelujen jälkeen noin 14k€. Kun löytyy esittää tarpeeksi perusteluita niin kyllä ne kuuntelee myös. Lunastushinnallahan pitää saada samanlainen ja saman kuntoinen tilalle.
HIukan harmittaa kun just ennen hajoamista vaihdettiin öljyt ja tulpat, ja just olin ostanut uuden akun siihen ja uuden avaimen (no ei se avain maksanut kuin...200). Mut harmitusta vähän lieventää autokuume ja kiinnostavat yksilöt joiden perään oon tänään soitellut
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Autoni matka apulaitehihnan hajoamisesta lunastukseen
Vakuutus ehdoissa lukee että vakuutuksella et saa/voi tehdä voittoa, eli jos löytyy vanha myynti ilmoitus tai kauppakirja niin se ostohinta on aikalailla maksimi mitä autosta voi maksaa. Oli "paranneltu" tai ei. Oon töissä firmassa joka hoitaa vakuutusyhtiöille lunastuksia yhtiöiden puolesta niin on tullut tämä asia eteen muutaman kerran
Toki joillekki yhtiöille on toisia yhtiöitä tärkeämpää asiakas suhteet ja tyytyväisyys ja silloin noista ehdoista saatetaan joustaa...
Toki joillekki yhtiöille on toisia yhtiöitä tärkeämpää asiakas suhteet ja tyytyväisyys ja silloin noista ehdoista saatetaan joustaa...
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 903
- Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
- Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä
Re: Autoni matka apulaitehihnan hajoamisesta lunastukseen
Mitä tästä opimme... pysytään ketjukoneissa vaan
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Re: Autoni matka apulaitehihnan hajoamisesta lunastukseen
^^ mitäs voittoa sellainen sitten on, jos on ostanut auton 2000 eurolla, parannellut sitä tonnilla ja saa 3000 euroa lunastuksesta? Musta se olis ihan reilu korvaus.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Autoni matka apulaitehihnan hajoamisesta lunastukseen
Just toi. Sanoinkin sille vakuutustarkastajalle että hänen toimintansa kuulostaa siltä kun hän joutuisi maksamaan korvaukset omasta pussistaan. Vanhan auton arvon määrittäminen käytettyjen markkinoita selaamalla on myös huono vaihtoehto. Usein käytetty auto myydään viimeinen huolto laiminlyötynä tai joku muu iso remppa tulossa, kun taas auto jota ei ole ollut tarkoitus myydä vaan pitää itse pitkään, siihen on investoitu ihan eri tavalla.
tuossa oli alkukesästä pakettiauto tien poskessa konepelti auki, pysähdyin tarjoamaan apua, kaveri näytti nyrkinkokoista reikää koneen kyljessä ja sanoi että ketju tuli läpiP.Y-J. Kannisto kirjoitti: ↑Pe Heinä 10, 2020 07:20Mitä tästä opimme... pysytään ketjukoneissa vaan
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Autoni matka apulaitehihnan hajoamisesta lunastukseen
Asiaa voi vielä miettiä niinkin päin, että jos on hankkimassa halvalla korjauskuntoista autoa, kannattaisi maksaa myyjälle osana kauppahintaa korjauskulut ja myyjä maksaa siitä korjaajalle. Näin auto olisi vakuutusyhtiön silmissä arvokkaampi kuin ostamalla ensin auto itselle ja sen jälkeen korjauttamalla viat.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Autoni matka apulaitehihnan hajoamisesta lunastukseen
Tässä kyseessä monen tapahtuman summa, jossa harmillisin homma on tuo odotusajan kertautuminen.
Korjaamolla ja vakuutusyhtiössä lomat pyörii, korjaamo miettii haluaako käyttää vakuutusta jne. Joka välissä tulee se päivä tai pari tyhjäkäyntiä, kun ei tapahdu mitään tai odotellaan asiaa X.
Tässä melkein toivoisi homman alunperin ry... siis tunaroineelta korjaamolta jotain käden ojennusta esim työveloituksen osalta, kun homma meni vihkoon.
Kärsivällinen olet ollut, kun et ole miekkaillut korjaamon tai vastuuvakuutusyhtiön kanssa sijaisautosta.
Korjaamolla ja vakuutusyhtiössä lomat pyörii, korjaamo miettii haluaako käyttää vakuutusta jne. Joka välissä tulee se päivä tai pari tyhjäkäyntiä, kun ei tapahdu mitään tai odotellaan asiaa X.
Tässä melkein toivoisi homman alunperin ry... siis tunaroineelta korjaamolta jotain käden ojennusta esim työveloituksen osalta, kun homma meni vihkoon.
Kärsivällinen olet ollut, kun et ole miekkaillut korjaamon tai vastuuvakuutusyhtiön kanssa sijaisautosta.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Autoni matka apulaitehihnan hajoamisesta lunastukseen
jep hyvin kiteytit tuon odottamisen tuskaisuuden. Onneks omat työkuviot on olleet tosi rennot ja oon saanut lainaksi auton niihin muutamiin työmatkoihin joita on ollut. Ja onneks oma talous ei oo ihan veitsen terällä, muuten olis ollut jäätävä stressi koko asiasta.Cona kirjoitti: ↑Pe Heinä 10, 2020 16:04Tässä kyseessä monen tapahtuman summa, jossa harmillisin homma on tuo odotusajan kertautuminen.
Korjaamolla ja vakuutusyhtiössä lomat pyörii, korjaamo miettii haluaako käyttää vakuutusta jne. Joka välissä tulee se päivä tai pari tyhjäkäyntiä, kun ei tapahdu mitään tai odotellaan asiaa X.
Tässä melkein toivoisi homman alunperin ry... siis tunaroineelta korjaamolta jotain käden ojennusta esim työveloituksen osalta, kun homma meni vihkoon.
Kärsivällinen olet ollut, kun et ole miekkaillut korjaamon tai vastuuvakuutusyhtiön kanssa sijaisautosta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Autoni matka apulaitehihnan hajoamisesta lunastukseen
Eilen sain lopulta päätöksen auton lunastuksesta. Mielekiintoisinta tässä on se, että vaikka kysymys on korjaamon vakuutuksesta, vakuutusyhtiö haluaa asetaa minulle omavastuun lunastushinalle, ja vähentää 1400 euron lunastushinnasta 600 euroa, eli käytännössä sovittu lunastushinta on silmänlumetta. Kellään kokemusta tällaisesta? Minun pitäisi kuulemma korjaamolta pyytää itselleni tuo omavastuuosuus - uskottavaa .
Ainoa asia mistä vakuutusyhtiöllä oli tarve sopia spesifinen deadline, oli se milloin saavat hakea autoni pois. En odottanut tällaista meininkiä tapahtuvan Suomessa.
Ainoa asia mistä vakuutusyhtiöllä oli tarve sopia spesifinen deadline, oli se milloin saavat hakea autoni pois. En odottanut tällaista meininkiä tapahtuvan Suomessa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Autoni matka apulaitehihnan hajoamisesta lunastukseen
Jos menee korjaamon vakuutuksesta, niin se on korjaamo joka tuon omavastuun maksaa, et sinä. Vakuutusyhtiö sen saattaa toki korvauksesta vähentää, mutta sinun ei kuulu omavastuuta maksaa, vaan se on korjaamon ja vakuutusyhtiön välinen asia ja sinulle kuuluu tuo 1400 euroa. Yleensä kyllä yritysten osalta menee niin, että vakuutusyhtiö maksaa korvaussumman vahingon kärsineelle kokonaisuudessaan, ja sitten peritään omavastuu erikseen yhtiöltä (AD-Huollolta), joten vähän oudolta kuviolta kuullostaa..lucaf kirjoitti: ↑Pe Heinä 24, 2020 07:02Eilen sain lopulta päätöksen auton lunastuksesta. Mielekiintoisinta tässä on se, että vaikka kysymys on korjaamon vakuutuksesta, vakuutusyhtiö haluaa asetaa minulle omavastuun lunastushinalle, ja vähentää 1400 euron lunastushinnasta 600 euroa, eli käytännössä sovittu lunastushinta on silmänlumetta. Kellään kokemusta tällaisesta? Minun pitäisi kuulemma korjaamolta pyytää itselleni tuo omavastuuosuus - uskottavaa .
Ainoa asia mistä vakuutusyhtiöllä oli tarve sopia spesifinen deadline, oli se milloin saavat hakea autoni pois. En odottanut tällaista meininkiä tapahtuvan Suomessa.
Sinänsä se olisi ylipäätään korjaamon asia hoidella homma vakuutusyhtiön suuntaan, ymmärrän, että arvonmääritykseen osallistuit, kun et ollut siihen tyytyväinen, mutta muuten en edes käsitä miksi sun kuuluisi osallistua korjaamon ja vakuutusyhtiön välisen vakuutussopparin tulkintaan, sulle kuuluu vain ja ainoastaan korvaus..
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: Autoni matka apulaitehihnan hajoamisesta lunastukseen
Joo noin mäkin sen aattelin että olisi loogista. Iffin tapauksessa näköjään eri tavalla, ja asian kertoi mulle vakuutustarkastaja siinä lunastushintaneuvottelun yhteydessä. Tuli sitten pieni ahdistus kun annoin hyväksyntäni vakuutusyhtiön paperille jossa tuo minulle tuleva korvaussumma on sen 600€ pienempi ja olivat jo kovasti suunnittelemassa auton poishakemista. Nyt kolmen puhelun jälkeen (kaksi iffille ja yksi korjaamolle) tänä aamuna olen saanut selkeyttä asiaan, että vakuutusyhtiöltä menee kehoitus korjaamolle tuon omavastuusumman suorittamiseksi tililleni.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Autoni matka apulaitehihnan hajoamisesta lunastukseen
Onpa ikävä tapaus, eikä vähiten sen vuoksi, että auton omistaja joutuu itse selvittämään kaiken muiden puolesta.
Mitä ihmettä siellä oli tapahtunut? Vaihdettu väärä hihna, vai apulaitehihna päässyt kontaktiin jakohihnan kanssa?
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Autoni matka apulaitehihnan hajoamisesta lunastukseen
Jälkimmäinen. Sitikkafoorumia kun selailin, joku toinen kaveri kertoi samanlaisesta tapahtumasta aivan saman sitikkamallin kohdalla (XsaraP 1.8 16V). Korjaamolla kertoivat että yhden Volvon kanssa myös sattunut vastaavanlainen tapaus venttiilivaurioineen (eivät tarkentaneet mikä Volvon malli).
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)