Ihmettelyketju

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2383
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja viggen »

Tuo aika on auton valmistus aika, ei rekistereröinti aika.
Från och med november 2014 skall alla nya nytillverkade bilar ha TPMS-systemet. Reglerna gäller för personbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg avsedda för persontransporter med max nio sittplatser (fordonskategori M1)
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. #6700

aero
-
Viestit: 6620
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

anv kirjoitti:
La Loka 17, 2020 21:17
Mutta, kenelläkään ei vissiin ole käryä mistä tuo ylipäänsä tuon renkaanvaihdon keksii...
Ei kun se just ei hoksaa renkaanvaihtoa, siksihän se plingaa kun tilanne muuttuu :). Jos siis se tajuaisi että renkaat vaihtui, se resetoisi ittensä ihan automaattisesti.

Mutta niin, oliko molemmissa seteissä kaikki renkaat samankokoisia ja saman verran kuluneita? Bemarit tosiaan plingaisi staggered setillä, jossa (nyt sentään jo tarkistin) renkaiden halkaisijaero on n. 1,5mm eli kulumiseron sopisi olla 0,75mm. Eli jo millin (tai alle) ero pinnassa voi riittää aiheuttamaan tuon.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 929
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Mulla Hynyn talvikumit oli tosiaan vajaat 6tkm ajetut, kesäkumit uudet ja samaa urheilullista 185/65/15 kokoa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20 (vaemon), Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (yhteiskäyttöauto), ex 93 SS 1.8t Vector -05

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1398
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja anv »

Mulla talvirenkaat, mitkä meni alle, olivat 1kk ajettu. Kesärenkaat olivat tämän kesän ajetut. Erikokoiset kyllä, eli talvirenkaat 16", ja kesärenkaat 17". Kokoeroa sen verran että talvirenkailla nopeusmittari näyttää +7kmh ja kesärenkailla +4kmh. Keskenään kyllä saman verran kuluneet ja paineet kohillaan (urasyvyydessä ei työntömitalla mitattavaa eroa)

Aero, mikä tilanne muuttuu renkaanvaihdossa? Mielestäni koko voimalinja renkaineen pyörii tismalleen samaa vauhtia kuin ennen renkaan vaihtoa esimerkiksi nopeusmittarin näyttämällä X. Vauhti saattaa muuttua, ja muuttukin vaihdon jälkeen.
aero kirjoitti:
La Loka 17, 2020 22:19

Ei kun se just ei hoksaa renkaanvaihtoa, siksihän se plingaa kun tilanne muuttuu :). Jos siis se tajuaisi että renkaat vaihtui, se resetoisi ittensä ihan automaattisesti.

Mutta niin, oliko molemmissa seteissä kaikki renkaat samankokoisia ja saman verran kuluneita? Bemarit tosiaan plingaisi staggered setillä, jossa (nyt sentään jo tarkistin) renkaiden halkaisijaero on n. 1,5mm eli kulumiseron sopisi olla 0,75mm. Eli jo millin (tai alle) ero pinnassa voi riittää aiheuttamaan tuon.
Antti
#8459
Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S

aero
-
Viestit: 6620
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, siis ei pelkkä eri settien kokoero selitä tuota plingiä, kun eri sarjat on kuitenkin "sisäisesti" yhtä kokoa ja tasaisesti kuluneet, mutta jos jommassakummassa sarjassa on "sisäisiä" eroja, niin se vaikuttaa - kuten jos alta otettavassa sarjassa on toinen pää millin toista päätä kuluneempi ja alle menee ihan uusi kierto.

Yksi, mikä tulee muuten kanssa mieleen, on renkaiden rungon jäykkyys. Jos toinen rengassarja on rungoltaan joustavampi, saattaa se onnistua hämäämään systeemiä omalta osaltaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10396
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

viggen kirjoitti:
La Loka 17, 2020 22:09
Tuo aika on auton valmistus aika, ei rekistereröinti aika.
Från och med november 2014 skall alla nya nytillverkade bilar ha TPMS-systemet. Reglerna gäller för personbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg avsedda för persontransporter med max nio sittplatser (fordonskategori M1)
En usko että EU valvoo autoja niiden valmistuspäivän mukaan. Viranomaisillehan auton elinkaari alkaa yleensä ensirekisteröinnistä, ihan sama koska se on valmistettu.

Esim Vianorin sivuilla sanotaan:

"EU-asetuksen 661/2009 mukaan kaikissa autoissa, jotka on tyyppihyväksytty marraskuun 2012 jälkeen sekä kaikissa marraskuun 2014 jälkeen myydyissä uusissa autoissa tulee olla renkaiden paineenvalvontajärjestelmä eli TPMS (Tire Pressure Monitoring System)."

Itse asetushan on tapansa mukaan sellaista hepreaa että vaikea siitä on saada selvää, mutta siellä mainitaan, että kansallisten viranomaisten on 1.11.2014 alkaen "kiellettävä kyseisten ajoneuvojen rekisteröinti, myynti ja käyttöönotto, jos nämä ajoneuvot eivät ole tämän asetuksen ja sen täytäntöönpanotoimenpiteiden mukaisia." Eli jos hepreaa yhtään osaan, autoa ei ole tullut hyväksyä ensirekisteröitäväksi enää 1.11.2014 alkaen mikäli TPMS puuttuu. Oli auto sitten valmistettu koska tahansa.

Se miten Ruotsin viranomaiset ovat asetusta tulkinneet ja soveltaneet voi toki olla eri asia.

Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2383
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja viggen »

Kyllä, olet oikessa Ruotsissa ei tarvitse välittää säännöksestä mitään, koska vaihdetaan renkaita vuoden aikojen mukaan ja samalla tarkistetaan paineet. https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ngssystem/
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. #6700

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1398
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja anv »

aero kirjoitti:
La Loka 17, 2020 23:09
Joo, siis ei pelkkä eri settien kokoero selitä tuota plingiä, kun eri sarjat on kuitenkin "sisäisesti" yhtä kokoa ja tasaisesti kuluneet, mutta jos jommassakummassa sarjassa on "sisäisiä" eroja, niin se vaikuttaa - kuten jos alta otettavassa sarjassa on toinen pää millin toista päätä kuluneempi ja alle menee ihan uusi kierto.

Yksi, mikä tulee muuten kanssa mieleen, on renkaiden rungon jäykkyys. Jos toinen rengassarja on rungoltaan joustavampi, saattaa se onnistua hämäämään systeemiä omalta osaltaan.
Joo, tuo saattaa kyllä selittää sen. Jompikumpi pää autosta kun on yleensä painavampi, niin talvirengas pehmeämpänä saattaa "litistyä" enemmän painavammassa päässä. Parempia selityksiä saa kyllä vielä keksiä... :roll:
Antti
#8459
Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4785
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Risto »

viggen kirjoitti:
La Loka 17, 2020 23:50
Kyllä, olet oikessa Ruotsissa ei tarvitse välittää säännöksestä mitään, koska vaihdetaan renkaita vuoden aikojen mukaan ja samalla tarkistetaan paineet. https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ngssystem/
Suomessakaan ei tarvitse rengaspainevalvontaa olla kuin ensiasennusrenkaissa.

Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1236
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 97

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja ippe »

anv kirjoitti:
Su Loka 18, 2020 06:27


Joo, tuo saattaa kyllä selittää sen. Jompikumpi pää autosta kun on yleensä painavampi, niin talvirengas pehmeämpänä saattaa "litistyä" enemmän painavammassa päässä. Parempia selityksiä saa kyllä vielä keksiä... :roll:
Toisaalta renkaan kehän pituus ei muutu, vaikka rengas litistyisi. Vyörengas ei myöskään veny paljoakaan ylipaineistamalla, ellei sitä sitten ihan riko.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vai muuttuuko sittenki? Eihän abs perusteinen muuten osais tulkita paineenvähennystä...

Esim. 1 ja 2 barin paineilla pyörän navan korkeus muuttuu helposti sentin..

Niin laskeeko kehän nimenomaan sillä säteellä kuinka litussa on... tyhjemmällä kumilla on vaan isompi ala kerrallaan maata vasten.

aero
-
Viestit: 6620
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja aero »

Kehä ei muutu, mutta pitopinnan suuntainen säde ja sitämyötä vauhti ehkä muuttuu. Vai muuttuuko sädettä enemmän kehänsuuntainen jousto niin, että vajaampi rengas reagoi hitaammin ja sitä tulkitaan?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10396
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jonkun kohdanhan siinä pitää luistaa sen verran, että matematiikka menee tasan.

Musti
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Kesä 06, 2003 11:24

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Musti »

AZP kirjoitti:
Ma Loka 19, 2020 14:15
Jonkun kohdanhan siinä pitää luistaa sen verran, että matematiikka menee tasan.
Ei luista, kulutuspinta kulkee vain pidemmän matkan poimulla. Vrt telaketju.
Säde navan keskeltä maahan määrää pyörimisnopeuden. Säde muuttuu rengaspaineen muuttuessa.
MB-C

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10396
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja AZP »

Meinaatko poimulla että kulutuspinta nousee keskeltä irti maasta?

Vastaa Viestiin