siis win 10 rinnalle xp ... pelkkä ajatuskin näillä atk taidoilla puistattaa.
mut ei kai auta että saa jatkossa harrasteradioita säädettyä.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Nimeomaan näin. Ja lisätään vielä lisääntyvä kulutus kun jono humppaa, eikä siinä voi käyttää vakkariakaan kun kaikki tulee persus edellä ajoittain vastaan. Ja 9-5 turbiinilukko mikä ei pysy päällä pienessäkään mäessä alle 85kmh vauhdeissa. Eli ohi kaikista.Rattivaihde kirjoitti: ↑Ke Loka 28, 2020 20:40Laskeskelin tuossa ohituspaikkoja odotellessa että 80 vs 100 km/h ero päivittäisessä työmatka-ajassa on vajaa vartti (ero on todellisuudessa suurempi koska vapaasti valiten ajaisin 110-120). Se tekee viikossa tunnin, kuukaudessa reilut neljä tuntia ja talvirajoitusten aikana arviolta 20-25 tuntia eli suunnilleen kolme ylimääräistä, palkatonta työpäivää (ja tämän tietysti saa kertoa autojen määrällä, joka tuolla tiellä taitaa olla kymmeniätuhansia per vuorokausi). Se on ongelma yksi.
Tämä vain siksi, että joku on määritellyt 20% alhaisemman talvirajoituksen vaikka valtatiellä on 95% ajasta kesäkeli joko luonnostaan tai aurauksen ja suolauksen ansiosta. Se on täysin idioottimaista, ja ongelma kaksi.
Tällainen jonoajo eestaas sahaavalla, älyttömän matalalla nopeudella on myös todella turruttavaa ja väsyttävää yhdistettynä pimeyteen ja vesisateeseen, eli siis etenkin aamuisin vaarallista. Ongelma kolme.
Ja kun riittävän moni tällaisella mentaliteetilla jää ajamaan esimerkiksi rekan taakse kertyvään jonoon, ei lopulta riittävän monennella ole enää vaihtoehtoa lähteä ohittamaan, koska ohituspaikat loppuvat kesken, eikä jonossa nutaajilla yleensä ole riittäviä turvavälejäkään osittaisiin ohituksiin, lisäksi ohittajiin (= kaahareihin) suhtaudutaan yleisesti hyvin passiivisaggressiivisesti, ja tietysti sitä enemmän mitä vähemmän ohittajia on. Ongelma neljä.
Tässä joitakin syitä, miksi en edes harkitse ensimmäisen jonon perään jäämistä. ”Hinnalla millä hyvänsä” ohittelun tiukoissakin paikoissa ja onnettoman pitkiltä vaikuttavien jonojen ohittamisen sen sijaan olen lopettanut jo aikaa sitten turhaa dieselin palamista ja stressiä sekä vaaratilanteita aiheuttavana.
Edit. Lisäksi liian matalien nopeusrajoitusten myötä ihmisille muodostunut harhaluulo siitä, että rajoitusnopeus = turvallinen nopeus (ja ylinopeus = kaahaus) korostuu entisestään, kun talvella rajoituksia lasketaan lisää mutta pyritään pitämään olosuhteet kesäisinä. Sitten kun systeemi pettää ja onkin yhtäkkiä jumalaton lumipyry ja liukasta, ihmiset ajavat kahdeksaakymppiä toisiaan päin. Tämä on ongelma viisi.![]()
Kannattaa kysellä business-käytöstä poistuneita, jotka huolletaan ennen myyntiä. Itse maksoin 150€ koneesta, jossa muistaakseni muistit ja kovalev vaihdettu. On pirun nopea ja hyvä laite, paljon parempi kuin aiemmat 399-499€ läppärit mitä aiemmin ostellut...
ei toki.