Aito Citroën on loistava auto matkustaa ja siksi myös C5 on varustettu viidellä matkustajapaikalla. Ajaminen on sitten eri asia, pehmeyden tuoma tunnottomuus ei aina ole ainakaan minusta ajamisen kannalta hyvä asia - mutta kuten todettu, niin ei sitä ajamiseen olekaan tehty, vaan matkustamiseen. Ja siinä käyttötarkoituksessa se on varsin esimerkillinen suoritus.
Otsikon aiheeseen, 1 Q-Audin, 1 X-Bemarin ja 1 ison Skoda-möhkön moottoritiellä välillä Riihimäki-Kehä3. On se hieno efekti, miten nuo isot, kalliit ja nelivetoiset mökkitiemaasturit kelin heiketessä enste painuu moottoritiellä oikealle kaistalle ja vähän vielä pahetessa katoaa sieltä käytännössä täysin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Oli kyllä oikein mukava ajella töihin, kun suurin osa viime päivinä valtatiellä paniikissa kuuttakymppiä ajaneista oli ilmeisesti jäänyt kotiin, jolloin lopuista ehti ohikin ennen vastaantulijoita.
Seinäjoen liikenteessä taas on näkynyt viime päivinä poikkeuksellisen paljon Tesloja. Vaikka niillä ei pääse edes kauppaan yhdellä latauksella ja ei varmaan pakkasilla ja lumihangessa sellaiset ameriikan sähkövatkaimet edes toimi, kuten iltapäivälehtien lukijat tietävät kertoa....
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Luulin että noi olis ollu kaiki tapettu sukupuuttoon... Onneksi tuli, kiva ollu kattoo kun autot jää tasaisella jumiin tohon tielle. Lunta ei ole aurattu lainkaan, tiellä kolme uraa ja autojen pohja ottaa hienosti kiinni keskivalleihin...
Mä oon nähnyt karhun viimeisen viikon aikana kolme kertaa. Kerran parkissa ja kaksi kertaa liikenteessä mutta silloinkaan ei terä alhaalla. Näin viikko lumipyryn jälkeen vois kyllä jo olettaa, että kaupungin suurimmilta väyliltä olisi jäämöhkäleet höylätty pois, mutta ei kun ei.
Seinäjoella tulee harva se päivä aktiivinen tiekarhu vastaan, yleensä vielä tuliterä yksilö. Siitä huolimatta, että lunta on ilmeisesti (uutiskuvien ja silminnäkijöiden tarinoiden perusteella) murto-osa etelään verrattuna.
Jotain hyvää kurakauppalassakin, siis.
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Täällä ajelleessa tiekarhussa oli pyörien välissä oleva auraava lana on tosi jyrkässä kulmassa, näytti ihan sille että se vaan tamppasi lunta tohon kadun pintaan.
Siis vielä enempi noin:
-
Eikä näin about kohtisuorassa:
Seinäjoki oli aikanaan kauppala, jonka tiet etenkin aseman lähettyvillä olivat hyvin kuraisia savisesta maaperästä ja päällysteen puutteesta johtuen. Ja Pohjanmaalla kun ollaan, niin nousevan maakuntakeskuksen kasvu oli tottakai kaikilta muilta pois, niin ei sellaista kauniisti kutsuta
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Täällä ajelleessa tiekarhussa oli pyörien välissä oleva auraava lana on tosi jyrkässä kulmassa, näytti ihan sille että se vaan tamppasi lunta tohon kadun pintaan.
Oisko tarkoituksella loiventanut kaivonkansi osumia, ettei tule ylimääräistä korjaustyötä. Tuos käytetään painoa polanteen rikkomiseen. Lumiauroissa on laukaisimet antamassa periksi kovia osumia.
Kumpikin käynee. Tiehöylä lie virallisempi, mutta tiekarhuna käsittääkseni tunnetumpi.
Hienoa, että näitä on muuallakin liikenteessä. Tehneekö uutta tulemista, toivottavasti. Ainoa oikea työkalu polanteiden poistoon ja sorateiden hoitoon.
Tänään juuri bongasin Iisalmessa uudenkarhean Veekmasin ja joku aika sitten oli yksi vanhempikin liikkeellä. En tiedä vielä onko tuo uudempi tullut vanhemman tilalle vai kaveriksi.
Eilen alkuillasta noin tunnin kehäteillä autoilun tuoksinassa pistin merkille uuden villityksen. Ainakin neljä kertaa osui kohdalle.
Vakkarilla reilua 8kymppiä mentäessä rampista pukataan ihan omaa tahtia edustavaa nopeutta ja rinnalla oltaessa lykätään vilkku päälle ja aletaan valumaan päätielle.
Parissa kerrassa rako lopulta löytyi takapuskurin välittömästä läheisyydestä ilman sen kummempaa, mutta yhdelle Nolvolle piti räikkää soittaa sekä törmäyksen estämiseksi jarruttaa voimakkaasti.
Yleisesti, jos rampista tullaan yhteistyöhakuisesti ja liikennevirta sen mahdollistaa, useasti olen vasemmalle vaihtanut. Eilen sattui monessa kohdin joku olemaan vieressä vasemmalla, eikä se nyt muutenkaan ole rampista tulevalle mikään lähtökohta, että tullaan ihan miten tykätään ja tilaa pitäisi löytyä.