Risto kirjoitti: ↑Pe Helmi 12, 2021 06:56
Harrastaja haluaa päästä korjaamaan kytkimiä ja kaksoismassavauhtipyöriä. Nämä ovat niitä kavereita, jotka hississäkin painavat joka kerroksen nappia erikseen mennessään kuudenteen kerrokseen. Jos jostakin löytyisi, he ostaisivat auton, jossa sytytysennakko säädetään manuaalisesti ratin keskiöstä, koska automatiikka vie ajamisen ilon.
EI kait kaksoismassavauhtipyörää tai kytkintä saa oikein helpolla ajamalla rikki, siis jos on kytkintä järkevästi osattu käyttää? Ducatossani on kaksoismassavauhtipyörä kalkottanut kylmänä koko omistusaikani (ja oli kalkattanut kuulemma jo noin 50tkm ennen kuin auton hankin), pian 10v, ei haittaa mitään, ja kytkimen tuntuma ja toiminta on uuden auton luokkaa edelleen (tosin eihän Ducatolla ole ajettukaan kuin vasta 299tkm, luulen että toisen mokoman nuo osat kestävät vielä). Ties montako momentinmuuntimellista automaattivaihteistoa olisi tuona aikana jo hajonnut, jollei olisi jaksanut huuhteluvaihtaa niihin öljyjä (min 16l) vähintään viiden vuoden välein)
Mut joo, hississä tietenkin painan aina "ovet kiinni" ja "ovet auki" -nappeja, V.J.S. osaisi asiasta kertoa varmaan tarkemmin, mutta luulen että noi napit eivät ole yhdistetty yhtään mihinkään (samaan tyyliin kuin Top Gearissa Clarkson asensi vanhuksille tarkoitettuun Multiplaan takasumuvalon kytkimen johon ei laittanut johtokytkentöjä lainkaan).
Mutta hissimatkustajakin kokee voivansa vaikuttaa matkan kulkuun jollain tavoin, ja tuleehan siinä tekemisen tunne, ja matkustusaikakin kuluu rattoisammin nappeja painellessa
Samanlaisen illuusion toiminnan nopeutuksesta on Aisin onnistunut luomaan AWTF-80 SC-laatikossaan sport-nappulalla (joka ainoastaan rampauttaa momentinmuuntimen toimimaan väärin).
Tonnarin ZF oli huomattavan paljon modernimman ja sivistyneemmän oloinen loota tuohon pahamaineiseen Aisiniin verrattuna. Omien havaintojeni pohjalta kuluttajat osaavat jo välttää muitakin automaatilla varustettuja Saabeja, ja hyvä niin, ikävästi tämä näkyy manuaalivaihteisten Saabien arvonnousuna, siis näin ostajan näkökulmasta tarkastellen.