![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Eski
Mistä erotat 850kg kokonaispainolla olevan kärryn 750kg kärrystä tien päällä? Periaatteessa sama vaunu voi olla rekisteröity isommalle massalle jos vaan akseli(t) yms. sen sallii.Eski kirjoitti: ↑La Huhti 03, 2021 06:52Jep, minähän nimenomaan puhuinkin kevytperäkärreistä, jotka mielestäni tarkoittavat juurikin näitä 750kg jarruttomia kärrejä. Että viisastelu sikseen. Itse ajelin eilen maantiellä satasen alueella letkassa, jota veti mielestäni juuri tällaisella jarruttomalla kärrillä varustettu tojota noin kahdeksaakymppiä.
Tieliikennelaki, liite 5.2 kirjoitti: Moottorikäyttöisen ajoneuvon sekä hinattavan ajoneuvon tai hinattavien ajoneuvojen muodostaman ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu nopeus (99 §)
a Auto ja L-luokan ajoneuvo 80
b Kuitenkin henkilö- ja pakettiauto, johon on kytketty luokittelumassaltaan enintään 750 kilogramman painoinen perävaunu sekä moottoripyörä, johon on kytketty perävaunu 100
Samainen laki luokittelee O-luokan ajoneuvot eli perävaunut näin:Ajoneuvolaki kirjoitti:31) luokittelumassalla M-, N- ja O-luokan ajoneuvon ajoneuvoluokan määrittämisessä käytettävää, suurinta teknisesti sallittua kuormatun ajoneuvon pyörien välityksellä maahan kohdistuvaa massaa.
Käytännössä vuoden 2015 alusta asti on perävaunuja rekisteröity O1 -luokkaan niin, että Teknisesti suurin sallittu kokonaismassa on max 825kg ja suurin sallittu akselimassa on max 750kg, Tämä on sinänsä hauskaa, että vanha Teknisesti suurimman sallitun kokonaismassan määritelmä vuodelta 1992 (https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921256) meni näin (lihavointi omani):Ajoneuvolaki kirjoitti: O1–O4-luokan ajoneuvo (auton perävaunu) on hinattava ajoneuvo.
Auton perävaunut jaetaan luokittelumassan perusteella seuraaviin luokkiin:
1) O1-luokan ajoneuvon (kevyt perävaunu) luokittelumassa on enintään 0,75 tonnia;
...eli oikeasti minkään ei olisi pitänyt muuttua, kun kokonaismassassa ei aiemminkaan ollut aisapainoa mukana. Jotenkikn tuossa vaan kiepsautettiin hommaa sen verran päälaelleen, että jarruton maksimimassa nousi 75kg.Asetus ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista, 1992 kirjoitti: 1. Suurimmalla teknisesti sallitulla kokonaismassalla tarkoitetaan ajoneuvon valmistajan sallimaa suurinta kuormatun ajoneuvon massaa, joka perustuu ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn. Puoliperävaunun ja keskiakseliperävaunun kokonaismassa on sen akselin tai akseliston välityksellä tiehen kohdistuva massa kuormatun perävaunun ollessa kiinnitettynä vetävään ajoneuvoon.