Eilen Ylöjärvellä klassisessa paikassa (70-alue -> viimeinen liikennevaloristeys ennen Pohjanmaata -> kamera -> 80-kyltti -> nelikaistaosuus päättyy) oikealla kaistalla oli vähintään parikymmentä autoa matelevassa jonossa, lähestyin risteystä ja vihreitä valoja tyhjää vasenta kaistaa. Kameran kohdalla havainnoin että oikealla kaistalla edellä pakettiauto lähti kiihdyttämään mutta nyt minun rinnallani oleva uudehko Avensis ei edelleenkään ajanut edes rajoitusnopeutta.
Jatkoin siis Avensiksen ohittamista ja laitoin vilkun päälle siirtyäkseni päättyvältä kaistaltani pakun taakse, jolloin Avensiksen keula nousi kiihdytyksen merkiksi ja sen kuski yritti sulkea väliä pakuun. Avensis oli kuitenkin vielä Sitikkaakin tehottomampi joten kerkesin siirtymään turvallisesti pakun perään ennen kuin Avensis liimautui takapuskuriin pitkiä vihaisesti välkytellen, jossa sitten pysyi seuraavat kilometrit, kunnes alkoi jättäytymään kauemmas tullen pari kertaa taas ihan puskuriin kiinni. Ohituskaistaosuuden alkaessa Avensis jäi kauas taakse, mutta ohituskaistan päätyttyä pistin taustapeilistä merkille että se olikin kiilannut kaikkien ohittamieni autojen ohi keulille ja nyt hidasti vauhtia niin paljon että koko letkaa ei enää Hämeenkyröön tullessa näkynyt peilistä.
Kaikenlaista sankaria tuolla välillä tuli nähtyä Tampere-Hämeenkyrö-työmatkaa ajaessa seitsemän vuotta sitten ja sittemmin Tampere-Pohjanmaa ja päinvastoin -reiteillä mutta kyllä tämä taisi mennä kärkeen.
Tänään sitten puolestaan Seinäjoki-Ylistaro-välillä ajeli muuten hiljaisella tiellä muutaman auton letka johtoautonaan Kia Rio ehkä 5…10 kmh alle rajoituksen ja pitkän suoran turvin sitten päästelin noista ohi diesel-Golfin 90 hevosen ja hurjan väännön turvin, kun ei kerran vastaantulijoita näkynyt edes horisontissa. Rio selvästi lähti kiihdyttämään sen kohdalle päästessäni, tosin niin hitaasti ettei se vaikuttanut rauhalliseen omalle kaistalle paluuseen, tässä vaiheessa noin 115-120 kmh todellista (unohdin katsoa mittarivirheen juuri alle vaihdetuilla kesäkumeilla). Samalla kun itse näppäsin viiksestä cruisen takaisin n. 115 mittarinopeuteen, huomasin peilistä että Rio lähestyy jo vähän kovempaa vauhtia. Pian se ohittikin arviolta 130-140 mittarissa ja heti kohta ensin 80-kyltin ja sitten kameran kohdattuaan jarrutti johonkin 70 kmh huitteille, ja satasen kyltin kohdalla palattiin sitten alkuperäiseen alinopeuteen. Tällä kertaa ohitukseen ei enää vastattu vaan Rio jäi melko pian horisonttiin.
Vaikea on ymmärtää ajatuksenjuoksua tuollaisten ajosuoritusten takana, helpompaa on kun ei edes yritä.
Täytyy myös todeta että kun on Youtubesta katsellut kojelautavideoita suuresta maailmasta (eli pääosin USA, Putinila, Kiina, UK ja kehitysmaat) niin kyllä tämä meikäläinen liikenne on suurimmalta osin kertakaikkisen erinomaista.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kun vastaantulevien kääntymiskaistalla on Toyota Corolla, ei tarvitse pelätä että se kääntyy eteen, tai että liikennevaloristeyksessä joku päästää satasta punaisia päin. Nämä edellämainitut olivat pitkästä aikaa ensimmäiset oikein idiootit joita on tullut vastaan.