Keltaisilla kilvillä(traktori) t3 saa ajaa 60.Soki kirjoitti: ↑Pe Touko 20, 2022 18:42Kulkeehan noi, ihan moottoripyöräksi mönkkäreitä rekisteröidään myös ja niillä saa ajaa ihan rajoitusten mukaan. Tuolanen 550kuutioinen lähteekin ihan rivakasti, no ei sillä nyt lle pärjääRattivaihde kirjoitti: ↑Pe Touko 13, 2022 15:27Poliisi ajoi poliisimönkijällä Nurmossa. Kahdeksaakymppiä ajamalla pysyi hädin tuskin perässä. Näköjään noilla pääsee jopa satasta, jos on tarve ja poliisi puikoissa. Kääntyi jollekkin pikkutielle lopulta.
Keltasilla kilvillä (traktori) ei saa yli 40 ajaa (paitsi porsliini joka saa myös pysäköidä donitsin ajaksi invapaikalle)
Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Kerros lisää. Tai oikeastaan älä kerro . Mönkäättöreissä on meinaan meikäläisen pieniäkin intoja rajoittanut se, että kaikissa ajoneuvoluokissa, mihin näitä voi rekata, tuntuu olevan joko teho- tai nopeusraja ja on se nyt vähän penseetä, jos mulla saa olla 1000hp auto joka kulkee 300+km/h ja 1000hp moottoripyörä, joka kulkee 300+ mutta mönkijässä pitää olla joko säälittävät tehot tai nopeudenrajotin. Mutta jos moisen jollain ilveellä (millä? Mitä se edellyttää) rekattua ns. isoksi moottoripyöräksi, jolla ei ole kumpaakaan rajoitusta, niin saattaa kiinnostus joskus lisääntyä.
Ei niinkään sillä, että mönkäättöri tarttisi kauheeta tehoa jos vähälläkin kulkee tarpeeksi, mutta tuo rajoittamisen kulttuuri kiristää sielua.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Mä kans siinä ymmärryksessä, että B-kortin vaativissa L7-luokan laitteissakin maksimi 90kmh, joka siis se suurin mahdollinen.
Omaan varsin vähän tuota mönkkärikokemusta, mutta oma mielipide on silti, että ei noita yhtään kovempiin vauhteihin olekaan tarkoitettu, ainakaan turvallisesti.
Omaan varsin vähän tuota mönkkärikokemusta, mutta oma mielipide on silti, että ei noita yhtään kovempiin vauhteihin olekaan tarkoitettu, ainakaan turvallisesti.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Tuolta löytyy nuo ajoneuvoluokat mönkijöille nopeusrajoituksineen ja ajokorttivaatimuksineen:
https://www.liikenneturva.fi/liikentees ... /#bbc33ffa
Tuosta ymmärtäisin että L7e:llä saa ajaa sitä vauhtia mitä autoillakin. Mutta muista lähteistä löytyisi myös tieto 90 km/h ajoneuvokohtaisesta rajoituksesta.
https://www.liikenneturva.fi/liikentees ... /#bbc33ffa
Tuosta ymmärtäisin että L7e:llä saa ajaa sitä vauhtia mitä autoillakin. Mutta muista lähteistä löytyisi myös tieto 90 km/h ajoneuvokohtaisesta rajoituksesta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Nuo kolmionpaikkaristykset kokemukset välillä kauhua. Jokin aika sitten maaseudulla liikkuessa, tulimme risteykseen jossa kolmio,Meinasi tulla Hiluxi kolmion takaa pysähdyksistä suoraan eteen 80-rajoitusalueella. Etäisyyttä oli niin vähän että olisi todennäköisesti rysähtänyt ellei Hiluxin kuski olisi tajunnut pysähtyä kun soitin torvea. Itte en kerinnyt kuin aloittaa jarrutuksen, onneksi kerrankin tuli räikän käyttö selkärangasta.
päätie oli alamäessä, 50km/h rajoitus. Hidastin risteykseen niin kuin pitää ja katsoa onko tilaa, vaan osui juuri se oikeanpuolen "kuollut kulma" samaan tahtiin. Eikä ollut lippistä päässä tai kännykkää kädessä.
Onni oli että oli pyörälijä joka liikkui tienlaidassa samaan aikaan samaan suuntaan, hän hidasti selkeästi ja pysähtyi ennen risteystä ja häntä hieman seuraten sivusilmällä estyi meiltä risteykseen ajo,
ois saattanut kolahtaa muuten. Ei hän merkinantoa laittanut vaan oli ihan oma havainto. Autoa ei ehtinyt nähdä kun oli jo suoraan edessä, vaan olin jo pysähtynyt ennen risteykseen menoa.
Viimeksi muokannut torque, La Touko 21, 2022 12:57. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
L7e-A (maantiemönkijä) ei ole nopeusrajoitusta, mutta max 15kW tehot.
L7e-B1 (tavallinen maastomönkijä) ei ole tehorajoitusta, mutta max 90km/h nopeus.
L7e-B2 (rinnakkain istuttava maastomönkijä) ei ole nopeusrajoitusta, mutta taas max 15kW tehot.
L7e-C on sekä max 90km/h että max 15kW..
L3e-A3 (suuritehoinen moottoripyörä) ei siis ole teho- eikä nopeusrajoitusta. Tälläinen luokka. L7e -alalajeista puuttuu täysin.
https://www.traficom.fi/sites/default/f ... luokat.pdf
L7e-B1 (tavallinen maastomönkijä) ei ole tehorajoitusta, mutta max 90km/h nopeus.
L7e-B2 (rinnakkain istuttava maastomönkijä) ei ole nopeusrajoitusta, mutta taas max 15kW tehot.
L7e-C on sekä max 90km/h että max 15kW..
L3e-A3 (suuritehoinen moottoripyörä) ei siis ole teho- eikä nopeusrajoitusta. Tälläinen luokka. L7e -alalajeista puuttuu täysin.
https://www.traficom.fi/sites/default/f ... luokat.pdf
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
^Aloin kans googlaamaan ankarasti muistikuvieni tueksi ja noinhan se on.
Voi olla, että tuohon lopputulokseen ei riskiperusteisesti ole päädytty, vaan ns. vahingossa (niin himmeli tuo ajoneuvoluokittelu on, että vaikuttaa kaikkien valmisteluun osallistuneiden kaikki mielipiteet otetun huomioon), mutta siltikin olen sitä mieltä, että tieliikennekäytössä käytännössä 80kmh on ihan sopiva maksimi.
Voi olla, että tuohon lopputulokseen ei riskiperusteisesti ole päädytty, vaan ns. vahingossa (niin himmeli tuo ajoneuvoluokittelu on, että vaikuttaa kaikkien valmisteluun osallistuneiden kaikki mielipiteet otetun huomioon), mutta siltikin olen sitä mieltä, että tieliikennekäytössä käytännössä 80kmh on ihan sopiva maksimi.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Kun miettii mönkkärin fysiikkaa, niin ihan järkevää että on laitettu jotkut rajat. Sellanen kippaa aika komeasti ja kuski jatkaa tangentin suuntaan jos puikoissa pistää yhtäkkiä ohjaten vähän hölmömmin.
No niin kippaa sitä jotkut autotkin, eli mitä sitten? No sitä sitten että autoilta vaaditaan vähän eri luokkaa olevat turvallisuusvarusteet ja kuskilta sekä matkustajilta turvavyöt, eli on hieman eri kipata autolla kuin mönkijällä. Jos mönkijävalmistaja haluaa saada vehkeelleen auton oikeudet, voi mönkijän aina kehittää sellaiseksi että se täyttää auton tekniset vaatimukset ja se laitetaan autojen ajoneuvoluokkaan.
Moottoripyörässä merkittävin ero tulee taas ihan siitä kaksipyöräisen perusfysiikasta, että sen on tarkoituskin kallistua ja se on osa normaalia kaksipyöräisen ohjaamista. Moottoripyörällä kun työnnät oikeaa kahvaa eteenpäin, alkaa ajoneuvo kallistua oikealle ja luontaisesti kääntymään samoin oikealle kuskin hoitaessa sitten tasapainon aistiensa mukaan. Mönkkärissä kun työnnät oikeaa kahvaa lähtee vehje vasemmalle mutta kallistuu oikealle ja jos vauhdin ja työnnön suhde on väärä, lähtee homma lapasesta aika nopeaan.
No niin kippaa sitä jotkut autotkin, eli mitä sitten? No sitä sitten että autoilta vaaditaan vähän eri luokkaa olevat turvallisuusvarusteet ja kuskilta sekä matkustajilta turvavyöt, eli on hieman eri kipata autolla kuin mönkijällä. Jos mönkijävalmistaja haluaa saada vehkeelleen auton oikeudet, voi mönkijän aina kehittää sellaiseksi että se täyttää auton tekniset vaatimukset ja se laitetaan autojen ajoneuvoluokkaan.
Moottoripyörässä merkittävin ero tulee taas ihan siitä kaksipyöräisen perusfysiikasta, että sen on tarkoituskin kallistua ja se on osa normaalia kaksipyöräisen ohjaamista. Moottoripyörällä kun työnnät oikeaa kahvaa eteenpäin, alkaa ajoneuvo kallistua oikealle ja luontaisesti kääntymään samoin oikealle kuskin hoitaessa sitten tasapainon aistiensa mukaan. Mönkkärissä kun työnnät oikeaa kahvaa lähtee vehje vasemmalle mutta kallistuu oikealle ja jos vauhdin ja työnnön suhde on väärä, lähtee homma lapasesta aika nopeaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Sattui tänään aika "hankala" tilanne.
Olin saavuttamassa edessä ajavaa rekkaa. En vielä kuitenkaan ollut aikeissa ohittaa koska tiessä oli loivaa kaarretta. Tämä kaarteen vuoksi näin myös rekan takaa tien rekan edessä ja huomasin siellä lojuvan keskellä meidän kaistaa jotain valkoista möykkyä. Kun lähestyimme sitä, näin sen selvästi olevan ison valkoisen muovilaatikon. Sellainen "elintarvikelaatikko".
Tie muutoin edessä oli vapaa eikä ollut vastaantulijoitakaan näkyvissä. Rekka ei tehnyt elettäkään väistääkseen laatikkoa. Ajattelin laatikon tulevan suoraan rekan alta minun autoni keulaan, joten tein lievää väistöä siirtymällä ajamaan keskiviivan päälle. Laatikko ei tullutkaan ehjänä rekan alta vaan hajosi "tuhannen päreiksi". Ilmeisesti rekka tai sen perävaunu ei ollutkaan niin korkea alustaltaan, että laatiko olisi mahtunut alta.
Näitä muovipalasia sitten sinkoili asfalttia pitkin sinne tänne. Yksi palanen jäi oman autoni takarenkaan alle ja siitä kimposi niin että hajotti oikean puolen taka sisälokarin alakulman. Siitä lohkesi pala pois, joka taituu lokasuojan alle. Ei kovin isoa palaa. Toki tietenkin harmittaa, mutta onneksi ei käynyt sen pahempaa. Olisi voinut mennä rikki jotain paljon kriittisempää. Täytyy ehkä jotenkin koittaa saada tuohon korjauspala, ettei talvella takarengas syydä lunta helman alle.
Sikäli hankala tilanne, että ei oikein tiedä mitä tuossa olisi kunkin pitänyt tehdä. Rekkakuskikaan ei ehkä väistänyt sitä vastaantulevien kaistalle, koska saattoi ajatella minun lähtevän ohitukseen. Tosin rekkakuski näki esineen varmaan jo kaukaa, koska rekan edellä ei mennyt yhtään autoa lähimainkaan. Olisi siis voinut alkaa tekemään väistöä jo hyvissä ajoin. En tiedä ajatteliko sitten minun törmäävän siihen ja päätti hajottaa laatikon rekallaan. Vaan jos edellä menevä rekka tekee väistön niin kai nyt takana tulevat tajuavat sen johtuvan jostakin ja osaavat varautua.
Olin saavuttamassa edessä ajavaa rekkaa. En vielä kuitenkaan ollut aikeissa ohittaa koska tiessä oli loivaa kaarretta. Tämä kaarteen vuoksi näin myös rekan takaa tien rekan edessä ja huomasin siellä lojuvan keskellä meidän kaistaa jotain valkoista möykkyä. Kun lähestyimme sitä, näin sen selvästi olevan ison valkoisen muovilaatikon. Sellainen "elintarvikelaatikko".
Tie muutoin edessä oli vapaa eikä ollut vastaantulijoitakaan näkyvissä. Rekka ei tehnyt elettäkään väistääkseen laatikkoa. Ajattelin laatikon tulevan suoraan rekan alta minun autoni keulaan, joten tein lievää väistöä siirtymällä ajamaan keskiviivan päälle. Laatikko ei tullutkaan ehjänä rekan alta vaan hajosi "tuhannen päreiksi". Ilmeisesti rekka tai sen perävaunu ei ollutkaan niin korkea alustaltaan, että laatiko olisi mahtunut alta.
Näitä muovipalasia sitten sinkoili asfalttia pitkin sinne tänne. Yksi palanen jäi oman autoni takarenkaan alle ja siitä kimposi niin että hajotti oikean puolen taka sisälokarin alakulman. Siitä lohkesi pala pois, joka taituu lokasuojan alle. Ei kovin isoa palaa. Toki tietenkin harmittaa, mutta onneksi ei käynyt sen pahempaa. Olisi voinut mennä rikki jotain paljon kriittisempää. Täytyy ehkä jotenkin koittaa saada tuohon korjauspala, ettei talvella takarengas syydä lunta helman alle.
Sikäli hankala tilanne, että ei oikein tiedä mitä tuossa olisi kunkin pitänyt tehdä. Rekkakuskikaan ei ehkä väistänyt sitä vastaantulevien kaistalle, koska saattoi ajatella minun lähtevän ohitukseen. Tosin rekkakuski näki esineen varmaan jo kaukaa, koska rekan edellä ei mennyt yhtään autoa lähimainkaan. Olisi siis voinut alkaa tekemään väistöä jo hyvissä ajoin. En tiedä ajatteliko sitten minun törmäävän siihen ja päätti hajottaa laatikon rekallaan. Vaan jos edellä menevä rekka tekee väistön niin kai nyt takana tulevat tajuavat sen johtuvan jostakin ja osaavat varautua.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Onneksi rakas lainsäätäjämme on osannut ajatella tällaistakin tilannetta säätäessään tieliikennelakia:
Oikea toimintatapa rekkakuskilta olisi siis ollut pysähtyä turvallisesti ja käydä noukkimassa laatikko pois tieltä eikä ajaa sen yli.12 §
Tiellä oleva este
Tielle ei saa panna eikä jättää mitään, mikä voi vaarantaa tai haitata liikennettä.
Jos tielle on joutunut 1 momentissa tarkoitettu este, jota ei voida heti poistaa, tienkäyttäjän on merkitsemällä tai muulla tavoin kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomio esteeseen, kunnes se on saatu poistettua. Jos tiellä on este, josta saattaa aiheutua vakava vaara liikenteelle, esteestä on mahdollisuuksien mukaan lisäksi ilmoitettava hätäkeskukseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Panssarivaunuja satamassa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Pahoittelut tahattomasta disinformaatiosta. Pykäliä on tullut näämä lisää ja reilusti, toki onhan se nykyisin maantapa että niitä pitää olla joka lähtöön, ettei vaan kukaan pysyisi kärryillä asioista lukematta iltaisin lakiuudistuksia.
Silloin kun tuon oman ostin (reilun 10v sitten), niin vaihtoehdot oli ilman kilpiä, ei tieliikenteeseen. Traktori (pitää olla ”tuoli” ja peilit sekä kolmio takana saa ajaa liikenteessä max 40kmh. Moottoripyörä jossa hirveät vakuutukset ja oliko vielä että vuosittain katsastus tmv. Eli siitä tuli ullattaen traktori, toki jo senkin vuoksi että vakuutus on muodollinen summa ja eipä tuolla tietäpitkin pahemmin ole ajeltu.
Tuota 60/80 traktorilla pitää selvittää! Varmaan tietysti sitten edellyttää kopan päälle, sumuvalon, lasinpyyhkimet ja absit? Eli on niitä (autonhintaisia) vierisin ajettavia? Tuskin toteutuu näillä gen1-traktoreilla.
Tuota kippaamista en kyllä allekirjoita, toki kaikki saa nurin, mutta ei minulla ole ollut minkään moisia ongelmia hallinnassa järellisissä vauhdeissa. Uudemmissa tietysti kun on tehostimet yms niin voi toteuttaa tuon kasikympistä pyörät poikittain. Minunlaitteessa siihen ei taida jokajannun voimat riittää… Ehkä tuo kallistelu ajankohtaistuu enemmän myös kun aletaan laittamaan auton gummit tilalle, pitokin voi olla toisenmoinen niissä?
Ja kippaahan se mp:kin jos ohjaa ”vähän hölmösti” eli kääntää sarvesta linkkuun kurvissa. Sinne menenee pitkin pientaria… ja saahan sen kaadettua sisäkurviinkin kun kanttaa liikaa. Myös pito loppuu kalistellessa, herkästi varsinkin keväisin kun on tuota hiekkaa ja likaa tiessä.
Joo, mutta yli satasta tuo menee helposti. 70-80 ihan mukava ajaa pellolla. Jarrut on ehkä aaninkin alimittaset teholtaan niihin vauhteihin asfaltille.
Silloin kun tuon oman ostin (reilun 10v sitten), niin vaihtoehdot oli ilman kilpiä, ei tieliikenteeseen. Traktori (pitää olla ”tuoli” ja peilit sekä kolmio takana saa ajaa liikenteessä max 40kmh. Moottoripyörä jossa hirveät vakuutukset ja oliko vielä että vuosittain katsastus tmv. Eli siitä tuli ullattaen traktori, toki jo senkin vuoksi että vakuutus on muodollinen summa ja eipä tuolla tietäpitkin pahemmin ole ajeltu.
Tuota 60/80 traktorilla pitää selvittää! Varmaan tietysti sitten edellyttää kopan päälle, sumuvalon, lasinpyyhkimet ja absit? Eli on niitä (autonhintaisia) vierisin ajettavia? Tuskin toteutuu näillä gen1-traktoreilla.
Tuota kippaamista en kyllä allekirjoita, toki kaikki saa nurin, mutta ei minulla ole ollut minkään moisia ongelmia hallinnassa järellisissä vauhdeissa. Uudemmissa tietysti kun on tehostimet yms niin voi toteuttaa tuon kasikympistä pyörät poikittain. Minunlaitteessa siihen ei taida jokajannun voimat riittää… Ehkä tuo kallistelu ajankohtaistuu enemmän myös kun aletaan laittamaan auton gummit tilalle, pitokin voi olla toisenmoinen niissä?
Ja kippaahan se mp:kin jos ohjaa ”vähän hölmösti” eli kääntää sarvesta linkkuun kurvissa. Sinne menenee pitkin pientaria… ja saahan sen kaadettua sisäkurviinkin kun kanttaa liikaa. Myös pito loppuu kalistellessa, herkästi varsinkin keväisin kun on tuota hiekkaa ja likaa tiessä.
Joo, mutta yli satasta tuo menee helposti. 70-80 ihan mukava ajaa pellolla. Jarrut on ehkä aaninkin alimittaset teholtaan niihin vauhteihin asfaltille.
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Ja mut eihän mulla olla mönkkäri, tää on vaa T3 rattoriaero kirjoitti: ↑Pe Touko 20, 2022 21:25L7e-A (maantiemönkijä) ei ole nopeusrajoitusta, mutta max 15kW tehot.
L7e-B1 (tavallinen maastomönkijä) ei ole tehorajoitusta, mutta max 90km/h nopeus.
L7e-B2 (rinnakkain istuttava maastomönkijä) ei ole nopeusrajoitusta, mutta taas max 15kW tehot.
L7e-C on sekä max 90km/h että max 15kW..
L3e-A3 (suuritehoinen moottoripyörä) ei siis ole teho- eikä nopeusrajoitusta. Tälläinen luokka. L7e -alalajeista puuttuu täysin.
https://www.traficom.fi/sites/default/f ... luokat.pdf
En nyt just löydä 1-osaa mistään, mutta muistelen että siinä on präntättynä rakenteellinen nopeus 40kmh, kuten oli tuolla trafin listassa.
Se on valtavan hienoa kylä virkamiehiltä, että hilloviineriä mussuttaessa keksii jos mitä luokkaa vaan että kertosi mitä niissä on (rakenteellista)eroa käytännössä muuta kuin teho/rajoitus, niin olisihan se jo informatiivistä sehän ei tietysti virkamiehen pirtaan istu sellainen…
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Minä luulen että ne on ihan tarkoituksella noin. Sinällään nuo luokat on muuten ihan ok, mutta sieltä puuttuu se "vapaa" vaihtoehto, olkoonkin sitten että vaatisi vaikka oman ajokortin alaluokan (kuten L3e-A3 vaatii ns. ison A-kortin).2.polvi kirjoitti: ↑Pe Touko 20, 2022 21:30Voi olla, että tuohon lopputulokseen ei riskiperusteisesti ole päädytty, vaan ns. vahingossa (niin himmeli tuo ajoneuvoluokittelu on, että vaikuttaa kaikkien valmisteluun osallistuneiden kaikki mielipiteet otetun huomioon), mutta siltikin olen sitä mieltä, että tieliikennekäytössä käytännössä 80kmh on ihan sopiva maksimi.
Joo ja ei. L7e -ajoneuvoluokkahan ei sinänsä ole mönkijä vaan raskas nelipyörä, johon voi kilvittää vaikka mikroautomaisen rakennelman (ref. https://www.youtube.com/watch?v=sLewe_nB05I ja https://www.youtube.com/watch?v=jL6oNIxfFaA), joten mönkijän kippausmahdollisuudet ei sinänsä ole täysin validi rajoite. Ja niitä mönkijöitäkin on erilaisia rakenteeltaan ja alustaltaan (johan nekin on tosiaan jaettu maantie- ja maastomönkijöihin), joten kippaustaipumuksiakin on erilaisia. Se 90km/h rajoitus maastomönkijälle on minustakin ihan järkeenkäypä, mutta maantieversioiden 15kW tehoraja ei.
Kippaustaipumuksista puhuessa mainittakoon myös, että mikään turvakehikko, -kaari tai edes -vyöt ei vaikuta noihin rajoihin.
Vertailun vuoksi lasketaan Saabisteille ymmärrettäviä lukemia. OG900T16 omamassa on luokkaa 1250kg, mutta ajalta jossa kuskia ei ollut omamassassa mukana, joten kuskeineen voi hyvin laskea 1350kg. Tehoa moisessa on 175hv eli 128kW, joten paino/teho -suhteeksi tulee 1350/128=10,55kg/kw. Vastaavassa kaasarisatkussa on 100hp eli 74kW (ja vähän vähempi painoa, mutta annetaan se nyt hyvää), eli 1350kg massalla paino/teho -suhteksi saadaan 1350/74=18,2kg/kW
OG900T16 tehopainosuhteeseen saisi nelipyörä painaa kuskeineen siis 158kg, kaasarisatkun tehopainosuhteeseen jopa huimat 273kg. Maanantai-aamuna vaaka sanoi mulle 89,1kg ja säntillinen ajovarustuskin painaa osansa (mm. kypärä 1,6kg), joten jos lasketaan luokkaa 92kg, niin 273-92=181, eli jo 182kg massainen nelipyörä on mulla hitaampi kuin kaasarisatku ja 180kg on oikeasti jo aika vähän. Pärjäähän sillä liikenteessä, mutta tällänen ajoneuvojen suhteen sanotaanko sporttinen luonne voisi haluta ns. enemmän särmää. Nyt jos joku saa vääriä ajatuksia, niin mainitsen myös, että mulla on tapana seurata nopeusrajoituksia ja ajaa hillitysti, mutta tykkään siitä että ajoneuvoa voi ihan oikeasti hallita ns. joka suuntaan.
No worries! Heti vaan ajatus kiinnostuu jos löytyy tuollaisia ns. porsaanreikiä. Tulipahan tutkittua mahdollisuuksia ja varmaan parikin meistä oppi vähän lisää luokituksista
Kuten AZP totesi, jo rekkakuskin olisi pitänyt pysähtyä poistamaan este. Sinunkin, kun kerran rekkakuski ei sitä tehnyt, mutta ikävästi palasteli lootikon enemmiksi kerättäviksi.petrisa kirjoitti: ↑Pe Touko 20, 2022 22:22Sikäli hankala tilanne, että ei oikein tiedä mitä tuossa olisi kunkin pitänyt tehdä. Rekkakuskikaan ei ehkä väistänyt sitä vastaantulevien kaistalle, koska saattoi ajatella minun lähtevän ohitukseen. Tosin rekkakuski näki esineen varmaan jo kaukaa, koska rekan edellä ei mennyt yhtään autoa lähimainkaan. Olisi siis voinut alkaa tekemään väistöä jo hyvissä ajoin. En tiedä ajatteliko sitten minun törmäävän siihen ja päätti hajottaa laatikon rekallaan. Vaan jos edellä menevä rekka tekee väistön niin kai nyt takana tulevat tajuavat sen johtuvan jostakin ja osaavat varautua.
Mutta se, miten tuollaista tilannetta kannattaa lähestyä. Jos näet esteen jo etukäteen, niin edelläsi tapahtuvat vaihtoehdot ovat sellaiset, että joko rekkakuski pysähtyy, väistää tai ajaa yli. Siltä varalta että rekkakuski väistää, ei kannata lähteä siihen rinnalle ojaan kilkattavaksi ja koska este saattaa ilmavirrasta lähteä liikkeelle, kannattaa ottaa tilaa hidastamalla. Siltä varalta, että rekkakuski pysähtyy poistamaan esteen, kannattaa yleensä hidastaa varmuuden vuoksi, vaikka sitten menisi ohi. Mutta jos rekkakuski ajaa yli, on kohtuu hyvät mahdollisudet siihen että joko este tai rekka hajoaa (tässä tapauksessa tietenkin este) tai este lähtee ilmavirrasta liikkeelle ja saattaa pomppia ilmassa rekan jälkeen, joten tässä kohtaa kannattaa varautua väistämään sitä.
Eli oikeastaan, kun näet esteen tiellä edelläsi kulkevan (etenkin raskaan) auton edellä, niin kaasujalkaa yhden polkimen verran vasemmalle ja kevyesti painetta polkimelle. Eli vauhtia alas ja eteen itselle lisää tilaa väistellä mahdollisesti kohta edessä pomppivaa estettä tai sen palasia.
Olen itsekin joskus väistänyt pomppaavaa estettä. Soitin aiheesta häkeen ja hekin ekana kysyivät, että poistinko esteen tieltä, mutta jouduin toteamaan että itsesuojeluvaistoni on sen verran vahva, että en lähde iltapäivän moottoritieliikenteen keskelle pomppimaan. Ymmärsivät hyvin ja lupasivat lähettää paikalle partion, jolla on paremmat vilkkuvalot ja turvaliivit. Uutisiin asti tuo ilmeisesti vanerilevy ei tietääkseni päässyt, eli muidenkin väistöt lievät olleet onnistuneita.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Voi se siinä mielessä olla validi rajoite, että rajoitteet pitää laatia heikoimman mahdollisen mukaan. Eli jos kevyeksi nelipyöräksi voidaan hyväksyä laite joka on yli 80 km/h vauhdeissa vaarallisen epävakaa, pitää säädökset pohtia sen mukaan. Se ei vaikuta asiaan että samaan ajoneuvoluokkaan voidaan hyväksyä paljon vakaampiakin ajokkeja. Autojen kohdalla hyväksyntäprosessi on todennäköisesti paljon vaativampi, joten voidaan sallia myös suuremmat tehot ja korkeammat nopeudet. Ja kuten sanottua, jos joku haluaa kehittää kovempaa kulkevan mönkijän, niin sen voi sitten kehittää sellaiseksi että menee läpi autona ja teho- ja nopeusrajat häviää.aero kirjoitti: ↑La Touko 21, 2022 09:06Joo ja ei. L7e -ajoneuvoluokkahan ei sinänsä ole mönkijä vaan raskas nelipyörä, johon voi kilvittää vaikka mikroautomaisen rakennelman (ref. https://www.youtube.com/watch?v=sLewe_nB05I ja https://www.youtube.com/watch?v=jL6oNIxfFaA), joten mönkijän kippausmahdollisuudet ei sinänsä ole täysin validi rajoite.
Uskoisin muuten että moottoripyörillä ja autoilla ei ole rajoja rakenteelliselle nopeudelle ja tehoille historiallisista syistä. Jos moiset ajoneuvoluokat kehitettäisiin nyt, niin hyvin mahdollisesti jotkut rajat säädettäisiin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K