Tomaatti + Manuaali: Sekaisinhan tässä meinaa jo mennä...

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Tomaatti + Manuaali: Sekaisinhan tässä meinaa jo mennä...

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

Huh huh! Nyt kun olen ajanut koko talven automaatilla ja otin manuaalivaihteisen taas kesäajoon, niin eipäs se ihan helppoa
enää ollutkaan. Manuaali sammui 2 kertaa liikennevaloissa, kun en muistanut pysähtyessä koko kytkinpolkimen olemassaoloa :oops: ja kerran
starttasin huoltiksella pakki päällä ja auto siis lähti startatessa taaksepäin :oops:.

Saakuti, kun kerkesi "aivopestä vanhan" tuo tomaatilla ajo. Ei taas meinaa muistaa, että manuaalilla ajo vaatii hiukka keskittymistä... :) 8)
Tomaatilla pystyy ajamaan vaikka puolinukuksissa kaupungissa ja samalla voi toisella kädellä ajaa vaikka partaansa! :D
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Samoja ongelmia itellä! :D
Mulla kun on automaatti ja kun joskus oon kokeillu ajaa muijan manuaali kotterolla niin eihän siitä oo oikein mitään meinanu tulla... :oops:
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Tuossa aikasemmin kun oli talossa pari manuaalia ja tomaatti niin välillä unohti jarrutuksessa painaa kytkintä, mutta sen hokas kun meinassa sammua. Aika hyvin oon ite ainakin muistanu aina millä ajan. Yks tuttu puhu että sen työkaveri on huippukuski, kun ajelee automaati Chevyllä ja aina välillä polkasee kytkimen pohjaan :D siinä saa sitten porukka keräillä itteään tuulilasista.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Tomaatti on jotain aivan luxusta jotai ei manuaalimiehet voi ymmärtää 8)

Nykyään nautin stadin ruuhkista 8)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

Rommitommi kirjoitti:Tomaatti on jotain aivan luxusta jotai ei manuaalimiehet voi ymmärtää 8)

Nykyään nautin stadin ruuhkista 8)
:D Jooh! Pakko myöntää, vaikka olenkin tähänasti aina ollutkin "The Manual Man",
että kyllä tomaatissa on omat lyömättömät hyvät puolensa... 8)
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Rommitommi kirjoitti:Tomaatti on jotain aivan luxusta jotai ei manuaalimiehet voi ymmärtää 8)

Nykyään nautin stadin ruuhkista 8)
Miten ruuhkista voi nauttia? 8O
Taidat olla aika masokisti? :lol:
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Itsellä kun oli 1-2kk automaatti alla, niin piti välillä ajaa manuaalilla, ettei "unohdu"..
Pysyi hyvin tuntuma manuaalista, kyllä se automaatilla ajo oli tuskallista, toivottavast pysyy aina manuaali :P

En tiedä, tuntuiko vaan, mutta automaatilla ajo tuntui "auttavan" manuaalilla ajoa taas kun palasi takaisin manuualin pariin :roll:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No ehkä vähän aihetta liippaa...eli T8 automaagi saisi kyllä lämmäri pohjassa laittaa paljon nopeammin isompaa pykälään. Fakta on kuitenkin se, että ei toi T8 kone ole parhaimmillaan 5000-6000rpm alueella, eli esim Borg-Warneri sais heittää kolmoselle (isoin mahd. vaihde mennessä eteenpäin) jo jossain 120 km/h kohdilla, nyt se huudattaa 120-140 välin kakosella, ja taas 140 jälkeen kun kolmonen on pesässä, niin vauhti kertyy huomattavasti iloisemmin.

Toistaiseksi olen osannut manuaalilla ja automaagilla ajaa ilman suurempia kommelluksia. Kieltämättä automaatilla ajo vaatii sitä keskittymistä pitkän manuaalisession jälk....
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Meikäläistä v*ttaa joka päivä ajella manuaalilla, vaikka laitteessa ei mitään vikaa olekaan. Arkiajossa ei vaan oikein nappaa heilutella vaihdekeppiä. Olkoot muut mitä mieltä tahansa.
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

pyrin kerran kuussa ajamaan manuaalia ettei se unohdu, aluks se unohtu samantien mut nykysin ei pahemmin ongelmia manuaalin kans enää.

manuaalissa ei oo muuten silleen mitään vikaa mutta nyt oon ruvennu entistä enemmän nauttimaan kaupunki ajosta kun joka aamu ja iltapäivä joudun turun ruuhkissa ajamaan ja menin tos yks päivä manuaalilla töihin, oli se yhtä tuskaa ajaa kaupungin ruuhkis manuaalil. automaatil voi keskittyä ajamiseen ja musan kuunteluun rauhassa ja ottaa jopa ruuhkat rennosti

jokaisella mielipiteensä mutta jos on kunnollinen toimiva automaatti niin en käsitä miten se voi olla manuaalia huonompi
BMW 525iA Touring Executive
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:
Rommitommi kirjoitti:Tomaatti on jotain aivan luxusta jotai ei manuaalimiehet voi ymmärtää 8)

Nykyään nautin stadin ruuhkista 8)
Miten ruuhkista voi nauttia? 8O
Taidat olla aika masokisti? :lol:
Noissa ruuhkissa automaatilla ajelevat muistavat, millaista samassa tilanteessa on olla manuaali-askilla varustetun auton kanssa ja se saa nauttimaan tilanteesta.(jos on kiire niin kai tomaatti-miestäkin ruuhka tympii :lol: )
Eli juuri noin kuin Rommitommi kirjoitti: -"Luxusta jota ei manuaalimiehet ymmärrä."

Joitain vuosia sitten minäkin ajoin paljon automaateilla.
Mulla on pari perustetta itselleni miksi olen yhä manuaalin-suosija.
Mulle vain Saab on vaihtoehto ja Saabien tomaatti-askit kestävät heikommin vääntömomentin kasvattamista kuin manuaali-lootat. Tosin löytänen aikanaan ton manuaalinkin rajat :?

Toinen syy on se, että haluan säilyttää illuusioon kytkimen tuomasta avusta erilaisten luisto- yms. pidonmenetys tilanteiden kanssa. Olen kuullut ettei osaavissa käsissä tomaatti ole sen hankalampi, mut henk koht mulla on ollut tomaatilla vähän avuton olo talvisia sivuluisuja korjaillessa, verrattuna vastaavaan tilanteeseen manuaali-askilla.

Aikoinaan tehtaan kiihtyvyysarvojen tuijottaminenkin sai mut kammoamaan tomaatteja, mut sittemmin turbo-tomaatteja ajaneena voin todeta tomaatin olevan käytännössä manuaalia suorituskykyisempi. Manuaali on tomaattia nopeampi vain kun manuaalin kuljettaja on kaikin puolin varautunut tulevaan kiihdytykseen. Normaalista ajotilanteesta lähdettäessä tomaattikuski on jo kaukana kun manuaalikuski vielä arpoo sopivaa vaihdetta ja odottaa ahtojen nousua. Vielä kun tomaatti pitää ahdot tapissa vaihtojenkin aikana niin manuaalimiehen pitää ensin kuitata alussa tapahtunut jääminen ja sitten vielä varsinainen saavuttaminen on tekemättä. Sen tapahtuminen vaatii tosi kovien nopeuksien käyttämistä. Vertauksena siis samoilla koneilla varustetut ja saman korimallin autot.

Niin, Suomessa ei kovia nopeuksia saa missään käyttää ja yleinen liikenne ei muutenkaan ole mikään kilpa-areena, joten toi oli vain teoreettista pähkäilyä.

T: Manuaali-mies joka ei tomaateja solvaa :lol:
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:
Rommitommi kirjoitti:Tomaatti on jotain aivan luxusta jotai ei manuaalimiehet voi ymmärtää 8)

Nykyään nautin stadin ruuhkista 8)
Miten ruuhkista voi nauttia? 8O
Taidat olla aika masokisti? :lol:
Noissa ruuhkissa automaatilla ajelevat muistavat, millaista samassa tilanteessa on olla manuaali-askilla varustetun auton kanssa ja se saa, ainakin minut, aidosti nauttimaan ruuhkasta.(jos on kiire niin kai tomaatti-miestäkin ruuhka tympii :lol: )
Eli juuri noin kuin Rommitommi kirjoitti: -"Luxusta jota ei manuaalimiehet ymmärrä."

Joitain vuosia sitten minäkin ajoin paljon automaateilla.
Mulla on pari perustetta itselleni miksi olen yhä manuaalin-suosija.
Mulle vain Saab on vaihtoehto ja Saabien tomaatti-askit kestävät heikommin vääntömomentin kasvattamista kuin manuaali-lootat. Tosin löytänen aikanaan ton manuaalinkin rajat :?

Toinen syy on se, että haluan säilyttää illuusioon kytkimen tuomasta avusta erilaisten luisto- yms. pidonmenetys tilanteiden kanssa. Olen kuullut ettei osaavissa käsissä tomaatti ole sen hankalampi, mut henk koht mulla on ollut tomaatilla vähän avuton olo talvisia sivuluisuja korjaillessa, verrattuna vastaavaan tilanteeseen manuaali-askilla.

Aikoinaan tehtaan kiihtyvyysarvojen tuijottaminenkin sai mut kammoamaan tomaatteja, mut sittemmin turbo-tomaatteja ajaneena voin todeta tomaatin olevan käytännössä manuaalia suorituskykyisempi. Manuaali on tomaattia nopeampi vain kun manuaalin kuljettaja on kaikin puolin varautunut tulevaan kiihdytykseen. Normaalista ajotilanteesta lähdettäessä tomaattikuski on jo kaukana kun manuaalikuski vielä arpoo sopivaa vaihdetta ja odottaa ahtojen nousua. Vielä kun tomaatti pitää ahdot tapissa vaihtojenkin aikana niin manuaalimiehen pitää ensin kuitata alussa tapahtunut jääminen ja sitten vielä varsinainen saavuttaminen on tekemättä. Sen tapahtuminen vaatii tosi kovien nopeuksien käyttämistä. Vertauksena siis samoilla koneilla varustetut ja saman korimallin autot.

Niin, Suomessa ei kovia nopeuksia saa missään käyttää ja yleinen liikenne ei muutenkaan ole mikään kilpa-areena, joten toi oli vain teoreettista pähkäilyä.

T: Manuaali-mies joka ei tomaateja solvaa :lol:
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Omissa ajoissa tulee ajettua paljon molemmilla. Enkä hauku kumpaakaan - hyvin toteutettuna kelpaavat molemmat. Paitsi tietyssä tilanteessa: pienitehoiseen pakuun en ottaisi tomaattia, sillä pelillä liikenteessä kerkeäminen on manuaalillakin niin täpärällä...Vaihdot täytyy sattua just kohdilleen, ja silmänräpäystäkin nopeammin. Yksikin missi, niin takana tuleva taksikuski tööttää jo :?
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Jarski
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 13:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Jarski »

Entinen auto oli automaatti, mutta onneksi nyt on manuaali. On se automaatti ihan kiva kaupungissa, mutta toi og automaatti (3vaihteinen) huutaa leipää motarinopeuksissa. :roll:
Jos on korviaan myöten kusessa kannatta pitää suunsa kiinni.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

On tainnut viimeaikoina tulla aika reippaasti lisää noita TA-tonttuja. Ainakin tuntuu siltä. Ehkä siitä johtuen usemapi on alkanut arvostaa tomaatteja. Näin ainakin omalla kohdallani. Kiitos MacSaabille pienestä rauhallisesta koeajopoikasesta, mikä laajensi tuontavaksi kelpaavien tonttujen valiokoimaa minun silmissä.

Manuaalilla pitää ajaa joka viikonloppu, kun pitää varmistaa, että 9-3 on kunnossa. Vaimo ei välttämättä tajuasi vaikka puolet autosta olisi hajalla.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin